LaFerrari: Hybride hypercar met 963 pk

Auteur: , 108 Reacties

Je kan duidelijk zien dat de tijden van een 'clean' design bij Ferrari duidelijk verleden tijd zijn. Het lijkt wel alsof het motto is: Hoe meer hoeken, vouwen, gaten en frutsels hoe beter. Gelukkig maakt het enorme vermogen van 963 pk een hoop goed. Want zoveel vermogen is zeker niet lafjes te noemen...

LaFerrari @ Genève 2013

Zoals inmiddels allemaal wel weten heeft deze Ferrari met de meest stomme naam ooit niet alleen een dikke 6.3-liter V12 achterin liggen (met 800 pk), maar ook nog een accupakket en een elektromotor (met 163 pk), schakelen doe je met een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling.

Voor de lief hebbers nog even de prestaties van deze supercar:

Performance
Maximum speed over 350 km/h
0-100 km/h <3 sec
0-200 km/h <7 sec
0 – 300 km/h 15 sec

Is het een mooie auto? Persoonlijk moet ik er nog een beetje aan wennen, maar dat heb ik met elke Ferrari gehad die de afgelopen jaren onthuld is. Misschien moet Ferrari me er eerst maar eens in laten rijden voordat ik een definitief oordeel vel.


Video: LaFerrari

LaFerrari is officieel!



108 reacties

ik vind het design apart, maar wel mooi!
@lenny98: lijkt teveel op die mansory siracusa, achterkant een facelift van de Enzo dus valt wel mee
Vooral met die deuren open vind ik em er gruwelijk uitzien. Het is wel heiligschennis, maar ik ben benieuwd hoe die er in een andere kleur bijstaat.

Als ze hier nu dat 6.3 embleempje van Mercedes opplakken klopt deze wel.
@mlbenz: vond de enzo ook pas mooi toen ik m in het zwart zag deze is in het rood al aardig op weg
Sorry maar dit ziet er niet uit… Nog lelijker dan op de tekeningen. Die voorkant is echt gewoon te lelijk voor woorden, de zijkant valt mee en de achterkant ook. De Enzo was zoooo veel mooier dan dit….
@kapiteinaudi: Audi liefhebbers houden inderdaad niet van verandering.
@Vanquish: Wat ben jij toch een grapjas……
@kapiteinaudi: Dat is het ‘m nou juist: dat ben ik niet.
@Vanquish:

Haha, +1!
@kapiteinaudi: Gast, hoe kun je dit nou niet mooi vinden????
@camber24: Ik vind dit er echt niet uitzien. De Enzo zag er véééél beter uit. Gewoon veel te veel lijnen… De voorkant is nog het ergste, die vind ik echt lelijk. De zijkant is eigenlijk wel mooi en de achterkant valt mee. Ik vind de Veneno en P1 stukken mooier, alhoewel de LaFerrari (belachelijke naam trouwens) waarschijnlijk gehakt maakt van die twee. Als de voorkant nu anders was, had ik hem misschien mooi gevonden.
@kapiteinaudi: Over Audi ben ik het vaak met je eens, maar nu dus echt niet!! Gelukkig verschillen smaken :-P
@kapiteinaudi: De veneno vind je stukken mooier? Alsjeblieft zeg, dat is gewoon een straatlegale lemans racer, valt niet eens onder dezelfde segment als de P1 en de Laferrari. P1 vind ik ook wel heel bruut by the way. IMO valt de veneno in dezelfde segment als de 1998 Mercedes-Benz CLK GTR AMG. Ookal zou die in het hypercar segment vallen, dan zou die nimmer nooit kunnen tippen aan de Pagani Zonda, die ook vergelijkbare looks heeft.
Haalt het natuurlijk niet bij de F40 , 288 GTO of 250 GTO maar best wel een lekker ding.
een beetje onderdanig als vlaggenschip, zeker voor Ferrari!
Hij lijkt me een beetje teveel op de 458..
raar breiwerkje ..
volgende keer Victor Muller maar inhuren als chief-designer ..
@lincoln:

