Fiat Punto (2005–heden) – occasion video & aankoopadvies

Auteur: , 70 Reacties

Drie namen, één auto: de Fiat Grande Punto werd de Punto Evo en toen wederom Punto. We behandelen ze alledrie in dit aankoopadvies, aangezien het feitelijk om dezelfde auto gaat.

De naamstelling is een aparte: in eerste instantie werd de Grande Punto verkocht naast de reguliere Punto 188. In 2009 kreeg de Grande Punto z’n eerste facelift, waarbij de naam Punto Evo in gebruik werd genomen. Niet veel later ging de Punto 188 uit productie. In 2012 werd de Punto Evo gefacelift, en verdween de toevoeging Evo uit de modelnaam. Om het nog overzichtelijker te maken wordt in India ook nog steeds een Punto Evo verkocht, een aangepaste versie van “onze” Punto die is voorzien van extra bodemvrijheid en een andere neus en kont. De Fiat Punto is nu nog altijd nieuw te krijgen en dus gaat deze auto al ruim 10 jaar mee.

Er was voor iedereen wat wils. Benzinemotoren zijn er van 65 tot 180 pk, diesels van 70 tot 130 pk. De leukste uitvoeringen zijn natuurlijk de Abarths.

Aanbod op Marktplaats
Er is bijzonder veel keuze. Let echter goed op bij het zoeken naar een auto, want met de verwarrende namen gaan ook sommige aanbieders in de fout. Er staan ongeveer 375 Grande Punto’s, 285 Punto Evo’s en 335 Punto’s te koop op Marktplaats.nl. In totaal zijn er dus bijna 1000 auto’s om uit te kiezen. Van de Grande Punto was driekwart een benzinemotor, maar daarna kreeg diesel de overhand.

Een Grande Punto begint zo rond de 2000 euro, Punto Evo’s beginnen rond de 3500 euro en Punto’s van 2012 of nieuwer kosten minstens 5000 euro. Jong gebruikte Abarths kosten maximaal zo’n 19.000 euro.

Pluspunten

  • Het is één van de meest betrouwbare en prettigst rijdende auto’s in zijn klasse
  • Goede looks
  • Behoorlijk ruim in z’n klasse
  • Betaalbaar

Aandachtspunten

  • De motoren van de elektrische stuurbekrachtiging gaan soms stuk.
  • De versnellingsbakken van de 1.3 Multijet lijken wat vaker dan gemiddeld stuk te gaan.
  • Alle drie de generaties hebben geen reservewiel, maar een reparatiekit. Check of deze kit aanwezig is bij de auto. Als dat het geval is: gooi hem weg en koop een goede set, of een volwaardig reservewiel. Het standaard setje is namelijk bagger.
  • De elektronica is gevoelig, er gaat wel eens iets stuk. Veel voorkomende problemen zijn het niet willen starten, onterechte foutmeldingen van de bandenspanningssensoren en elektrisch bediende ramen die niet meer dicht gaan. De oorzaak is vaak te zoeken in slechte stekkers of contactpunten die niet lekker fris meer zijn.
  • De achterdeuren van de vijfdeurs variant rammelen soms. Bovendien sluiten ze niet altijd even lekker.
  • De Abarths zijn behoorlijk straf geveerd, niet iedereen kan dat waarderen.

