Ferrari F40 van Gas Monkey brengt 548.000 euro op

Auteur: , 54 Reacties

Kent u hem nog, de Ferrari F40 van Gas Monkey Garage? Deze murdered out Ferrari F40 is geveild maar de vraag is of hij meer had opgeleverd als hij in originele staat was geweest...

Voor een bedrag van $742,500 dollar -oftewel bijna €550.000 euro- wisselde deze volledige zwart gemaakte Ferrari F40 van eigenaar. De auto is flink aangepast, aangezien de auto in zwaar toegetakelde toestand bij de heren van Gas Monkey Garage aankwam. Zij maakten hem klaar voor de Fast ’n Loud show op een manier zoals Ferrari dat simpelweg niet kon doen in de 80’s en 90’s toen het ding in productie was. Het resultaat zal de meningen ongetwijfeld weer verdelen: sommigen zullen het heiligschennis vinden en een grondige restauratie wensen, anderen zullen deze build kunnen waarderen.

Op de Barret Jackson veiling werd deze F40 uit 1991 onlangs verkocht en de vraag is of het loont om een Ferrari F40 op deze manier op te bouwen. De investering is ongetwijfeld niet mals geweest en F40’s met lage kilometerstanden worden meestal voor tussen €500.000 en €700.000 euro aangeboden momenteel.

Met 11.504 kilometer op de klok, een verbeterd chassis, minder gewicht, een Tubi Competition uitlaat, verbeterde turbo’s, aluminium vliegwiel, kevlar koppeling, unieke en speciaal voor deze auto gemaakt driedelige HRE racewielen en een aanpasbaar onderstel lijkt één ding zeker: de nieuwe eigenaar heeft iets unieks in de garage staan want er zullen weinig mensen zijn die zo extreem los durven te gaan op een stijlicoon als de F40. Beter dan het origineel? You decide…



54 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
-edit: check-

OT: Holy moly wat een mooie hotrod is dit geworden!
Ik vind hem nog best meevallen, de decals op de deur mogen eraf. Het werk wat is gedaan ziet er op zich goed uit.
Of ik het zelf op deze manier had gedaan? Geen flauw idee.
@Entwicklung88: maar het niet bijster goed gedaan. Ik ben zelf schade hersteller en ik was met aardige verbazing de show aan het bekijken. Helemaal toen steunen en dergelijke opgeboord en aangepast werden omdat ander de motor er niet goed in hing.

hoe dan ook.. vermakelijk programma!
@ricksmits: Uiteindelijk is hij gecertificeerd door Ferrari. Dus hoewel ik het met je eens ben dat ik wel eens tenenkrommend naar de afleveringen zit te kijken moet het in dit geval wel goed gebeurt zijn, anders had Ferrari hem nooit weer gecertificeerd. De schadehersteller in deze was ook niet Gas Monkey, maar een erkende Ferrari garage. Ik vermoed dat het wel goed gebeurt is.

Wat ik het raarste vond aan de afleveringen (het waren er twee) was dat de ingehuurde schade hersteller de voorruit kapot liet vallen en dat de klant (Richard) daar voor moest opdraaien.
@lemster: Ferrari Certified kan ook betekenen dat hij binnen is geweest en in technisch oorspronkelijke staat hersteld. Dat is namelijk een service die Ferrari Certified aanbiedt. Dat kan ook uitleggen waarom de prijs zo hoog is, terwijl iedereen op TV kon zien dat er /niet echt/ met F1 precisie aan de auto werd gewerkt.
@lemster: Ik denk dat dat weer een gevalletje part of the show is.. Het is en blijft namelijk een TV-programma. Waarschijnlijk is het (als hij uberhaubt is gevallen en het niet een andere al kapotte voorruit was) gewoon door de schadehersteller betaald.
Maargoed dat is pure speculatie.
@ricksmits: Als je goed had opgeled of chat sessie op jalopnik hebt gevolgd/nagelezen weet je dat er een compleet andere ophanging is ingehangen die speciaal voor de F40 is gemaakt en dus niet op oudere steunen vast gemaakt kon worden. Vond het eerst ook belachelijk maar als je het hele verhaal kent meer dan logisch
@Barnato: @lemster: Kijk, beetje kortzichtig antwoord van mij geweest dan. Dat wist ik namelijk niet! van die voorruit was inderdaad ook zo iets raars..

@lekkaah: Vaak wel. Alleen werk ik niet bij care. vraagje: Jij rijd een auto van 100 000+.. welke optie geniet jou voorkeur als jij je auto brengt waarbij de neus incl motor een aantal graden uit lood staat;

1: trekken alles recht.. boren wat op en alles is onzichtbaar netjes gemaakt met de orginele onderdelen.
2: we schroeven alles kaal.. bestellen alles orgineel(!) nieuw en vervangen het. auto is zoals die uit de fabriek komt..

en chassis trekken wij verder gewoon recht hoor :)
@ricksmits: maar het chassis heeft dan toch een klap gehad en lijkt me niet zo sterk of anders reageren op een volgende klap dan voorheen….