Die gaat in alle geval met een betere naam afkomen dan LaFerrari (ere wie ere toekomt).
Achterkant doen mij denken de California.
@thomcarspotter: ben dan wel benieuwd waar je dat vandaan haalt wantuuuh..
@jrmpower24: Lampen en bumper vanaf de zijkant gezien.
@jrmpower24: Zitten 2 ronde lampen en een Ferrari-logo op, lijkt me vrij duidelijk toch?
Zo als alle über Ferrari’s ziet ook deze er weer niet uit. Doe mij maar een P1.
Het is gewoon weer een kwestie van wennen. Ik begin em al mooi te vinden!!!
Aan het design van de FF en F12 kon ik nog wel wennen, maar bij deze..
Schitterende auto, de mooie vloeiende vormen van de racer’s uit de jaren 60 en de zwarte strepen als verwijzing naar de F40 en F50, overgoten met een modern sausje. Che bella.
@zapp: *racers
@zapp: Ik zag in die dikke naad die doorloopt van achterwielen tot in achterkant ook al een subtiele verwijzing naar de F50. Zit gewoon onwijs goed in elkaar dit ding!!
Is dit dus de f150?
als je bedenkt wat voor misbaksels er de afgelopen jaren in modena van de band kwamen rollen valt dit mij zeker 200% mee…Durf zelfs wel te stellen dat ik m mooi vind… absoluut geen klassieke ferrari maar een supermoderne sportauto en dat is ook wel goed eigenlijk, je kan immers niet altijd in t verleden blijven hangen… zelfs ferrari niet.
super mooie bak!
Ik kijk uit naar alle heerlijke filmpjes en reviews op youtube!
Ferrari Huayra.
@sunder94: dat is precies wat ik dacht.
Aan de 458 en F12 moest ik ook even wennen maar ik zit nu al de hele dag naar de foto’s te staren en ik vind er nog steeds niets aan. Gelukkig is de motorisatie om van te snoepen.
@robbie

Nogmaals, was jij het niet die 100% zeker wist dat hij een turbo zou krijgen en AWD? Misschien even vermelden dat je er helemaal naast zat gezien de discussie die erom gevoerd werd.
@seneca: Nope laat maar dat was een artikel van @sir_smokalot

OT: heeft dit ding eigenlijk KERS?
Die naam, alsjeblieft laat dat een grap zijn :/
Ik heb een GTO, wat heb jij? Ik heb een Laferrari… Ik zie dat het ook al op de achterkant staat, bah wat een naam..
Bij dit soort auto’s is de aerodynamica belangrijker dan het design.
Vind het een beetje op de Glickenhaus P4/5 lijken, zeker niet verkeerd!
Als ie de deuren open heeft staan, dan zie je goed dat de formule 1 een inspiratiebron is geweest. Heel duidelijk de vorm van bargeboards … tof detail !
Ik snap dat smaken verschillen, maar dat iemand dit mooi kan vinden dat snap ik dan weer niet. Wat een verschrikking.
P.s. Schijnt dat de volgende Spyker de naam ‘DéMuller’ gaat krijgen…
@Ferry_76: En het daaropvolgende model LeDream zeker?
Bij die zwarte streep aan de zijkant dacht ik gelijk aan de F50

http://bilmodel.dk/images/cars/667_1.jpg
Dafuq hebben ze gebruikt… Die achterkant ziet er ECHT niet uit..
Niet dat ik ‘m kopen kan maar is het al bekend voor hoeveel eurootjes Ferrari wil ruilen?
In het echt zal de LaFerrari (wat een niets zeggende naam..) vast wel wat mooier zijn, maar op de foto’s krijg ik er weinig gevoel bij.
Dat Ferrari zich op de Chinese markt richt is duidelijk, als je dit ding ziet.
Hij lijkt ook teveel op de P4/5, wat ik ook geen mooie Ferrari vind.
Zeker mooi, die naam slaat natuurlijk nergens op.maar weer een goede PK per liter. hetzelfde als de 458 127 pk per liter.
Ik vind hem prachtig, net als de P1 en de Veneno. Zulke auto’s moeten geen clean design hebben, maar moeten juist verschrikkelijk uitbundig zijn. Het is een supercar, geen leaseaudi.
Sorry maar ik vind hem dus echt niet mooi. Maar omdat het de bruutste ferrari is zullen een hoop mensen het met mij oneens zijn…lang leve marketing ;) Ik vind het remlicht in het midden-achter wel mooi, ziet er ’s avonds wel stoer uit, moeten de lantaarnpalen wel uitstaan want voor de rest is het een gedrocht.
Ferrari naamgeving: 308, 328, 348, 512, 458: logisch, eerst de inhoud dan het aantal cilinders

