• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat 500 debuteert in Genève met 2-cilinder motor

Auteur: Dennis, gepost 18 februari 2010 om 18:09 – 75 Reacties

Afbeelding Fiat 500 debuteert in Genève met 2-cilinder motorAfbeelding Fiat 500 debuteert in Genève met 2-cilinder motorAfbeelding Fiat 500 debuteert in Genève met 2-cilinder motorAfbeelding Fiat 500 debuteert in Genève met 2-cilinder motorAfbeelding Fiat 500 debuteert in Genève met 2-cilinder motorAfbeelding Fiat 500 debuteert in Genève met 2-cilinder motorAfbeelding Fiat 500 debuteert in Genève met 2-cilinder motorAfbeelding Fiat 500 debuteert in Genève met 2-cilinder motor

Fiat 500 2-cilinderWil je downsizen, dan kun je natuurlijk je auto inruilen voor zo’n lief compact, zuinig en gay Fiat 500 autootje, maar wat nou wanneer je verder wilt? Als het nog groener moet, kun je je auto ook gewoon de deur uit doen en op de fiets stappen, maar wacht nog heel even, want Fiat heeft nog een andere oplossing. In Genève zal Fiat de 500 met 2-cilinder motor presenteren. De naam is nog niet officieel bevestigd, maar naar alle waarschijnlijkheid zal het blokje naar de naam TwinAir luisteren.

Het 900cc motortje maakt gebruik van de Multiair techniek en levert een (relatief) behoorlijke 85 pk. De CO2 uitstoot zal ruim onder de 100 g/km blijven en volgens de geruchten zal deze motorvariant halverwege dit jaar leverbaar zijn. Er zal zoals verwacht ook nog een 2-pitter met 65 pk volgen en een variant met turbo opgekrikt tot 105 pk. De motoren zullen worden gekoppeld aan de nieuwe DDCT versnellingsbak met dubbele koppeling en een start-stop systeem zal niet ontbreken.

Hiermee is Fiat in Europa de eerste fabrikant die zijn auto’s voorziet van een 2-cilinder motor. De Smart Fortwo heeft een 799cc drie-cilinder diesel goed voor 45 pk. Wereldwijd levert enkel Tata in de Nano een 623cc 2-cilinder die goed is voor 33 pk. (via: automotive-news)

Ook interessant!

  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

500, Fiat, geneve-2010, Techniek, twinair

Vorig bericht: « ANWB peiling kilometerheffing sinds vandaag gesloten
Volgend bericht: Donderdagavond caption contest: Op wintersport »

Lees Interacties

Reacties

  1. DD zegt

    18 februari 2010 om 18:12

    Zit er ook een beetje geluid in dat ding?

    Login om te reageren
  2. Jippie zegt

    18 februari 2010 om 18:12

    Wow! Gaan die dan ook zo lekker ploffen en klappen als een Harley Davidson?

    Login om te reageren
  3. BaySideBlueBoy zegt

    18 februari 2010 om 18:13

    Zal vast niet helemaal trillingsvrij zijn aangezien het niet een boxer configuratie heeft.

    Login om te reageren
  4. killioq zegt

    18 februari 2010 om 18:13

    misschien de mini met de v-twin motorblokken

    Login om te reageren
  5. integralechubasco zegt

    18 februari 2010 om 18:13

    Fiat ritmo abarth had vroeger ook 105pk… gooi en smijt autootje was dat!

    Login om te reageren
  6. 145 Savali zegt

    18 februari 2010 om 18:14

    Ze zijn goed bezig bij FGA

    Login om te reageren
  7. Lan_Evo zegt

    18 februari 2010 om 18:20

    Zal wel lekker slaapverwekkend rijden.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      18 februari 2010 om 18:22

      @Lan_Evo: een kleine moter hoeft niet perse geen pit te hebben.

      Login om te reageren
  8. Jipp zegt

    18 februari 2010 om 18:21

    had schumager deze moter niet al in de grasmaaier zitten waar hij meer rond reed in de fiat reclame’s, iig goede zet van fga.

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    18 februari 2010 om 18:23

    Al weer een primeur voor de Fiat-groep. Was destijds ook de eerste met Comonrail diesel motoren (in de Alfa Romeo). Sinds kort schoorvoetend toegepast door de VAG-jongens.

