• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in Nederland

Auteur: Dizono, gepost 20 mei 2015 om 10:21 – 48 Reacties

Afbeelding Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in NederlandAfbeelding Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in NederlandAfbeelding Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in NederlandAfbeelding Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in NederlandAfbeelding Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in NederlandAfbeelding Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in NederlandAfbeelding Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in NederlandAfbeelding Bloedmooie Volvo 780 Bertone te koop in Nederland

Volvo 780 Bertone
In 1985 kwam Volvo met een beeldschone coupe op basis van de hoekie 700-serie. Ontworpen door Bertone is het de spirituele opvolger van de 262C, die in 1981 van de markt verdween.

Anders dan die Volvo 262C Bertone, is deze eighties coupe van hetzelfde designhuis een stuk eleganter. Snaarstrakke lijnen en toch Italiaanse flair, een beetje zoals de schitterende Fiat 130 Coupe dat ook heeft. Met slechts 8.518 gebouwde exemplaren is de Volvo 780 een absolute zeldzaamheid, terwijl écht mooie exemplaren nog een stuk moeilijker te vinden zijn.

Deze 780 Bertone lijkt zo’n ‘écht mooi exemplaar’. Slechts 86.000 kilometer staat er op de teller en dat is weinig voor een Volvo uit de 700-serie. Normaal gaan die Zweedse sloepen gemakkelijk een half miljoen kilometers mee, al is dit exemplaar wel in Italië in elkaar geschroefd in plaats van in Zweden.

Onder de kap van dit exemplaar de PRV6, een door PSA, Renault en Volvo (hence the name) ontwikkelde V6 met een inhoud van 2.8 liter en 167 pk. Behalve met dit blok, kon je de 780 ook krijgen met een zes-in-lijn turbodiesel en twee viercilinders, al dan niet met turbo. De -afgaande op de foto’s- bijzonder nette staat van dit exemplaar en de relatieve zeldzaamheid hebben wel hun invloed op de prijs, deze 780 kost net geen 20 mille en is te vinden op AutoScout24.

Ook interessant!

  • dikste Volvo V50 T5
    Koop jij de dikste Volvo V50 T5 van Nederland?
  • duurste Volvo C30
    De duurste Volvo C30 van Nederland is lekker dik
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Populairste Volvo van Nederland is nu 10 mille goedkoper (UPDATE!)

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

780, bertone, Coupe, occasion, Volvo

Vorig bericht: « Fietsers mogen vrolijk blijven sms’en, bellen en appen
Volgend bericht: Aston Martin en Valentino pimpen samen een Vanquish »

Lees Interacties

Reacties

  1. purepet9000 zegt

    20 mei 2015 om 10:24

    Niet eens een station.

    Login om te reageren
  2. volvo-s60-adept zegt

    20 mei 2015 om 10:25

    Noem mij dus rustig een fanboy…

    Login om te reageren
  3. sjoerd95 zegt

    20 mei 2015 om 10:26

    Wow wat een schoonheid! Deze vind ik wel heel mooi zeg! Ooit hoop ik nog eens een 780 te bezitten! Heel gaaf!

    Login om te reageren
  4. gtwillem zegt

    20 mei 2015 om 10:27

    Een soort zweedse Mercedes CL. Best wel cool, zo’n understated Volvo. Echt elegant kan ik hem niet noemen, maar het is zeker karakteristieke cruiser.

    Een leraar van op de IVA (hij gaf het vak ‘Chassis’) had destijds eentje omgebouwd naar racespecificatie, liep bijna 9.000 toeren. Benieuwd of ie hem nog heeft.

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      20 mei 2015 om 13:18

      @gtwillem: Ja die heeft hem nog

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        20 mei 2015 om 20:05

        @991gt3rs: en heeft Harry Habraken nog die 300ZX Twin Turbo?

