
Dixit minister Melanie Schult van Haegen.
In de ‘verzamelbrief verkeersveiligheid’, die de minister van Infrastructuur en Milieu naar de Tweede Kamer verstuurde, laat ze weten dat ze geen voorstander is van moeilijk te handhaven regelgeving en daar valt het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets volgens haar onder. Mede door het ontbreken van cijfers over de gevolgen van bellen, sms’en en appen op de fiets, heeft de minster dan ook besloten om een door de kamer gewenst verbod niet in te stellen.
Op basis van de gegevens uit andere Europese landen zie ik dan ook geen aanleiding om onze regelgeving te veranderen. Wij zetten in Nederland serieus in op gedragsverandering op een positieve manier.
In plaats van een verbod, wil de minister dus aansturen op gedragsverandering. Met providers KPN, T-Mobile, Vodafone en Ziggo werkt het ministerie aan de campagne ‘Aandacht op de Weg’, waarbij onder de noemer Fietsmodus veel aandacht zal zijn voor fietsers.
Er komen zowel in het voorjaar als najaar acties om scholieren te stimuleren om de Fietsmodus te gebruiken en daarmee prijzen te winnen. Ook zullen de telecomproviders zich binnenkort beraden over wat zij, naast het meewerken aan de campagne, nog meer kunnen doen aan verantwoord smartphone gebruik.
Rode kruizen
Overigens meldt minister Schultz van Haegen in diezelfde brief dat camera’s achter matrixborden, die registreren of auto’s gebruik maken van afgekruisde rijbanen, juridisch niet haalbaar zijn. Controle hierop zal dus alleen door politie en speciaal hiervoor bevoegde BOA’s worden uitgevoerd. Sinds begin dit jaar moet je na overtreding voorkomen en bepaalt de rechter de hoogte van de straf.
“Wij zetten in Nederland serieus in op gedragsverandering op een positieve manier. …acties om scholieren te stimuleren…en daarmee prijzen te winnen”
Wat lief. Leuk dat ze denkt dat scholieren daar ook maar 1 seconde serieus aandacht aan willen besteden.
@motoragent: om nog maar te zwijgen over de fraudegevoeligheid ervan. Ja, zo slim is de jeugd van tegenwoordig wel…
@motoragent: jawel hoor. De eerste prijs bij geconstateerde overtreding is afhakken van beide handen en als dat niet helpt, in beslagname van de gsm. Dan leren ze het echt wel. Die BOA’s doen dat graag :-)
@roppp: en geconstateerde overtreding is net als bij autobestuurders: alleen vasthouden is al voldoende! Géén uitzonderingen!!!!
@roppp:
Nope
Je vergeet de meest belangrijke regel die in Nederland geldt :
– We zijn ALLEMAAL gelijk
– Alleen zijn sommigen GELIJKER dan anderen
En in dit geval zijn dat fietsers, sloebers waar geen cent te halen is – zo denkt de wetgever –
@desjonnies: Nja, een beestenboel was het zo onderhand wel. Binnenkort heet ons land ook gewoon Animal Farm…
@e1000bmw523i:
Oh, ik vond de heilstaat USSN de lading wel dekken….
@roppp: Je hoeft niet eens die gsm in beslag te nemen hoor… gewoon de laatste 5 whats-app conversaties wissen helpt al een heel eind.
@roppp: Hoe wil je je gsm vasthouden zonder handen? Dus jij zegt dat als iemand na het afhakken van zijn handen nog stug zijn gsm vasthoudt, dat ie dan maar in beslag genomen moet worden
@styns: nooit van een selfiestick gehoord?
@motoragent: geef het een kans. Vroeger stapten mensen met een paar biertjes/wijntjes op nog gewoon achter het stuur. Ik heb het niet over stomdronken, maar met 4-5 drankjes moest het toch geen probleem zijn?
Mede dankzij vele campagnes ben je nu al ren paria als je met een Shandy op achter het stuur stapt.
Zelfse geldt voor roken. Vroeger mochten we zelfs op school roken. In de aula mocht je gewoon roken. En docenten rookten nog gewoon in de klas. Sigaretten kon je overal kopen en niemand zat er mee.