Zoek de Punto of een andere auto op Marktplaats.nl



70 reacties

Bedankt autoblog voor deze aankooptip ovetzicht, ben momenteel op zoek naar een Grande Punto benzine maar ik weet alleen niet welke aandachtspunten de 1.4 16V (Starjet) of de 1.4T (T-jet) hebben. Zo te zien dus niks.
@smoked: ga voor de T-jet, parel van een motor. Let op de waterpomp, deze wil nog wel eens lekken en wordt aangedreven door de distributieriem.
@ivofga: Vandaag een zwarte 3 deurs gekocht, sport uitvoering met Starjet motor ;)
@smoked: Beide zijn goede motoren. Als autoliefhebber zeg ik ook, net als bovenstaand, ga voor de T-jet. Is inderdaad een fijn motorblok. Zelf heb ik een Grande punto 1.4 16v als tweede auto, dit blok voldoet prima in deze auto, maar heeft zeker niet de vinnigheid van de t-jet. Succes met je zoektocht!
@yupyup: de T-jet komt wat minder vaak voor in mijn budget, dat houd me tegen ;)
@smoked: de 120 pk is leuk maar zoek eens de 150 pk. Lust wel een slokje maar rijd super. Vaak met 6 bak. Je kan de achterste slang op het luchtfilter deksel loshalen van de aanzuigbuis, dan heb je het geluid van een dumpvalve gratis. Moet je wel de aanzuigbuis afdoppen op die plek. Gaan wel dure iridium bougies in, oliefilter is zelf thuis nauwelijks te doen. Koelleidingen op de turbo destijds een modificatie ivm lekken. De achterportieren bij een 5 deurs moeten goed opengaan van buitenaf. Kost geen drol om te herstellen maar als je het zelf kan is het wel even pielen
@shalomleon: 150pk is toch de Abarth? De Esseesse had, uit m’n hoofd gezegd, 180 pk?
@smoked: klopt, 150pk is alleen in de bravo geleverd, en 155pk en 180pk in de Abarth
@smoked: true, ik was in de war met de bravo
Bijzonder weinig aandachtspunten (al helemaal voor een Italiaan) voor een bijzonder fraaie auto. Vandaag de dag is het nog steeds een mooie, zo niet de mooiste hatchback.
@viezefreddyw: Helemaal mee eens! Waarom dan toch altijd die negatieve geluiden over Fiat.
@sergio72: because vag boys
We hebben hier zo een Dieseltje rijden, gewoon een aanrader, zuinig, comfortabel en goedkoop in onderhoud.
Nu een goede anderhalve ton aan kilometers en geen sleet te zien !
’t is een luxere uitvoering en de maat van de Punto zijn echt goed, het is net geenkleine en net geen grote auto!
Aanrader !
@desjonnies: Hier ook een Multijet diesel. Gemiddeld verbruik over 70.000 km is 4.6 l/100km.
Twee keer een beurt gehad en een keer de banden van voor naar achter laten zetten. Er is een keer een plastic kapje van de buitenspiegel afgevallen, verder nooit iets mee gehad. Mooie en probleemloze auto die comfortabel rijdt en, behalve de wegenbelasting, niet heel veel kost.
@Dino2400: enkel nog twee aandachtspunten van de 1.3 jtd, rond 100.000 km durven de dichtingen van de verstuivers doorblazen en op 200.000 de distributieketting rekken’
@phdg: klopt, die dichtingen gingen bij mij ook lekken, maar dit was na 5000km al. Was zo verholpen en nooit meer last van gehad.
Die Abarth Punto’s zijn naar mijn mening veel mooier dan de 500 Abarth, zijn ruimer en ze kosten dan ook nog eens iets minder.

http://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c680-d465/content/medias/images/news/6000/700/30/NEWS_6737_1.jpg
Punto Abarth! Top auto! Voor de rest gewoon een gemiddelde auto die voor Fiat begrippen uitzonderlijk betrouwbaar genoemd mag worden.
Toch even mijn complimenten voor de aankoopadviezen. Ze zijn to the point en handig. Thanks Autoblog!
@pomoek: helemaal mee eens. Op den duur ontstaat zo een complete database voor ieder wat wils.
Voorbeeld van erg goed houdbaar design. Knap dat deze auto nog steeds zo fris en mooi oogt… Beter dan sommige veel nieuwere concurenten. Hulde
Het is zeker een fraaie auto, enigste nadeel is dat m’n pa elke keer begint met het verhaal dat hij er vroeger ook 1 heeft gehad maar heeft verkocht omdat het rood begon te verkleuren en dat hij het nog steeds jammer vindt en of ik nog weet dat we er mee op vakantie gingen en blalblala. Terwijl ik het verhaal al 80 keer heb gehoord.
Maar verder een leuk ding!
Heb zelf een 2012 Punto Multijet diesel gehad in de lease, best veel problemen mee gehad.
Zelfs een keer 4 weken bij de dealer/importeur gestaan vanwege een onduidelijke fluctuatie in de brandstofdruk. Verder een best lekker sturende auto. Vooral de Interscope audio-optie en Lounge-stoelen (logischerwijs sportstoelen) waren fijn!
Begrijp ik het nu goed, dat de keuze voor een punto beter is dan een 159?
@aikon1694: kwalitatief beter ja. Rijeigenschappen beter nee.
Tis maar wat je wil…
@phdg: Nee, een 159 is een échte bochtenridder met zijn opel chassis…
@Senne: de fiat croma heeft een opel onderstel de, 159 een eigen onderstel
Ik heb een paar keer in zo’n ding gereden, verschillende jaren en motoriseringen. Bij alle varianten speelde één ding waar ik maar niet aan kon wennen: Het schakelen. De pook lijkt wel van elastiek, zo gevoelloos zwabber je door de versnellingen. Ik als oldtimerliefhebber hoef heus niet superstrak en snel te schakelen, maar dit vond ik gewoon irritant.
Ik mis btw de TwinAir motoren in het lijstje motoren
@mikehaans: al zouden die dingen 100% probleemloos zijn dan nóg is het volgens mij een straf om er mee te rijden. Ze klinken namelijk als een opgevoerde scootmobiel, zeker als je dat motortje een beetje op toeren houdt.

