• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari Dino 206 Competizione: vergeten concept (1967)

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 juni 2013 om 21:03 – 21 Reacties

Afbeelding Ferrari Dino 206 Competizione: vergeten concept (1967)Afbeelding Ferrari Dino 206 Competizione: vergeten concept (1967)Afbeelding Ferrari Dino 206 Competizione: vergeten concept (1967)

Ferrari Dino 206 Competizione
Deze racy one-off maakte de weg vrij voor de eerste productie-Dino ooit, de 206 GT. Aan boord was dan misschien een ienie-mini V6’je, hier kwamen flink wat peekaas uit, en de hele auto woog slechts 636 kg bovendien.

Sommige mensen denken bij het horen van de naam ‘Dino’ wellicht in eerste instantie aan die bloedirritante kale meneer die bij de NTR op televisie is. Is dit bij jou ook het geval, sla dan nu met je voorhoofd meermalen zo hard als je kunt tegen je beeldscherm.

Ok, die zijn we kwijt, terzake. Al ruim een decennium gebruikte Ferrari een V6-motor, die door Enzo was vernoemd naar zijn zoon Dino, die in 1956 overleed. Er werd in de jaren ’60 volop met 166’jes en 206 S‘jes (nauw verwant aan de 330 P3) geracet. Op een van deze 206 S-chassis werd de Competizione gebouwd.

Bij de bouw van de auto lag de nadruk op de racegenen, maar dan wel in een straatlegale supercar. Derhalve kwam er dezelfde 1.986,60 cc grote V6 in te liggen die ook in de racers lag, om precies te zijn: een van de drie Dino’s die in 1966 op Le Mans had geracet. Deze had een blokhoek van 65 graden, dubbele bovenliggende nokkenassen, en was goed voor 220 pk, en een redline van 9.000 schreeuwende toeren per minuut.

Hoewel de fundamenten gelijk waren, zag de Competizione er, dankzij een custom carrosserie van Pininfarina, duidelijk anders uit dan de racer waarop hij gebaseerd was. Deze Dino 206 werd onthuld op de IAA (Frankfurt) van 1967, en had geen kilometerteller aan boord. Wel was hij uitgerust met straatbanden en einddempers, en, inderdaad: vleugeldeuren.

De 206 is lange tijd in Pininfarina’s bezit geweest, maar enkele jaren geleden (in 2008) besloot het designhuis de auto aan te bieden aan James Glickenhaus, a.k.a. The Glick. Mocht die naam je niets zeggen: zie alinea 2, zin 1.

In het jaar na de onthulling van de 206 Competizione, 1968 dus, werd de eerste productie-Dino 206 GT gemaakt, met 160 pk en een redline van 8.000 tpm. Tot 1969 werden er 152 geproduceerd. Hierna volgden de 246 GT/GTS en de 308 GT4.

Ook interessant!

  • Video: 0-200 gaat belachelijk snel in de Ferrari 812 Competizione
  • Ferrari 812 Competizione
    Ferrari 812 Competizione A is nu ook officieel
  • Ferrari 812 Mozzarella*
    Ferrari 812 Competizione is nu officieel [UPDATE]
  • Zo klinkt 9.500 tpm met de 812 Competizione [video]

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

206, competizione, concept, dino, Ferrari, geel, vergeten-concept, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Video: Comedians in Cars Getting Coffee, seizoen 2! [trailer]
Volgend bericht: Aston Martin overweegt Rapide Estate/Shooting Brake »

Lees Interacties

Reacties

  1. avsdesign zegt

    7 juni 2013 om 21:04

    Ben ik nooit echt vergeten.

    Login om te reageren
  2. Forza zegt

    7 juni 2013 om 21:09

    Nee, deze ben ik echt niet vergeten! Interessant detail zijn de totaal misplaatste vleugels op de voor- en achterzijde. Iets wat deze schoonheid toch echt niet nodig heeft…

    Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    7 juni 2013 om 21:15

    Niet vergeten maar ook nooit mooi gevonden, dit i.t.t. de Dino die iedereen kent.
    Dat is 1 van mijn all time favourites.

    Login om te reageren
  4. RazorHead zegt

    7 juni 2013 om 21:16

    Ik ben hem ook niet vergeten. Zeer leuk ding vind ik persoonlijk !

    Login om te reageren
  5. boxster zegt

    7 juni 2013 om 21:27

    Nostalgische herinneringen komen boven: hier had ik ooit een (nooit afgemaakt) bouwpakket van. Mét verlichting, revolutionair 35 jaar geleden ;-)

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      7 juni 2013 om 21:52

      @boxster: lol, bouwpakketten met hele kleine gloeilampjes, de mij ook aan vroeger denken.

      Login om te reageren
  6. ariif zegt

    7 juni 2013 om 21:29

    Niet vergeten hoor

    Zoiets lelijks vergeet je niet zo makkelijk

    Login om te reageren
  7. quattromeister zegt

    7 juni 2013 om 21:30

    Chapeau voor Smoke en z’n mooie verhaaltjes, gewoon überhaupt.

    Login om te reageren
  8. Ferry_76 zegt

    7 juni 2013 om 21:37

    En natuurlijk ook te zien in ‘A clockwork orange’.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      7 juni 2013 om 22:01

      @Ferry_76: weet je dat zeker?

      Login om te reageren
      • Ferry_76 zegt

        7 juni 2013 om 22:11

        @betonstaal: Ja zeker! Het was alleen niet de auto waarin de hoofdpersoon rondreed, want dat was deze Probe 16: http://en.wikipedia.org/wiki/Probe_16

        Login om te reageren
  9. daniel23ccx zegt

    7 juni 2013 om 21:41

    Geweldige 2e alinea.
    Ps. Mijn beeldscherm is nog heel

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    7 juni 2013 om 21:45

    Zo mooi kan alleen een lelijke Italiaan zijn.

    Login om te reageren
  11. betonstaal zegt

    7 juni 2013 om 22:01

    Ik heb geen t.v..

    Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    7 juni 2013 om 22:41

    NTR? Ja daar krijg ik boze gedachten van. Erg boze zelfs! Maar dat komt niet door een zekere Dino, of de televee.. En de crackberry waarmee ik deze reactie post is nog heel. Maar weer OT. Zeer mooie concept car, echt wel!

    Login om te reageren
  13. davelepeef zegt

    7 juni 2013 om 23:36

    Van de meeste klassieke Ferrari’s begin ik warm te gloeien maar dit doet me denken aan de Jetsons… Doe mij maar ‘gewoon’ een 206…

    Login om te reageren
  14. replicant zegt

    8 juni 2013 om 00:08

    Heerlijk! Lijkt op een Ferrari 330 P

    Login om te reageren
  15. motherlover zegt

    8 juni 2013 om 00:14

    Foto 2…. Omdat opstijgend lieveheersbeestje

    Login om te reageren
  16. lemans96 zegt

    8 juni 2013 om 02:52

    Blijft een schitterende auto. Sowieso, de tijd van de Dino 206GT en 330SP. Magistraal mooie ontwerpen en de enigen die het echt tegen de GT40’s op konden nemen…

    Login om te reageren
  17. E34M5Touring zegt

    8 juni 2013 om 09:37

    Hoewel ik het gullwing concept erg gaaf vind, zou mijn keuze toch vallen op een Dino 246. Veel beter in balans qua design. En als er 1 ‘Ferrari’ in waarde gestegen is de afgelopen tijd.

    Login om te reageren
  18. martijn1993 zegt

    8 juni 2013 om 11:40

    Mooiste insect dat ik ooit gezien heb…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North