355: logisch, 3,5 liter, 5 kleppen per cilinder

250 reeks, 250cc inhoud per cilinder, perfect logisch

F40, F50: logisch, 40-jarig en 50-jarig bestaan van het bedrijf

Enzo: Logisch, oprichter van het bedrijf

LaFerrari, logi… WAIT WHAT?!
@ds3lover: Haha jup das een goeie! +10
Ik vind de wagen ook niet mooi, de naam idioot en dat ie minder dan 1000 pk heeft een aanfluiting. Maar goed, ik hoef de wagen niet te kopen en de kans dat ik er in de file achter kom te staan acht ik verwaarloosbaar.
Ik begin hem mooi te vinden! Hoe langer ik er naar kijk des te minder mn lambo vlinders worden..
Goede techniek, is niet echt moeders mooiste, maar die naam…….
Volgens mij hadden ze daar in Maranello opeens weinig inspiratie.
Ik vind de voor en achterkant best mooi, maar vanaf de zijkant gezien lijkt het nergens op..
Ben misschien een onnozele ijsbeer, maar kan iemand mij nu duidelijk maken hoe deze auto nu heet?? Is het Ferrari F150? Ferrari La(belachelijk)Ferrari? LaFerrari 150? Snap der geen ijsbeer meer van.. Help me out!!
@baap: Gewoon: LaFerrari. Meer niet.
@Ferry_76: Heet dat ding Laferrari? Mijn God, wat een idioten daar in Maranello!
Is de designer halverwege het ontwerp dood neergevallen?
Lijkt mij een typisch geval van vorm die functie volgt. Levert misschien esthetisch geen topresultaat, maar heeft toch zijn eigen schoonheid omdat je weet dat de vorm een reden heeft. En daar is het bij dit soort auto’s toch om te doen, niet waar? Alleen die naam…
die lampen zijn ook wel saai aan het worden….
Ik vind dat ze wat vaag doen over de performance. Ik heb liever “harde” cijfers in plaats van “minder dan drie seconden”, “sneller dan 350 km/u”,… Of zouden ze hem nog niet deftig getest hebben?
Echt creatief met de naam zijn ze niet, maar wat een prachtauto.
Mooi ding, maar waar plak je het kenteken op de neus?
@midasracer: Met een kentekensticker. Ja, dat mag [EU-goedgekeurd] want anders zou elke Brit die hier naartoe komt met zijn E-type een bon krijgen.

Jammer dat je dan weer zo’n sneu [motor]agentje aan je broek kunt krijgen, die de regels overduidelijk niet kent…
@FrankypankyV8:
Nope, stickers zijn helaas niet EU goedgekeurd. Je kan er het EU blauwe randje op hebben maar watermerken lukt niet. Ik heb er een paar jaar geleden een prent voor gehad en die zaak heb ik niet kunnen winnen. In de UK doen ze niet zo moeilijk dat is dan weer waar.
@jrk68:

Een hele tijd terug is die discussie er nog eens geweest.
Ik herinner me het nietmeer (mss dat je met slim googelen het nog kan terugvinden).

Ik meen te denken dat er toen (door iemand die er het fijne van wist) iets was gezeg dat het legaal was indien je wagen nooit als model is ingevoerd in Nederland en er dus geen standaard nummerplaat plaats voor voorzien is.
Maar ik kan me serieus vergissen en het kan ook over die kleinere US nummerplaten gegaan zijn.
@FrankypankyV8: Ik rijd ook met een sticker (ook iets kleiner want een grote plaat past niet), maar nee het mag niet. Als je een zeikagent tegenkomt ben je 90 euro lichter. In Engeland gaat het allemaal iets soepeler.
In sommige staten van Amerika hebben ze het begrepen, daar mag je met alleen een achterplaat rijden. Maar hier helaas niet en geven steeds meer auto’s problemen met de positie van een plaat op de neus (//alf romeo, Lambo, Ferrari etc.)
@midasracer: Ok, bedankt voor de info…Fijn geregeld in E.U.R.O.P.A. dan weer, he! Ik ging er van uit dat wat wordt goedgekeurd in het ene land, automatisch ook ok is in een ander EU-land.

Neem bijvoorbeeld die U-turn constructie om een eigenbouw auto goed te keuren. Op de aanhanger naar de UK, keuren en dan met je papieren een NL-kenteken aanvragen.