    Login om te reageren
  10. Ahura zegt

    18 februari 2010 om 18:25

    Ik ben benieuwd hoe dat klinkt. De 1.1 3 cilinder uit de Colt vond ik iig vreselijk blikkerig klinken

    Login om te reageren
  11. Donkervoort zegt

    18 februari 2010 om 18:28

    Dat zal wel lekker stampen… dat blok bedoel ik dan. 2 cilinders staan nou eenmaal niet echt bekend om hun soepele loop.

    85 pk is trouwens nog een net aantal voor zo’n klein blokkie, ben benieuwd of het een beetje te rijden is.

    Login om te reageren
  12. BananaFlip zegt

    18 februari 2010 om 18:32

    Kijk, dit is de manier! Een tweecilindertje met 85 pk, dat is niet mis. Ik zou het haast leuk gaan vinden.

    Login om te reageren
  13. Benjamin zegt

    18 februari 2010 om 18:36

    Tegenwoordig kijkt men niet op over 200pk maar die 200pk zit wel in een zware auto ! Als dit ding verdelicht is zal het redelijk van zijn plaats komen zelfs met 85pk :)

    Login om te reageren
  14. Mairsil zegt

    18 februari 2010 om 18:39

    105pk uit een 0.9l twee-cylinder. We zijn toch ver gekomen in de afgelopen 100 jaar. Toen was Spyker’s 8.6l 6-cylinder met 60 pk nog een exoot.

    Login om te reageren
  15. JPM zegt

    18 februari 2010 om 18:39

    85pk? Sweet!!

    Login om te reageren
  16. Klojum zegt

    18 februari 2010 om 18:44

    Mijn eerste Polo (cq Audi 50) had ook een 900cc-tje (maar wel 4 cylinders), met iets van 40 hele pk’s. Dat ding woog zo’n 645kg, wat het allemaal toch een flink vlot autootje maakte. Ik ben benieuwd wat deze 2-cylinder voor elkaar krijgt in een auto die toch bijna twee keer zo zwaar zal zijn.

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      18 februari 2010 om 18:54

      @Klojum: In theorie zou deze tweecilinder sneller moeten zijn, want het vermogen is ook twee keer zoveel als jouw Polo.

      Login om te reageren
    • mckroket zegt

      19 februari 2010 om 00:42

      @Klojum:
      ach mijn 9n polo weegt net geen ton en heeft 75 pk. ok snel is anders maar ik kan heeeel goed meekomen met het verkeer :)
      85pk in een waggie van 900-1000 kilo is gewoon prima! het hoeft ook niet meteen een race monster te zijn, dat kunnen de meeste mensen toch niet betalen of het is gewoon niet nodig. ik ben meer benieuwd naar het verbruik met zo`n configuratie!

      Login om te reageren
  17. vale46 zegt

    18 februari 2010 om 18:49

    Het lijkt erop dat Fiat heeft samengewerkt met Yamaha.
    Want dit motortje lijkt meer op die van een motorfiets dan op die van een auto.
    Ondanks maar 2 cilinders te hebben word dit echt nog een pittig motortje denk ik, 85pk uit een 900cc blokje is aardig wat. Als ze er nu nog eens een goeie 100Nm uit krijgen dan gaat dit echt een hit worden! Ook omdat hij zo weinig zal kosten want in België betaalt de overheid dan 15% van je wagen als hij minder dan 100gCO2/km uitstoot (dacht ik).
    Laat maar komen

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    18 februari 2010 om 19:04

    he he .. eindelijk ..
    super-stoere actie van Fiat ..

    85 peekaa is zat .. 65 peekaa is net genoeg ..

    Login om te reageren
  19. Dimglor zegt

    18 februari 2010 om 19:06

    65, 85 en 105 pk zal zeker goed genoeg zijn voor zo’n autootje…
    Ik heb 68 pk in mijn Ford Fiesta zitten en als je een beetje doorduwt dan gaat hij ook goed vooruit… Die 500 is nog lichter dus zal ook wel voldoende snel gaan….

    Login om te reageren
  20. Dotternetta zegt

    18 februari 2010 om 19:07

    Mijn 2-pittertje levert 55 pk (650 cc 4takt Suzuki)

    Login om te reageren
  21. WoutH zegt

    18 februari 2010 om 19:09

    halen ze dáár 105 pk uit? :p

    Login om te reageren
  22. hape zegt

    18 februari 2010 om 19:12

    Dus omdat dit motortje op die van een motorfiets lijkt heeft Fiat samengewerkt met Yamaha?? Die snap ik even niet.
    Dit is gewoon een 100% Fiat motortje

    Login om te reageren
    • Jeroen_F1 zegt

      19 februari 2010 om 18:18

      @hape: Het hoeft niet maar er is wel een link. Fiat is hoofdsponsor van het Yamaha MotoGP fabrieksteam.

