Ferrari J50: gelimiteerde targa voor de rijzende zon

Auteur: , 60 Reacties

Lekker zo, tijdens lunchtijd.

Ter gelegenheid van 50 jaar Ferrari in Japan heeft de Italiaanse autofabrikant een nieuw speciaaltje onthuld. De auto luistert naar de naam J50 en ze gaan er 10 stuks van bouwen. Onderhuids is dit een 488 Spider en het design is een knipoog naar de Ferrari’s met een targa-dak uit de jaren zeventig en tachtig.

De J50 heeft de bekende geblazen 3.9 V8 onder de kap die goed is voor 690 pk. Dat is 20 pk meer dan de 488 Spider. Het targa-dakje van de J50 kan in twee delen achter de stoelen worden geplaatst.

De Japanners zullen er ongetwijfeld blij mee zijn. Op de redactie zijn de meningen verdeeld. Ondergetekende is geen fan. Zo heeft het front enkele trekjes van de Lamborghini Centenario, en dat is geen compliment. De 20-inch retro-velgen zijn een goede keuze, echter is het algehele design veel te druk naar mijn mening. Ferrari’s als de 456 en de F430 hebben bijvoorbeeld een meer kalme uitstraling. Deze J50 is een regelrechte epileptische aanval. Hot Wheels, maar dan in het echt.

Naast de cosmetische transformatie zijn er echter ook andere zaken aangepast. De radiateurs staan dichter bij elkaar en de voorruit staat lager in vergelijking met de 488 Spider. De motor is zichtbaar door een transparante polycarbonaat cover die speciaal is ontworpen om te fungeren als een verlengstuk van de twee gescheiden rolbeugels, die de hoofden van de inzittenden beschermen. Een overdwars gemonteerde aero foil werkt als visuele brug tussen de twee rolbeugels en vormt een verwijzing naar één van de meest onderscheidende features van de Ferrari sportprototypen uit de jaren ’60 van de vorige eeuw.

De J50 is het geesteskind van Ferrari’s Special Projects afdeling en is ontworpen door het team van het Ferrari Styling Centre in Maranello. In lijn met Ferrari’s fuori serie traditie wordt elk exemplaar geheel afgestemd op de wensen van de koper. Het gepresenteerde exemplaar in Tokio heeft een combinatiekleur van rood en zwart. Dat thema wordt doorgespeeld in het interieur, in combo met alcantara en lederen materialen.



60 reacties

Vet! Jammer dat ze veel van de “normale” versies niet zo ontwerpen
Wow! Prachtig! Dit is toch een stuk mooier dan de normale 488. Ik weet niet wat de redactie op de bammetjes had dat het weer terug omhoog kwam, maar doe mij maar een groot bord sushi! Dit is heerlijk!
@str8six: inderdaad! Broodjes poep van Ome Willem zeker, want ik kan me niet voorstellen dat je van dit pareltje gaat kokken…
Oei, lekker hoor. Mag wel in iets ruimere oplage in productie! Wel grappig dat voor een speciaaltje voor Nippon het stuur links zit.
@tenaci: Goed punt. Ik ga er wel vanuit dat ze RHD gebouwd gaan worden. Zou anders wel een beetje gek zijn.
@kilum: Het is een status dingetje in Japan als je een linksgestuurde auto hebt.. en dat terwijl je hier als complete idioot beschouwd wordt met een rhd rijdt. Maarja in Japan zijn ze een beetje raar, en daarom hou ik zo van dat land.
@tenaci: Juist dit soort wagens zijn voor Japan LHD, iets met status.

OT: veel mooier dan de gewone 488
@tenaci: In japan heeft het een bepaalde status om LHD te rijden. (Maar mijn weten rijd/reed de Yakuza ook altijd LHD.)
@dutchiehd: @toyotafortuner @sr20det toch is het voor deze dan wel gek omdat hij speciaal voor Japan is, gekke japjes
Doe mij er maar 1! Bij de normale 488 zie je dat de luchtinlaten achteraf in het design zijn geknutseld bij deze niet.
Durf het bijna niet te zeggen, maar doe deze maar i.p.v. een ‘normale’ 458/488
Wauw!!! Ik vind deze persoonlijk een stuk mooier dan het origineel!
En dan ook nog voor Japan het stuur “aan de verkeerde kant”
Heel gaaf! Die gaan we hier helaas niet zien
wow geeft mij een aventador/turismo gta v fibe. eindelijk wat mooist na 5 6 jaar behalve de f12 tuurlijk.
K heb wel eens een lelijkere Ferrari gezien. Het is niet de allermooiste, maar best leuk!
Deze is 100x mooier dan de standaard 488.
Nóg een reden om naar Japan te emigreren! Heerlijk!
Gaaf!1!1!! :p

