• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari going down: nee echt, er is geen crisis!

Auteur: autoblogger, gepost 8 december 2008 om 18:35 – 115 Reacties

Ferrari 599 GTB Fiorano, fik


Elke gelegenheid om “Ferrari zuigt” te roepen grijp ik graag aan, daarom heb ik wat actuele mededelingen over het Italiaanse merk. Voorbeeldje: de verkopen zijn ingezakt van 600 auto’s per maand naar 92!

Ja, je leest het goed. Ferrari heeft het zwaar. In november zijn er slechts 92 auto’s verkocht en als gevolg zou men nu aan het onderhandelen zijn met de Italiaanse overheid (staatsteun vragen is helemaal in). Tevens zal men waarschijnlijk reeds deze week 300 werknemers ontslaan, dat is 10 procent!

Ferrari zal ook de productie in Maranello voor een ongekende 20 dagen stilleggen, zo schrijft Autocar. Volgens bronnen is dit vooral nodig om te voorkomen dat er onverkoopbare partijen auto’s zullen ontstaan. Ondertussen blijft het merk ontkennen dat er sprake is van een crisis…

Misschien was het toch niet zo raar om GM en Ferrari naast elkaar te zetten?

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Ferrari

Vorig bericht: « Verstappen binnenkort in de cel?
Volgend bericht: Heel apart: overuren bij productie van Ford F-150 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert zegt

    8 december 2008 om 18:36

    Ikke niet begrijpen, de California is al bij voorbaat uitverkocht.
    Hoeveel auto’s produceren ze dan in godsnaam wel niet?

    Login om te reageren
  2. Mardec zegt

    8 december 2008 om 18:37

    Dat ze de california maar eens in massaproductie nemen idd..

    Login om te reageren
  3. Tripple zegt

    8 december 2008 om 18:38

    alles is uitverkocht, op alle ferrari modellen moet je minimaal 6 maanden wachten als het niet meer is..

    Login om te reageren
  4. CHeeCH zegt

    8 december 2008 om 18:42

    Wat is de bron hiervan?

    Of is dit allemaal uit de duim gezogen?

    Login om te reageren
  5. AutoInformatief zegt

    8 december 2008 om 18:43

    Dus de California is nu het enigste model wat nog goed loopt? Of worden daar straks een hele zooi orders van geannuleerd :P

    Login om te reageren
  6. Pjotr zegt

    8 december 2008 om 18:44

    Sterk overdreven: alsof iedereen die op de wachtlijst staat zijn orders cancelled. Heb jullie al een beetje goede journalistieke wederhoor gepleegd, bijvoorbeeld even Kroymans gebeld en geinformeerd naar de lengte van de wachtlijst? Ik zal alvast wat verklappen: die is langer dan 6 maanden.

    Login om te reageren
  7. Jorden zegt

    8 december 2008 om 18:46

    Ferrari is wel het laatste merk dat de crisis niet overleefd

    Login om te reageren
  8. Kees zegt

    8 december 2008 om 18:47

    Hoe gaat het eigenlijk bij Netcar in Nederland?

    Login om te reageren
  9. Kees zegt

    8 december 2008 om 18:47

    Herstel: dat heet natuurlijk NedCar.

    Login om te reageren
  10. vla zegt

    8 december 2008 om 18:49

    Ai… In zekere zin hebben ze nu meer overlevingskans omdat ze de financiële toer op zijn gegaan, geluk bij een ongeluk. Maar Ferrari zal nooit vergaan, zolang Italië bestaat, spaghetti bolognese giustamente corretto geserveerd wordt en maffiosi hetero zijn, zal Ferrari blijven!

    Login om te reageren
  11. Junior zegt

    8 december 2008 om 18:50

    Dit kan best waar zijn. Denk eens in dat die wachtlijsten ook gewoon kunstmatig in stand gehouden worden om zo duidelijk te maken dat het aanbod zo ontzettend klein is en daardoor de prijs omhoog gedrukt kan worden. Als je binnen 24h je torro rosso op de stoep kon hebben is dat een groot deel van je verhaal minder.

    Iedereen die zo’n auto heeft/er op wacht schept op over hoelang ze wel niet hebben moeten wachten om ‘m te bemachtigen. De bochten waarin ze zich hebben moeten wringen, via Duitsland of België en daarna op NL kenteken laten zetten etc.

    Login om te reageren
  12. cheetacars zegt

    8 december 2008 om 18:50

    @ Tripple bij sommige modellen was het altijd zo’n 3 jaar :)

    Login om te reageren
  13. Jo zegt

    8 december 2008 om 18:50

    Wat zielig om bij voorbaat iets zieligs ( Ferrari zuigt) over Ferrari te willen zeggen. Je kent zeker de geschiedenins niet van het merk.

    Login om te reageren
  14. kiwi zegt

    8 december 2008 om 18:51

    Mensen die zulke auto’s kopen hebben toch veel minder last van de crisis? Laten we eerlijk zijn, een normale burger gaat geen Ferrari kopen, enkel de rijke mensen en wat maakt voor hun de crisis uit? Kan me écht niet inbeelden dat er plots 80% minder verkopen zijn, bullshit.

    Login om te reageren
  15. Dimitri zegt

    8 december 2008 om 18:51

    Jammer altijd, dit eentonige gezeur op Ferrari bij AB.

    Hier is altijd ‘ Lambo Lambo Lambo’ en Ferrari arrogant en slecht. Jammer.

