Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in Nederland

Auteur: , 48 Reacties

In 1985 kwam Volvo met een beeldschone coupe op basis van de hoekie 700-serie. Ontworpen door Bertone is het de spirituele opvolger van de 262C, die in 1981 van de markt verdween.

Anders dan die Volvo 262C Bertone, is deze eighties coupe van hetzelfde designhuis een stuk eleganter. Snaarstrakke lijnen en toch Italiaanse flair, een beetje zoals de schitterende Fiat 130 Coupe dat ook heeft. Met slechts 8.518 gebouwde exemplaren is de Volvo 780 een absolute zeldzaamheid, terwijl écht mooie exemplaren nog een stuk moeilijker te vinden zijn.

Deze 780 Bertone lijkt zo’n ‘écht mooi exemplaar’. Slechts 86.000 kilometer staat er op de teller en dat is weinig voor een Volvo uit de 700-serie. Normaal gaan die Zweedse sloepen gemakkelijk een half miljoen kilometers mee, al is dit exemplaar wel in Italië in elkaar geschroefd in plaats van in Zweden.

Onder de kap van dit exemplaar de PRV6, een door PSA, Renault en Volvo (hence the name) ontwikkelde V6 met een inhoud van 2.8 liter en 167 pk. Behalve met dit blok, kon je de 780 ook krijgen met een zes-in-lijn turbodiesel en twee viercilinders, al dan niet met turbo. De -afgaande op de foto’s- bijzonder nette staat van dit exemplaar en de relatieve zeldzaamheid hebben wel hun invloed op de prijs, deze 780 kost net geen 20 mille en is te vinden op AutoScout24.



48 reacties

Niet eens een station.
Noem mij dus rustig een fanboy…
Wow wat een schoonheid! Deze vind ik wel heel mooi zeg! Ooit hoop ik nog eens een 780 te bezitten! Heel gaaf!
Een soort zweedse Mercedes CL. Best wel cool, zo’n understated Volvo. Echt elegant kan ik hem niet noemen, maar het is zeker karakteristieke cruiser.