Dat mag nog wel (hoop ik)?
@FrankypankyV8: Ja maar ik geloof dat de RDW nu ook een SVA procedure heeft. Ik kreeg uitnodigingen voor overleg een paar jaar geleden, maar heb me er verder niet mee bemoeid. Als je meer wilt weten moet je even de site van de Nederlandse kitcarclub bezoeken.
Het is een fraaie auto alleen is de achterkant niet zijn sterkste kant. Van voor, vanaf de zijkant en schuin van voren is de auto zeer geslaagd, maar zodra de achterkant in beeld komt wordt het minder.
Enorme vooruitgang in techniek, uitstoot, prestaties en aerodynamica. Dat uiterlijk is grotendeels gevormd door aerodynamica, overal zie je vleugeltjes en vormen die de auto op de grond moet houden. En ondanks hebben ze de ferrari touches behouden. Ferrari is de echte ‘voorsprong door techniek’ en niet Audi met hun ledjes overal.

En enige wat de meesten hier zien is puur het uiterlijk en dan ook nog zeggen dat het lelijk is? Jammer, want dit is een kunstwerk!
@gnuur: Je eerste 3 zinnen geldt het meest voor de Lamborghini Veneno vind ik. Absurd extreem maar o zo briljant en functioneel.
wat een gruwelijk ge-dro-cht!
La la la la la, geld!!!

Maar serieus, wat een schoonheid… Bruut, puur. Ongelooflijk. Blij te zien dat Ferrari na al die jaren weer hun design terug gevonden heeft. Prachtig. Gelukkig is Kroymans om de hoek bij mij. Kan niet wachten totdat de eerste er staat…..!!!
Sorry, hoor…maar de Glickenhaus P4/5 is overduidelijk als inspiratiebron gebruikt. Daarmee maakt Ferrari zichzelf totaal belachelijk (IMHO)…En dit ding is niet eens zo mooi als de Glickenhaus P4/5!!!
@FrankypankyV8:

Nudat je het me zegt kan dat wel goed kloppen maar zelf had ik het er niet in herkent. Het is in alle geval serieus mislukt naar mijn mening.
@Hupke: ja en tot in het absurde gekopieerd. Gewoon een P4/5 met 458 sausje:
https://twitter.com/jerue_/status/308955901648310272/photo/1
@midasracer: Ja, ik zag het goed!
Ferrari heeft toch al 20 jaar dezelfde velgen.
@robbie hebben jullie ook high res foto’s ergens in richting van 1920*1080 vooral met dichte deuren schuin vanaf de voorkant gezien
Verdurrie. Ik wil hem prachtig vinden maar kom maar niet voorbij die neus. Die neus klopt gewoon niet met de rest van de auto op zowel esthetische vlak als verhoudingen.

De P1 heeft deze strijd in mijn boek gewonnen.
integralechubasco
De auto hoef je nu niet mooi te vinden. Je waardeert de details in de toekomst des te meer zodra je weet waar het voor dient. En dat is de kracht van de Ferrari’s van de laatste tijd. Elke aerodynamische cm2 is functioneel waardoor je met de tijd de vormgeving leert waarderen en waardoor je hem mooier gaat vinden.

Goed dat ze met Pininfarina gebroken hebben. Dit is een nieuw en ander tijdperk voor sportwagens.
@integralechubasco:

Als je ook maar 1 seconde gelooft dat aerodynamica is voorgegaan op het design van deze wagen…
integralechubasco
@Hupke:
check de filmpjes eens…
en probeer eens niet met je sarcastische been uit bed te stappen… ;)
@integralechubasco:

Het klinkt allemaal heel mooi he?

Doet dat geen belletje bij je rinkelen.

Over de wagen zelf ga ik nog geen uitspraken doen. De techniek die erachter zit is waarschijnlijk geniaal.
Maar denk maar voor geen seconde dat er bij de ontwerpkeuzes gekozen is voor pure prestaties. Niet bij de motor, niet bij de kers,… en zeker niet bij het ontwerp van de body.

Eerst design dan pas aërodynamica. Mag je van op aan gaan.

(waarmee ik niet wil zeggen dat dat slecht is, maar laat je er niet door vangen)
integralechubasco
@Hupke:
Ok, ik volg je redenering. Maar als ik daar nog iets aan mag toevoegen, kijkend naar de filmpjes:

Als puur en alleen prestaties, de aerodynamica en het circuit de uitgangspunten waren dan waren ze op de tekentafel op iets als de formule 1 auto uitgekomen (vandaar ook de formule 1 auto als uitgangspunt).
De LaFerrari heeft ook nog een sociaal aspect, zoals de mogelijkheid om 2 personen te vevoeren en wetgeving anno 2013.

Toch zie je bij de derivaat van de formule auto heel duidelijk het oorspronkelijke idee en de toepassingen. Wat mij betreft een goede balans voor een extreem prestatie-gerichte auto voor de openbare weg.