    Login om te reageren
  16. jamesBROWN zegt

    8 december 2008 om 18:52

    @mensen die het over de wachtlijst hebben:

    Maar waarom leggen ze dan de fabriek stil? Als ik een milionair was tegen wie was verteld dat ik maanden op mijn auto moet wachten, zou ik behoorlijk pissig worden van zo’n bericht…

    Login om te reageren
  17. Jan zegt

    8 december 2008 om 18:53

    Ze verdienen een stuk meer aan alle petjes,sleutelhangers,t-shirts,etc,etc dan aan de auto’s dus Ferrari zal dat wel kunnen opvangen.Bovendien is er een enorme wachtlijst dus zal het wel meevallen met ontslagen.(Mede nu er ook nog eens een extra model is gekomen)

    Login om te reageren
  18. Kimi en Felipe zegt

    8 december 2008 om 18:54

    Heb ook nog een nieuwtje uit de eerste hand. Ferrari stopt met onmiddelijke ingang haar activiteiten in de Formule 1 ;)

    Login om te reageren
  19. Antonius86 zegt

    8 december 2008 om 18:57

    Precies,

    Al die auto’s die nu niet meer verkocht (lees: verkocht, dus niet gebouwd) worden, zijn auto’s die zich dus niet meer achteraan het rijtje, van misschien een of twee jaar, moeten aansluiten. Dus niks aan de hand. Intussen blijven de orders gewoon met kleine aantallen binnen komen, zodat de productie op ongeveer drie jaar komt en over drie jaar is alles weer in orde…

    Zoals de vlaeminck zegt, Ferrari zal blijven.

    Login om te reageren
  20. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 19:01

    Voor degenen die denken dat Ferrari nog een exclusief product is: WAKE UP!
    Net als Porsche en Lamborghini is een Ferrari gewoon een massaproduct. Een kostbaar en bijzonder fraai massaproduct, dat wel.
    Maar niet ‘premium’ -laat staan zeldzaam- genoeg om geen last van de financiële malaise te hebben.
    Ze zullen ’t wel uitzingen, maar voor vele medewerkers is dat hooguit een schrale troost.

    Login om te reageren
  21. Dave zegt

    8 december 2008 om 19:04

    Het is jammer dat zo’n onwetend persoon hier vrij berichten kan posten. Hoe kan je nu ‘anti-ferrari’ zijn? Ik stel voor dat je een beetje research doet.

    Login om te reageren
  22. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 19:09

    @ Dave: smaken verschillen nou eenmaal…

    Login om te reageren
  23. autoblogger zegt

    8 december 2008 om 19:10

    @Dimitri: alleen ik, de andere bloggers zijn voornamelijk pro-ferrari dus maak je geen zorgen. lees anders de overige berichten in de categorie ook eens.

    @Dave: aha, uiteraard. Zeer slim van jou. Ik snap dat Ferrari fanboois het moeilijk vinden om zich voor te stellen dat er iets mis is met hun favoriete merk. Datzelfde gedrag zie je bij Audi en BMW adepten. Maakt niet uit hoor.

    PS: de bronvermelding staat gewoon in het artikel.

    Login om te reageren
  24. G.P.h zegt

    8 december 2008 om 19:10

    Laten we GM en Ferrari alsjeblieft gescheiden houden. Dat je het uberhaubt durft te vergelijken!

    Login om te reageren
  25. robbie zegt

    8 december 2008 om 19:11

    @iedereen die zeurt om een bron, die staat toch duidelijk gelinkt in het artikel (het Britse Autocar). Maar lezen is blijkbaar moeilijk voor mensen…

    @Pjotr, de wachtlijst in Nederland (bij Kroymans) mag dan misschien wel 6 maanden zijn, maar de Nederlandse markt is maar goed voor 1% van de Ferrari verkopen. De omzet komt toch echt voornamelijk uit de VS. En daar hebben dealers momenteel showrooms vol onverkochte auto’s staan. En als je het bron artikel zou lezen dan zou je zien dat dat in Engeland ook het geval is.

    Login om te reageren
  26. R36 zegt

    8 december 2008 om 19:11

    En Autoblog zit Ferrari maar weer eens af te zeiken. Dit is echt zwak, jullie dalen in mijn achting (en ik denk dat veel AB’ers het hier mee eens zijn).

    Ik durf te wedden dat als ze eens een rijtest mochten doen, er al heel wat anders gepraat zou worden. Maarja, Ferrari houdt die rijtests gelukkig voorbehouden aan kwalitatief meer hoogstaande organisaties die wat beters kunnen dan louter pro of contra zijn en diens artikels niet vanuit een persoonlijk/subjectief standpunt geschreven worden.

    Login om te reageren
  27. Antonius86 zegt

    8 december 2008 om 19:11

    @Dave WTF!!!!!??????

    Login om te reageren
  28. Antonius86 zegt

    8 december 2008 om 19:12

    @R36 WTF!!!!!??????

    Login om te reageren
  29. R36 zegt

    8 december 2008 om 19:14

    @Antonius86: STFU!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  30. JPM zegt

    8 december 2008 om 19:14

    @ Klassiekerrally

    Is dat erg? En hoe definieer je massaproductie? Als je bedenkt dat Ferrari tegenwoordig 6000 auto’s produceert per jaar bij een wereldwijde productie van 50 miljoen auto’s dan zijn ze nog steeds rete exclusief. Sterker nog ze zijn tegenwoordig alleen maar exclusiever geworden.

    Login om te reageren
  31. Antonius86 zegt

    8 december 2008 om 19:15

    “En Autoblog zit Ferrari maar weer eens af te zeiken. Dit is echt zwak, jullie dalen in mijn achting (en ik denk dat veel AB’ers het hier mee eens zijn).”

    Ja, R36, doe even normaal man.
    Vooral: ‘Dit is echt zwak, jullie dalen in mijn achting’

    Login om te reageren
  32. JPM zegt

    8 december 2008 om 19:16

    @ Robbie en autoblogger

    Noemen jullie dat roddelblad van een Autocar nou echt een bron? :)

    Login om te reageren
  33. Ralph zegt

    8 december 2008 om 19:18

    Dus een F430 Scud kan met flinke korting gekocht worden bij Fritsie K. te H.!

    @Klassiekerrally; welk product zoals den automobiel is tegenwoordig géén massa product meer?

    Premium dat is ook weer zo’n kansloze Marketing term.

