• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat bouwt weer een twee-cylinder

Auteur: Wouter, gepost 16 november 2006 om 22:47 – 21 Reacties

Wipeend

Normaal schrijven we over dikke acht, tien, twaalf of zestiencylinders. Des te verfrissender dat Fiat voornemens om weer een tweecylinder op de markt te brengen. Vroegah waren auto’s als 2CV en Fiat 500 al met tweecylinders uitgerust, maar de laatste jaren waren ze niet meer te vinden.

De 900cc grote motor die al door Fiat was aangekondigd heeft slechts twee cylinders. Door toepassing van een turbo is er toch 90 tot 110 pk uit het blokje te persen. Voordelen die deze constructie biedt zijn een lager verbruik en een lichter gewicht. Pas vanaf 2010 staat het monteren van dit mini-motorblokje in kleinere modellen van Fiat op de planning.

Fiat tweecylinder turbo

Ook interessant!

  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Fiat Pulse
    Fiat Pulse is een nieuwe stoere crossover

Nieuwste artikelen

  • Deze geveilde filmauto’s brachten serieus geld in het laatje
  • Mercedes CLA is stiekem minder Europees dan je denkt (of hoopt)
  • Tóch ondersteuning voor Fisker Ocean ondanks faillissement
  • Europese autofabrikanten zijn toch niet blij met het afschaffen van het verbod op de verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Fiat, Techniek

Vorig bericht: « Barbarella Le Mans: Piper GTR Replica
Volgend bericht: Chery in het nieuws… wederom »

Lees Interacties

Reacties

  1. DafMaf zegt

    16 november 2006 om 22:54

    Ik kan me herinneren dat er Italië in de jaren negentig Panda’s rondreden die een Daf-achtig geluid maakten. Waren dat ook geen tweeclinders?

    Login om te reageren
  2. Rick dos zegt

    16 november 2006 om 22:57

    Zo,dat vind ik toch wel knap, dat ze heden ten dage nog een 2 cyl. motor voor serieproductieauto´s (JANUS?!) bouwen…..

    Zal ook wel lekker goedkoop in het onderhoud zijn……..

    Login om te reageren
  3. vØlvØ frǽk zegt

    16 november 2006 om 22:58

    niet verkeerd, 110 pk uit een 0.9 2 cylinder!
    smart haalt uit een 3 cylinder van 1.0 liter ‘maar’ 84 pk.
    Ik snap alleen niet dat ze er tot 2010 mee wachten, tegen die tijd is de techniek alweer verder en kan men miss al veel meer uit zo’n blok halen, want de techniek gaat snel.

    Login om te reageren
  4. Lebastille zegt

    17 november 2006 om 02:07

    Behoorlijk knap idd 110 pk, maar hoe zit het met het koppel? Er moet ergens een compromis gesloten worden lijkt me…

    Login om te reageren
  5. Kawouter zegt

    17 november 2006 om 07:29

    D’r staat een turbo op, dus als ze 0,4 bar overdruk gebruiken (wat vrij mild is), krijgen ze d’r evenveel mengsel in als in eenatmosferische 1,3 liter motor.

    Ik hou het dan op 130 Nm koppel, wat door de relatief lage turbodruk bij een relatief laag toerental beschikbaar is.

    Moet genoeg zijn!

    Login om te reageren
  6. lincoln mark8 zegt

    17 november 2006 om 07:49

    zeker verfrissend en ik hoop een hele goede zet voor fiat…

    Login om te reageren
  7. Base zegt

    17 november 2006 om 08:08

    Mwah… knap…

    In de motorwereld is dit vrij gangbaar.

    Login om te reageren
  8. Maartenunplugged zegt

    17 november 2006 om 09:00

    Dat ding levert dan meer vermogen als mijn 1.8 :P

    Toch erg…

    Login om te reageren
  9. Appeltje zegt

    17 november 2006 om 09:19

    Waarom twee? Dat rijdt toch relatief schokkerig/niet continu!? Technisch is het wel een erg goede motor lijkt me, maar als je 110pk nodig hebt zou ik er nooit een twee-ciliner voor gebruiken.