      Login om te reageren
  23. bengelke zegt

    18 februari 2010 om 19:15

    Gaat de trabant terugkome?

    Login om te reageren
  24. Lan_Evo zegt

    18 februari 2010 om 19:18

    @Jipp
    Dat hoef je mij niet te vertellen, rij zelf ook in een 1.3 met standaard 135 pk, alleen moet de auto dan nog wel licht zijn ook. :)

    Login om te reageren
  25. Tbone zegt

    18 februari 2010 om 19:21

    nog even en zo’n ding word zuiniger als me kart

    Login om te reageren
  26. PeugeotGTI zegt

    18 februari 2010 om 19:21

    O nee, de 2CV keert terug
    Alsof die driecilinder ecograsmaaiers nog niet erg genoeg waren :shock:

    Login om te reageren
  27. alfa mannetje zegt

    18 februari 2010 om 19:36

    en de rest rijdt nog met een gasklep rond ….dat kan toch niet meer in 2010 …….

    Login om te reageren
  28. NovaStar zegt

    18 februari 2010 om 19:39

    450cc per cilinder,
    Zal dus wel redelijk lopen voor 85pk maar wel lekker hoogtoerig en ik ga het knap vinden als ze hem een beetje fel krijgen. Leuk concept en zeker de moeite waard in deze tijden want een hoop auto’s hebben genoeg aan 105 pk. ze hoeven toch maar 120 km/h hiero.

    Login om te reageren
  29. NovaStar zegt

    18 februari 2010 om 19:41

    waarom heb dat ding een turbo aan de ene kant en een luchtfilter aan de andere kant? Die turbo heeft nut maar als dr aan de ene kant een turbo zit en aan de andere kant een filter gaat dat toch niet werken? offf…..

    Login om te reageren
  30. JT zegt

    18 februari 2010 om 19:42

    Liever een koffiemolen dan een elektromotor denk ik dan!

    Login om te reageren
  31. mc zegt

    18 februari 2010 om 19:43

    zal vast wel prima rijden, 105 pk is niet beroerd voor zo’n bakkie. En twee cilinders kunnen ook wel goed klinken, veel (lichte) buitenboord motoren zijn ook 2 cilinders en die klinken wel redelijk tot goed. Alhoewel een 3 cilinder yamaha autolube beter klinkt! Maar ja das een 2takt..

    Login om te reageren
  32. Hupke zegt

    18 februari 2010 om 19:44

    85 Pk uit een 2 cilinder is zoveel nog niet, kijk maar eens naar motoren halen er veel meer uit. En een lichte versnellingsbak en een relatief (want zoals de oude minitjes en alpinekes bestaat nietmeer) lichte carroserie. Wil het best nog wel vooruitgaan denk ik (nuja een brabus smart of een brabus 600 zal je er wel niet mee naar huis rijden bij een stoplicht).

    Zie alleen maar in Thriller van clarkson de race met Jodie Kidd, met een nog lichtere 500 is het nog meer fun.

    Login om te reageren
  33. phantom zegt

    18 februari 2010 om 19:57

    en dit moet lang meegaan? geloof het zelf!

    Login om te reageren
  34. M-lover zegt

    18 februari 2010 om 20:04

    hmm, minder dan 4 cyl zie ik gewoon niet zitten, een lekker 6-in-lijn bolt altijd lekker soepel…

    Login om te reageren
  35. six-trey zegt

    18 februari 2010 om 20:12

    laat maar komen denk ik dan
    deze 2 cilinder heeft slechts 737CC en kijk wat die kan :P
    http://www.youtube.com/watch?v=TYt0Eu8b7yc

    Login om te reageren
  36. Arend zegt

    18 februari 2010 om 20:47

    @six-trey

    Hmm.. ik vind die Harley op het laatste stuk in de film klinken als trappelende paarden:P Wel geinige sound ja.

    Login om te reageren
  37. Arend zegt

    18 februari 2010 om 20:48

    @six-trey

    Die Harley klinkt stationair als trappelende paarden, check maar in het laatste stuk van dat filmpje.

    Login om te reageren
  38. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    18 februari 2010 om 21:05

    Zo, als je die dan in het dashboardkastje inbouwd, heb je ook nog eens 2 kofferruimtes!

