• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari F2008 gepresenteerd

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 januari 2008 om 15:32 – 69 Reacties

Ferrari F2008


Als eerste Formule1-team heeft Scuderia Ferrari zijn wagen voor het komende seizoen gepresenteerd. Dit gebeurde in Ferrari’s thuishaven, Maranello.

De wagen is op de nodige punten aangepast om aan de nieuwe reglementen van de FIA te voldoen. Verder is de wielbasis ingekort, om de bolide op de bochtige circuits wat agieler te maken.

Aangezien een versnellingsbak het vanaf volgend jaar 4 races moet volhouden is extra aandacht besteed aan de betrouwbaarheid ervan. De motor is ongemoeid gelaten als gevolg van de bevriezing van de motorontwikkeling.

Het nieuwe seizoen moet bewijzen of de FIA met de introductie van de nieuwe reglementen zijn eigen graf heeft gegraven, zoals sommigen beweren. Ook moet blijken of de geplande nachtrace een succes is, of dat deze na een jaar alweer van de kalender wordt geschrapt.

Aangezien onze toegang tot de Ferrari-site om de een of andere onverklaarbare reden even onmogelijk is, spelen we voor de afbeeldingen leentjebuur.

UPDATE: De fittie met Ferrari lijkt mee te vallen. Klik op de plaatjes voor een extra groot formaat. Daarnaast zijn ze ook op autojunk te bewonderen.

Ferrari F2008

Ferrari F2008

Passen er niet nog een paar knopjes op?

Ferrari F2008

Ferrari F2008

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Praktiko Tiger Kub – een Smart uit het Midden-Oosten
Volgend bericht: Hoe bouw je een Porsche Carrera GT? »

Lees Interacties

Reacties

  1. robin zegt

    6 januari 2008 om 15:37

    wat een gruwelijk lkkr ding

    Login om te reageren
  2. frederic zegt

    6 januari 2008 om 15:37

    ziet er weer mooi uit en zoals het hoort de nr 1 op de neus

    Login om te reageren
  3. Logitech G25 Racer zegt

    6 januari 2008 om 15:39

    Die neus ! , dat is wel even wennen zeg, zo had BMW Sauber zoals dat toen geloof ik nog heette ook een soortgelijke neus, die werd de walrusneus genoemd , maarja als het maar snel is …

    Go Ferrari ! :D

    Login om te reageren
  4. Xemurai zegt

    6 januari 2008 om 15:41

    Errrrg vet!

    Login om te reageren
  5. JPM zegt

    6 januari 2008 om 15:41

    The Kiss!

    Login om te reageren
  6. sjaak trekhaak zegt

    6 januari 2008 om 15:44

    nice nice nice!

    Login om te reageren
  7. Pelder zegt

    6 januari 2008 om 15:44

    En hier zijn ze in hi-res ;)

    http://www.formula.hu/galeria/2141864314_080007pre.jpg

    http://www.formula.hu/galeria/2141764310_080003pre.jpg

    http://www.formula.hu/galeria/2141664309_080002pre.jpg

    http://www.formula.hu/galeria/2141964312_080005pre.jpg

    http://www.formula.hu/galeria/2142064311_080004pre.jpg

    http://www.formula.hu/galeria/2142164313_080006pre.jpg

    Login om te reageren
  8. InfinteNissan zegt

    6 januari 2008 om 15:45

    wat is die streepjescode die overal opstaat? Konden ze dat niet meer slijten aan een sponsor of is het een of andere slimme reclame?

    Login om te reageren
  9. smoke zegt

    6 januari 2008 om 15:46

    Je zou de spoiler haast een kusje geven:

    Ferrari-mond

    Login om te reageren
  10. Pelder zegt

    6 januari 2008 om 15:47

    @ InfinteNissan: Nee, ze mogen geen tabaksreclame gebruiken in de EU, daarom hebben ze op de plaats waar normaal Marlboro staat nu streepjescodes staan.

    Login om te reageren
  11. m5 zegt

    6 januari 2008 om 15:49

    nog een paar daagjes wachten dan komt de nieuwe bmw-sauber ;)

    Login om te reageren
  12. Pelder zegt

    6 januari 2008 om 15:50

    Als mijn reactie nou even wordt goedgekeurd kunnen we met zijn allen genieten van hi-res foto’s van de F2008.