    Als het met Ferrari slecht gaat, stoten ze toch ff Maserati af!
    Of nee dat is natuurlijk van BIG sister FIAT spa.

    Login om te reageren
  34. autoblogger zegt

    8 december 2008 om 19:18

    @R36: als je onze rijtesten en artikelen een beetje volgt dan zou je weten dat we ook vaak genoeg VW en Opel afzeiken, en daar hebben we ook testen mee gedaan. Dus waarom zouden we Ferrari sparen? Omdat jij het zo’n leuk merk vindt?

    PS: als Wouter een Ferrari mag rijden dan zal hij het graag willen doen (gok ik), we hebben er echter nog geen moeite voor gedaan.

    Login om te reageren
  35. Rob USA zegt

    8 december 2008 om 19:18

    @Robbie: Daarom is dit ook de straf voor alle antiUSAboys, geen luxe dure supersportwagens zonder de USA!!

    Login om te reageren
  36. autoblogger zegt

    8 december 2008 om 19:19

    @JPM: Chapeau! ;)

    Login om te reageren
  37. Antonius86 zegt

    8 december 2008 om 19:26

    Maar misschien mis ik de clue ook helemaal… Waar in het artikel wordt Ferrari echt afgezeikt??

    Login om te reageren
  38. JanJansen zegt

    8 december 2008 om 19:26

    Psst, ik zal je een geheimpje verklappen;
    Weet je hoe je ervoor zorgt dat iemand iets heel graag wil hebben? Dan moet je ervoor zorgen dat:
    1) andere mensen het graag willen hebben
    2) je het product schaars maakt (of laat lijken)
    3) je geeft het product waarde
    3) je zorgt ervoor dat mensen ervoor moeten werken

    Die wachtlijst is om je te laten denken dat je iets heel gewild, schaars en duurs koopt en geeft Ferrari dus status. Het is puur marketing, maar wel een hele goede.
    Maar em, dat wisten jullie toch eigenlijk al lang, toch?

    Login om te reageren
  39. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 19:27

    @ JPM: Ferrari exclusiever geworden dan vroeger? Vergeleken met de productieaantallen van ‘gewone’ producenten misschien wel, maar in harde cijfers uitgedrukt toch echt niet!

    Dit keer heb ik zelfs een bron die mijn uitspraak ondersteunt: http://www.teamspeed.com/forums/modern-day-classics-ferrari-general-news/5942-ferrari-road-car-models-production-numbers.html
    Lees en huiver…

    Login om te reageren
  40. autoblogger zegt

    8 december 2008 om 19:28

    @Antonius86: inderdaad! ik heb me proberen te gedragen ;)

    @JanJansen: ja dat wist ik uiteraard.

    Login om te reageren
  41. JPM zegt

    8 december 2008 om 19:28

    @ autoblogger

    Even een persoonlijk vraagje hè.. wat hebt gij precies tegen het merk met het stijgerende paard?

    Login om te reageren
  42. Alfa Corse zegt

    8 december 2008 om 19:28

    In Italië verkocht Ferrari zelfs 37-auto’s, dus deze info slaat nergens op. Om het meest legendarische sportwagenmerk Ferrari af te zeiken, is natuurlijk alleen om reacties te ontlokken.

    Waar ik overigens ook intrap…

    Login om te reageren
  43. autoblogger zegt

    8 december 2008 om 19:31

    @JPM: ik hou niet van heilige huisjes ;)
    En verder is het natuurlijk een kwestie van smaak en persoonlijke historie.

    Login om te reageren
  44. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 19:31

    Wat een vreemde opmerkingen toch. Er wordt door autoblogger slechts ’the autoblog-way’ weergegeven dat Ferrari ook last heeft van de economische malaise, en direct staan alle Ferraristi op hun achterste benen.
    Alsof autoblogger er wat aan kan doen! Don’t shoot the messenger jongens!

    Login om te reageren
  45. JPM zegt

    8 december 2008 om 19:34

    @ Klassierkerrally

    Erg interessant lijstje. Maar mijn punt blijft staan, hoewel ze absoluut gezien minder exclusief zijn, zijn ze relatief gezien exclusiever geworden. En stel nou dat ze minder exclusiever worden, dan horen ze nog altijd tot een van de kleinste autoproducenten ter wereld. Dat kun je toch geen massaproductie noemen?

    Login om te reageren
  46. ferrari=chill, toch autoblogger? zegt

    8 december 2008 om 19:35

    @Autoblogger: Waarom zou je elke keer als je een artikel over Ferrari schrijft beginnen met Ferrari zuigt? Een paar keer is het niet erg om naar jouw mening over Ferrari te kijken, maar om het elke keer te herhalen…

    Login om te reageren
  47. R36 zegt

    8 december 2008 om 19:36

    @autoblogger: ik volg jullie artikelen en rijtests bijna dagelijks, en inderdaad er worden ook andere merken afgezeikt. Daar heb ik geen probleem mee, integendeel ik vind dat zelfs goed, MAAR enkel en alleen als dat gezeik gerechtvaardigd is en als er een duidelijke argumentatie aan te pas komt!

    de uitspraak: ”Elke gelegenheid om “Ferrari zuigt” te roepen grijp ik graag aan” – getuigt van een persoonlijke afkeer tegenover het merk. Ok je kan dit 1 keer zeggen, who cares, want Ferrari zuigt ook in sommige opzichten, maar als je dit keer op keer blijft herhalen, ben je niet meer met objectieve berichtgeving bezig! En dit is iets dat naar mijn bescheiden mening jullie blog op termijn niet ten goede zal komen.

    PS: Heb je er nog geen moeite voor gedaan, al wetende dat het toch op niets zal uitdraaien? Want 90% van jullie rijtests zijn Duitsers… en de meest voor de hand liggende reden daarvoor is terug te vinden in de 2e alinea van mijn vorige reply.

    Login om te reageren
  48. Maranello zegt

    8 december 2008 om 19:38

    Respect @R36!