Tegenwoordig ben je een enorme stumper als je aan zo’n tabakstaafje staat te puffen. Mede door die campagnes.
Je bereikt er wel wat mee. Daarnaast kun je wel regels maken en dingen verbieden, maar als het bijna onmogelijk is te handhaven, zet je je zelf voor schut.
OT: ik vind Minister Hennis toch lekkerder.
@gtwillem: Minister Hennis valt van dichtbij wel tegen heur…
@gtwillem: da’s net zoals met bellen achter het stuur in de auto. Je lijkt eerder gek als je het niet doet dan wel. En handhaven hoo maar. De agentjes zitten verstopt in de bosjes te flitsen (levert meer op voor minder werk) en de BOA’s kunnen die autorijdende bellers niet bij houden op de fiets.
Geen voorstander van moeilijk handhaafbare regels…
Met andere woorden: als het meer kost dan een flitsbeambte en minder oplevert (winst in dit soort zaken uiteraard uitgedrukt in €, niet in verkeersveiligheid) doen we het maar niet…
@C6_R: Nou, klinkt toch best logisch? Alsof de politie niks anders te doen heeft dan kijken of iemand op de fiets z’n mobieltje vast heeft.
@stfu: Nee, de makkelijk handhaafbare regels waar ze de hele dag mee bezig zijn zullen best veel tijd vergen…
Hoezo niet te handhaven?!
Haal die BOA’s uit de struiken en zet ze op iedere straathoek. Als er iets makkelijk te controleren/constateren is, dan is het wel het in de hand hebben van die telefoon. Vooral op de (brom)fiets.
Maar nee, we gaan liever voor een – fraudegevoelig – beloningssysteem. Belonen en straffen gaan hand in hand. De ene methode kan niet zonder de ander.
Maar iedereen op de (brom)fiets mag zichzelf en anderen dus nog lekker in gevaar brengen. En als we een ongeval krijgen (lees: veroorzaken) mag de automobilist lekker dokken en zijn we het “slachtoffer” van die hardrijdende misdadige automobilist.
/sarcasm off
@e1000bmw523i: de gevangenis in
Gezin ontwricht
@e1000bmw523i: Inderdaad erg sarcastisch.
@e1000bmw523i:
Och maak je niet druk
Heb ik ook al teveel gedaan
Voorbeeld dat het toch niet helpt :
Ze was duidelijk niet Nederlands, ze leek me eerder zo iemand uit Eritrea of Somalië ofzo.
Mag allemaal.
Liep met haar twee kotertjes
Te whatsappen of weet ik veel te doen, geconcentreerd in haar telefoon scherm, zo maar pardoes het zebrapad op.
Uiteraard stopte ik, ik had haar immers al in de smiezen gehad.
Wat me wel zwaar irriteerde is dat ze op noch om had gekeken voor het overige verkeer.
Ik claxonneerde en wees op min ogen zo van “kijken mens, kijken voordat je een zebrapad oploopt met je koters ”
Ze reageerde door een theatrale beweging terug te maken dat ze beschermd op een zebrapad liep
Ik wens haar veel succes en haar kindertjes ook en hoop dat ze nooit, maar dan ook nooit een betonmortelwagen van 40 ton, ziekenwagen met zwaailicht en sirene tegenkomt……
@desjonnies: Errug herkenbaar +1
@desjonnies: tov een Amsterdamse Taxi wens ik r ook veel success.
@desjonnies: dat zijn niet alleen Somalische mevrouwen. Ook Nederlandse mevrouw, meneren en kinderen doen dit zonder op of om te kijken. Net zoals mevrouw, meneren en kinderen met een andere achtergrond. Toch wel een bijzondere constatering dat een Somalische mevrouw niets menselijks vreemd is……..
Wederom een achterlijk plan, welke scholier neemt nou al die campagnes serieus. Ze zouden het net zo moeten bestraffen als met fietsen zonder licht. Ook levensgevaarlijk.
@henkhupelschoten: wordt daar nog op gehandhaafd dan? Dacht dat dat hetzelfde was als door rood rijden als fietser; alleen een bon als de BOA zin heeft om te schrijven (of bonnenquota boven z’n kop heeft hangen)…
@henkhupelschoten: scholieren nemen campangenes nooit sirieus. Zijn eindelijk blij dat ze een keer iets anders hebben dan regulieren lessen.
