‘Fiat 124 Abarth komt met 180 pk’

Auteur: , 51 Reacties

Dat wordt een feestnummertje.

'Fiat 124 Abarth komt met 180 pk'

Voor de goede orde: bovenstaand plaatje is tot stand gekomen met wat creativiteit van Omniauto.it. Het betreft helaas dus geen lekmateriaal. Helaas, omdat het roadstertje er in deze kleurstelling wel érg lekker uitziet. Dat ’t ook nog eens historisch verantwoord is, is een mooie pré.

De mannen van Pistonheads denken zeker te weten dat de Abarth-versie van de vers geïntroduceerde Fiat 124 ergens tussen de 160 en 190 pk zal meekrijgen. De standaard 124 heeft in Europa overigens 140 pk en 240 Nm onder de kap. Nog mooier nieuws: er zouden plannen zijn om de rappe jongen te laten deelnemen aan het WRC.

Of dat ook allemaal klopt en dus werkelijkheid wordt, valt te bezien. Aan de andere kant zou het hoog tijd worden dat Abarth zich weer eens met het rallykampioenschap gaat bemoeien. De laatste keer de Italianen het WK wonnen was in 1980 met de Abarth 131. Achter het stuur zat destijds niemand minder dan Walter Rörhl.



51 reacties

Als ie er maar zo dik uitziet als op de foto bij het artikel, vind ik het wel best!
@jobberns: en toch….. Zoals ie er op de foto bijstaat, lijkt de wielbasis te kort en de achterkant klopt niet.
Kijk. Dan wordt het al beter.
Prachtig echt mijn ding
Geinig bakkie, al zou die niet met zoon zwart motorkapie worden geleverd??
Strak ding, zou mooi zijn als hij er ook als strakke coupe kwam
Ik vind het origineel al Mwah, maar dit vind ik echt niks
Wat een walging, toch maar aankloppen bij Mazda (of Toyota)
Yes! Dit is veel betaalbaarder 3e hands als de zoveelste Lamborghini of Ferrari hier op de site
Zonde van ’t prachtige, strakke design van ’t orgineel; de Mazda ND! Gelukkig heeft Fiat ’t mooie cleane interieur wel 1 op 1 overgenomen.
Da’s alsnog niet erg veel. Ter vergelijking, mijn Fiat Coupe uit 2000 heeft zo’n 130 pk, en dan heb je het over een auto van 15 jaar geleden. De krachtigste versies van de Coupe hadden zelfs 220 pk.
@AS: Je vergeet één belangrijk ding: het gewicht. Omdat de MX-5 (en de 124 waarschijnlijk ook) ongeveer 1000kg weegt, heb je veel minder power nodig om een vlotte wagen neer te zetten. Met de standaard 140pk in een wagentje van ongeveer 1000kg heb je een betere pk-per-kilo verhouding dan in jouw Coupé. 10 pk meer en ongeveer 300kg lichter. Dat merk je wel. Als ze de Abarth 190pk meegeven, kun je zelfs nog betere waarden krijgen dan het topmodel van de Coupé en z’n 220pk.
@Edge: Aan die 300 kg kom je alleen als je mijn schoonmoeder extra aan boord neemt. De 1.8 zit op 1180, de 2.0 op 1218 kg.
Bedenk wel dat de lage gewichten van de 124 steeds over het basismodel gaan.
@mout: Ah oke, dan zal het wel fout op Wikipedia staan. Daar stond tussen de 1250 en 1320. Maar goed, het punt van pk’s per kilo blijft staan
Ik vind t een beetje te druk. De cleane look van de standaard vind ik beter.
De leukste Fiat is een Mazda?
De naam 124 is één van de meest loze kreten die je je kunt voorstellen voor een auto.
De 124 was een kloeke gezins sedan van FIAT die later in Togliatti beroemd ? is geworden als LADA 1200.
Nu was die 124 een ballerina vergeleken bij de Lada 1200, die had meer weg van een antieke Russisch-Orthodoxe kerk als je ermee reed.

De 124 had je als Coupé die drie!! verschillende varianten heeft gekend, een Spider inderdaad en de 124 stationcar.
Daarnaast was de 124 verkrijgbaar als snellere 124 Special en als BMW 02 antwoord de 124 Special T – een met recht snelle rakker.

Deze 124 naam doet een beetje impliceren naar de complete range, dat terwijl er ‘slechts’ een Spider wordt gelanceerd met wat retro-hints naar de oude 124 Spider.

Noem het ding dan gewoon Spider en heb eens lef, monteer achter a la echte Spider de oude vierkante nummerplaat !
Dit gebakje ziet er veel te druk uit om als waardig opvolger te poseren, de echte Abarth was een stoer ding, deze is voor mij de lulligheid ten top !