    Login om te reageren
  49. Emile_Benz zegt

    8 december 2008 om 19:40

    @autoblogger
    8 December 2008 om 19:10

    Dat vind ik nou leuk, dat je de benzofielen vergeet :D :wink:

    Login om te reageren
  50. Emile_Benz zegt

    8 december 2008 om 19:40

    … en je hebt gewoon gelijk; Ferrari sucks…

    Login om te reageren
  51. Marcos zegt

    8 december 2008 om 19:43

    “Autoblog zuigt”, want ik hou van Ferrari. En jongens, doe eens iets aan die overkill aan reclame op deze site.

    Login om te reageren
  52. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 19:43

    @ JPM: de wereld is niet groter geworden (in figuurlijke zin zelfs het tegenovergestelde), dus zie je vaker een moderne Ferrari. Om die reden kan ik op geen enkele manier met je eens zijn dat Ferrari’s exclusiever geworden zijn.
    Ik ben wel met je eens dat Ferrari bij de kleinere autoproducenten hoort. Maar wanneer productieaantallen boven de duizend (per model dus) uit komen, dan is dat gewoon massaproductie. Dat GM/Chrysler/Mercedes/BMW/VW een veelvoud van dat aantal bouwen is helemaal niet relevant.

    Login om te reageren
  53. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 19:44

    off topic:
    Is het niet afgezeken in plaats van afgezeikt?
    /off topic

    ;)

    Login om te reageren
  54. Martijn zegt

    8 december 2008 om 19:48

    Tja, ik denk dat het voor alle fabrikanten, ook van de “hogere klasse” heel lastig is in deze tijd. Tuurlijk zou je denken dat rijke mensen er niet naar kijken, maar het is vooral een psychologisch effect dat eromheen zit. Ook rijke mensen worden zo bang een grote aanschaf te doen.

    Ik vind het, zoals ik hier meer lees, ook een beetje jammer dat jullie het zo tegen Ferrari hebben! Natuurlijk is Ferrari niet meer de legende van vroeger, maar het zijn nog altijd machtige sportwagens die er naar mijn mening geweldig uitzien en klinken. Maar ach, wie ben ik om dat te zeggen!

    Login om te reageren
  55. Antonius86 zegt

    8 december 2008 om 19:48

    @Klassiekerrally
    mag allebei XD

    Login om te reageren
  56. sjazz zegt

    8 december 2008 om 19:50

    hooooooow wacht eens even… lees ik dat nou goed?

    Even ter vergelijking… NedCar maakte (voor de crisis) 90-100 duizend auto’s op jaarbasis (Outlander en Colt). Daarvoor hebben ze 1500-1800 mensen in dienst. (inmiddels is het wel wat anders…helaas) Ferrari maakt 6000-7500 auto’s per jaar en heeft 3000 mensen in dienst??? Redelijk arbeidsintensief proces lijkt me zo!

    @KEES… hoe het nu met nedcar gaat? Ik zou zeggen volg de berichtgeving. NedCar wacht op uitspraak van Donner over de werktijdverkorting. De productie/verkoopaantallen lopen net als in de hele markt namelijk terug.

    Login om te reageren
  57. R36 zegt

    8 december 2008 om 19:53

    Mierenneuken kunnen ze op deze site ook als de besten! Elk kleinste schrijffoutje zowel in de artikels als in de replies wordt aangehaald en verbeterd. Misschien kunnen jullie hier een apart forum voor aanmaken, kunnen die spellingsfreaks lekker dagen en nachten lang debatteren over het feit dat een woord al dan niet correct gespeld is. Keep up the good work ;)

    Login om te reageren
  58. JPM zegt

    8 december 2008 om 19:53

    @ Klassierkerrally

    In zekere zin is de wereld wel groter geworden. Ferrari haalt tegenwoordig steeds meer van zn omzet uit China, Zuid-Amerika en Rusland. Ze bedienen nu gewoon meer markten. En ik vind grote producenten zeker in deze tijden weldegelijk relevant. Ik begrijp uit je reacties dat jij streeft naar een Ferrari met een oplage van een paar honderd per jaar dat rondrijdt in de buurt van Maranello. Klopt dat? Feit is dat je daarmee tegenwoordig geen 500 million a year Formule 1 team meer mee runt. Ook het half miljard van DiMontezemolo moet ergens vandaan komen.

    Login om te reageren
  59. PantheraLeo205 zegt

    8 december 2008 om 19:54

    Ferrari zuigt? ’t Zijn eerder andere sportwagenfabrikanten die nog een puntje kunnen zuigen aan wat Ferrari op de weg zet, Ferrari is altijd beter.

    Login om te reageren
  60. vla zegt

    8 december 2008 om 19:55

    Zeg, jongens… En daarmee bedoel ik iedereen die gereageerd heeft, reageert of van plan is te reageren over de column ‘Ferrari zuigt’: hebben jullie hem über-fucking-haupt wel gelezen?! Klinkt alsof jullie kakelen als een kip zonder kop, je leest de titel en je kotst al een hele kakofonie uit. Lees hem alstublieft eerst. Ik zal jullie een geheimpje vertellen: titels zijn meestal eyecatchers, de bedoeling is dat je het artikel gaat lezen.

    Login om te reageren
  61. RA999 zegt

    8 december 2008 om 19:57

    @ Marcos
    Je dacht dat het maken van een site gratis was?

    @ sjazz
    Daarom kost een Ferrari natuurlijk ook wat ie kost ;)

    Login om te reageren
  62. Citrofiel zegt

    8 december 2008 om 20:09

    Of Ferrari is vreemd bezig (complottheorie mbt de wachtlijsten), of de hiervoor gebruikte bron is niet juist (zou best eens kunnen).

