Een nieuw hoofdstuk, een nieuwe hypercar uit Maranello. Dames en heren, dit is hem!
Eerst over die naam. Dat is dus louter LaFerrari, en geen Ferrari LaFerrari. Wen er maar aan. Zoals we eerder al konden melden wordt de aandrijving verzorgd door een 6.3-liter V12 die zijn redline pas bij 9.250 tpm heeft liggen. Iets daarvoor, bij 9.000 toeren, haalt hij zijn maximale vermogen eruit: 800 pk. De overige power komt van een elektromotor, die nog eens 163 pk levert. Het totaalvermogen is daarmee 963 pk! Schakelen gaat via een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling.
Dit geeft de LaFerrari de volgende sprintcijfers:
Performance
Maximum speed over 350 km/h
0-100 km/h <3 sec
0-200 km/h <7 sec
0 – 300 km/h 15 sec
De LaFerrari is 4.702 mm lang, 1.992 mm breed en 1.116 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.650 mm. De gewichtsverdeling komt uit op 41/59 (voor/achter). De velgen aan de voorzijde zijn 19 inch groot en omwikkeld in 265/30-rubber, achteraan zijn 20-inch exemplaren geplaatst, met 345/30-banden. Hierachter bevinden zich carbon-keramische remmen, met schijven van 398 mm (voor) en 380 mm (achter) doorsnee. Tijdens het remwerk wordt energie opgeslagen in de 60 kg wegende lithium-ion accu’s.
Ferrari’s designer Flavio Manzoni heeft de LaFerrari een lage neus gegeven, met koplampen vol LED’s die gelijkenissen met de FF en 458 Italia vertonen. De (actieve) aerodynamica is geïnspireerd op de F1-avonturen van het merk, met een opengewerkte achterkant die de kenmerkende Ferrari-tanga lijkt te dragen. De enorme diffuser wordt in het midden onderbroken, en daar bevindt zich de mistlamp, helemaal in F1-style.
Het spreekt voor zich dat de hele auto uit carbon fiber is opgetrokken. Vooral op de monocoque zijn ze trots. Een video met technische uitleg hierover staat op Autojunk.nl.
Geen Ferrari-onthulling zonder een greep naar het verleden, daarom nu een filmpje over zijn roemruchte voorgangers (F40, F50, Enzo) en Fernando Alonso die de LaFerrari over Fiorano jaagt. LaVideo!
De LaFerrari beschikt niet over een volledig elektrische rijmodus, maar met HY-KERS weten ze wel flink wat vermogen te genereren en de CO2-uitstoot te drukken, die nu op 330 g/km uitkomt. Alles wat je daarover wilt weten in DEZE VIDEO.
Lekker!
Die is best mooi zelfs
@birdboy: Precies mijn reactie :D. Bij de teasers was ik bang dat ie teveel de Enzo kant opging, maar deze is toch wel écht cool!
@birdboy: voor mij de beste achterwerk die ik bij een auto tot nu toe heb gezien (F1 looks)! Cockpit ben ik niet zo’n fan van, dat is iets voor Bertone. De voorkant is overigens heel voetgangers vriendelijk, achja who cares, wat een bruute bak
Dik! http://www.laferrari.com voor filmpjes en geluidsgfragmenten :)
@JamesHunt: Introfilmpje heeft bizar veel weg van de eerste dragrace in Fast and the Furious met het CGI motorblok en wegvliegende stukken.
@birdboy: Hahaha idd!
Foto 3 is mooi met die voorkant, maar foto 5 (zijkant) vind ik maar een gek ding. Doet me denken aan de concept hypercars uit de jaren 90..
Oei, dat valt tegen. Dit type “cockpit” staat me niet aan. Doet me overigens aan de Maclaren F1 denken.
@paulaner: Ik denk dat jij met jou ‘smaak’ behoorlijk alleen staat vrind…
@lemans96: Met ‘mij’ smaak of met ‘mijN’ smaak?
@lemans96: dat geeft toch niet?
Mooi ding. Valt me helemaal mee na veel nieuwe lelijke auto’s die ze op de weg hebben gezet. De canopy heeft wel wat van Glickenhaus’ P4/5.
Meer foto’s (incl achterkant) hier:
-edit: TOEGEVOEGD–
@birdboy:
Leuk, maar weer die ‘string’ aan de achterkant :(…
Wat is hij toch geweldig!
LAAAAAAAFERRRARRIII.
Vergeleken met een Enzo is dit een fraaie bolide!
De 360 en de Enzo hebben een kindje gemaakt…
Ik vind ‘m vet!
Daaamn, wat een dik apparaat! McLaren kan wel inpakken..