http://static.wixstatic.com/media/b1c810_e2a84b6d5e464c9a81850095fbe9cefd.jpg_srz_850_513_85_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srz
@desjonnies: We dachten van 500 revival ook dat het alleen een 500 zou zijn, maar toen dat ding enorm populair bleek moesten ze er ineens ook een 500L, 500X en weet ik veel wat allemaal bedenken. Ik zie die gekke Italianen er nog wel voor aan om hetzelfde kunstje te flikken met de 124 naam.
@Edge: Maar de 500 bestrijkt de jaren 50 en 60, de 124-serie de eind jaren 60 en 70. In die tijd was de 126 de opvolger van de 500. In de tijd van de 500 werden de typenamen afgeleid van de motorinhoud (500, 600, 1100, 1300, etc). De periode van de 124 was er één van onlogische opvolging (124, 125, 126, 127, 128, 130, 131, 132, 133).
Dat zwarte heeft ie volgens mij niet nodig. Die voorspelling voor de motoren zal gebaseerd zijn op de Abarth Punto Evo/ Esseesse/ Supersport/ Scorpione.
@bluebird: dat zwarte werd in die tijd gedaan om de weerspiegeling van de zon tegen te gaan. Bij het origineel was enkel de motor klep in matzwart uitgevoerd.
@roppp: ja, ik snap waar zo’n (mat)zwarte motorkap vandaan komt. Maar voor mij past dat niet bij deze auto.
@bluebird: dat hadden ze vroeger ook allemaal.niet alleen de Fiat 124.
Ik weet het nog niet zo net met de 124…

Óf ze hadden het ontwerp nog iets vrouwelijker moeten maken, dan had de 124 herinneringen opgeroepen aan vervlogen tijden… Herinneringen aan mooie dames, zoals Brigitte Bardot die in stijlvolle mooi afgeklede couture met een wapperend bijpassend sjaaltje en een stijlvol sixties kapsel zich sierlijk verplaatsten in een convertible…

Óf ze hadden de 124 meer masculien moeten maken, zoals het origineel, de MX-5. Nu zweeft het ontwerp er net teveel tussenin.
Gewoon een erg leuke en goed geslaagde auto. Alleen dient hij echter wel in 1 kleur gespoten te zijn, anders krijgt het een beetje een te hoog bassie en Adriaan gehalte ofzo.
Mijn Italiaans is vrij roestig, maar volgens mij hebben ze het over 200CV, is toch 200pk?
Doe maar n rode, matzwarte motorkap, spotlights en vierspaaks velgen. Zoals t heurt
Maar er zou toch de 1.7tbti van alfa in komen? Met 200pk?
Hmmmm bij 124 Abarth spider denk ik aan een hardcore spider met de volgende componenten:
* minstens 220 pk zo mogelijk door volumex/compressor;
* RWD (check v);
* light weight;
* weglating van niet essentieel toebehoor zoals stuurbekrachtiging, airco, nav, elektrische whatever;
* sperdifferentieel
* 50/50 gewichtsbalans

Aub geen promenade cruiser.
Wordt er niet veel beter op, wat een walgelijk ding. Onitaliaans
Is het dan niet een Abarth 124 zonder de naam van Fiat?
@Dan: ja klopt. Maar fiat maakt ook wel eens een ‘by abarth’ editie. Van de 500 nog niet zo lang geleden. Dan heeft hij de looks van een abarth alleen niet het vermogen.
@clarkson: Inderdaad, al zal dit een echte Abarth zijn (hopelijk).
@Dan: abarth is gewoon de tuner, net zoals AMG 😉
@thefmanl: het is gewoon een label. Inderdaad net als AMG, M, S, Vignale, GTI, R en weet ik al wat niet meer.
@thefmanl: Dat weet ik, maar meen eens gelezen te hebben dat de naam FIAT er dan niet meer bij hoorde… Maar wat boeit het eigenlijk hè.
@Dan: dat heb je wel goed gehoord. Fiat probeert Abarth als een soort submerk te verkopen met aparte dealers. Op een Abarth zijn ook alle logo’s vervangen door Abarth logo’s. Ik rijd sinds een maandje in een Abarth Punto Evo en mijn neefjes tellen nog steeds de schorpioentjes op mijn auto ;)
@bluebird: zo abarth punto, heb er ooit eentje in het echt gespot echt zieke auto’s. is die van jouw heel toevallig en wit en ooit in uden gestaan ;)
@thefmanl: wel wit met rode striping. Maar nog nooit in Uren geweest.
@bluebird: *uden ;) er is hier ook niet zoveel te beleven:p
Leuk als abarth maar in het wrc.? Lijkt mij niet echt een winnende auto
Leuk, eindelijk wat mannelijker.
Dus van “mwah” naar “bah”…
Haha wat een grap die afbeelding. Ziet er werkelijk niet uit.
Tsja, waarom toch al dat uiterlijk vertoon tegenwoordig?

Kijk naar het plaatje van @desjonnies, de kunst van eenvoud. En toch is dat een stoer apparaat dat er snel uitziet. Waarom kunnen we dat niet weer doen? In plaats van een ziljoen spoilers, 37 badges en minstens 6 uitlaten……
Een MX-5 op anabolen in een trainingspak. Mwah.
Je voelt aan alles dat dit een succes gaat worden. Mooi voor Fiat. Het is ze gegund.
Zo, die 124 Spider heeft wel wat teweeggebracht op het net… meer dan de MX-5 zou ik durven stellen die op visueel vlak toch wat teleurstelde.

Terwijl FCA net volop inzet op een comeback van Alfa Romeo lijkt het met de 500X, Tipo en nu deze 124 wel Fiat dat herrijst. Wie had dat nog durven dromen…
Hopelijk klinkt ie goed
Ik had tegen deze tijd wel een verhaal van @gtwillem verwacht over de Lancia 037, die door Abarth is ontwikkeld en de laatste RWD-auto was die de constructeurstitel zou winnen in het WRC.
@dizono: ben druk bezig met gtwillem.com ;-). Wel grappig dat je het zegt, want ik moest er wel serieus aan denken bij de termen Fiat, Abarth, Achterwielaandrijving. Misschien ook nog iets met 131 :-D.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).