    Login om te reageren
  63. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 20:14

    @ JPM: Inderdaad is de wereld wat afzetgebied betreft inderdaad groter geworden. Zo had ik ’t nog niet bekeken.
    En wanneer ik de ‘grote merken’ irrelevant noem, bedoel ik dat het niet uitmaakt of zij nou 1000 of 1000000 auto’s bouwen. Wanneer je meer dan 1000 auto’s per jaar bouwt, is dat niet meer kleinschalig te noemen. En dan heb je het in mijn beleving over massaproductie. Hoe gering die massa dan relatief ook weer is…
    En ik snap best dat Ferrari niet kan overleven op een honderdtal auto’s per jaar. Die tijden zijn voorbij. Dat is niet anders, en het is niet ‘goed’ of ‘slecht’. Ik klaag ook niet wanneer ik een Ferrari zie hoor. Een Ferrari (om ’t even welke) is nog lang geen 911 ;)

    Login om te reageren
  64. JPM zegt

    8 december 2008 om 20:15

    @ autoblogger

    Een broer die erin is omgekomen? Een vijand van je heeft er een? Het moet iets persoonlijks zijn. Of ga je altijd tegen de richting in? Dat je Ferrari niet fantastisch vind dat kan natuurlijk zeer goed, en ook kritisch blijven is belangrijk maar momenteel zijn ze op technisch vlak het summum en hebben ze een fanstische historie. Uiterlijk is persoonlijk natuurlijk. Ik ben benieuwd wat je dit merk zo doet haten. (tenminste zo komt het naar voren :) )

    Login om te reageren
  65. STOP Slurptax zegt

    8 december 2008 om 20:16

    Indianen verhalen, absoluut onzin verhaal. Als dit al waar zou zijn dan zijn jullie zeker niet de eerste die dat mogen en kunnen publiceren.
    –edit: daarom, dus kijk eens wie de eerste was. Iets met bronvermelding–

    Login om te reageren
  66. JPM zegt

    8 december 2008 om 20:17

    @ Klassiekerrally

    Haha, fair enough ;)

    Login om te reageren
  67. David zegt

    8 december 2008 om 20:18

    Ook als je op ebay kijkt zie je dat de veilingen van VRIJWEL ALLE recentere, duurdere, ferrari’s zoals f430’s aflopen op “reserve not met” dus minimum niet bereikt.

    Een murcielago die wel verkocht raakte ging voor $89,000!

    De tweedehands prijzen moeten dus flink gaan corrigeren!

    Login om te reageren
  68. Rick dos zegt

    8 december 2008 om 20:23

    Daar, daar, kindertjes.

    Grote boze meneer autoblogger heeft het allemaal niet zo bedoeld.

    Toch meneer autoblogger? -wink-wink-

    Neeeee, zie je nou wel.

    Login om te reageren
  69. ZwerverRoodbaard zegt

    8 december 2008 om 20:25

    Goh word Ferrari toch nog een exclusief merk ;)

    Login om te reageren
  70. dekster zegt

    8 december 2008 om 20:30

    It looks closer by the day.

    Login om te reageren
  71. Eric zegt

    8 december 2008 om 20:49

    Een verre kennis van me wou een 599 GTB bestellen. Door de lange wachtlijst van 18 maanden heeft hij een Maser GTS besteld. Deze had hij na 6 maand!!!!

    Login om te reageren
  72. Laurens zegt

    8 december 2008 om 20:51

    “Volgens bronnen is dit vooral nodig om te voorkomen dat er onverkoopbare partijen auto’s zullen ontstaan.”

    Ben van harte bereid deze auto’s over te nemen, Enzo, als ik het mooie merk Ferrari daarmee kan helpen.

    – mompelt: onverkoopbare Ferrari’s, buitenkansje –

    Login om te reageren
  73. Gark zegt

    8 december 2008 om 20:56

    Heb mijn twijfels bij dit bericht…

    Login om te reageren
  74. ATF zegt

    8 december 2008 om 21:09

    Ferrari en Maserati verslaan de markt.

    De mensen die succesvol een run op de bank hebben gedaan, storten hun geld nu in Italië. De Ferrari California is tot 2011 uitverkocht, Maserati verkoopt ondanks de kredietcrisis meer auto’s dan ooit tevoren.

    In tijden van nood wordt er dus nog flink inkopen gedaan: meer dan 5.000 California’s zijn al in bestelling, de productie tot en met 2010 is al vergeven. Hoewel de meeste autofabrikanten moeten inleveren, doen de Italiaanse raspaardjes toch goede zaken. Eerder deze week meldden we al dat de 8C Competizione en de 8C Spider uitverkocht zijn.

    En wat te denken van Maserati: vorig jaar maakte de merk met de drietand voor het eerst sinds zeventien jaar winst, tot en met augustus werden ruim 8.000 Masers verkocht – 40% meer dan in heel 2007. Ergens in de wereld blijft er dus toch een geldkraan open staan…

    BRON: http://www.quotenet.nl/quoto/ferrari_en_maserati_verslaan_de_markt.php

    Login om te reageren
  75. Rijk Rietveld zegt

    8 december 2008 om 21:10

    Ik heb ietsje inzicht in de USA markt van Ferrari. De wachtlijst voor een 430 coupe of spider is behoorlijk teruggelopen (was 3+ jaar), maar het is nog steeds niet zo dat je nieuwe autos bij de ferrari dealers op de showroom vloer ziet. Een Scuderia heeft nog steeds een hoge premium.

    Als er iemand van de levering afziet, tewijl de auto in de USA aankomt, kan het wel eens zijn dat je een nieuwe auto kunt kopen voor de “list price”. Echter die auto kan alleen maar in het lokale afzetgebied van die dealer verkocht worden.

    Jarenlang heeft Ferrari structureel te weinig autos geleverd voor de Amerikaanse markt. Nu is er opeens is een enorme explosie van aangeboden tweede hands Ferraris. Nagenoeg nieuwe 430s en 599s, die 6 maanden geleden nog een enorme premium opleverden, worden nu voor “list price” of daaronder aangeboden, maar er zijn nog steeds erg weinig echt nieuwe autos op de markt.