    Login om te reageren
  13. Gert zegt

    6 januari 2008 om 15:52

    @ Logitech: Onzin. De neus van de BMW.Williams FW26 was een twin-keel concept met de neus erg terug gebracht waardoor de voorvleugel met behulp van lange supports naar voren moest worden bevestigd, vandaar destijds de bijnaam ‘walrusneus’. Bij deze F2008 is alleen de bevestiging van de bovenste dubbele elementen ‘versmolten’ met de neus.

    Ontopic: Op zich is er op deze foto’s nog weinig te zien, ik ben erg benieuwd naar de high res detail foto’s! Want dat is juist hetgene waar Ferrari altijd in uitblinkt tov de andere teams (uitgezonderd McLaren, en nee dat is niet vanwege het spionage verhaal); de details.
    Interessant zal ook worden wat er met de gewichtsverdeling wordt gedaan door de verschillende teams nu traction control etc. verboden zijn.

    Login om te reageren
  14. sjaak lombok zegt

    6 januari 2008 om 15:54

    zul je net zien: is Kimi nachtblind! hahaha

    Login om te reageren
  15. J. zegt

    6 januari 2008 om 16:08

    @ logitech en Gert: Hier nog een foto van de walrusneus, er is toch een zeer duidelijk verschil te zien.

    http://www.racefreaks.nl/images/550/cyvzrvzeijnejafwxbs.jpg

    De neus van deze Ferrari lijkt nog het meeste op de neus van Williams het afgelopen seizoen.

    http://www1.sport1.nl/images/thumbs/466×347/files/Uploads/1190968130.jpg

    Login om te reageren
  16. JPM zegt

    6 januari 2008 om 16:08

    @ Sir Smokealot

    Daarom heet die frontwing ook ‘The Kiss’

    Login om te reageren
  17. JPM zegt

    6 januari 2008 om 16:09

    @ J.

    Ehh ja en van wie heeft Williams die neus weer gejat? Juist de Toyota van vorig seizoen!

    Login om te reageren
  18. Maarten zegt

    6 januari 2008 om 16:16

    Yum! Wat een lekker ding :D

    Login om te reageren
  19. Gert zegt

    6 januari 2008 om 16:17

    @ J. : Juist, dat probeerde ik dus te zeggen tegen Logitech… vandaar dat ik ook mijn zin begon met “Onzin.”

    Login om te reageren
  20. Roy zegt

    6 januari 2008 om 16:27

    Er staat vrij veel negative chamfer op de voorwielen als ik het 3e plaatje zo zie.

    Login om te reageren
  21. V8 Vantage zegt

    6 januari 2008 om 16:28

    Vind de voorspoiler van boven af wel wat hebben van een hamerhaai, de hele eigenlijk wel, kieuwen zitten er ook op ;)

    Het design, voorzover daar sprake van is bij een door de windtunnel gedicteerde auto, is wel wat minder strak als de F2007, er zitten gewoon meer kleine rommelige dingetjes aan.

    Login om te reageren
  22. Juppe zegt

    6 januari 2008 om 16:32

    @Roy,
    Idd, maar het heet camber. Chamfer is een afschuining van een hoek ;)

    Login om te reageren
  23. arjontje zegt

    6 januari 2008 om 16:33

    is een 4 punts gordel al genoeg dacht dat er een 6 punts gordel gebruikt werd.

    Login om te reageren
  24. Mark zegt

    6 januari 2008 om 16:34

    oeffh wat zou ik die graag eens over de ring sturen.

    Login om te reageren
  25. epo zegt

    6 januari 2008 om 16:38

    Al die rommelige vleugeltjes en diffusors, mooi is anders… Als je zoveel troep nodig hebt om de luchtstroom een beetje naar je hand te zetten moet er toch iets mis zijn met de basis?

    Login om te reageren
  26. smoke zegt

    6 januari 2008 om 16:38

    @Mark

    Dan zou ik de vering wel op maximale hoogte zetten…

    Login om te reageren
  27. Kyanite zegt

    6 januari 2008 om 16:48

    Mooie wieldoppen zitten er opgeplakt…..

    Ben ik nou blind of zie ik geen tankinlaat?

    Login om te reageren
  28. Marco zegt

    6 januari 2008 om 16:59

    F2008: Description and technical specifications

    Maranello, 6th January 2008 – The F2008 is the fifty fourth single-seater built by Ferrari specifically to take part in the Formula 1 World Championship.