Dik hoor!
Vooruitgang op de Enzo, maar toch jammer van die aftermarket lijkende velgen
@subarugangster:
Een simpele, sobere en stijlvolle vijfspaak noem jij aftermarket? Wat wil je plastieke doppen?
@StijnB: Ze hadden er wel wat uitdagender van kunnen maken gezien de rest van de styling van de auto…
@subarugangster: standaard Ferrarivelgen = niet-aftermarket…
@subarugangster: nee, jammer dat er geen zwart stalen gepoedercoate velgen onder zitten.
ZIet er heel deftig uit. Ik vreesde voor de vormgeving doordat ik dacht dat het een volbloed racer-lelijk ding ging worden, maar kreeg ongelijk. Een stuk beter dan de F50 en de Enzo ziet er opeens heel oud uit!
Uitgebouwde 458 :(
Wauw eindelijk weer een mooie ferrari!!
Recht van voren is het wennen naar de flanken zien er erg mooi uit, beetje mclaren f1.
@strating: Ga je mond spoelen.
@strating: nerd, achter de voorste wielkuip is zó F40, 21e eeuw. Mc F1 echt niet… (who’s the nerd now?)
alle info
HY-KERS system
Total maximum power 963 CV Total maximum torque >900 Nm V12 maximum power* 800 CV @9000 rpm Maximum revs 9250 rpm V12 maximum torque 700 Nm @6750 rpm Electric motor output 120 Kw (163 CV) CO2 emissions** 330 g/km
Performance
Maximum speed over 350 km/h 0-100 km/h <3 sec 0-200 km/h <7 sec 0-300 km/h 15 sec
ICE
Type 65-deg. V12 Bore and stroke 94 x 752 mm Total displacement 6262 cc Compression ratio 13.5:1 Specific power 128 CV/l
Dimensions
Length 4702 mm Width 1992 mm Height 1116 mm Wheelbase 2665 mm Weight distribution 41% fr, 59% r
Gearbox
7-speed DCT
Suspension
Front double wishbones Rear multi-link
Tyres(Pirelli P-Zero)
Front 265/30 – 19 Rear 345/30 – 20
Carbon ceramic brakes (Brembo)
Front 398 x 223 x 36 mm Rear 380 x 253 x 34 mm
Electronic controls
ESC stability control High performance ABS/EBD Sistema frenata anti bloccaggio prestazionale /electronic brake balance EF1-Trac F1 electronic traction control integrated with the hybrid system E-Diff 3 third generation electronic differential SCM-E Frs magnetorheological damping with twin solenoids (Al-Ni tube) Aerodynamics active
* with dynamic ram effect **Undergoing homologation
en hij is echt mooi
@moldauferrari: geen gewicht bekend dus…
@Megakix: koop er een en zet hem op een auto weeg schaal en je weet het maar zal we tussen de 1000 en de 1500 kg wegen
@Megakix: De klantenversie 1350kg. De persversies de helft :)
@E34M5Touring: Haha +1
Toch wel een teleurstelling moet ik zeggen…. Ik had echt iets verwacht waar ik ‘blown away’ van zou zijn, dat is dus niet het geval. De voorkant vind ik gewoon lelijk en veel te spits, al was het een spitsmuis ;-) De zijkant valt mee en de achterkant ook. De voorkant is totaal uit proportie. Dit is jammer, de Enzo vond ik tijdloos mooi, duizenden malen mooier dan dit….
Moest ik kiezen tussen de drie hypercars: Lambo > McLaren > Ferrari
@kapiteinaudi: edit: als was het een spitsmuis
@kapiteinaudi: Er staat nog een vacature open bij Maik de Boer.. (en wel meer..)
@kaasboerin: Ja…en?
@kapiteinaudi: Moet ik je gelijk in geven, de nieuwe Ferrari is een in mijn ogen een flop. Dat ding zal ongetwijfeld enorm goed zijn, maar het ziet er gewoon niet uit.
Ik vind overigens de meeste nieuwe wagens op Génève dit jaar een teleurstelling. Naast de drie die je reeds hebt vermeld vind ik de Wraith, Flying Spur en de nieuwe Alfa ook minder geslaagd dan verwacht…
Tja… vind hem te veel lijken op een 458.
Wow.
Na de F40 eindelijk weer een Ferrari om van te dromen!
Ik dip ‘r wel.
Hello Sharknose. <3
Wat een prachtige auto! Hij is sneller dan een Veyron naar de 300!