    Rijk Rietveld, New York

    Login om te reageren
  76. autoblogger zegt

    8 december 2008 om 21:13

    LOL @ ATF, dat is een bericht van begin oktober! Heb je enige idee wat er afgelopen twee maanden is gebeurd in de autowereld?

    En heb je ook gelezen wat Autocar schrijft?
    As recently as the Paris motor show last October, Ferrari chairman Luca di Montezemolo had been speaking of a sales target of 10,000 cars for 2010 which, even with the new Ferrari California on stream early next year, now seems wildly optimistic.

    Login om te reageren
  77. JPM zegt

    8 december 2008 om 21:16

    @ Rijk Rietveld

    Is dat Rietveld as in the architecture Rietveld?

    Login om te reageren
  78. w0o0dy zegt

    8 december 2008 om 21:25

    Ook Porsche ontkomt trouwens niet aan de dramatische teruggang. In NL afgelopen maand 5 auto’s ipv de ongeveer 30 die ze er normaal weten te slijten. In de VS stonden ze op -48%….. verkopen van de Cayenne op -43% en de Cayman en Boxster stonden in de VS op bijna -74%!

    Login om te reageren
  79. Rijk Rietveld zegt

    8 december 2008 om 21:28

    @JPM

    Alleen als ik werk :D

    Login om te reageren
  80. NLX zegt

    8 december 2008 om 22:08

    -edit: doe eens artikel lezen-

    Login om te reageren
  81. mikey zegt

    8 december 2008 om 22:35

    Zucht… ik verlang terug naar de tijden dat de comments hier nog een behoorlijk niveau hadden! Potverdrie dat waren nog eens tijden! Tiiiimes are changin’

    Login om te reageren
  82. Herman zegt

    8 december 2008 om 22:40

    nou vanavond in zwolle nog een ferrari afgefikt..jammer..

    Login om te reageren
  83. Bert zegt

    8 december 2008 om 23:18

    Ben het overigens wel eens dat ik het een uberstomme zin vind:
    “Elke gelegenheid om “Ferrari zuigt” te roepen grijp ik graag aan…”
    Dat klinkt meer als een principe als iets wat met een mening te maken heeft.

    Zonder Ferrari zouden veel sportmerken bwv niet eens bestaan hebben, Ferrari heeft altijd een ontzettende voortrekkersrol gehad. En heeft vele malen de toon gezet, om dan principieel zon merk af te zeiken vind ik redelijk laag en niet getuigen van respect naar autobouwers toe.

    Ik weet niet wat jouw favoriete merk is maar ik kan bijna met zekerheid zeggen dat de ontwerper daarvan minstens 2 Ferrari posters op zijn kamer heeft gehad.
    Tenzij je helemaal dolletjes van Lada ofzo bent.

    Login om te reageren
  84. robbie zegt

    8 december 2008 om 23:22

    Volgens mij lopen er in deze hele discussie ook verschillende begrippen door elkaar zoals: order, verkopen, afleveringen etc etc…

    De ‘order intake’ zal best gedaald zijn van 600 naar 92 stuks. In deze onzekere tijden rennen mensen nou eenmaal niet naar de Ferrari dealer om een nieuw speeltje te kopen.

    Natuurlijk bouwt Ferrari nog steeds auto’s, want ze moeten die wachtlijsten nog afwerken. Maar het zal wel zo zijn dat mensen hun deal annuleren (zie ook opmerking van Rijk Rietveld).

    En natuurlijk zullen er nog steeds auto’s afgeleverd worden aan klanten, want die auto’s zijn namelijk jaren(!) geleden besteld en toen kon nog niemand voorspellen dat er zoiets zou komen als een kredietcrisis.

    Er zullen dus nog best de nodige Ferrari’s afgeleverd en op naam gezet worden momenteel, maar als Ferrari ziet dat er geen (of bijna geen) nieuwe orders meer binnen komen en dat mensen ook nog eens orders gaan annuleren dan krijg je op een gegeven moment vanzelf te maken met een overschot aan auto’s waar alleen met veel moeite een koper voor te vinden is.

    Login om te reageren
  85. Sébastien zegt

    8 december 2008 om 23:28

    Ik zit intussen een tweetal jaren op Autoblog en Autojunk en ik erger mij maar aan één ding: die stront one-liner “Ferrari zuigt”!

    Ik respecteer je persoonlijke “smaak” Autoblogger, maar ik moet mij aansluiten bij Dimitri en R36… Je “Ferrari zuigt” begint mij ferm tegen te steken! Net alsof dat de spirit van AB is geworden!

    Gelukkig hebben jullie Alwood nog: http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/07/ferrari-as-it-should-be

    Login om te reageren
  86. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 23:31

    ‘Ferrari zuigt’ is gewoon een soort running gag. Neem het zoals ’t bedoeld is(?): met een flinke korrel zout!

    Login om te reageren
  87. Sébastien zegt

    8 december 2008 om 23:37

    Een volledige Bonneville-zoutvlakte bedoel je :)

    En dan ook die 599 GTB die staat te fikken… WAAROM?! Zo haatdragend Autoblogger dat je geniet van brandende Ferrari’s?

    Login om te reageren
  88. Klassiekerrally zegt

    8 december 2008 om 23:41

    Da’s een flinke bek vol zout: slecht voor je bloeddruk! ;)

    Login om te reageren
  89. Sébastien zegt

    8 december 2008 om 23:45

    Ik ben nog jong, mijn bloeddruk kan het wel aan :)
    Mijn hart breekt echter bij het zien van een brandende Ferrari, zelfs al is het de 599 GTB!

    Login om te reageren
  90. autoblogger zegt

    8 december 2008 om 23:51

    @Sébastien: als je een hekel aan brandende auto’s zou hebben dan zou ik je serieus nemen, maar waarom zouden we geen brandende Ferrari mogen tonen en wel een brandende Lada (of ander willekeurig merk)? Het gekozen plaatje past prima bij het onderwerp: het gaat slecht met Ferrari.

    PS: ik ben het eens met Alwood in zn artikel!

