De Ferrari 488 Spider: dit is ‘m!

Auteur: , 37 Reacties

Waar veel partijen ervan overtuigd waren dat Ferrari vandaag het doek van de F12 Speciale (of hoe die auto ook mag gaan heten) zou trekken, tonen de Italianen de open versie van hun sportwagen met geblazen V8.

Ferrari 488 Spider

De 488 GTB is eigenlijk pas net op de markt en dus lag het in de lijn der verwachting dat juist de grote coupé met V12 vandaag een evil tweelingbroertje zou krijgen. Niets is minder waar, want je kijkt naar de kakelverse 488 Spider voor wie naast zieke performance ook niet vies is van blootstelling aan de elementen.

Heel veel info is op moment van schrijven niet bekend, maar de gewone 488 is goed voor 670 pk aan turbopower. Het maximumkoppel bedraagt 760 Nm, maar is alleen beschikbaar in de hoogste (zevende) versnelling. In de lagere versnellingen wordt het koppel gedoseerd uitgesmeerd.

Daarmee krijgt de geblazen V8 een wat meer racy karakter omdat het koppel niet meteen bij lage toeren vrijkomt, maar juist toeneemt zodra de redline dichterbij komt. Ook kunnen de versnellingsbakverhoudingen op deze manier wat korter worden gemaakt, zodat de 488 GTB in een ronduit dwaze 8,3 tellen aan de 200 km/u zit.

Ferrari 488 Spider

Vanzelfsprekend is de Spider net wat minder snel dan z’n gesloten broeder van dezelfde moeder, maar het verlies valt mee. In 3 tellen rond staat 100 km/u op de teller en binnen 8,7 seconden rijdt de cabrio dubbel zo hard. De topsnelheid bedraagt 325 km/u.

Gelukkig is er goed nieuws van de open rijder die prijs stelt op comfort, want de windbescherming achter de cockpit is in drie standen verstelbaar. De dakconstructie is opgetrokken uit 11 soorten aluminium en magnesium. Opmerkelijk is dan ook het feit dat de Spider dezelfde stijfheid biedt als de Berlinetta. Openen of sluiten van het dakje kost slechts 14 tellen.

Op de aankomende IAA in Frankfurt (september van dit jaar) zal de dakloze Italiaan in volle glorie worden onthuld. Wie niet kan wachten checkt de teaservideo met uitlaatgeluid op Spiderjunk.

Ferrari 488 Spider teaservideo



37 reacties

Gaaf ding, ben wel benieuwd naar de ‘snellere’ F12
Hij is mooi maar zeker niet mooier dan de 458.
@viezefreddyw: super grappig ik weet nog toen de 458 uitkwam toen riep iedereen in koor dat de 430 velemalen mooier was en dat drie uitlaten te veel was
@qoekje: ik val dan niet onder iedereen. Vond de 458 gelijk prachtig en het ‘Italia’ erachter vind ik ook nog eens fraaier dan GTB. De voorbumper vind ik vooral bij deze 488 een verkrachting van de eerst mooie bumper.
@qoekje:
Dat is de 430 in de ogen van velen nog steeds, nog meer vinden de 355 het hoogtepunt van de MR Ferrari’s.

Voor mij gaat er niets boven een 246 als ik me beperk tot MR Ferrari’s.
Zoveel mensen zoveel smaken.
O, over de 488, die inlaten aan de zijkant vind ik ernstig afbreuk doen aan een verder fraai ontwerp.
@viezefreddyw: achterkant van 488 vind ik mooier dan 458 maar de 458 voorkant is wel weer mooier dan die 488 voorkant (met die 2 rare stijltjes)
@rikvp: Ik vind persoonlijk dan weer die überlelijke handgrepen het meest storende van de 488GTB
Net zoals de 458 Spider is deze veel mooier dan de coupe.
458 Spider please
Fieeeutfieeeuwwww
Tja dat lag wel in de lijn van verwachting toch? Knappe auto, minder sexy dan een 458 en als we dan toch bezig zijn, doe dan maar een topless 650s.
Mooier dan de coupe!
Nog lekkerder!
Kek kleurtje wel maar ik keek ook veel meer uit naar de snelle variant van de F12 die vandaag ook nog zou komen.