    ;)

    Login om te reageren
  39. hape zegt

    18 februari 2010 om 21:23

    @Hupke
    Een automotor (bedoeld voor de onderste prijsregionen) mag je niet vergelijken met een hoogtoerig blok voor een motorfiets qua vermogen. Tevens heeft die laatste het na 100.000 km wel zo ongeveer gehad.

    @Novastar
    Een tweecilinder turbomotor is in principe minder hoogtoerig dan een viercilinder non turbo

    @phantom
    En jij kunt met feiten onderbouwen waarom we jou moeten geloven?

    Login om te reageren
  40. JanJansen zegt

    18 februari 2010 om 21:49

    Zoals Colin Chapman zei; Simplify and add lightness.

    Geen onderstuur meer met zo’n licht blokje, is dit dan stiekem een rijders-auto geworden en de ultieme middelvinger tegen de CO2-maffia?

    Login om te reageren
  41. Fietsblogger zegt

    18 februari 2010 om 21:52

    ook leverbaar met 8-trapsautomaat..?

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      18 februari 2010 om 21:58

      @Fietsblogger:

      Zelfs met 24 versnellingsbak(kuch) van Shimano. Een beetje fietsketting kan dit motorblokje wel hebben.

      Login om te reageren
  42. frans zegt

    18 februari 2010 om 22:07

    2 cylinderblok Multiair. Is dat meer lucht voor de benen, dus meer beenruimte?

    Login om te reageren
  43. Vincenzo zegt

    18 februari 2010 om 22:50

    kijk de fanboys weer reageren…ja jongens zo zie je maar, weer een revolutie uit dat domme Italie he?
    Hahah en iedereen weet alweer dat het niks is, want ja, hier zitten de kenners!
    Dan kun je beter zo’n ubergeile gay car mini nemen met 75 pk he…dat is tenminste duits.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      19 februari 2010 om 07:36

      @Vincenzo:
      ook vreemd .. want ik lees hier weinig negatieviteit ..
      jij waarschijnlijk wel .. en dat maakt juist jou een fanboy ..

      o/t .. van belang is natuurlijk de brandstof consumptie ..
      en dat heeft weinig met het aantal cilinders te maken ..
      dus ik ben heeeeeeel nieuwsgierig ..

      Login om te reageren
  44. Christiano zegt

    18 februari 2010 om 22:52

    @pomoek: ja fiat was de eerste met een commonrail diesel, in ’89, niet in een Alfa, maar in de Croma 1.9 TDid. De gewone conventionele diesel was een 2.5TD (van VM) die werd ook in de Alfa 164 gebruikt (de eerste prod. diesel die 200 liep)

    Login om te reageren
  45. NovaStar zegt

    18 februari 2010 om 22:58

    999 cc 4 cilinder Yamaha r1 kan je na +/- 75.000km we gooien qua motor en die heeft ongeveer 180 pk uit een +/- 1000cc blokje van 14.000rpm. Niet echt hetzelfde.

    @ hape
    Ja maar hij heeft wel toeren nodig voor die turbo? laten we zeggen rond de 3000 rpm (PK’s!). Redelijk toch? Daarvoor zal die ongeveer 60pk hebben. Dan scheelt het toch een hoop en zal je hem dus daar bij in de buurt moeten houden terwijl een ongeblazen motor daar minder last van heeft (2takt niet mee geteld). En dan daarbij doe mij maar een diesel :D no ignition? no problem!

    Login om te reageren
  46. Christiano zegt

    18 februari 2010 om 23:08

    @vincenzo: hulde! Eens mee! :)

    Login om te reageren
  47. mashell zegt

    18 februari 2010 om 23:39

    Als het maar niet zo zeurderig klinkt als een scooter en niet zo ploft als een Harley (je zou denken dat die in al die jaren wel geleerd zouden houden je een motor mooi rond kunt laten lopen?) vindt ik het prima.

    Login om te reageren
  48. hape zegt

    18 februari 2010 om 23:40

    @novastar
    Ik denk dat door de combinatie met multiair juist vanaf een laag toerental (net onder 2000 toeren) een flink (voor een ukkepuk motor) koppel beschikbaar is en daarnaast een brede powerband.
    Mmmja een diesel heeft geen ontsteking.. maar wel een dure brandstofpomp (die gelukkig aardig betrouwbaar is) en een egr klep… tegenwoordig is een diesel net zo ‘electronisch’ als een benzinemotor…

    @Christiano
    De Fiat Croma was de eerste in serie geproduceerde personenauto met direct ingespoten dieselmotor (ongeveer gelijktijdig met Rover). Op de Alfa 156 debuteerde common rail in 1997 op een direct ingespoten dieselmotor.