    Login om te reageren
  91. Sébastien zegt

    9 december 2008 om 00:02

    @Autoblogger: Je hebt gelijk hoor, die foto past zeker bij het artikel, maar ik heb het gevoel dat je écht geniet van elke Ferrari die je ziet branden. Net zoals je wss genoot bij het schrijven van dit artikel, over Ferrari dat brandt (figuurlijk dan). Maar dit is natuurlijk je volste recht.

    Terecht dat je het eens bent met Alwood, die kerel heeft gelijk! :)

    Login om te reageren
  92. Philippe zegt

    9 december 2008 om 01:41

    Geef mij maar een Ferrari. :( Het blijven prachtige wagens! :( Maar kopen … Hmm het blijft veel geld… Maar toch hoop ik dat Ferrari niet in een crisis beland! Forza Ferrari !!

    Login om te reageren
  93. F430 zegt

    9 december 2008 om 02:24

    ferrari zal nooit falliet gaan
    ik snap ni waar jullie tog ma over zitte te zeike
    ondanks de verkoopcijfers, doet ferrari het prima.
    altijd zo geweest, altijd zo zijn.

    en om te reageren op de wachttijd van ferrari, is altijd minimaal 1jaar als je niet in italie woont, en ze gaan het echt niet stil leggen om de schijn hoog te houden hoor.
    ik heb op 2maart 2008 een F430 scuderia besteld en ik zou er normaal gezien 18maanden op moeten wachten, maar heb vorige week een leuk telefoontje gekregen met een vriendelijke stem die me vertelde dat hij er op 24december al zal zijn.
    crisis of niet, ze zorgen toch voor een leuke kerst

    Login om te reageren
  94. rider zegt

    9 december 2008 om 08:12

    @ F430: jij een 430 scuderia besteld? een schaalmodel zeker!

    nee ferrari zal niet verdwijnen, daar zal alleen al de italiaanse staat wel voor zorgen. maar ook ferrari zal moeten downsizen (wat een smerig woord voor een sportwagen merk). ook ferrari zal de kredietcrisis te voelen krijgen. want ook de rijken der aarde houden steeds vaker de hand op de knip. er zal hoe dan ook een kleiner model moeten komen om de verkopen nog een inpuls te geven.

    Login om te reageren
  95. Trango zegt

    9 december 2008 om 08:26

    Het publiek dat Ferrari koopt heeft heus geen last van de crisis hoor. Je denkt toch niet dat ze nu nipt “geen” geld hebben om een Ferrari te kopen, en dus naar iets kleiners op zoek moeten gaan? Ze hoeven niet te “sparen” voor een Ferrari. Als je kapitaal hebt, dan besteed je een fractie daarvan aan je wagen en koop je een Ferrari.

    Persoonlijk geen Ferrari fan. Past zo niet in ons koude landje. Zou sowieso nooit zo’n bedragen geven aan een wagen (je koopt er een huis voor waar ook ter wereld). Een relatief goedkopere Porsche 911 zou er wel ingaan. Voor de midlifecrisis misschien.

    Maar ik geef de Ferraristen gelijk: die openingszin in dit artikel is schadelijk voor de reputatie van Autoblog op termijn. Zelfs is het als running gag bedoeld. Reclameboys en marketinglui zullen het zo niet zien.

    Login om te reageren
  96. JanJansen zegt

    9 december 2008 om 08:44

    @F430
    Je mag helemaal niet rijden als je 14 jaar oud bent. Nu terug naar school en niet meer spijbelen voor Nederlands wil je?

    @ rider
    Een nieuwe kans voor de revival van de Dino? Als hij dan maar net zo mooi is als de Ferrari’s uit die periode en ervoor. De huidige modellen zijn helaas zo schreeuwerig en ordinair.

    Login om te reageren
  97. autoblogger zegt

    9 december 2008 om 09:20

    @Trango: gelukkig schrijven we niet voor reclameboys en marketinglui, dat zou je moeten waarderen. Als je reclamefolders wilt lezen kun je terecht op andere sites.

    Login om te reageren
  98. pt0x zegt

    9 december 2008 om 09:20

    Zo dan! wat een gejank over een Automerk zeg. En volgens mij is dit gewoon een onafhankelijke blog dus laat de gasten die deze site groot hebben gemaakt gewoon hun objectieve mening geven over een product! Dat ze zich hier laten beïnvloeden door hun eigen mening maakt geen ruk uit. nogmaals, het is een blog!

    Kortom; Als ik hier schrijf dat je lelijk bent en dom, dan wil dat nog niet zeggen dat dat zo is. en daar mag je best op ingaan, natuurlijk! Autoblog geeft zelfs antwoord op jullie reacties (wat schaars is bij kritiek) maar ga niet zitten janken door andere zaken aan te halen als het geen waar het hier over gaat!

    Login om te reageren
  99. Trango zegt

    9 december 2008 om 09:54

    @autoblogger: en daarom lees ik graag deze website. Maar jullie hebben natuurlijk inkomsten nodig. Je zegt het zelf.

    Login om te reageren
  100. autoblogger zegt

    9 december 2008 om 10:02

    @Trango: klopt, en tot nu toe bewijzen we dat de combinatie mogelijk is.

    Login om te reageren
  101. autoblogger zegt

    9 december 2008 om 10:02

    @pt0x: dank u!

    Login om te reageren
  102. Baztrd zegt

    9 december 2008 om 10:40

    Ik heb het gevoel dat mensen hier het begrip “running gag” niet helemaal kennen/waarderen… :P

    Ook wel “de grap zit hem in de herhaling”

    Login om te reageren
  103. Roaldus zegt

    9 december 2008 om 11:09

    Jammer dat er mensen zijn die niet veel van branding snappen. Veel die gene branding: is het ontwikkelen/ in de markt zetten van een merk. Ferrari heeft sinds jaar en dag de naam dat het duur en exculsief is. Dan kan je niet autos gaan levern met het tempo van de afhaal chinees. Als je een Ferrari wil rijden dan moet je daar lang op wachten. Dat hoort er gewoon bij en dat is eigenlijk ook een beetje waar je voor betaald.