Volgens mij hadden ze uiteindelijk geen grotere turbo’s gemonteerd omdat ze bang waren dat de motor het niet kon hebben. Hij is “Maar” op 550pk gekomen geloof ik ipv de gaslaande 700pk…
@ricksmits: Hoe doen jullie dat dan?
Toch gewoon serienummers van de betreffende kapotte onderdelen opzoeken, opnieuw bestellen, monteren en de kapotte oude onderdelen wegsmijten?
Althans, zo doen tenten als Care autoschade dat toch?
Ik vind dit echt wel een mooie f40.
Dat ding was compleet aan gort gereden dus je kunt het ook anders zien: In plaats van dat er een F40 naar de schroot ging is het beestje een nieuw leven gegund.
Ik vind het zeer geslaagd aangezien 9/10 F40’s hetzelfde zijn. Beetje onderscheidend zijn in die zee van rode F40’s kan ik wel waarderen.
@lambowambo: uitstekend verwoord
@lambowambo: Helemaal mee eens, jammer dat ik nét te vroeg was om je je 100e plusje te geven op die comment. ;)
Meneer Rawlings zal wel balen dat ‘ie zijn deel zo goedkoop van de hand heeft gedaan.
En alhoewel het op de amerikaanse manier is gebeurd, kan ik de F40-GM wel waarderen.
@Simpson: naja goedkoop… Hij had er aardig wat winst mee gepakt, mede door dit project kon hij een grotere garage kopen.

Daarnaast blijft fast n loud een van de leukste autoprogramma’s!
@bmwkevin: ik kijk er ook graag na! Net als Wheeler dealers. Phantomworks vindt ik minder leuk…
@Simpson: Meneer Rawlings heeft zijn geld verdient. Dennis Collins kocht hem uit voor 100.000 dollar bovenop de parts + labour. Hij is nu voor 20.000 dollar minder weg gegaan dan er in gestopt is. (400.000 dollar voor de auto, 295.000 voor parts + labour).

Meneer Rawlings heeft dus gescoord in deze en de verstandige keuze gemaakt om hem aan Dennis Collins te verkopen.
@lemster: Die Dennis zat gisteren in Dallas car sharks. Hij heeft/werkt bij een Jeep Wrangler specialist zo te zien.
@E34M5Touring: Klopt, hij is van Collins Brothers Jeep, een handelaar in Jeep onderdelen.
http://www.celebritynetworth.com/richest-businessmen/business-executives/dennis-collins-net-worth/
@lemster: Ah, dan had ik niet goed opgelet. Daarom ben ik ook geen miljonair waarschijnlijk :)
Schitterende bak, ziet er dik uit maar is niet over the top. Totaal geen heiligschennis dit.
ik vind het erg gedurfd en heb er respect voor om zon beslissing te durven nemen om em aan te passen ipv in originele staat te brengen!

Maar ik snap het wel, want van de F40 heb ik nog niet aangepaste versies gezien, terwijl je ze wel van de Enzo wel ziet…dus waarom mag er niet 1 F40 op straat rijden die aangepast is ipv origineel? Heeft wel wat aangezien alle F40’s die er nog zijn, in originele staat zijn rondrijden ipv aangepast ( misschien ergens hooguit een ander uitlaatje )
Die vlammen!! :D :D
Een F40 blijft een icon. Of je de F40 in ere restaureert of een twist aan geeft. In het zwart ziet een F40 er heel erg mooi uit. Het getuigt van lef om aanpassingen te doen. Bij een 288GTO had ik het wel minder gevonden. Maar als mijn banksaldo het zou toelaten had ik liever een origineel.
Had Dennis er niet 850000 voor betaald? USD
Van wat ik lees heeft hij 675.000 dollar opgebracht. Ik denk dat jullie de prijs noemen + veilingkosten.
Ze hebben de auto origineel gekocht voor 400.000 dollar. Dit heeft Dennis Collins betaald en hij heeft daarbij de afspraak gemaakt dat Richard Rawlings parts+labour zou betalen. Dat is ongeveer 295.000 dollar geweest en Dennis rond dat af op 300.000 dollar.
Uiteindelijk koopt Dennis Richard uit voor de parts+labour en voor in totaal 100.000 dollar extra zodat Richard winst kan maken. Hij geeft 50.000 aan Richard en 50.000 cash aan Aaron.

400.000 + 300.000 + 100.000 maakt dat er 800.000 dollar in de auto zit en hij heeft dus 125.000 dollar verlies gemaakt op de auto. De vraag is alleen of het had gescheeld als ze de auto origineel hadden gehouden.