@renesism: yup…dat roepen ze nu…en uit voorzorg heeft Veyron al de SS (die dus sneller is)
@renesism: en kan nog de hoek om ook!!
ziet er heel gaaf uit! prachtige lijnen en gelukkig redelijk clean gebleven. geen rare spoilers of luchthappers. zijn er al foto´s van de achterkant op het net
@lambo4all: ah foto’s van de achterkant! een van de lekkerste kontjes van de hele auto industrie!
Ik vind hem wel mooi, maar valt een beetje tegen. De enzo had heel nieuw ontwerp. Hier zie je nog veel van de 458 in terug. Maar toch, chapeau.
“Hierachter bevinden zich carbon-keramische remmen, met schijven van 398 mm (voor) en 380 mm doorsnee. ”
Remmen met een doorsnede van 38cm, dat zijn cilinders! :)
@StijnB: Is een typfout, moet 36mm (voor) en 34mm (achter zijn.
kijk maar naar de officiele site of specs die @moldauferrari net poste.
@birdboy: Dat is de dikte, wijsneus…
@motoragent: interpreteerde het inderdaad verkeerd
3 seconden is best wel lang..
@MAB: Hij heeft geen vierwielaandrijving dus dan kan het niet heel veel sneller..
@MAB: hahaha grapjas.
@Forza: een mercedes e amg gaat in 3,6 sec naar de 100 dan verwacht ik van een Ferrari (en niet zomaar een Ferrari) toch echt wel ergens bij de 2 seconden zoals de bugatti.
Hij is prachtig, maar die naam….
Die naam: hoeveel grootheidswaanzin kan je hebben? Wel een gaaf ding…
Hele mooie auto hoor. Lijkt een soort Italia on steroids. Ik vrees echter dat ie het tegen de P1 gaat afleggen, simpelweg omdat die nog meer downforce zal genereren. De Ferrari vind ik wel mooier.
@lemans96:
De claim van McLaren is 600kg ruim onder de topsnelheid, ” veel meer dan welke straatauto tot nu toe”.
De Enzo genereert ruim 770kg downforce bij 300km/u…
Dat roept dus de vraag op bij welke snelheid de McLaren precies die 600kg haalt, ongetwijfeld bij een lagere snelheid, maar ga er maar van uit dat de nieuwe Ferrari de lat hoger legt dan de Enzo. Ferrari is tegenwoordig meester in het creëren van downforce met bijna spoilerloze (zichtbaar dan) ontwerpen. Ik vermoed dan ook dat de verschillen tussen beide kleiner zullen zijn dan je zou verwachten op basis van de McLaren specs and het aanzicht van diens spoiler.
En Glickenhaus heeft een deja-vu. P4/5 anyone?
Zijn er al echte foto’s beschikbaar? Van de beursvloer en niet van de Intel Xeons bij Ferrari HQ?
teleurstellende prestaties en ik vind de Enzo toch wat mooier ogen dan dit.
@4991: Voor een normaal mens is deze acceleratie amper vol te houden, en jij noemt het teleurstellend?
@motoragent: Kerel, op de xbox doet een C63 AMG al 1.8sec naar de 100km/h man. Wajoo Wajoo joh. :) ;)
@E34M5Touring: En dat zelfs in zijn achteruit inderdaad! Belachelijk dat deze Ferrari dat niet kan…
@motoragent: Ja man. 0-200km/h in 7 sec. Dr zijn dagen dat ik het niet red met de Alfa. Je weet wel, wind tegen, bult op….
@E34M5Touring: Niet? pfff, dat doe ik zelfs op de fiets…
@motoragent: *doet chipboer bellen* :)
@E34M5Touring: Ik doe liever een patatje dan de ‘chipboer’, laat dat fietsen maar zitten!
@motoragent: *banden tot 12 bar oppompt*
@4991: Ja idd, op de PS2 haalde ik met NFSU 371 km/u met mijn Mitsubishi Eclipse.. Dus die prestaties vallen erg tegen.
Ik vind het echt een prachtbak. Mooier dan de P1 en die Lambo slaat nergens op. Volgens mij zijn ze daar alleen maar mee gekomen, omdat alle supercarmerken nu opeens allemaal een nieuw vlaggenschip introduceren en daar willen ze even een graantje van mee pikken. Ik denk ook dat hij gehakt gaat maken van de P1.
@berlinetta: en @motoragent: als je ziet dat de nieuwe w212 amg s 0-100 in 3.6s doet, dan is 3s toch niet zoveel beter? en het vermogen en koppel kan je even aankloppen bij brabus en je hebt evenveel en misschien meer zelfs.
over de playstation gaan we het nu niet hebben
sowieso dat deze de hypercar styling contest geneva 2013 gewonnen heeft! Ik vind hem er fantastisch uit zien! Ik hield mijn hart vast bij de teasers, maar dat was gelukkig ongegrond.
