
Volgend jaar zien we misschien een Fiat op basis van de Iveco Massif SUV. Deze 4×4 staat ook bekend als Santana Anibal, beide merken (onderdeel van de Fiat groep) zijn sinds vorig jaar een samenwerkingsverband aangegaan. Maar er is meer aan de hand…
Over enige tijd zal de productie van de Santana PS 10 (AKA Anibal) in een licht gewijzigde vorm worden voortgezet onder de naam Iveco. Importeur Santana Nederland liet dit vandaag weten en biedt de laatste modellen van de 4×4 tegen een uiterst scherpe prijs aan.
De Iveco Massif heeft dus de toekomst en Fiat heeft er al plannen mee. Fiat groep CEO Sergio Marchionne vertelde laatst tegen Automotive News: “I asked Fiat Automobiles CEO Luca De Meo to consider modifying the Massif’s exterior and interior styling to create a successor to the [Fiat] Campagnola.”
De Fiat Campagnola werd vanaf de jaren ´50 tot ´80 gemaakt en Fiat is op zoek naar een opvolger. De kleine Sedici nemen we natuurlijk niet serieus en daarom lijkt het een logische stap om met een grotere versie te komen. We schreven eerder over de Hummer-aspiraties en de Fiat Oltre concept, wellicht wordt dit toch nog realiteit…
Met dank aan chrizzzie voor de tip!
Heb nieuwe foto’s gezien van de Iveco massif. Stuk eigentijdser en gemoderniseerd.
Ok, dat is dus een fiat op basis van een santana die weer gebaseerd is op een Land Rover Defender. Kijken hoe ver ze daarmee kunnen gaan.
Is het erg als ik nog nooit van een Santana Anibal gehoord heb? Laat staan gezien heb.
Of zou dat komen omdat ie verdacht veel op een Land Rover lijkt……
@Rick dos: het is dus eigenlijk ook een Land-Rover, zoals Armada al schrijft ;)
loopt fiat daarmee dan niet een beetje achter?
ik dacht dat de crossover markt de toekomst ging uitmaken en dat 4×4 bakkies uit gingen raken?
verder wel een goed idee om een vertrouwd concept te nemen en die om te bouwen naar een fiat, dan weet je zeker dat het werkt.
maar de ervaring van fiat?
De fiat panda 4×4 viel wel weer tegen…. :S
Zit bij ons in Leiden trouwens een garage die die Santana’s importeerd. Ben er weleens wezen kijken, maar ik zou toch voor het origineel (Defender)gaan.
Heerlijk onverschrokken en ongecompliceerd. Meer moet een echte 4×4 niet zijn.
importeerd moet importeert zijn.
Ik heb afgelopen week dus zo’n Santana gezien. Dacht eerst dat het een Laro was met een gepimpt front… Nu weet ik beter ;)
@autoblogger
Oh! Had het niet gezien…. :S :s
Maar zoals vaker heeft Armada weer het antwoord voor mij! ;)
@ Rick dos.
Bedankt man. Dat een autoblog grootheid als jij dat zegt, betekent toch wel heel wat voor me.
Autoblog grootheid?! Moi?! Of zit je me gewoon in de mailing te nemen??? ;) :D
Nope. Ik neem je niet in de maling. cross my heart.
Schei eens uit. Ik begin nu verlegen te worden. ;)
pssst ga maar door hoor. :P :P
dit wordt een rip
Ok almachtige. Ik zal echter ook nog wat bewaren voor de aankomende topics.
defender anyone? ;)
Denk dat deze auto het meest voor de Italiaanse markt bedoeld is. In het zuiden rijden ze daar best wel veel met 4×4´s en Italianen kopen het liefst Italiaanse auto´s aangezien Fiat Group daar een marktaandeel heeft van 31%.
Er staat er een hier in zandvoort, leuke bak idd, ietsje goedkoper als een defender maar dan met meer power. De motor in de santana was trouwens al een van IVECO.
Ikzelf zou ook gaan voor de defender, echter als deze stopt met de productie is de iveco/santana een geweldig gewild product!!
Ik vind Fiat’s zo’n ongelofelijke koekentrommels en dinky toys.
maar dit kan toch best leuk worden.
maar het blijven koekentrommels en dinky toys……
Op deze site: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=3417 staat trouwens hoe de iveco massif er uit gaat zien!
–edit: dat is een hobbysite van iemand die overal plaatjes vandaan kopieert zonder bronvermelding, de herkomst van de afbeeldingen is italiaspeed: http://www.italiaspeed.com/2007/cars/other/iveco/02/massif/gallery/gallery.html –
leuk zo’n auto! Vooral als je in de binnenlanden van Afrika woont!
Wat moet je er hier nou mee??
Die Santana is echt beter dan de Laro, dat is heel gek. Ze zijn bijvoorbeeld waterdicht, wat een leuke feature is voor een auto :-) Jammer dat het overgaat naar Fiat / Iveco.
@ Rossi: Idd dit is de nieuwe massif. Deze was gepresenteerd in Monaco in februari. Deze foto’s geven precies weer hoe hij word, en valt dus onder de special vehicles bij FIAT Group. IVECO lijkt me vertrouwder dan Santana (unknown brand).
off topic
@ armada
ken je een club in leiden die armada heet?
zijn best leuke wagentjes, die santana’s :) maar toch niet echt voor nederland gemaakt als je het mij vraagt… meer om door de binnenlanden van spanje te crossen :P
en om nog ff een dingetje recht te zetten: De santana is niet gebaseerd op een Defender! De Defender staat weer een trapje hoger in de evolutie, de Santana is een doorontwikkeling van de Series van landrover :) Daarom heeft de Santana ook geen spiraalveren. Gelukkig zijn ze wel van de bladveren van de Series afgestapt, deze wagens hebben paraboolveren (comfortabele bladveren ;) )
Importeert iemand ook de UMV in NL?
‘T is wel een stoere bak vind ik. De nieuwe wordt een stuk moderner, maar hoeveel wordt dit eigenlijk verkocht?
Pfff. Ik moet bekennen in NL nog nooit zo’n Santana gezien te hebben. (goh, wat jammer toch… NOT) In Tsjechië ben ik ze wel vaker tegen gekomen, maar waarom zou je een nep-Defender kopen? Alleen om de prijs?
@Citrofiel
Voor mensen die wel écht door de bagger moeten (niet dat laffe gedoe wat je in NL hebt maar écht offroaden) kan het een voordeel zijn dat er niet zo veel elektronica in zit. Nu is dat er bij de TD5 ook wel uit te halen…
De prijs scheelt verder wel heel flink. De santana is minder dan de helft van een defender volgens mij :o
het lijkt heel heel veel op een Land Rover Defender. te veel!!!!!!
Een Defender is bijna de RangeRover onder de primitieve 4×4’s, houd me ten goede, als ik de poen had… De Santana was eigenlijk dat wat de Defender ooit was, goudeerlijk werkpaard met oerdegelijke techniek en beresterk. Op hun site staan voorbeelden van gebruikers, vroeger de Defender klanten… Ben erg benieuwd naar de Massif, het krachtige blok vestigd hoop voor de heulers die nu in dure LC’s 4.2 moeten stappen. Hopen dat Fiat de betrouwbaarheid een b’tje beter voor mekaar heeft wanneer ’t in een Iveco garage staat…