    The design, codenamed internally as the 659, represents the Scuderia’s interpretation of the regulations in force in 2008. A major new element of these is the introduction of a new electronic system to be used by all teams, known as SECU (Standard Electronic Control Unit) and produced by MES (McLaren Electronic Systems.) It consists of a single control unit and a software system, the development of which ends as the season begins. Other areas affected by rule changes are: gearbox, which must be used for four consecutive events; safety, with the introduction of higher side protection around the driver’s helmet; materials, with a limit to the type of composites that can be used. As a result of these rules, there has been an increase in the weight of the car. All aerodynamic surfaces have been completely revised, however the current version will be replaced by a completely different configuration in time for the first race. In fact, an intensive and all encompassing development programme is planned to run throughout the season. The monococque has been further cut away under the driver’s legs and the side pods and engine cover are more tapered. The suspension system has been reworked and developed around the new aerodynamics.

    The wheelbase and weight distribution have been adapted to meet the challenge of the new regulations and on the basis of lessons learned last year in terms of the performance of the Bridgestone tyres. Changes to the technical and sporting regulations in terms of electronics, alongside the introduction of the SECU, have led to the removal of a host of a driver aids, such as traction control and engine breaking and the electronically assosted starting system, and also mean that management of the differential, engine and gearchange are much simpler. The gearbox casing is produced in carbon, while the transmission continues to be mounted longitudinally. For the second consecutive year the gearchange is fitted with a quick shift system, adapted to the SECU software and further speeded up. In dealing with the reliability aspect of the new regulations, Shell has played a key role in defining the lubricants for the gearbox. The braking system has been updated with new callipers and innovative concepts regarding cooling.

    The 056 engine is mounted longitudinally and continues as a load bearing element. Its basic structure remains unchanged compared to the unit homologated at the start of last season, while its auxiliary systems, air and fuel intakes have been further developed. The technical regulations also call for the use of fuel corresponding to European Union norms, with a content of components derived from biological sources equal to 5.75%. As usual, during the design and development stages of the entire car, our technical partners played an important role. Apart from previously mentioned significant input from Shell , also worthy of note is the contribution of the Fiat Research Centre, especially in providing simulation systems and Brembo for its work in developing the braking system. As is now traditional, a great deal of attention was paid to the performance and optimising of the materials used at the design stage and through quality control, striving to maximise performance levels while attaining the highest possible safety standards. TECHNICAL SPECIFICATIONS Chassis

    Carbon-fibre and honeycomb
    composite structure

    Ferrari longitudinal gearbox
    Limited-slip differential

    Semiautomatic sequential
    electronically controlled gearbox
    quick-shift

    Number of gears: 7 + Reverse

    Ventiled carbon-fibre
    disc brakes
    Independent suspension,
    push-rod activated torsion
    springs front and rear

    Weight (with water, lubricant and driver): 605 kg

    BBS Wheels (front and rear): 13”

    Engine

    Type: 056

    Number of cylinders: 8

    Cylinder block in cast
    aluminium: V 90°

    Number of valves: 32

    Pneumatic distribution

    Total displacement: 2398 cm3

    Piston bore: 98 mm

    Weight:

    Login om te reageren
  29. Floriaan zegt

    6 januari 2008 om 17:02

    Wat is de betekenis/merk van Alice?

    Login om te reageren
  30. smoke zegt

    6 januari 2008 om 17:05

    “Weight (with water, lubricant and driver): 605 kg”

    De tering, da’s dus inclusief coureur! Maar waar heb je glijmiddel voor nodig in een F1-auto?! :twisted:

    Login om te reageren
  31. Apache zegt

    6 januari 2008 om 17:18

    Waar kan ik ‘m kopen?

    Login om te reageren
  32. Sjon zegt

    6 januari 2008 om 17:20

    @Sir Smokalot, motorblok heeft zn glijmiddel (olie) nodig :)

    @Floriaan, Alice is een Italiaanse internet- en telecomprovider.

    Login om te reageren
  33. RenJie zegt

    6 januari 2008 om 17:23

    @Floriaan

    een Italiaanse internet- en telecomprovider

    Login om te reageren
  34. RenJie zegt

    6 januari 2008 om 17:23

    Sjon was me voor :P Ik moet vaker F5’en

    Login om te reageren
  35. RenJie zegt

    6 januari 2008 om 17:25

    Zo McLaren heeft nu ook weer wat te doen:

    Login om te reageren
  36. Kimi en Felipe zegt

    6 januari 2008 om 17:31

    Bella Macchina. Zie hier de wereldkampioen Constructeurs 2008!!!! Verder commentaar is overbodig. Dan zullen er wel weer van die arrogante McLaren- mannetjes gaan roepen van “Oh, oh oh: hoogmoed komt voor de val” maar in dit geval ECHT NIE…..

