Sergio Marchionne, de grote afwezige op de IAA

Auteur: , 18 Reacties

Aan de vooravond van de IAA in Frankfurt liet de CEO van Fiat-Chrysler onverwacht weten niet aanwezig te zijn, wegens last minute unforeseen business commitments. Ook voorzitter John Elkann ontbreekt. Dit is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.

Sergio Marchionne en John Elkann

De IAA staat in de mondiale pers bekend als hét evenement waar de leiders uit de automotive industrie aanwezig, en dus te interviewen zijn. Marchionne schrapte een tweetal persevenementen op dinsdag, en is waarschijnlijk ook woensdag niet aanwezig op een vergadering van belangenorganisatie ACEA, waar hij voorzitter van is.

Het afgelopen weekend schitterde de CEO ook al door afwezigheid tijdens de Grand Prix van Monza (de thuisrace van ‘zijn’ merk Ferrari). Dit is voer voor speculaties, en zorgt voor onrust onder investeerders.

Vertragingen Alfa Romeo en overname Chrysler

Algemeen wordt aangenomen dat een tweetal zaken hieraan ten grondslag ligt: een nieuwe vertraging in het reeds meermalen verschoven tijdpad voor de hergeboorte van Alfa Romeo, en de moeilijkheden die Fiat in de VS ondervindt om de laatste pluk aandelen van Chrysler over te nemen van Veba, een fonds dat de Amerikaanse vakbonden oprichtten na het faillissement van het concern in 2009.

Het een houdt met het ander verband, vooral met betrekking tot de herintroductie van Alfa op de Amerikaanse markt. Totale controle over het Chrysler-concern is een must voor Marchionne cum suis.

Nu spelen deze twee zaken niet sinds gisteren, dus we vragen ons af wat er nu zo nijpend aan de situatie is, waardoor het management deze belangrijke autoshow moet laten schieten en bereid is het onvermijdelijke gezichtsverlies dat hier mee gepaard gaat te incasseren.

Het antwoord op deze vraag kent alleen Marchionne en zijn inner circle, maar dit zit er niet goed uit.

Ondertussen is het aanbod op de stands van de Fiat groep traditioneel mager. De enige twee Alfa’s hebben een miniem faceliftje gekregen, Fiat heeft voor de verandering maar weer eens een ander kleurtje op de Panda geverfd, en ook Lancia moet het hebben van een nieuw kleurtje op de Delta. Kortom: alweer niets te melden. Dit terwijl de concurrentie grossiert in primeurs.

Laten we voor Marchionne en zijn concern hopen dat het wegblijven van de show ze wat concreets oplevert, want een deuk in het toch al niet ongeschonden imago levert dit zeker op.



18 reacties

Laten we hopen dat dit een stilte voor de storm is.
Dat heb je als je CEO een toch wel gerespecteerd crisismanager is… Enkel porno in de cijfers en geen porno op vier wielen…
@upstream:
Sorry!
Ik vind de 4C toch wel porno on wheels, oké het is een beetje mager als dat alles is wat je te bieden hebt, maar kijk eens verder.
Dat hele VAG-event liet ook alleen oude wijn in nieuwe zakken zien. Het wordt voor de AB jongens ter plaatse no een hele kluif om echt nieuws te vinden.
Je mag dus gerust stellen dat het ook in Frankfurt een beetje crisis is.
@tupperware: I know, maar ik ben één van die personen die zit te roepen om eindelijk de 159 opvloger te zien… Maar ja.. De factory van de 159 bouwt nu het meer rendable model… Panda… :-(
@upstream:
Ik ben ook benieuwd of er een 159 opvolger zal komen.
En hoe.
RWD of FWD zal me niet zoveel interesseren, van mij mag het platform met Chryslers worden gedeeld, iets wat iedere fabrikant doet, platforms delen; maar doet Alfa dit is het heiligschennis.
Probleem wordt het positioneren van de 159 opvolger, laten we eerlijk zijn, downsizing is DE manier op dit moment, de succesvolle Clio van Renault is tegenwoordig een grote wagen en de C!/107/Aygo’s worden verkocht als hotcakes

Ik denk dat we op een kruispunt zitten wat ons persoonlijk vervoer betreft, er worden relatief weinig wagens verkocht in de 508/Laguna/Passat/Insignia en Mondeo hoek van de markt, en juist daar zal de 159 opvolger het moeten doen.

Dus zal Alfa de Amerikaanse markt absoluut nodig hebben voor afzet.
@desjonnies: I agree… Langs de andere kant bieden breaks (Passat Break, 159 break, Insignia Break) de ideale mogelijkheid om een veelheid van batterijen onder de laadvloer te steken… Dus op dit vlak bieden deze modellen wel mogelijkheden… Voor mijn werk is de (nochtans ruimte) Clio break echt te klein en heb ik Megane/Passat of 159 nodig…
Welke unforeseen business commitments zouden zo belangrijk zijn? Ik denk dat de beste man gezondheids problemen heeft.
Kan me iig niets anders bedenken.
Lijkt me vergezocht. John Elkann ontbreekt immers ook. Tenzij ze samen een slechte pasta hebben gegeten.
@sir_smokalot: Je pusht het verhaal zelf deze richting in en dan noem je de enige overgebleven verklaring vergezocht..?
Lijkt mij dat het voor zowel de overname van Chrysler, de wedergeboorte van Alfa Romeo en die business met Veba beter is als Fiat geen zwakte toont.
Dramatische speculaties, krijg hier een beetje een dag allemaal/story gevoel van.
@eqaulo: Voor de nederlandse lezers: equala bedoeld “Panorama”/”Nieuwe Revu” :-)
Allemaal speculaties/aannames, Alfa/Fiat is en blijft een geweldig merk met zoveel verleden!
@bofkont: en hopelijk met een even grote toekomst…
Wat een verhaaltje weer van de sir , die als Audiblog adept enkel pk”s en VAG de juiste keuze vind.
@tweede_woning: Audiblog… is VAGweek niet origineel meer? -_-

Speculatie staat meestal garant voor veel reacties op een artikel, dus waarom zou zo’n verhaaltje niet mogen geschreven worden? Marchionne is wel degelijk afwezig, dus die “onvoorziene omstandigheden” zullen toch wel met iets belangrijks binnen het concern te maken hebben.
Als iets totaal onbelangrijk is, zijn het wel de high tea’s op autobeurzen. Tuurlijk moet je als CEO je gezicht af en toe laten zien, maar Fiat heeft momenteel nu eemaal weinig te melden en dat is áltijd zo geweest in crisistijd. Check de geschiedenis er maar op na.

Daarnaast heeft Alfa dit jaar al meer bericht, maar dan via de officiele kanalen.

Maar de speculaties voeren weer eens duidelijk de boventoon, dus we zullen hier wel met een groot aantal RTL Boulevard bijstandmoedertjes te maken hebben als reageerders en dan is een discussie sowieso al kansloos.
Het is toch pure passie om zonder nieuws te zitten? Al jaren….

Passie, cuore sportivo! What de fak!
Mogelijk zijn Marchionne en Elkan afwezig ivm het contract van Raikonen met Ferrari? 50miljoen jaarlijks aan kosten vs een appearance op een beurs waar je geen nieuws mag proberen te verkopen? Ik zou het wel weten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).