Iets wat TOTAAL de plank misslaat als je het vergelijkt met bijvoorbeeld die Lamborghini Vaneo. Waar geen gedachte als uitgangspunt is geweest maar meer een ‘doe maar wat’ in een ‘zolang het maar opzichtig is’ opstelling.
Een ander goed voorbeeld is ook de Aston Martin 4-deurs. De achterste instapdeuren impliceren een redelijke zit voor de achterpassagiers. Maar die is er niet. De auto is of niet lang genoeg of heeft 2 deuren te veel. Hier heeft de schoonheid het gewonnen van de sociale aspect. Mijn mening: de auto was beter als het wat langer was. Misschien iets minder mooi, maar wel begrijpelijk en daardoor beter te waarderen.

De schoonheid zit niet meer puur en alleen in de penseelstreek of de schone, enkelvoudige lijn. (denk 250 serie, 365 of Testarossa) maar ook in het sociale aspect (458, FF, F12, LaFerrari). Je hoeft het nu niet mooi te vinden maar het is wel een duidelijk te herleiden uitgangspunt. En mijn ervaring is dat je dat gaat waarderen.
@integralechubasco:

Wat ze zouden zijn uitgekomen als ze puur op prestaties hadden ontworpen, ik heb er geen idee van wrs idd zoiets als een F1 of een LPM1 ofzo.
Je hebt een punt.

Misschien dat kunst ook in het sociaal aspect zit maar de schoonheid vind ik eigenlijk dat volledig los staat en in de looks zit en die vind ik persoonlijk nogal tegenvallen (omdat het veel te druk is).
LaFerrari? Wat is de volgende, iFerrari?
@SimonMc:

SiFerrari?
De DoFerrari, ReFerrari, MiFerrari, SolFerrari, FaFerrari zijn dan blijkbaar de revue al gepasseerd, niet dat ik ze ooit heb opgemerkt.
Ik vind de McLaren P1 toch echt mooier qua design.
Getverdegetverdegetver, wat een lelijk ding. En met die naam gaat het natuurlijk helemaal niks worden voor de echte autoliefhebber. Het is meer voor de man die zijn vele geld wil etaleren met “La Gucci handtas”, “La Rolex horloge”, “La haute couture” en dan nu kan aanvullen met “La Ferrari”.
De achterkant is duidelijk geïnspireerd door de facelift van die andere La (Latoya Jackson) ;-)

http://netstorage.metrolyrics.com/artists/large/6779/la-toya-jackson-latoya-jackson-appears-on-rupaul-s-drag-race.jpg


http://www.autoblog.nl/gallery/Ferrari/LaFerrari/LaFerrari-rear2.jpg
@mpwpeter:

Ik denk dat je is een oogarts moet gaan opzoeken, als die niets vind kan je altijd nog door naar de psychiater. Mocht het jouw humor zijn dan moet je daar niet je werk van gaan maken.
Had ik het niet voorspelt dat het een ongelofelijk lelijk ding ging worden. Met te veel drukke lijnen speciaal voor onze midden-oosterse vriendjes.

Waar zit die @tuscan nu dat ik m’n gelijk krijg.
LaFerrari? Serieus? Eerst de Ferrari Four en nu dit, ze zijn echt de weg kwijt qua maanscreativiteit.
@Tommy2: Ze gaan daar spijt van krijgen, die auto zie je dus nu overal op met LaFerrari met een rode F. Er is nu een 2e naam embleem/logo gecreëerd en ik denk niet dat je dat in combinatie met het gewone Ferrari naam logo zal zien. Enzo draait zich in zijn graf om. Dit is de ultieme Ferrari zegt de Montezemolo, klint alsof ze gaan stoppen hier na. Schiet in ieder geval niet op voor de opvolger over 10 jaar, dan zullen ze er aan herinnerd worden. ik heb begrepen dat La de, the is nou wat komt daarna dan ? alleen maar slappe aftreksels. Bedenk me nu ook dat het veel over de naam gaat terwijl we anders aleen maar ohhhhh wauw waanzinnig hadden gezegd, ik tenminste ( ;
Wat mij betreft was het altijd F40,F50,F60 en dan nu de F70 geweest, was wel zo respectvol geweest naar LaF40 ( :
goed dat er weer een nieuw topmodel is, worden die
F40’s tenminste een keertje betaalbaar..;-)
hij had toch ook KERS?
@jawi94: nee een PRUIM (van niet te pruimen)
langs voren gezien is het echt een misbaksel,de zij en achterkant zijn goed maar damn ze slaan de bal serieus mis qua voorkant en naam
@ropbp haha XD

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).