Tot zover de feiten ;)
@lemster:

Origineel had zeker gescheeld. Ze hadden deze auto liever kunnen houden ivm stijging van prijs. Wie weet wat een “gek” er later voor geeft. Het is tenslotte nu een one off ipv de zoveel originele rode exemplaren.
@lemster: Om de definitieve verkoopprijs nog even te bevestigen: https://www.facebook.com/GasMonkeyGarage/posts/677037525652918?stream_ref=10

De nieuwe koper is Reggie Jackson.
@lemster: Ik denk dat de heren van Gas Monkey ook betaald hebben gekregen voor de video opnames?
Bouw er dan een LM van. Dat blijft de overtreffende trap van de F40.
Mooi ding, uistraling past er goed bij. En leuk programma om te zien.
Zou deze nemen over het origineel
Doe mij maar het origineel. Die is al goed genoeg
Mooi gedaan. Maar toch jammer dit. Dit is net als prachtige dame vol tatoeëren.
Mooi gedaan, een F40 is heel mooi, maar niet heilig, het is een auto. En een beetje aanpassen aan de tijd, met smaak, daar is niks mis mee.
Auto’s zijn om mee te rijden, en zoals hij nu is, wordt er ws meer mee gereden dan in originele toestand. Dus goed gedaan.

En verlies? Die Dennis weet wel wat ie doet, en wie zegt dat de genoemde bedragen op tv allemaal echt zijn? Het is tenslotte tv…..
En een veiling heeft altijd risico.
Ik vind het vreselijk gedaan, de prijs is dan ook niet van de hoogsten.

Sowieso afschuwelijke beunhazen die van gasmonkey.
@Hupke: Ervaring met ze? Of ben je zelf een custom car shop eigenaar? Wat zou jij er dan mee gedaan hebben, dat ding was zo goed al total los toen die bij hun kwam. Waarom zouden ze er dan weer een originele wagen van maken. Dit toont tenminste een beetje lef, en beunhazen zijn het zeker niet kan ik je (uit eigen ervaring) vertellen, familielid van me de states heeft een ’68 Camaro van ze gekocht en niets anders dan lof over ze.
@mopar:

Nee ik ben geen custom car shop eigenaar. Ik heb wel “een beetje” ervaring met restauraties.
Je weet toch dat total loss en verzekeringsterm is en dat die niets te maken heeft met de staat van het voertuig maar alles met hoeveel het kost om het te herstellen. Deze Ferrari was dus blijkbaar toch geen total loss, dat terzijde.

Heb je die van gas monkey al eens bezig gezien. Ze lopen overal de kantjes vanaf.
Ze zoeken overal de kortste en goedkoopste oplossing voor en dat zonder nadenken.

Auto verlagen, slijpen ze gewoon de veren door. Hangen wat zeg ik gooien ergens gigantische velgen onder, zonder te checken of ze voldoende ruimte ervoor hebben, ofdat dat het rijgedrag beïnvloed en ofdat de aandrijving er wel mee omkan,…
En ik durf erop te wedden dat als je de wagens die ze bouwen ergens anders gebruikt dan in de woestijn dat ze dan op een half jaar weg geroest zijn.
@Hupke: Die weddenschap heb je dan al verloren, die relatives van me wonen in Michigan en die wagen roest nog niet onder hun achterste vandaan. En ik weet ook wel dat die F40 niet helemaal totalled was. Maar om die wagen in originele staat terug te brengen zou zoveel geld kosten (ook omdat er gewoon geen handel bestaat in reserve onderdelen voor een F40), dat het resultaat niet onderscheidend zou zijn.

Want zeg nou eerlijk, als je in de markt zou zijn voor een F40, zou je er dan werkelijk een driekwart miljoen stukslaan op een wagen die ooit in de prak heeft gestaan? Nee, natuurlijk niet. Waarom zou je dan niet wat anders doen met die wagen, hem verbeteren (in hun opzicht) ipv er een standaard wagen van te maken die -zeker bij collectors- gewoon niet verkocht zal worden door zijn verleden.
@Hupke: Bedenk wel, het is en blijft TV…. Als hun auto’s echt zo slecht waren dan zouden ze niet een grote garage hebben en dan zouden ze al helemaal niet meer een contract hebben voor hun serie.
Het ziet er in de afleveringen af en toe wel uit alsof ze wat beun werk doen, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Anders wordt het zo’n saai programma om te kijken.

En mbt de verlaging, dat gebeurt vaak zat hoor, simpelweg de veren doorslijpen…
@nickmercedes:

Ja dat gebeurt idd vaak dat ze veren doorslijpen of blokjes tussen steken en dergelijke maar dat betekend niet dat het de juiste manier van handelen is.
Wat ik niet snap is: bovenaan heeft die auto een rood f40 logo in de spoiler terwijl in de gallerie die ee niet meer opstaat…
Gas monkey garage maakt van alles iets moois
Dit is toch vrij logisch?! Wie sleutelt er nou aan een F40!
De originele rode stoelen erin en gaan met die banaan!
Ik vind hem toch wel erg mooi gemaakt, en het is leuk om ook eens wat afwisseling te zien tussen F40’s.
Ik vind hem niet mooier dan het origineel, maar ook zeker niet lelijker dan het origineel.
Ik dacht dat ze in de aflevering op een goede $1 miljoen hoopte?
Pikzwart met serieuze performance upgrades zoals lichter vliegwiel, sterkere koppeling, instelbare suspension?

YES PLX!
Hij maakt vet winst.. Dit is toch gewoon om een goede show te maken. Fast en Loud is over 5 jaar net zo groot dan OCC let maar op. Gratis reclame op Discovery een uur lang iedere week. Welke shop zou er niet van dromen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).