    Login om te reageren
  10. Rimmert zegt

    17 november 2006 om 14:25

    Tijdje in een 3 cylinder gereden. Dat ding had me toch een gevoelige koppeling. Terwijl viercylinders dat veel minder hebben. Dus bij een tweecylinder lijkt het me dat je echt super precies met je koppeling mag gaan zijn wil je zonder je motor af te laten slaan weg kunnen rijden.

    Login om te reageren
  11. Nullius zegt

    17 november 2006 om 14:39

    @Rimmert … koppeling heeft weinig met het aantal cilinders te maken dunkt me ;)

    Login om te reageren
  12. autoliefhebber zegt

    17 november 2006 om 14:40

    DafMaf schrijft,

    16 November 2006 om 22:54
    Ik kan me herinneren dat er Italië in de jaren negentig Panda’s rondreden die een Daf-achtig geluid maakten. Waren dat ook geen tweeclinders?

    Ja, dat klopt, die had de motor van de Fiat 126.

    Login om te reageren
  13. Rimmert zegt

    17 november 2006 om 15:06

    @Nullius Koppeling heeft misschien niet veel met motor te maken, maar wel in zoverre dat een motor met minder cylinders veel makkelijker afslaat dan een motor met meer cylinders. Dus bij inparkeren etc, heb je gewoon veel gevoeliger motor. Dus moet je ook veel precieser met je koppeling omgaan wil de motor niet afslaan. Daar gaat het me meer om. Dus het is prachtig dat die motor zo veel meer vermogen levert dan normaal blokje. Alleen dat zal ook het nadeel zijn naar mijn mening.

    Login om te reageren
  14. Klaas zegt

    17 november 2006 om 15:16

    @Rimmert: Eigelijk zou je de motor moeten combineren met een zware startmotor en extra accu vermogen. Zo kan je een soort ‘Hybride Light’ maken waarbij de brandstof motor af en toe support krijgt van de startmotor, bijvoorbeeld bij het inparkeren.

    Login om te reageren
  15. sacha zegt

    17 november 2006 om 15:21

    Of gewoon een automaat met viscosekoppeling. Maar een startmotor die ook als aandrijving ingezet kan worden hoeft dat niet uit te sluiten. Zo mis je de extra onderdelen van een hybride met de voordelen.

    Login om te reageren
  16. mvagusta zegt

    17 november 2006 om 15:58

    Zoveel is 110pk nog niet eens hoor! Als je kijkt naar motoren: MV agusta heeft 1000cc (1liter) en sommige versies hebben rond de 180pk, gewoon voor straatgebruik en zonder Turbo!

    Wel heel dik hoor! Ik zie mezelf wel rijden is een opgefokt fiat 500-tje! Lekker licht! Ideaal!

    Login om te reageren
  17. luwek zegt

    17 november 2006 om 18:38

    @mvagusta…ik denk dat die motor van jou dat vermogen pas levert bij minimaal 10.000 rpm of niet? zoveel vermogen uit een relatief klein blok zie je vaker bij motoren, maar dat heeft vooral te maken met het hoge toerenbereik.

    Login om te reageren
  18. dekster zegt

    17 november 2006 om 19:01

    nieuwe wedstrijd: zoek het moterblok ;)

    Login om te reageren
  19. francesco zegt

    18 november 2006 om 09:41

    Het is duidelijk ! FIAT is op de goede weg.

    Login om te reageren
  20. frits zegt

    26 december 2006 om 22:43

    zou dit dan een motor worden met gewoon 2 kleppen per cilinder? Of zouden ze er eentje maken met 4 kleppen per cilinder? Laatste is wel weer duurder omdat er een dubbele nokkenas nodig is.

    Login om te reageren
  21. Nick zegt

    20 juli 2007 om 17:54

    @Frits: Ik denk zelf 2 kleppen per cilinder, anders zou je de auto flink in de toeren moeten jagen voor dat de turbo opspoelt en dan is er te weinig koppel om een heuveltje op te rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North