Desondanks vind ik deze generatie (Grande/Evo) Punto de mooiste auto in z’n klasse. En dat zeg ik als VAG-rijder. Zonder gêne.
@RRRobert: nee, wij hebben we panda met de twin air. Juist het geluid lokt uit tot lekker vlot doortrekken. Niet goed voor het verbruik overigens. Wel de turbo variant nemen, in de panda is die serieus vlot en zeker geen straf.
@RRRobert: duidelijk dat je er nog nooit in hebt gereden…
kreeg er een keer een mee van de dealer.. en dan ben je om… je wordt net continu uitgedaagd om lekker in de toeren te kruipen!…klinkt heerlijk!
Ik vroeg om de Tipo of de Talento, niet de Punto.
Aandachtspunt:

De ruitenwissersproeiers staan af fabriek te laag afgesteld. Dus bij 120km/h spuiten ze zo goed als onder de wisserbladen. Ondanks dat er in het boekje omschreven staat ze te verstellen zijn, zijn ze dat helaas niet.
Een oplossing hiervoor is om bij de lokale Mercedes-dealer 2 sproeiers te bestellen van een Vito en 2m slang. De sproeiers van de Vito passen exact op de ruitenwisserarmen van de Punto en vervolgens hoef je alleen nog de slangetjes te trekken.

Minpunt Abarth:

De kuipstoelen zijn voorzien van flinke wangen op zowel de zitting als ook de rugleuning. Doordat deze dikke wangen elkaar raken bij het naar voren kantelen van de stoel blijft de stoel vrij rechtop staan. Hierdoor kun je niet gemakkelijk achterin komen.

Aandachtspunt:
Alle Punto’s zijn linksachteren voorzien van een sparing t.b.v. een 180w 12V aansluiting. Echter is dit ding nooit als optie geleverd, enkel geleverd in de 120pk sport uitvoering. Voor een kleine € 12,- is deze plug te bestellen bij Tuynder en is dat lelijke gat ook netjes opgevuld.

Minpunt:
Blue & Me, want het is een samenwerking tussen Fiat en Windhoos.
@jack_abarth: Ik heb dat Blue&Me ook in de 159 maar ik ben er best over te spreken. Heb zo’n adapter zodat de iphone er aan kan maar werkt eigenlijk perfect. Ik hoor er namelijk erg veel mensen over, en inderdaad bijna altijd negatief. Mag ik vragen waar je dan last van had?
@E34M5Touring:

Afspelen van de USB stick ging niey van harte. 9 van de 10 keer kreeg ik de melding geen media gevonden. Telefoon er direct op aan werkte niet, althans android niet. Spraakbesturing was ver van perfect. Alleen het bellen zelf, dat ging wel altijd goed en helder
@jack_abarth: Ok thanks! Nee zelf geen last mee. Iphone direct werkt wel
Maar niet lekker. Met die adapter ertussen werkt het perfect moet ik zeggen.
@jack_abarth: ik had die 12v aansluiting in mijn Grande Punto Sport 1.4 uit 2006 als optie. Die heeft overigens maar 100pk
@jack_abarth: *Windows. Jammer, haalt het niveau van je reactie omlaag.
@musje83:

Hè verdomde autocorrect…

Satisfied?
@jack_abarth: ik heb de optie 12v achterin voor 12eu aangevinkt dus geen probleem mee.gehad. Ook de Blue&Me werkte perfect! En wat een mooi geluid komt er standaard al uit de speakers!
4 varianten ..
Met de Lancia ypsilon ..
Waar is de opmerking over roest?

Bij achterklep ed.

Verder goed ding met prima volwassen rij eigenschappen :)
Vriendin heeft het,nu hij al jaren weg is,nog steeds over de vele elektronische problemen die ze met dat ding had… Betrouwbaar was hij dus helaas niet, wel mooi!
Rij sinds december in een 2014 Multijet. Afgelopen 7 maanden totaal 30.000 km probleemloos bijgezet. Erg fijne auto! Zou alleen af en toe wel iets meer pk’s erbij willen (heb nu 80 pk…). Zoek je een goedkope jong gebruikte diesel, dan is dit de beste keuze!
@rts911: je kan je multijet verantwoord laten chiptunen bij squadra tuning. Wat JD voor een volkswagen is, is squadra voor een Fiat.
@knipperlichtje:

