Ferrari California T zonder suiker

Auteur: , 18 Reacties

Van goede T geniet je puur.

Ferrari California T pities the fool

De autosalon van Genève is voor Ferrari het toneel van twee primeurs: Apple CarPlay in de FF en natuurlijk de nieuwe California, Ferrari’s instapper met twee turbo’s en 560 pk.

Rondom de lancering van de California T gaven de Italianen gisteren meer details vrij van hun cabrio: zo weten we nu dat de achterwielaandrijver met 3.855 cm3 V8 de 0-100 in 3,6 seconden klaart en minimaal 11,2 seconden nodig heeft om vanuit stilstand de 200 aan te tikken. Het maximumkoppel van 755 Nm behaal je alleen in de zevende versnelling, en dat is de schuld van Ferrari’s nieuwe Variable Boost Management-systeem.

Dit wordt vol trots als een nieuw systeem gepresenteerd, waarbij er in hogere versnellingen steeds meer koppel beschikbaar komt, waardoor de verzetten langer gemaakt kunnen worden. Het klinkt ons echter als een koppelbegrenzer in de oren. In de eerste versnelling kan ik me het nut hiervan voorstellen, maar Ferrari moet ons maar eens uitleggen wat er precies het voordeel aan is om in de hogere verzetten een rem op het maximumkoppel te zetten.

Update: nevermind, dat doen onze reaguurders al. In een rechte lijn loop je het risico dat deze California met slechts 10 pk minder maar 215 Nm extra koppel op middelhoge snelheden de duurdere 458 zoek rijdt. Het voordeel van laatstgenoemde is wel dat deze zo’n 250 kg minder hoeft voort te bewegen, maar toch: het gat mag niet te klein worden. We wachten met smart op de eerste tuner die de Cali zijn volle koppel geeft.

Ferrari Cali T

Anyway, de topsnelheid bedraagt 316 km/u, het dak opent en sluit in 17 seconden, en dankzij een normverbruik van 10,5 l/100 km (250 gr CO2) moet je met je 78 litertank bijvoorbeeld met slechts 1 tankbeurt van Nederland naar Maranello kunnen rijden. Maar dat doet niemand natuurlijk.

Wel levert Ferrari desgewenst een bijpassende golftas, mocht je in zijn voor een potje real-life GTA.




18 reacties

Dat “Variable Boost Management System” is er natuurlijk om er voor te zorgen dat het instappertje niet té hard gaat. Maar ze presenteren het wel goed.
Op de de eerste foto’s leek hij vanuit enkele hoeken mooier te zijn geworden…
Maar op deze live foto’s is hij echt uit verhouding!

Het vorige model was super rond en vrouwelijk en dat hebben ze op sommige delen weggewerkt door meer strakke lijnen te gebruiken, maar dat maakt de auto naar mijn mening on-evenwichtig!
@reactief: Inderdaad, ik denk dat ik een van de weinigen ben die de pre-facelift mooier vind dan deze. Iemand hier in de buurt heeft een zwarte met erg strakke velgen, echt een mooie auto! Het is wel afhankelijk welke velgen je eronder hebt liggen, die maken bij deze auto echt het verschil tussen mooi en lelijk.
http://ag-spots-2014.o.auroraobjects.eu/2014/02/02/ferrari-california-c771002022014224318_6.jpg
@560pkferrari: Vind het vorige model ook erg mooi! En die van jouw afbeelding ziet er zeker goed uit. Echter wel vanuit de goede hoek, want die achterkant is naar mijn idee toch net te lomp en dik (in negatieve zin).
@reactief: de achterkant vond ik redelijk geslaagd, die verticale uitlaat kan ik wel waarderen. Jammer dat ze deze weg hebben gehaald want die verticale pijpjes met die opvallende diffuser vind ik niks. Misschien ligt het ook aan de kleur, want op die rode in de tweede gallery ziet het er beter uit dan bij die blauwe.
gedwongenleaser
Met dak dicht een prachtige verschijning, zodra het dak open gaat worden heupen naar mijn smaak ineens te dik. Overall wel een geslaagde facelift!
“In de eerste versnelling kan ik me het nut hiervan voorstellen, maar Ferrari moet ons maar eens uitleggen wat er precies het voordeel aan is om in de hogere verzetten een rem op het maximumkoppel te zetten.”

Misschien om een lichtere versnellingsbak te kunnen monteren, anders zou ik het ook niet zo 1,2,3 weten.
@jack_abarth: Omdat ie anders mid range geen spaander heel laat van een 458 Italia. 755Nm is, uit de kop ff, 200Nm meer dan een 458. Wordt leuk met een 4th/5th gear roll on. Die trap je helemaal snot. Wil je niet. Als 458 owner dan.
@E34M5Touring: Dat is heel plausibel inderdaad. Update geplaatst!
@sir_smokalot: Wat je in de update stelt over de eerste tuner lijkt mij ook inderdaad. Zeker weten dat Novitec of iets dergelijks met een software update komt. Denk dat Ferrari misschien beter alles in 1x over had kunnen doen naar turbo techniek. Nu is het wachten op de eerste getunede California die de hele huidige range snot trekt. Want volgens mij zit er mega veel potentie in dit blok.
@E34M5Touring:

Klinkt vrij logisch inderdaad.
@jack_abarth: Ik kan geen andere reden bedenken. T’is natuurlijk iets wat bijv. Porsche ook doet met de Cayman en de 911. Soms krijg je bijna het idee dat men schrikt van het potentieel van hun instappers en dan maar van alles verzint om niet de toppers voorbij te gaan.
De voorkant is eigenlijk echt hondslelijk geworden. Het lijkt wel een karper.
Op de beursfoto’s is die een stuk minder mooi dan op de persfoto’s.
Dit ‘VBM’ systeem is gekoppeld aan de overall temperatuur van de auto om te voorkomen dat er teveel van deze creaties in vlammen opgaan! Dit zien we straks ook terug in de F1! En nu afwachten of hier ook een kern van waarheid in zit…
Van goede kush ook g
Wel eff foto’s maken van de california’s sterke punt dan he!! Z’n geweldige neus!! Dat te dikke kontje neem ik wel voor lief.
Super auto! Gr, Karel Paragh

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).