Maar zou je d’r ook doen?
@autogijs: Ze ‘doet’ mij al.
@autogijs: Nee.
Een probleem is het wel: rijdt er een whatappende koter door rood voor je auto, is het jouw schuld!
@gregorius: en ga je de gevangenis in
Jouw gezin ook ontwricht
Ok, het is niet verboden (wat logisch is want je kunt het onmogelijk controleren). Maar een agent moet je toch wel kunnen bekeuren als je verkeersgevaarlijk gedrag vertoont. Of dat nou met een telefoon is of met een banaan of een Steely Dan, dat hoort niet uit te maken ;-)
@gtwillem: kunnen ze al die oudjes die veel te hard op die elektrische graf fietsen rijden ook wel bekeuren
@gtwillem: daar heb je artikel 5 voor
En als de fietser zo een ongeval veroorzaakt met jou als automobilist kan JIJ de gevangenis in.
Jouw gezin in 1 klap ontwricht door toedoen van fietser.
Appende automobilisten zijn tien keer gevaarlijker
@parker: Is ook gevaarlijk, en daar kunnen ze een fijne bekeuring voor krijgen. Maar appende fietsers zijn net zo gevaarlijk. Voornamelijk voor henzelf. Maart ook de rest v.h. verkeer.
De minister heeft gewoon flink de plank misgeslagen. Ze hadden het gewoon in moeten voeren. Scheelt al een hoop bellende/appende fietsers. De rest kan lid gemaakt worden van de club..
Mooi, scheelt mij waarschijnlijk 6 boetes per jaar.
Laat ze eerst maar het verbod in de auto handhaven. Dat lukt ook niet.
En nu hoor die die “Vereniging van Verkeersslachtoffers” opeens niet meer?
Ok dan!
@FrankypankyV8: Nee, want die verkeersslachtoffers zijn de fietsers zélf in dit geval.
Hét grote verschil met smartphone-gebruik in de auto: als een appende automobilist een fietser omver rijdt, ligt die (onschuldige) fietser in het ziekenhuis en krijgt de automobilist dezelfde dag nog een leenauto van de verzekering. Als een onschuldige automobilist een appende fietser aanrijdt, dan heeft die fietser daar zelf doorgaans nog het meeste last van.
Je kunt het onmogelijk controleren, sorry maar dat is een kul argument van de eerste orde.
Dat is namelijk GEEN argument at all
Dat wil dus zeggen dat als ik en honderdduizend mede automobilisten het in onze kop krijgen en overal maar links gaan rijden als spookrijders, de overheid in the end zal zeggen dat ze dat toch niet kunnen controleren
Waar betaal ik in gotsnaam dan belasting voor ?
Waar hebben we dan in gotsnaam regels voor in Nederland ?
Het begint hier echt steeds meer een achterlijke bedoeling te worden waarbij niemand nog zijn eigen verantwoordelijkheid neemt .
@desjonnies: Een verbod op telefoonbediening voor fietsers zou in dezelfde categorie vallen als bijvoorbeeld het verbod op door rood rijden, schuin oversteken, en de regeltjes die er zijn m.b.t. fietsverlichting. Ook die worden nauwelijks gehandhaafd. Dus de minister kan met een heleboel poeha een wet lanceren die zoiets verbiedt, maar vervolgens zal er vrijwel niks veranderen. Sorry, maar we hebben al genoeg wetten en regels die niet te controleren zijn, en er alleen maar toe dienen om iemands achterwerk te redden voor het geval er iets mis gaat.
En een fietser die overhoop gereden wordt omdat hij al append niet om zich heen kijkt, zal toch wel een stevige douw van het bevoegd gezag krijgen, want je wordt geacht de aandacht bij het verkeer te houden als je aan het verkeer deelneemt.
Kan je bij fietsers geen artikel 5 toepassen?