Opvallendste aan deze Spider vind ik dat er zo te zien dus geen plexiglas ruitje boven de motor zit waar wel over gespeculeerd werd, of in ieder geval niet standaard. Wat mij betreft de goed keuze.
@jaapiyo:
Een snellere F12…..

Is het ondertussen niet allemaal voor de bühne?

Die paar tienden van seconden, die paar kilometers per uur; wat is er eigenlijk nog interessant aan dit uit de hand gelopen verpiswedstrijdje?
@Rob: De andere looks (mooi, niet mooi?), het mogelijk nog wat dikkere geluid, de gewichtsbesparing van zo’n 200 Kg volgens de geruchten…

De extra snelheid op zich is inderdaad niet zo heel interessant, zeker niet als het een straatauto wordt daar heb je gelijk in IMO. 3 seconden naar de honderd of 2.9…who cares.
Ik wacht wel op een R8 of Huracan met open dak. Dat geluid van die V10 is zó veel beter dan deze V8 met turbo’s. Daarbij vind ik de 488 gewoon lelijk.
@knipperlichtje: Het geluid is wel beter, maar ik zou dan wel voor de Huracan gaan (en persoonlijk even wachten op de RWD variant).

De nieuwe R8 is namelijk graflelijk.
@jaapiyo: Voor de Huracan heb je borsthaar nodig.
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind de 458 zoveel mooier. Het begon al met de 488 aan de voorkant 2 pijlers. Neen, ik zou op jameslist zoeken na de perfecte 458
@Mika_Hakkinen: persoonlijk vind ik de 488 juist veel mooier.
Dat is een mooie auto geworden zeg!
Ik vind die luchtinlaten op de flanken maar niks. Vooral vanwege dat balkje erin.. Dat hebben ze op de 360 en f430 destijds beter gedaan.
@Original_Arnoud: vind ik ook, eigenlijk doet die luchtinlaat me een beetje denken aan die van de Porsche 911 997 turbo (s), en die vind ik ook niet mooi.
Niet verrassend, wel mooi.
Ik kan geen betere optie bedenken in deze klasse! Geweldig atletisch vormgegeven
Hij lijkt wel een beetje op de 458, zo vond ik de 308
Wat en schoonheid! Heb je net een 458 spider en dan zie je dit. Dan baal je even!
@clarkson: Hoeft niet, sommige mensen vinden de 458 mooier. Ikzelf ook nieuwer is niet altijd beter.
Lekker hoor!
Net als de coupe die rare niet aansluitende bumper. Sinds ik die heb opgemerkt door die gele op autojunk is die alleen maar lelijker geworden. Dakje eraf ziet er dan wel weer lekker uit. Die te grote luchtinlaten dan weer niet. Al met al niet de Ferrari die ik zou kiezen.
Die kleur!!
Tsja, ik vind dit echt helemaal niks. Afschuwelijk zelfs. Nu ben ik sowieso al niet echt een liefhebber van Ferrari’s, verre van zelfs, maar dit is toch wel één van de lelijkste Ferrari’s ooit….
Die sleuven aan de zijkant vind ik niet erg goed gelukt. Ook het dak mechanisme vind ik niet fraai.

Als ik een Cabrio in deze klasse kon kiezen, zou ik voor de 650S Spider gaan. Minder emotioneel misschien, maar spreekt mij meer aan. Daarbij is de tub van de 650 zo ontworpen dat de stijfheid niet minder wordt en het gewicht slechts 25kg hoger ligt.

Alhoewel ik nog liever een 991 Turbo S heb. Bruikbaarder en je kan hem nog enigszins incognito rijden.
Ik vind de 488 spider absoluut mooier dan de coupe. Dit is een van de weinige Ferrari’s die ik niet in het rood zou bestellen. Geel staat volgens mij heel dik op een 488 spider.
Vind het nogsteeds gewoon een 458 wat uiterlijk betreft

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).