    Dan nog wat logica voor de gene die dat dan wel snappen. Waarom gooien ze die fabriek dicht. Wanneer je een bepaalde order potefuile (da schrijf ik niet goed sorry) dan moet je er voor zorgen dat je je mensen aan de gang houd. In princiepe geeft de wachtlijst aan dat ze een bepaalde tijd achter lopen met productie. Dit is een soort veilighied die ze hebben dat ze dus nog de duur van die achterstand door kunnen gaan met produceren. Maar daarna is de koek op. Dit jaar is alles gepland op de bouw van honderden auto’s. En dan verkoop je er als merk ineens maar 92 de laatste maand. Dan ga je die achterstand wel heel snel opsnoepen als je gewoon door blijft produceren. Dat is je enige veiligheid dus daar moet je zuinig mee zijn. Dat is wat ze doen met de stillegging van de productie.

    Als je een beetje logische nadenkt dan is het allemaal wel te begrijpen.

    Login om te reageren
  104. Mies zegt

    9 december 2008 om 12:18

    Jonge jonge jonge, ik ben ook Ferrari-fan, maar wat boeit mij het dat er iemand negatief over schrijft!? Ga je nu de desktop vervangen? Of je schaalmodelletjes weg flikkeren? Je kunt ook “fan-boy” zijn zonder dat chauvinistische gelul iedere keer. Het is een beetje het psychische van willen conformeren naar een groep. Als iedereen jou ding maar goed vindt is er niets aan de hand, maar mensen die jou mening niet delen oei oei oei, schande!

    Login om te reageren
  105. Frasker zegt

    9 december 2008 om 14:35

    Heeft iemand gedacht aan de pre-pruductie van de California? Logisch dat er dan minder andere auto’s gemaakt worden…

    En er is nogsteeds een wachtlijst van 6 maanden voor ieder model, dus aan de vraag zal het niet liggen…

    Login om te reageren
  106. F430 zegt

    9 december 2008 om 14:39

    @ rider en janjansen

    mijn naam is david vanhees, ben 25jaar, mijn vader heeft een reeks bedrijven op zijn naam staan
    ik zal wann hij aankomt wat foto’s uploaden
    momenteel rij ik rond met een witte S5 die al gespot is geweest op autojunk
    normaal ben ik niet het type die op internet loopt te posten

    Login om te reageren
  107. Frasker zegt

    9 december 2008 om 14:46

    “Autoblogger schrijft,

    @Dave: aha, uiteraard. Zeer slim van jou. Ik snap dat Ferrari fanboois het moeilijk vinden om zich voor te stellen dat er iets mis is met hun favoriete merk. Datzelfde gedrag zie je bij Audi en BMW adepten. Maakt niet uit hoor.”
    _______________________________________________________________
    Waarop slaat dat nou weer, makkelijke manier om kritiek te verwerpen, iedereen weet dat jij niet helemaal onpartijdig bent.

    Er zijn zat andere redenen te verzinnen voordat de productie omlaag gaat, want dat is eigenlijk het enige dat bewezen is, de rest zijn speculaties.

    Nogmaals de klanten van Ferrari hebben er allemaal ruim genoeg geld voor, zij stoppen niet door zo’n crisis… Dit’s iets anders dan de middenklassers…

    Login om te reageren
  108. Mies zegt

    9 december 2008 om 14:56

    (ervan uitgaande dat het allemaal waar is) Niet heel slim om je naam ed op internet te zetten en al helemaal wanneer jij/ familie veel € heeft. De redenen lijken me redelijk voor de hand te liggen….

    Login om te reageren
  109. Mies zegt

    9 december 2008 om 14:57

    Sorry die was natuurlijk bedoeld voor F430 (@F430)

    Login om te reageren
  110. jo zegt

    9 december 2008 om 16:55

    Update.
    Ferrari heeft intussen gereageerd op dit bericht en ontkent dat er ontslagen vallen. Naar verluidt wordt 2008 één van de beste jaren ooit van het Italiaanse sportwagenmerk.

    Login om te reageren
  111. JanJansen zegt

    9 december 2008 om 18:19

    @ F430 aka david vanhees
    Ga maar een keer langs bij AutoBlog, dan kunnen ze ook een keer een Ferrari rijden. En kan je meteen je gelijk halen.

    Login om te reageren
  112. F430 zegt

    10 december 2008 om 13:36

    hey janjansen
    dat is zo’n slecht idee nog niet..

    alleen weet ik niet of ik het over mijn hart zal krijgen om iemand te laten rijden met mijn droomwagen :-)
    maar we kunne wel iets regelen denk ik hoor.
    ik vier de feestdagen in china dit jaar, dus het zal hoedanook voor januari pas zijn
    maar ik zie het wel zitten

    Login om te reageren
  113. JanJansen zegt

    10 december 2008 om 14:15

    Hey F430,
    Mocht het zover komen, laten we het in het voorjaar/zomer doen; dan heb ik mijn Caterham Superlight hopelijk ook in elkaar geschroefd. Doen we een dubbeltest met de lichtgewichten. Ofwel, The-rich-and-famous tegenover the working-class-hero. Danwel state-of-the-art tegenover een 51 jaar oud ontwerp.
    Ben alleen bang dat Wouter er niet in past als ik zijn postuur zie op de filmpjes. Bij dezen nodig ik Aimee uit voor deze test.

    Login om te reageren
  114. F430 zegt

    10 december 2008 om 14:41

    dat is goed voor mij hoor.
    ik heb nog wel wat andere speeltjes die eventueel ook wel getest mogen worden van mij part.

    Login om te reageren
  115. gvr zegt

    13 december 2008 om 11:49

    ik ken iemand die een nieuwe F430 besteld heeft en die moet 6 a 8 maand wachten…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North