Wanneer komen de life foto’s?
Mooi, waarvoor dienen die gaten aan de zijkant? Opbergplaats voor wandelschoenen misschien.
Erg fraai model zeg! Niet zo’n overdesigned ding als die McLaren. Of ie dan sneller of langzamer is doet me weinig. Dit zal ongetwijfeld bijzonder ziek snel zijn. De naam vind ik niet echt wat maar goed.
@E34M5Touring: Ik vind juist deze Ferrari veel te overdesigned, terwijl de P1 juist meer rust uit straalt, maar dat zal een kwestie van smaak zijn. Qua prestaties zullen ze inderdaad flink aan elkaar gewaagd zijn, bij bijna 1000pk is het verschil van 47pk toch amper te merken lijkt me.
@motoragent: Dat zal inderdaad een smaakverschil zijn. Ik vind de P1 veel te druk en niet echt een samenhangend design. Ik vind de Ferrari rustiger ogen. Moet zeggen dat ie me positief verrast. De teasers gaven me een verkeerde indruk in dit geval.
@E34M5Touring: Ik ben het met je eens. Bij de P1 hebben ze te hard hun best gedaan om hem niet zo standaard te maken als de MP4. Bij deze Ferrari ziet het er allemaal gewoon netjes uit. Extreem genoeg voor een hypercar maar niet te overdreven.
@berlinetta: Precies. Je ziet dat er iets gruwelijk speciaals voor je neus staat zonder 20min te moeten kijken waar de ene lijn begint en de andere ophoudt. De P1 zal technisch een hoogstandje zijn, ongetwijfeld. Maar ik vind hem qua design de plank misslaan. Dit is een mooier geheel en ik vind 1 van de mooiste Ferrari van de laatste 20j.
Spreek je dit nu uit als “Laffewawi”?
@jack_abarth: Swaffewawi
@jack_abarth: En jouw naam spreek je zeker uit als spek awawt…zucht.
Prachtige wagen!
Als iedereen vanaf nu structureel refereert naar de F150 dan is die belachelijke naam snel genoeg vergeten :P
@Sander Van Wijk:
kan me niet voorstellen dat Laferrari de naam blijft, laten we hopen dat ze iets beters hebben voo de officiele presentatie
Waar is @robbie nu die 100% zeker wist dat hij turbo’s alsmede AWD zou krijgen?
OT: Wauw, ik verwachte iets walgelijks a la McLaren of Enzo maar dit is zowaar ‘ingetogen’ en elegant voor zover dat kan.
@seneca: a la ferrari…dus :)
I like!
En dan waren er mensen die de P1 overdesigned vonden, dit spant toch wel de kroon hoor. Dit is net ontworpen door studentjes die eens zot wouden doen. Ik vind het spuuglelijk.
Wat een ziek vette auto zeg!!!
SCHITTEREND!
Zal een leuke vergelijkings test worden met de McLaren..
@2800cc: Wat hier op AB? No way. Zo’n exclusieve auto’s heb ik hier nog nooit voorbij zien komen.
@berlinetta: dat bedoelt hij ook niet..
Hier wordt ik wel even stil van, zo mooi.
Wat een feestverschijning…na het debacle van de Ve-nono (aldus @jrk86) Lambo !
Achterkant is tergend grof ‘in your face’…and fast out of your eyesight :). En van voren, met die deuren open, lijkt het net een vampier / bat’achtig ding. Heel mooi gedaan, goeie balans in het lijnenspel. Ik zeg: “sparen’ ! (*kuch*)
@Megakix: @jrk68 …. het is de leeftijd hae.. ^^
Prachtig!!
Btw: iemand al een idee hoe lang hij kan branden?
@1800es: tót de dood zoals Ferrari beaamd :P
waanzinnig!!!! ook de achterkant is super, beter dan alle renders.
maakte me zoregn over de achterkant maar dit is super
mclearen eat your hart out, zo veel mooier dit
Hij doet mij ENORM denken aan een van de studie-auto’s die studenten enkele jaren geleden gemaakt hebben.
Ik had een oerlelijk ding verwacht maar dit is prachtig.
Leuk karretje!
Nee ik ben waarschijnlijk de enige maar gewoon nee. Hij is niet lelijk maar het lijkt op een oude concept car en niet op een ferrarie dus nee. Overgins ben ik al een hele tijd van ferrarie af. Maseratie is nu de italiaanse sportwagen die je moet hebben.