    Login om te reageren
  37. RenJie zegt

    6 januari 2008 om 17:33

    @Kimi en Felipe

    zo jij hebt je naam meteen aangepast

    Login om te reageren
  38. Kimi en Felipe zegt

    6 januari 2008 om 17:33

    @RenJie: da’s nou écht humor. Zullen die McLaren-mannetjes wel weer niet waarderen.

    Login om te reageren
  39. wapz zegt

    6 januari 2008 om 17:49

    @RenJie

    :D

    Login om te reageren
  40. Cooper S zegt

    6 januari 2008 om 17:57

    die wieldoppen hoeven van mij niet zo

    Login om te reageren
  41. w0o0dy zegt

    6 januari 2008 om 18:13

    Nogal een rommelig geheel met al die vreemdvormige aanhangsels… verder vraag ik me af waar dat gat in de neus voor dient….. what have they been smoking? ;)

    Login om te reageren
  42. jozias zegt

    6 januari 2008 om 18:17

    welke ontzettende kneus heeft er op de neus een fiat logo gezet :P dat het in feite een fiat is met een mooi merk erop hoeft er niet zo dik bovenop te liggen….

    Login om te reageren
  43. Jinx zegt

    6 januari 2008 om 18:17

    0-100 km/u in hoeveel sec. :)?

    Login om te reageren
  44. dekster zegt

    6 januari 2008 om 18:24

    Waarvoor dient deze rara opening?

    En we hebben ook een nieuwe camera

    Login om te reageren
  45. dekster zegt

    6 januari 2008 om 18:25

    @Jinx
    2.7 a 2.6 was het met de oude banden, maar met slicks zal dat wel wat sneller gaan :P

    Login om te reageren
  46. w0o0dy zegt

    6 januari 2008 om 18:27

    @dekster dat is volgens mij een verticaal plaatje dat de lucht geleid die onder de neus/achter de voorwielen komt en om de zijkant heel moet…..

    Login om te reageren
  47. w0o0dy zegt

    6 januari 2008 om 18:37

    @jinx de 0-200 tijd zegt waarschijnlijk meer want dan kan het vermogen pas echt tot z’n recht komen…. tijd? Ergens in de buurt van de 5 seconden!

    Login om te reageren
  48. Gert zegt

    6 januari 2008 om 18:42

    @ Dekster: Bovenste foto is een vortex generator. Deze heeft als functie dat ie een werveling creeert. Waarschijnlijk werkt ie samen met de barge boards, alles functioneert samen voor de vloer. :-)

    Login om te reageren
  49. Gert zegt

    6 januari 2008 om 18:45

    @ Dekster 2 :) : De onderste foto weet ik eerlijk gezegd niet… Het zou meerdere functies kunnen hebben. Er kan een sliphoek sensor en/of rijhoogte inzitten maar die is natuurlijk niet zo groot. Ik vermoed dat er ballast in zit. Op deze manier krijg je het ver naar voren en ook op een laag punt, zonder dat het de aero verstoort.

    Login om te reageren
  50. Gert zegt

    6 januari 2008 om 18:51

    Overigens geldt ook de regel dat onderdelen die aan het bodywork bevestigd zijn, niet mogen uitsteken. Dat wil zeggen: Als je de auto van onderaf zou bekijken, mag je deze onderdelen niet zien. Wil je dus bijvoorbeeld die ‘boomerangs’ erop zetten zoals Ferrari heeft, dan moet je dus een onderdeel maken dat op gelijke hoogte zit als de vloer/bodem wat even groot/groter is als die ‘boomerang’.
    Dat nog even als toevoeging op plaatje 1. Kijk maar eens naar de foto van bovenaf, je ziet dan de vortexgenerator niet meer omdat die geleider aan/voor de sidepod erboven zit.

    Login om te reageren
  51. Bob zegt

    6 januari 2008 om 19:12

    Hoop wel dat dit seizoen leuk wordt, lagen 2 kaartjes voor Monaco onder de kerstboom. Wel een beetje actie dus hopelijk!!!

    Ferrari heeft zijn zaakjes schijnbaar weer goed voor elkaar.

    En dat stuur zou een gemiddelde Civic bestuurder jaloers op zijn :)

    Login om te reageren
  52. Aston Martin freak zegt

    6 januari 2008 om 19:31

    Ik zie niet veel verschil met F2007 versie.