Een ‘fietsmodus’ *proest*…
Zelfs als ik de fiets zit word ik gestoord van die fiets appers, maar daar zal men op het binnenhof geen boodschap aan hebben
Als er geen cijfers zijn van de ongelukken die erdoor komen op de fiets, hoe kan het dan dat ze die cijfers wel hebben van de auto mobilist? Kortom wij mogen dus eigenlijk ook gewoon bellen/appen/smsen…
@spykerboy: Voor wat betreft cijfers van mobielgebruik door automobilisten bij ongevallen zijn er genoeg buitenlandse studies die een verband laten zien (al dan niet significant).
Helaas is fietsen nogal een Nederlands dingetje…
@spykerboy: als jij aan het appen ben en een auto aanrijdt op de fiets heb je zere ribben en last van je kloten, als het andersom is ligt de fietser onder zes plankjes. dit is dus zeker geen geval van “als zij het mogen dan mogen wij het ook”.
Als ik met mijn telefoon op de fiets zit, bepaal ik lekker zelf of ik dat doe. Hoef ik geen bonnetje voor. Dalijk mag je ook geen muziek meer in je oren op de fiets.
@casperfcb:
Dat zou volledig terecht zijn, als er iets gevaarlijk is dan is het wel fietsen zonder dat je hoort wat er om je heen gebeurd.
Soms moet je als samenleving amoebes tegen zichzelf in bescherming nemen….
@jrk68: Hoezo, als je gewoon goed oplet voor je links of rechts gaat. Ben altijd allert bij zijstraatjes etc. En fiets al jaren met oortjes.
@casperfcb: ik zal wel ff met een Prius achter je gaan zitten. Of ff een straatje uitkomen waar jij geen overzicht op hebt…
(niet de BMW i3 of i8, want die hebben een soundgenerator om geluid te produceren tbv de verkeersveiligheid)
In het verkeer heb je naast je ogen ook je oren nodig. Punt.
En eventueel je neus.
@e1000bmw523i: Nog nooit geen last van gehad. En doe maar met een prius daar rijd ik expres zo hard mogelijk op in met de hoop dat die kapot is. :) lelijke hokken
Laten we vast achteraan beginnen: fietser bij ongeluk betrokken? Niet opgelet door smartphone handelingen? ->>>> automatisch schuldig aan ongeval en niet geen uitkering door verzekering (incl ziektekostenverzekering).
@gezondverstand: Als een fietser al append verkeersregels overtreedt (door rood rijdt, geen voorrang verleent etc.) dan zal de verantwoordelijkheid voor een eventueel ongeval sowieso al bij de fietser komen.
Maar een automobilist die een fout maakt en daarbij een fietser raakt die toevallig zit te appen blijft in zo’n geval gewoon fout hoor. Die fietser kun je in zo’n geval kwalijk nemen dat hij niks heeft gedaan om naderende ongeval te voorkomen, maar dat is op zich geen overtreding.
In ernstige gevallen kan iedere weggebruiker, dus ook fietsers en voetgangers, een boete krijgen omdat ze zich laten afleiden van deelname aan het verkeer.
@gezondverstand: je doet je naam geen eer aan, auto’s staan nou eenmaal hoger in de voedselketen dan fietsers, die laatste groep kan veel minder schade aanrichten en eventuele schade is vooral aan de fietser zelf. auto’s moeten dus, of je het nou wilt of niet, altijd opletten en zijn in eerste instantie altijd schuldig verklaard tot het tegendeel is bewezen. kan je deze verantwoording niet aan dan ga je lekker met de NS.
http://www.autoblog.nl/nieuws/snelwegpolitie-maakt-comeback-76612
Gericht verkeerstoezicht hebben we tegenwoordig dus alleen op snelwegen, en daar komen geen fietsers als het goed is. Vandaar dus.
Ik viel bijna van mn fiets toen ik dit berichtje las!
Logisch .. Fietsers hebben tenslotte geen kenteken ..
@lincoln: daar heb je een punt. Geen kenteken, dus niet geautomatiseerd te handhaven (anders kost het de overheid te veel geld ipv dat het wat oplevert).
De fietsplaatjes maar weer invoeren…inclusief fietsbelasting…
Richting aangeven met een telefoon tegen je oor wordt lastig, dus dat hoeven ze ook al niet meer te doen. (Deden ze al niet maar het gaat om het principe)
Maakt voor fietsers toch niet uit, bellen kan nog wel maar appen lijkt mij lastig