• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA verbiedt instructies aan rijders via de radio

Auteur: Author, gepost 10 september 2014 om 21:55 – 30 Reacties

Oude Tyrrell uit 1997, toen F1-auto


De internationale autosportfederatie heeft er tabak van dat engineers hun coureurs vanaf de pitmuur instrueren over te rijden lijnen en andere fratsen.

Zo schijnt wk-leider Nico Rosberg afgelopen weekend tijdens een vrijdagtraining zijn engineer om “driving instructions” te hebben gevraagd en werd Fernando Alonso verteld dat hij een andere lijn moest rijden in bocht nummer 10 op het circuit van Monza.

Naar verluidt heeft de FIA schoon genoeg van deze strapatsen en voert het per direct een verbod in op het geven van dergelijke instructies via de radio. Hiervoor volstaat een simpele uitbreiding van de werkingssfeer van art. 20 lid 1 van het sportief reglement(.pdf), welke voorschrijft dat een coureur de auto alleen en zonder hulp moet besturen.

Dat de FIA zich hier druk om maakt lijkt me in orde, maar tegelijkertijd mogen zowel de coureurs als de teams zich weleens achter hun oren krabben over dit soort praktijken. De bestbetaalde coureurs ter wereld die door hun engineer aan het handje worden meegenomen, het is toch te gek voor woorden.

Fotocredit: Autojunk

Ook interessant!

  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast
  • Oud FIA-baas Max Mosley overleden

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Toyota U2 Concept is een bestelbusje out of space
Volgend bericht: Kies maar: Aston Martin V8 Vantage of TVR T350C »

Lees Interacties

Reacties

  1. jag00 zegt

    10 september 2014 om 21:59

    Miss won die daarom altijd hmm…

    Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    10 september 2014 om 22:00

    Ik zie het probleem niet echt. Zeker in deze tijden waarin alle data haarfijn uit te lezen is.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 september 2014 om 02:10

      @gtwillem: Idd. Ten eerste is het een teamsport dus waarom zou je het verbieden, ten tweede ze kunnen buiten de radio om gedurende het weekend alsnog dit soort ‘hints’ geven dus het is wederom window dressing.

      Het is ook nog eens een keer niet consequent met het toestaan van teamorders over de radio wat wel alweer een aantal jaar mag nadat het een tijd verboden is geweest maar dat verbod werd teruggedraaid omdat het -jawel- niet te handhaven viel daar de teams ofwel in bedekte termen iets regelden ofwel Barrichello even een extra stopje lieten maken ;)

      Al die rare kunstgrepen in de F1 de laatste tijd…ze zijn echt een beetje de weg kwijt lijkt wel.

      Login om te reageren
    • SJ zegt

      11 september 2014 om 12:31

      @gtwillem: Daar zijn trainingen voor. Daar kun je alles tweaken wat er nodig is. Eenmaal competitief moet je het zelf doen. Maar het hangt maar net van je eigen uitgangspunt af hoe er naar kijkt. Je kunt het ook als een vorm van coaching langs de zijlijn zien.

      Login om te reageren
  3. TheVeenmeister zegt

    10 september 2014 om 22:01

    Vinden ze vast wel geheimtaal voor om dit alsnog te kunnen doen..

    Login om te reageren
    • Mika_Hakkinen zegt

      10 september 2014 om 22:29

      @TheVeenmeister: Check de pitpoes in bocht 9 aan de rechterkant haha

      Login om te reageren
      • gieltj zegt

        11 september 2014 om 08:09

        @Mika_Hakkinen: is ze verdwaald dan? Bocht 9 lijkt me niet in de buurt van de pits haha

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          11 september 2014 om 08:18

          @gieltj:
          Tja, Pitpoesen staan nu eenmaal niet bekend om hun intelligentie en vrouwen in het algemeen niet om hun richtingsgevoel….

          Login om te reageren
  4. mrcabdrivert zegt

    10 september 2014 om 22:02

    Het gaat om fine-tuning met telemetrie. Wat is er mis mee om aan de hand van die gegevens een coureur te vertellen hoe hij een bocht beter/sneller kan nemen?? Die foto hierboven, toen was Formule 1 nog echt leuk.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      10 september 2014 om 22:07

      @mrcabdrivert: Je geeft zelf al het perfecte antwoord op je vraag :)

      Login om te reageren
      • mrcabdrivert zegt

        10 september 2014 om 22:08

        @mauritsh: toen gebeurde precies hetzelfde, misschien in codetaal..

        Login om te reageren
    • raym zegt

      10 september 2014 om 22:22

      @mrcabdrivert: als de laatste zin van je post leest. Heb je gelijk je antwoord waarvoor dit goede zaak dat dit verboden wordt. Toen er nog echt geraced werd was formule 1 nog interessant

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        10 september 2014 om 23:52

        @raym: Welnee. Toen had je seizoenen waarin McLaren 15 van de 16 races won. Of races waarin Senna van start tot finish leidde, zonder enige bedreiging, en won met minuten voorsprong. Daar was ook geen reet aan.