    Login om te reageren
  53. JPM zegt

    6 januari 2008 om 20:17

    Vorig jaar tijd van de Renault F1 bolide was 0-200 en weer terug naar nul in 7 seconden ofzo.

    Login om te reageren
  54. Papa zegt

    6 januari 2008 om 20:50

    @ RenJie

    LOL :D

    Login om te reageren
  55. smoke zegt

    6 januari 2008 om 20:50

    @Aston Martin freak

    Op autojunk staat een upload met het 2007-model er bij. Leg ze naast elkaar en zoek de verschillen!

    @WoOody

    0-200 gaat zelfs al in ca. 4,5 seconde, gekkenwerk! Aan de andere kant zijn er altijd bazen en bovenbazen, een Top Fuel dragster laat een F1-auto fluitend achter zich, maar die gaat dan ook weer wat minder lang mee.

    Login om te reageren
  56. RenJie zegt

    6 januari 2008 om 20:56

    @Sir Smokalot

    en die is ook niet echt goed in de bochten :)

    Login om te reageren
  57. RenJie zegt

    6 januari 2008 om 21:01

    @jozias

    dat heet sponsoring

    Login om te reageren
  58. Scooperdepoep zegt

    6 januari 2008 om 21:57

    @RenJie

    ;- )

    + wat doet die product placement op het stuurtje van ‘Alice’?

    Login om te reageren
  59. J. zegt

    6 januari 2008 om 22:02

    @JPM, Williams hoeft niet te jatten van Toyota, de samenwerking tussen die twee teams gaat verder dan alleen een motorendeal.

    De geruchten zijn zelfs de kop op gestoken dat op het moment dat het klantenchassis officieel goedgekeurd wordt Toyota meteen het chassis van Williams koopt, eigenlijk best triest het superrijke Toyota moet een chassis van één van de laatste privé teams gaan kopen :)

    Login om te reageren
  60. Citrofiel zegt

    6 januari 2008 om 22:04

    @ Scooperdepoep; Lijkt me gewoon reclame. (correct me if I’m wrong) Net als alle andere sponsoren, alleen heeft deze een originele plek gekozen.

    Login om te reageren
  61. Jaso zegt

    6 januari 2008 om 22:06

    O mijn god, wat een gedrocht. Ongelofelijk hoe het gewoon een stuk regelements compromis is, met al die hoeken en uitsteeksels. Binnenkort gaan ze er uitzien als vreemde rondrijdende planten gewoon denk ik. Ik vind het echt jammer wat er is geworden van de toekomst van de F1. Vond deze auto vele malen mooier:

    [img]http://aycu05.webshots.com/image/39164/2001578865485917027_rs.jpg[/img]

    Login om te reageren
  62. Jaso zegt

    6 januari 2008 om 22:07

    Login om te reageren
  63. Gerben zegt

    7 januari 2008 om 00:36

    Dat Fiat logo heeft er al dikwijlder opgestaan. Vroeger (jaren 80-90) stond het ook wel op de motorkap. Ga de oude plaatjes maar eens na.

    Ferrari behoort tot de FIAT groep , vandaar…

    Login om te reageren
  64. Turbopaultje zegt

    7 januari 2008 om 09:35

    Yellow helmet…………. :-)))

    Finse beelden van de F2008 : http://www.youtube.com/watch?v=WmHY-wMvhcY

    Login om te reageren
  65. frasker zegt

    7 januari 2008 om 14:55

    Prachtig!!! Ik kan niks anders zeggen. (waar blijft die kijlende smilie nou)

    Login om te reageren
  66. Turbopaultje zegt

    7 januari 2008 om 19:16

    Even better………….shake down op Fiorano. Wordt meteen duidelijk wie de Capitane is :

    http://www.youtube.com/watch?v=a84kyLLSDd8

    Login om te reageren
  67. wim zegt

    8 januari 2008 om 14:49

    sorry dat ik het moet zeggen maar wat een uberLELIJK ding

    Login om te reageren
  68. jeffrey zegt

    18 januari 2008 om 17:22

    ruilen tegen men vrouw??

    Login om te reageren
  69. lowbird zegt

    25 februari 2008 om 23:32

    Gheghe,, daar krijg ik het nu warm van! Wat een heerlijke auto!! Veruit de mooiste auto uit het veld..(zoals het hoort) Zo te zien heb ik nog een paar F1-kaartjes te regelen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North