@robert110: Dat is de eerste keer dat ik iemand hoor klagen dat het productiemodel lijkt op een conceptcar.
Bovendien, zolang je niet weet hoe je Ferrari en Maserati schrijft heb je ook geen recht van spreken…
@motoragent: sorry dat er ook iemand is die moeite heeft me spellen. En iedereen heeft het recht van spreken, wettelijk vastgelegd.
@robert110: Maserati is de italiaanse sportwagen die je moet hebben? Zegt wie?
De Enzo heeft sex gehad met 458 Italia!!! Vet machine!!!
In het zwarte cockpitgedeelte en de achterkant viel mij een Glickenhaus P4/5 resemblance op :).
@hamerhaai: Foto 6 ;).
Dat was het wachten en geteaser wel waard :)
Het is dat iedereen erover zwijgt, maar heb ik het goed dat dit de eerste fabrieks-Ferrari in bijna een halve eeuw is die niet van pininfarina komt?
@heidekonijn: nee klopt volgens mij ook. Nu komt ie van een Golf designer ;-)
Toen ik die foto van de zijkant zag dacht ik dat het een of andere special edition 458 italia was, en dat vind ik best jammer eigenlijk.
best wel mooi maar hij gaat waarschijnlijk een stuk meer kosten dan dat die waard is… niet dat ik hem ga kopen ofzo ;)
Ik had nog een beetje hoop maar het is nu officieel, Ferrari heeft geen enkele mooie auto meer in productie.
Ferrari is back in business!! Wat een fa-kk-in BAK!!
Supergave wagen! Lekker veel veemogen en trekt supersnel op:D Ferrari is back!:D
Prachtige auto!
Echter de naam… Als deze vertaald DéFerrari heet, gaat de opvolger dan LaRealiFerrari heten; DeEchteFerrari? :P
(geen idee of het goed italiaans is btw)
Hoeveel weegt deze prachtwagen? Ik wil m wel, maar mn portemonnee weigert:(
Best een fraaie auto, alleen vind ik t zwarte dak niet erg fraai.
Liever met een rood dakje:
http://img854.imageshack.us/img854/7918/laferrariredtop.jpg
Echt prachtig!!!!!
Vooral die voorkant vind ik er bruut uit zien zo met de deuren omlaag! Heerlijke bak!!
En ik vind hier de achterkant met de string en dat achterlicht er een stuk beter uit zien dan bij de F12!!
Een stuk beter dan de Enzo, maar naast ontwerpen kunnen ze bij Ferrari dus ook geen namen meer bedenken.
Hier gaat mijn broek strakker van zitten.
Eerste Ferrari sinds tijden die ik oprecht weer kan waarderen.
Lekkere auto, maar die naam is vreeeeeselijk!
Redelijk geslaagd, maar het oogt allemaal wel een beetje anoniem. Het Ferrari spat er niet vanaf, zoals dat bij o.a. de 458 en Enzo wel het geval is. Naam is even wennen.
1 woord:geweldig,wat is dit toch een prachtig en bruut monster
Zal weinig moeite kosten om de Enzo te gaan vergeten!
Mooi ding, maar wat me opvalt ik zie nergens een “pininfarina” badge. Zou dit betekenen dat deze niet door pininfarina getekent. Wie o wie weet het antwoord
super mooi ding!
Hmmm ik moet er nog even aan wennen hoor ! Speciaal is ie zeker ! Je blijft er naar kijken. Ik vind hem (zoals velen hier) recht van voren erg stoer. Bij de foto vanuit het schuin-boven-standpunt vind ik hem een stuk minder geslaagd (komt door de kieuwen op de voorkant denk ik). Zijkant en achterkant is kwestie van wennen denk ik.
Als ie de deuren open heeft staan, dan zie je goed dat de formule 1 een inspiratiebron is geweest. Heel duidelijk de vorm van bargeboards … tof detail !
Geen spoiler achterop?
best fraai, alleen jammer van de naam.. laferrari..
Goed gelukt waardige opvolger van de Enzo.
offtopic:
Wat erg dat de reactie met de meeste plusjes weer een suffe bijdehante opmerking is.
Het niveau van de reacties gaat helaas niet bepaald omhoog:
paulaner [ reply ]
05-03-2013 om 12:24 +2
@lemans96: Met ‘mij’ smaak of met ‘mijN’ smaak?
@PeugeotGTI: Ik kan je hier geen ongelijk in geven. De terror van de grammatica nazi’s hè…
Ontopic:
Deze zullen we ons langer gaan herinnneren dan de Enzo, al was het maar om de naam :)
Mc Laren vs LaFerrari, dan kies ik toch met een klein verschil voor de P1.