Daar is-ie dan, Ferrari’s langverwachte special voor de Amerikaanse markt.
Ter ere van het feit dat de Italianen 60 jaar actief zijn op de Amerikaanse automarkt, komt het merk met 10 stuks van deze F60America. Net als bij de F12Berlinetta waar deze speciale cabrio op gebaseerd is haperde de spatie, maar met 730 pk onder de fraai gewelfde kap hoor je ons niet klagen.
Bovendien heeft deze zeldzame cabrio enkele zaken met gemeen met de 275 GTS4 NART Spider uit 1967. Ook deze klassieker zonder dak werd in zeer beperkte oplage geproduceerd, waarbij eveneens rekening werd gehouden met de soms vrij specifieke wensen van de Amerikaanse klant. Kijk daarnaast even naar wat zo’n 275 NART tegenwoordig op een veilinkje doet, en je snapt dat de F60America waarschijnlijk een bijzonder interessante investering gaat worden.
Zoals je verwacht bij een investeringsobject als deze F60America zijn alle exemplaren al lang en breed verkocht. We zijn dan ook benieuwd of we ze überhaupt eens op de weg gaan tegenkomen, maar waarschijnlijk duiken ze pas tegen een jaartje of wat op als veilingkavels. Of er net als bij de LaFerrari hoogst debiele eisen zijn gesteld om in aanmerking te kunnen komen voor zo’n Ferrari F60’Murica, is overigens niet bekend.
Hoe dan ook, check de foto’s van deze dikke Italiaan mét V12 en sexy exterieur. Alleen dat interieur had wel wat minder Amerikaans gemogen, maar kennelijk houden ze aan de overkant van de plas wel van goedkoop aandoende kunststoffen in een auto die een godsvermogen kost. In elk geval is deze F60 een mooi laatste gebaar van Ome Luca aan de sinds jaar en dag belangrijkste markt voor het troste merk uit Maranello.
Achterkant is niet heel ‘feest’
Super mooie bak!
Beetje mislukt als je het mij vraagt, de zijkant hebben ze een beetje C3 Corvette in verwerkt lijkt het wel en de achterkant is een beetje ‘aziatisch’. Om het af te maken hebben ze dan ook nog het interieur lelijk gemaakt naar wat IMO het best te omschrijven valt als ‘een italiaans idee van wat de amerikaan mooi vind’. Best wel tacky dat interieur.
“heeft deze zeldzame cabrio enkele zaken met gemeen, met bijvoorbeeld de 275 GTS4 NART Spider uit 1967. Ook deze cabrio werd namelijk in zeer beperkte oplage geproduceerd”
“Enkele” –> één ding gemeen, het productie aantal. Meer overeenkomsten zijn er niet.
De kleurstelling is een knipoog naar dit
What’s the deal met 1 rode zetel?
@gieltj: Schietstoel voor het geval die in brand vliegt.
@e550: haha uiteraard! Had t kunnen weten
Ook dit is weer een lelijk, druk overgestyleerde wagen. Overal lijntjes, knikjes, gaten en roostertjes. Dit zou je verwachten op een MX5. Niet op een Ferrari. Laat ze alsjeblieft weer teruggaan naar Pininfarina voor de vormgeving en er verder zelf helemaal vanaf blijven.
Lekkere wagen zeg en een mooie kleur
Leuk z’n FIAT 500 interieur
Het is inmiddels een traditie geworden om een gelimiteerde cabrioversie van het reguliere V12-model uit te brengen, gaat al zo sinds de 550.
Ik heb liever kaartjes voor Supercar Sunday.
@swaffelaer: wat dacht je van een proefrit in de nieuwe Mondeo of Focus?
Ik wil m wel maar als ze nog een stukje rood leer kunnen vinden voor de andere stoel dan zou t helemaal mooi zijn
Wat een mislukt ding, zeg. Lelijkste Ferrari tot nu toe (met uitzondering van een aantal concepten en misschien de 400 Mondial).
Hey jongens, we gaan een model maken voor de Amerikaanse markt. Wat hebben we hier voor nodig?
– Plastic, veel plastic ….
Haha, zijn dat Dotz velgen? XD
Lekker daar laten ook.
730 pk? Krijgt deze dan 10 pk minder of hebben jullie je huiswerk niet gedaan?;)
Dus deze bolide is net zo duur als een Porsche 918 en een LaFerrari bij elkaar??? En laatstgenoemden zijn me exclusief zat en geven je toch een hoop meer lol.
@bastiaangt: deze auto is dan ook voor mensen die de 918 en LaFerrari al in bezit hebben en daarnaast iets exclusiefs willen.
Moah, houd maar lekker daar……
Het vooraanzicht doet mij enigszins denken aan de AC 378 GT Zagato (voorheen Perena Z-One)
Zie hier t eerste werk van ome Sergio
En zie daar een dakloze 2016 F12 Modificato
Mooi ding hoor, de kont vind ik beter gelukt dan die van de F12.
Het interieur zou ik gewoon beige of bruin doen, rood vind ik zo vloeken met blauw.
deze wagen is ook direct gevraagd als bad guy in de nieuwe Cars film