    Login om te reageren
  49. (db) zegt

    19 februari 2010 om 00:41

    Heh? “Hiermee is Fiat in Europa de eerste fabrikant die zijn auto’s voorziet van een 2-cilinder motor.”

    Liggen slapen in de les autogeschiedenis, Dennis?

    Login om te reageren
  50. NovaStar zegt

    19 februari 2010 om 09:07

    @hape

    Ja daar zit ook weer wat in maar een 2 cilinder is gewoon minder happig als een 4 cilinder en zal dus in verhouding nooit ‘beter’ zijn. Maar het is een goed alternatief op hybride en 1.1 liter 3 cilinders, zuiniger en even sterk.

    Ik zeg: DOEN! en euh misschien een duurtest hier bij autoblog? snelle en langzame ritten? plus verschillende chauffeurs?

    Ja van benzine heb ik vloeken geleerd zegt me pa altijd. Kut brommer haha. Diesel dingen hier noooit problemen behalve brandstof filters en v-snaren. Dat ding van mij wilt met mist e.d. toch wel eens haperen. I just don’t like the sparkplugs.

    Login om te reageren
  51. Dino zegt

    19 februari 2010 om 09:43

    Super dat Fiat de auto met een tweecilinderblok gaat uitrusten. Met een beetje geluk komt ook dat geluid van die oude 500 weer terug. By the way: hoge kilometerstanden voor hoogvermogende motorfietsen zijn allang geen uitzondering meer. Fireblades, GSXR-en en R1’s met meer dan 100.000 kilometer op de teller blijven gewoon goed draaien ( meestal zonder olieverbruik)

    Login om te reageren
  52. 406_v6 zegt

    19 februari 2010 om 10:12

    Da’s lekker goedkoop bougies wisselen :)

    Login om te reageren
  53. GWBoes zegt

    19 februari 2010 om 11:10

    @ iedereen die denkt dat er geen pit zal zitten bij lage toeren.

    Door de multiair techniek kan er makkelijk en efficient gespoeld worden. Daardoor gaat er lucht door de motor die niet meedoet aan het verbrandingsproces maar wel de turbo een extra zetje geeft. De hogere turbodruk in combinatie met een lage draaiende massa (je hebt namelijk maar een halve krukas, nokkenas en de helft minder zuigers) zal hij wel lekker op toeren komen en ook onderin een mooi koppel hebben.

    De loop zal wel vergelijkbaar zijn met een 4 cilinder (of zelfs nog mooier) door het gebruik van balansassen.

    Login om te reageren
    • hjkort zegt

      19 februari 2010 om 11:15

      @GWBoes:
      alleen lucht geeft een turbo geen zetje. Die moet het hebben van expansie van de uitlaatgassen. Om sneller op toeren te komen wordt meestal gebruik gemaakt van een verlate ontsteking zodat er meer restenergie in het uitlaatgas zit.
      Het is en blijft een tweecilinder en daarmee lastiger te balanceren dan een motor met meer cilinders. Met goed geconstrueerde balansassen maak je het geheel wel een stuk trillingsvrijer en acceptabeler, maar een 4 cilinder met balansassen is gewoon weer in het voordeel.
      Minder draaiende delen zorgen in elk geval al voor minder verbruik.

      Login om te reageren
  54. hjkort zegt

    19 februari 2010 om 11:11

    Waarom bougies wisselen als je met hetzelfde gemak nu het hele blok wisselt?

    Login om te reageren
  55. Het lelijke eendje zegt

    19 februari 2010 om 12:14

    Met 105 pk zal het wel goed rijden.

    Login om te reageren
  56. DavidZ zegt

    19 februari 2010 om 13:26

    Technisch knap, maar gezien de povere garantie die FIAT geeft hebben ze zelf weinig vertrouwen in de duurzaamheid van ’t ding. Jammer want ik vind het een sympathiek merk, en die 500 in sport uitvoering bmp vrij ook wel interessant.

    Login om te reageren
  57. PyroZnype zegt

    19 februari 2010 om 13:38

    Kudos voor de eerste die het dubbele vermogen uit dat blokje weet te halen :)

    Login om te reageren
  58. GWBoes zegt

    19 februari 2010 om 14:13

    @hjkort

    een zetje geven was idd de verkeerde uitdrukking. maar er stroomt nog altijd meer lucht door de motor dan bij conventionele systemen en massa (de lucht) samen met de gassnelheid geeft energie en dat word overgedragen op het turbinewiel. extra toeren maken zal hij niet doen (anders had je een perpetuum mobile) maar hij blijft wel beter op toeren.