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      11 september 2014 om 07:49

      @mrcabdrivert: Het past misschien niet bij 2014; maar ik vind het een goed idee. Ik zou zelfs verder gaan: verbiedt bepaalde telemetrie en moet de coureur met het team praten over hoe de auto voelt in bepaalde bochten etc. Hoe ze dat doen zal altijd lastig blijven, dergelijke sensoren zijn erg klein te maken en zo uit die auto te slopen zodat de FIA er nooit achter komt.
      Maar even serieus: het zal de kijken een worst wezen of de ene coureur sneller 0.1s kan winnen in een bocht. En juist in een race, waarin de auto bijna 100kg lichter wordt, is het een opgave om constant op de limiet te kunnen rijden: op dit manier zal je coureurs die met veranderende omstandigheden goed kunnen omgaan, meer naar voren zien komen. Dus ja: verbieden maar als dat kan.

      Login om te reageren
  5. rodger zegt

    10 september 2014 om 22:09

    Dit kun je toch ook gewoon in de pitbox bespreken tijdens de vrije training en kwalificatie? Heb je dat geouwehoer in de race ook niet meer aan je kop

    Login om te reageren
    • damrakker zegt

      10 september 2014 om 22:47

      @rodger: paar pils erbij.. Hupakee zo doe je dat.

      Login om te reageren
      • rodger zegt

        11 september 2014 om 07:49

        @damrakker: precies, krat pils op tafel en lekker met de hele bende filosoferen over het nemen van bochten

        Login om te reageren
  6. Ram-G-maN zegt

    10 september 2014 om 22:36

    Kimi weet natuurlijk wat hij aan het doen is. Die heeft nooit de behoefte aan gehad. ;-)

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      10 september 2014 om 23:53

      @AutomotiveDesigner: Misschien moet-ie daar toch eens naar luisteren. Komt-ie wellicht een beetje in de buurt van Alonso…

      Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    10 september 2014 om 22:44

    Misschien moet Kimi papa Keke maar eens vragen hoe dat vroegah ging…

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      10 september 2014 om 23:16

      @406_v6:

      Wie?
      Keke is dan wel een Fin, maar heet toch echt Rosberg in plaats van Raikkönen.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        11 september 2014 om 09:56

        @carmasterr: Excuses, Kimi moest Nico zijn natuurlijk. :-)

        Login om te reageren
  8. lamborgfan zegt

    10 september 2014 om 22:50

    Dat de coureur alleen zonder hulp de auto moet besturen…

    Yes! We gaan weer terug naar jaren 60-70 F1 auto’s!

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      10 september 2014 om 23:19

      @lamborgfan:

      Of beter nog, de 80s, waar de meeste coureurs na een qualificatieronde eigenlijk even moesten gaan liggen. Keke Rosberg had er een mooi stukje over in de RTL GP. Wat een geweldige tijd was dat.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        11 september 2014 om 08:23

        @carmasterr:
        Keke rookte dan ook 2 pakjes per dag, gek hè dat je dan zo nu en dan een beetje lucht tekort komt…..

        Login om te reageren
  9. Robert zegt

    10 september 2014 om 23:51

    “Oude Tyrrell uit 1997, toen F1 auto’s nog mooi waren.”

    En zo is het.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 september 2014 om 21:34

      @RRRobert: nee, ook toen was ’t al niks meer…. aantal jaren eerder had je nog die geweldige jankende V12’s, V10 en V8 motoren tot 3500 cc, slicks onder de auto’s en nauwelijks electronische hulpmiddelen.

      Hier naar mijn mening de beste inhaalactie in de F1 ooit, Nigel Mansel haalt Gerhard Berger in in d ebuitenbocht en blijft vol op het gaspedaal staan…:

      http://www.youtube.com/watch?v=V2g1yrGputA#t=21

      Login om te reageren
  10. toniominestrone zegt

    11 september 2014 om 07:42

    Dat zal niet meevallen voor deze gepamperde ventjes, dan ook gelijk een tijdstraf invoeren voor degene die lopen te mekkeren over vermeend onsportief gedrag van collega coureurs.

    Login om te reageren
  11. snorrie zegt

    11 september 2014 om 09:13

    Juist, en laat ze voortaan hun wielen ook maar zelf verwisselen…

    Login om te reageren
  12. turboturbo zegt

    11 september 2014 om 10:31

    Is dit niet allemaal het gevolg van dat F1 meer en meer op endurance racing gaat lijken ( het principe achter de races tegenwoordig)?

    Alles draait er tegenwoordig om de banden zo goed mogelijk te houden voor een zo lang mogelijke stint, de 100kg brandstof zo efficient mogelijk gebruiken, en ook alle ‘hybride’ achtige settings. Kijk maar eens naar het stuurwiel van een 2014 F1 wagen en die van twee decennia terug. Toen twee knopjes, nu 100+ settings?!

    Het is niet meer simpel recht-toe-recht-aan racen met de auto die je hebt zoals destijds. Natuurlijk betekend dit niet dat je niet vernieuwing in de F1 kunt hebben (bijv. de nieuwe power-unit heeft prima bestaansrecht), Maar door alle factoren om het racen heen én de complexiteit en aanpasbaarheid van de auto’s, is het nu een wedstrijd geworden van efficiëntie en optimalisatie. En daar gaat het helaas mis :(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North