En anders savali wel
@rts911:
Wat @knipperlichtje voorstel is echt een aanrader, onze is nieuw gechipt en werkelijk waar probleemloos !
@desjonnies: de Punto krijgt inderdaad een heel ander karakter met de Squadra chip. Absoluut een aanrader.
Toevallig, mijn pa heeft 1 week terug een Punto uit 2009 gekocht en deze gaan we komende zaterdag afhalen bij de dealer.
Zeer prettige auto, weinig op aan te merken en ziet er na 7 jaar nog steeds fris uit.
Let op de pop-uitvoering, deze instapuitvoering kreeg (of krijgt nog steeds, dat weet ik niet) het interieur van de Grande Punto mee i.p.v. het facelift-interieur. Voor de rest is het een heerlijke auto, het interieur van de faceliftversie is zelfs nog altijd mooier dan dat van enkele concurrenten.
@knipperlichtje: nu ik het occasionaanbod heb bekeken kon ik wel eens fout zitten. In Nederland lijkt iedere evo een nieuw interieur te hebben, mooi!
Na m’n Alfa 147 nog een hele tijd gezocht naar een 130pk diesel. Maar die zijn erg zeldzaam. Maatje van me reed een full options 130pk diesel. Oranje met een donker interieur en een panoramadak. Echt een dik ding, goeie wielen eronder enz. Vandaar dat ik toen ook ben gaan zoeken. Erg leuk model, en nog steeds courant vind ik.
Precies op tijd, ik ga zaterdag samen met de vrijgezelle Bart kijken voor een punto.
Echt een auto die ik nooit zou overwegen om aan te schaffen ..
Louter om cosmetische redenen ..
Onaantrekkelijk geval ..
Ik heb nog een grande punto gehad. Nooit moet ik er nog 1 hebben. Niks anders dan problemen mee gehad. En het was een nieuwe, dus de meeste dingen gelukkig onder garantie herstelt.
Na 50000 km verkocht. In die periode volgende problemen mee gehad: vervangen versnellingsbak, vermogensverlies, voorgrille die er tijdens het rijden is uitgevallen, tal van foutmeldingen, koffer die niet meer dicht blijft.
Blijft een heel knap ding.
Een van de meest betrouwbare in z’n segment. Wie had dat gedacht. Het is dus niet alleen maar een mooie auto, die fijn rijdt, en voor mooie prijzen wordt aangeboden, maar ook een betrouwbare.
Kan niet anders zeggen dan dat het een heerlijk karretje is. Er word dagelijks op en neer naar Duitsland gereden voor werk en hij blijft lopen. Top op heden alleen kosten gehad door normaal onderhoud en winterbanden. En dat met nu 208000 km op de teller en hij is van 2011. Gekomen van een Stilo 1.6 wat een een bijna nachtmerrie werd nu alleen maar blije gezichten. Trouwens een vakantie richting de Balkan volgeladen is voor dat 1.3 dieseltje geen enkel probleem. Heerlijk autootje.
Heel interessant want deze staat op mijn shortlist :) al eens in de diesel gereden en reed heerlijk. Nu 208 hdi
@t1mothys: de 208 is vooral ruimer voorin (als je wat langer bent), de motor een stukje sterker en de stoelen zijn een STUK beter in de 208.
@geertjan: ja we hebben de 208 lease thuis :) heerlijke auto ook hoor. Klein stuur is fijn!
Een 1.4-16v gehad. Weinig problemen. Alleen de stuurbekrachtiging die faalde zoals genoemd in het artikel.
Daarnaast erg ‘zachte’ krasgevoelige lak.
Mijn vrouw had deze als leaseauto. Op zich redelijk robuust, alleen klapte de koppeling er helemaal uit bij 80.000km.. het was een van de latere Grande Punto’s, 1.3 JTD uit 2010/2011.
Altijd grappige auto’s gevonden. Maar wat is het toch met die italianen en elektra..
Mijn vriendin heeft 2 grande puntos gehad. Nooit iets aan kapot gehad. Maar wat ik vreemd vind is dat er geen melding van het rammelen van de deuren van de 3 deurs wordt gemaakt. De deuren zijn heel groot en de ophangingspunten zijn niet voldoende. Dealer kan ze wel wat aantrekken. Maar wij hebben het bij 2 nieuwe autos dus gehad. Enig minpuntje.
Hmm, ik had toch echt een reservewiel in mijn grande Punto uit 2007…
@newguy92: d8 ik, twijfel toch aan mezelf ??
@newguy92: was een optie kon je kiezen
Zelf 150.000km gereden in een Evo 1.3 Multijet. Fijn rijdende auto, maar de stoelen zijn verschrikkelijk. Geen steun aan de onderrug en na 100km+ ga je daar last van krijgen.

Verder is het reservewiel een optie bij de Evo’s, je kunt er dus een aantal vinden welke deze wél heeft. Ik heb er probleemloos van genoten en kan iedereen zo’n auto aanbevelen (op de stoelen na)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).