Een leraar van op de IVA (hij gaf het vak ‘Chassis’) had destijds eentje omgebouwd naar racespecificatie, liep bijna 9.000 toeren. Benieuwd of ie hem nog heeft.
@gtwillem: Ja die heeft hem nog
@991gt3rs: en heeft Harry Habraken nog die 300ZX Twin Turbo?
@gtwillem: hahah nee. Hij heeft er wel videobanden van laten zien. Tegenwoordig rijd hij in een Prius en op een Yamaha Vmax.
@991gt3rs: die V-Max had hij toen ook al. Alle verhalen van hem gehoord. Mooie kerel, die Habraken. Ben nog met die 300ZX met hem het circuit op geweest. Kerel kan nog best een aardig stukje rijden. Ik hoef je alleen niet te zeggem dat het er met zo’n pothelm niet uitzag ;-)
Kan iemand de groene kentekenplaat uitleggen op de achterkant? Lijkt me geen dealerplaat
@laurensxmourik: gewoon een handelaars kenteken.
@406_v6: zeker? Hij heeft een andere kleur en heeft witte letters. Daarnaast heeft een handelaars kenteken volgensmij een andere cijfer/letter combinatie.
@dutchdriftking: is dat geen oudere dealerplaat? Die op de auto he
@dutchdriftking: zeker! Het betreft een zgn. handelaarskenteken (met RDW-erkenning bedrijfsvoorraad), deze beginnen met HA, FH of HF voor motorvoertuigen.
@dutchdriftking: enige verschil is dat deze witte letters heeft zoals ze voor de eeuwwisseling gebruikten. Tegenwoordig hebben ze zwarte letters maar nog steeds dezelfde combinaties.
Die 6 cylinder diesel was in basis hetzelfde als vw in z’n LT lepelde.
@406_v6: maar krachtig genoeg om van de Volvo 780 de snelste diesel-coupe van zijn tijd te maken.
@dizono: klopt ook!
Papi, ik ben bijna jarig, doe mij die maar, staat we mooi naast de XC90, 945 en de C70.
Wat een plaatje!
Een prachtige wagen, die heel erg ondergewaardeerd is. Echt is dat dit soort auto’s alleen gewaardeerd worden door de echte liefhebbers. Als je een willekeurig persoon aanspreekt op straat en zegt dat je net 20 mille hebt afgetikt voor die wagen, wordt je compleet uitgelachen.
@Edge: ik zou ook iemand uitlachen die ik niet ken en wel random op straat naar me toe loopt om te zeggen wat hij voor z’n auto betaald heeft. Koekoek.
Meh
Hoekige heerlijkheid. Dit soort wagens uit de 80s geven mij zo een warm gevoel vanbinnen.
@tsukuba: plus 1! Helemaal mee eens!
Prachtig apparaat, als ik t geld had zou ik m zo kopen
Mooi wel, maar alles behalve begeerlijk.
@Hupke: wel voor bejaarde pijprokers
Het mooist vind ik die equalizer. Als er iets is dat je direct naar de jaren tachtig terugvoert is dat het wel.
@stradale888: ja man die is zeker dope me neef had die vroegr ook op ze getto blaster en dan gingen die lampjes jumpen op de pokoe
@stradale888: nee joh, het allermooiste detail is dat enorme gat in het houtwerk op het dashboardkastje waar waarschijnlijk een enorm cilinderslot in geplaatst is (want degelijke afsluiting, want Volvo)
780 en dan geen dikke 8 cilinder. Jammer. Dacht dat de 8 duidde op een v8. Zoals de 740 een 4 pitter zou zijn en de 760 een 6 cilinder. Buy anyhoe: bij ons in t dorp rijdt er ook een rond. Importkenteken maar toch. Grijzig met een zweem beige groen erin. Ziet er note A uit, maar wel een redelijke note B.
@stamp: er zijn ook 760’s met een 4 cylinder benzine motor met turbo…
@stamp: dat was bij de twee serie. Serie gevolgd door aantal cilinders en dan aantal deuren
@bassx: de 850 had toch ook voornamelijk 5 pitters?
Die motor is echt slecht, liever een vier cilinder van Volvo erin..
@norge: Niet helemaal mee eens – zie onder. Ik heb een 264- als een paar XM-rijders gesproken met een stand boven het miljoen, zonder dat het blok is open geweest.
Een van de punten is dat onderhoud nogal eens verkeerd wordt uitgevoerd. Daar kan dat blok weinig aan doen.
Maar een erg fraaie motorloop of hoog vermogen heeft het blok niet.
Die PRV V6, trouwens, heeft een beroerde reputatie – maar helemaal nodig is dat niet. Sommige oliekanaaltjes in het blok zijn wat gevoelig voor dichtslibben. En dat kan tot hitte-schade leiden. Als je af en toe gericht het blok spoelt, hoef je daar niet veel zorgen over te hebben. Spoelen hoeft niet ingewikkeld te zijn: Voor je de olie (helemaal) wisselt een halve liter diesel aan de olie toevoegen. Twee / drie minuten laten draaien. En dan olie verversen. Voor wat extra peace of mind kan je bij dat verversen OptiMotor of een variant op dat thema toevoegen.
Prachtige auto en inderdaad ondergewaardeerd. Toch is dit niet de motor die je wil, dat is toch echt één van de twee 2.0’s met turbo of, nog liever, de 2.3 turbo. Die zijn echt wat robuuster dan de V6 (die niet slecht is trouwens) en bovendien reageren ze goed op modificaties.
Ik dacht dat de 780 niet met een 4 cyl. Zonder turbo is geleverd?
@phevtreb: klopt, er werden alleen 4 cylinder turbo motoren geleverd.
Bloedmooi…yeah right. Voor mij is het een oude frikandel voor iemand anders een geweldig apparaat.
Wat een plaatje!
Heerlijk om te zien dat er nog zulke mooie exemplaren zijn. Het is altijd 1 van mijn favorieten geweest, maar helaas heb ik er nooit 1 kunnen kopen, want gewoon te duur. Daarom moest het blijven bij een 960 2.5. 2 stuks van gereden: 1 in executive uitvoering en de mooiste in Stockholm-uitvoering. Beide op LPG. Altijd heerlijk mee gereden, maar bij ca. 500.000 km begin je toch aan iets anders te denken en uiteindelijk is het dan toch een S80 met 2.9 ltr geworden.
Foto’s van mijn 960 Stockholm zal ik bij Autojunk uploaden.
Had een zeker – in Wassenaar wonend – lid van de koninklijke familie niet zo’n Volvo Bertone…?
@e1000bmw523i: toch niet prinses Alexia??
Heerlijk 80s!
Mijn smaak is het niet.
Ik zie niet echt verschil

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).