    Login om te reageren
  59. Dog zegt

    19 februari 2010 om 19:09

    Prima initiatief van Fiat en waarom ook niet in zo’n klein autootje als de 500 ? En die motor zal heus wel redelijk betrouwbaar zijn; de techniek heeft de afgelopen jaren natuurlijk niet stilgestaan.

    Als je in dit ding altijd aftrapt, continue 140 rijdt en de eventuele turbo niet laat uitrazen, ja, dan zal die snel stuk gaan … maar met een beetje beleid zal het heus wel goed zitten.

    Login om te reageren
  60. phantom zegt

    19 februari 2010 om 19:59

    @ hape: Ik zal hier simpel in zijn:

    Een paard die de kar trekt of een hond die de kar trekt…
    Wie heeft het het zwaarst denk je?

    Login om te reageren
  61. antoon zegt

    19 februari 2010 om 20:32

    Is fiat hiermee de eerste?

    40 jaar geleden had de 500 ook al een twee cilinder (500 cc) (toeval? nee!)
    En ik geloof niet dat fiat de enige is geweest, maar ken zo geen voorbeelden

    Ik moet wel gelijk geven, het is het eerste merk een dergelijke motor levert. En VAG was er ook al mee bezig begreep ik. Dus in de toekomst zullen we zit soort motoren vaker zien.

    Login om te reageren
  62. Cantago zegt

    20 februari 2010 om 00:39

    Korte stukjes in de stad enzo? FIETSEN! En anders niet miepen.

    Login om te reageren
  63. NovaStar zegt

    20 februari 2010 om 11:34

    was de trabant geen 2 cilinder 2 takt?:$

    Login om te reageren
  64. hape zegt

    20 februari 2010 om 12:31

    @phantom,
    Idd, erg simpel. Jouw vergelijking klopt niet, zeker geen verstand van techniek?

    @jeroen-F1
    “hoeft niet”??? Je bedoelt “is niet”. Laat nu eens een link zien waaruit blijkt dat yamaha betrokken is geweest bij deze FIAT motor.
    Fiat is hoofdsponsor van het yamaha MotoGP team vanwege de populaire Rossi, niet vanwege yamaha.

    Login om te reageren
  65. phantom zegt

    21 februari 2010 om 16:53

    @ hape:
    Nog maar een keer:
    Wie heeft het minste te lijden?

    – Een ongeblazen 5.0 8 cil?
    of:
    – Een geblazen 0.9 2 cil?

    En ja die techniek van die fiat zal best wel goed ontwikkeld zijn, maar je moet zo’n kleine motor gewoon enorm aantrappen om een beetje met het verkeer mee te komen. Wat leid tot een hoger verbruik en meer belasting op je motor. Dat is mijn punt.

    Login om te reageren
  66. hape zegt

    21 februari 2010 om 21:29

    @ phantom
    Tegenwoordig bestaan 4 cilinder 2.0 ltr turbomotoren van 250-270pk (Renault – VW) die zeer wel een lang leven beschoren zijn bij enigszins normaal gebruik.
    Die hebben dus een veel hoger specifiek vermogen dan deze kruimel (ruim 2x zoveel inhoud, 2x zoveel cilinders en liefst 3x zoveel vermogen!!!!)
    DUS: mits je aanwijzigen hebt dat deze motor niet goed ontworpen zou zijn ga ik ervan uit dat deze motor een normale levensduur heeft.

    En die vergelijking met een V8: Als die V8 ontworpen is op een gem. levensduur van 200.000 km en de 0.9 ltr. op 250.000 dan gaat het kleine motortje dus gemiddeld langer mee.
    Dat heeft dus niks te maken of een V8 minder te ‘lijden’ heeft, het gaat om toepassing van soort materialen, het ontwerp, reserves, smering, etc.

    Login om te reageren
  67. phantom zegt

    22 februari 2010 om 21:41

    @hape; Daar heb je gelijk in maar ik heb het gewoon niet zo op die kleine motoren. Het is ook meer het idee denk ik.

    Login om te reageren
  68. KingLloyd zegt

    2 maart 2010 om 19:17

    de kleinere motoren hebben minder pk maar wegen ook veel minder dus dat maakt toch weer een deel goed

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North