Heupen doen mij denken aan de 4C
De voorkant doet me denken aan een kikker met spleetogen, maar voor de rest vind ik hem zeer geslaagd.
@silver: Da’s toch alleen maar goed als de auto voor de Japanse markt bedoeld is?
@silver: japan, spleetogen, badum tsss!
Best lekker dat zwarte retro F40 lijntje erin.
Wauw, samen met LF mooiste Ferrari sinds jaren! Hopelijk de designrichting voor de opvolger van de 488.
Ik vind m anders best mooi!
Lekkerder dan de 488 In mijn mening! Ben benieuwd naar échte foto’s!
Ik vind eigenlijk best wel gaaf, in ieder geval beter dan een 458 en qua schoonheid op hetzelfde niveau als de vier-achtentachtig.
“Op de redactie zijn de doorgeslikte boterhammen weer retour gekomen.” Waarom? Van pure opwinding? :)
Ik vind ‘m erg tof om te zien!
Wat topper zeg!!! Ben er gewoon een beetje ondersteboven van… graag wat meer speciaaltjes van dit niveau!
Godsamme, die is lekker! Wat mij betreft zou Ferrari elke week wel zo’n speciaaltje mogen presenteren.
Lekker hoor, zo’n ferrari met Huracanneusje.
Best te doen hoor
Had die Balkenende dus toch gelijk, na het zuur komt echt het zoet. Wat een schoonheid is dit zeg!
Voorkant lijkt mij iets weg te hebben van de Centenario
Ik vind de 488 een stuk cleaner en rustiger qua design en daarom ook mooier, maar deze is zeker niet verkeerd. Oogt erg bruut en futuristisch. Ik denk alleen dat ik hem in één kleur zou willen.
@berlinetta: Hmm, ja, ik ben ook wel benieuwd hoe dat eruit zou zien. Misschien dat een van de photoshopridders een snelle kleurcorrectie kan doen? @Dizono wellicht als hij tijd en zin heeft?
@edge: Goeie!
De algemene reactie op de redactie maakt enkelen met een bedenkelijke smaak, als na een boterham met bijvoorbeeld boterhamworst. Na een lekkere lunch ziet het er echt veel beter uit.
Een auto voor de Japanse markt introduceren met een stuur dat aan de linkerkant zit, dat klopt niet helemaal haha. Maar wel weer gunstig voor ons, dat betekent dat er minimaal eentje ook bij ons in het land op een normale manier te gebruiken is, want ik vind dit toch wel een erg gave upgrade. Doe mij deze maar, en dan een GTC4Lusso als dagelijks vervoer.
@Teerdz: lees eerdere comments, stuur aan de verkeerde kant is een status dingetje in Japan..
De smaak van de redactie gaat hard achteruit, pauper velgen onder een platgeslagen BMW prijst men de hemel in en deze prachtige Ferrari is niet mooi?!
Mag natuurlijk, maar begrijpen doe ik het niet.
@trustmeiamanengineer: de redactie weet natuurlijk ook wel dat dit de mooiste auto is die ooit op autoblog heeft gestaan sinds autobölo. Maar ze willen ons gewoon uitlokken.
Als je dacht dat het niet lelijker kon bij Ferrari krijg je dit. Niet alleen middag eten komt omhoog ook het ontbijt. Wat een lelijk ding. Vind ze echt achter uitgaan bij Ferrari. F12 is nog mooi maar verder maken ze niks moois meer
Wat bruut! Super design in combinatie met die velgen echt top!
Ik zie wat f50 elementen (naast het feit dat t een targa is) heel mooi !
Lamborghini neus
Mooiste ferrari in zeer lange tijd in mijn optiek!! (En dan ben k nog groot ferrari fan….)
Wow, een mooie Ferrari, het kan dus toch!
Tja, Ferrari gaat de futuristische kant op qua design denk ik. Ik heb zelf meer met de oude elementen van zo’n ding die ik hier een beetje mis. Het lijkt een beetje op een Apple zeg maar… Te gladjes.
Lang geleden dat ik een ferrari zo geslaagd er uit vond zien. Lekker hoor!
Een remake van Magnum met dit juweeltje mag komen. Een vd eigenaars zal zijn wagen wel willen uitlenen!
Holy sh..wat mooi!
Dit is gewoon een verdere uitwerking van de Pininfarina Sergio concept. Een hele verbetering ten opzichte van het huidige design. Nu Lamborghini nog.
Nu vind ik de 488 al een schoonheid maar dit stijgt zomaar ineens door naar één van mijn favoriete Ferrari’s.

Voor mij is dat ding helemaal af.
超素敵ありがとう
Ik vind hem wel geslaagd en gewiekst van Ferrari om hem met het stuur aan de verkeerde kant te leveren.
Speciaal voor Japan. Ferrari met spleet-koplampen
via Android app
Nog maar 40 jaar blijven fietsen en dan kan ik er ook 1 kopen! Godallemachtig wat een beauty.
Ben absoluut geen Ferrari-liefhebber maar deze vind ik toch wel uitermate geslaagd. Wel relatief druk ontwerp,maar gelukkig niet zo overdreven als de huidige modellen van het merk. Prachtig.
Wellicht ten overvloede: prijs 3 miljoen USD en alle 10 exemplaren zijn al verkocht aan VIP-klanten. (volgens een Japanse vriend met een F 430 scuderia)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).