        Login om te reageren
        • 991gt3rs zegt

          20 mei 2015 om 20:11

          @gtwillem: hahah nee. Hij heeft er wel videobanden van laten zien. Tegenwoordig rijd hij in een Prius en op een Yamaha Vmax.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            21 mei 2015 om 18:13

            @991gt3rs: die V-Max had hij toen ook al. Alle verhalen van hem gehoord. Mooie kerel, die Habraken. Ben nog met die 300ZX met hem het circuit op geweest. Kerel kan nog best een aardig stukje rijden. Ik hoef je alleen niet te zeggem dat het er met zo’n pothelm niet uitzag ;-)

            Login om te reageren
  5. laurensxmourik zegt

    20 mei 2015 om 10:27

    Kan iemand de groene kentekenplaat uitleggen op de achterkant? Lijkt me geen dealerplaat

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      20 mei 2015 om 10:33

      @laurensxmourik: gewoon een handelaars kenteken.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        20 mei 2015 om 10:52

        @406_v6: zeker? Hij heeft een andere kleur en heeft witte letters. Daarnaast heeft een handelaars kenteken volgensmij een andere cijfer/letter combinatie.

        Login om te reageren
        • keeper1 zegt

          20 mei 2015 om 11:10

          @dutchdriftking: is dat geen oudere dealerplaat? Die op de auto he

          Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          20 mei 2015 om 11:13

          @dutchdriftking: zeker! Het betreft een zgn. handelaarskenteken (met RDW-erkenning bedrijfsvoorraad), deze beginnen met HA, FH of HF voor motorvoertuigen.

          Login om te reageren
        • sjoerd95 zegt

          20 mei 2015 om 14:13

          @dutchdriftking: enige verschil is dat deze witte letters heeft zoals ze voor de eeuwwisseling gebruikten. Tegenwoordig hebben ze zwarte letters maar nog steeds dezelfde combinaties.

          Login om te reageren
  6. 406_v6 zegt

    20 mei 2015 om 10:32

    Die 6 cylinder diesel was in basis hetzelfde als vw in z’n LT lepelde.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      20 mei 2015 om 10:55

      @406_v6: maar krachtig genoeg om van de Volvo 780 de snelste diesel-coupe van zijn tijd te maken.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        20 mei 2015 om 11:14

        @dizono: klopt ook!

        Login om te reageren
  7. Ruud256 zegt

    20 mei 2015 om 10:46

    Papi, ik ben bijna jarig, doe mij die maar, staat we mooi naast de XC90, 945 en de C70.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    20 mei 2015 om 10:49

    Wat een plaatje!

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    20 mei 2015 om 10:49

    Een prachtige wagen, die heel erg ondergewaardeerd is. Echt is dat dit soort auto’s alleen gewaardeerd worden door de echte liefhebbers. Als je een willekeurig persoon aanspreekt op straat en zegt dat je net 20 mille hebt afgetikt voor die wagen, wordt je compleet uitgelachen.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      20 mei 2015 om 10:56

      @Edge: ik zou ook iemand uitlachen die ik niet ken en wel random op straat naar me toe loopt om te zeggen wat hij voor z’n auto betaald heeft. Koekoek.

      Login om te reageren
  10. goodolddays zegt

    20 mei 2015 om 10:57

    Meh

    Login om te reageren
  11. tsukuba zegt

    20 mei 2015 om 11:01

    Hoekige heerlijkheid. Dit soort wagens uit de 80s geven mij zo een warm gevoel vanbinnen.

    Login om te reageren
    • sjoerd95 zegt

      20 mei 2015 om 14:14

      @tsukuba: plus 1! Helemaal mee eens!

      Login om te reageren
  12. alassad zegt

    20 mei 2015 om 11:10

    Prachtig apparaat, als ik t geld had zou ik m zo kopen

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    20 mei 2015 om 11:12

    Mooi wel, maar alles behalve begeerlijk.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      20 mei 2015 om 13:31

      @Hupke: wel voor bejaarde pijprokers

      Login om te reageren
  14. stradale888 zegt

    20 mei 2015 om 11:19

    Het mooist vind ik die equalizer. Als er iets is dat je direct naar de jaren tachtig terugvoert is dat het wel.

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      20 mei 2015 om 11:25

      @stradale888: ja man die is zeker dope me neef had die vroegr ook op ze getto blaster en dan gingen die lampjes jumpen op de pokoe

      Login om te reageren
    • roppp zegt

      20 mei 2015 om 20:33

      @stradale888: nee joh, het allermooiste detail is dat enorme gat in het houtwerk op het dashboardkastje waar waarschijnlijk een enorm cilinderslot in geplaatst is (want degelijke afsluiting, want Volvo)

      Login om te reageren
  15. stamp zegt

    20 mei 2015 om 11:29

    780 en dan geen dikke 8 cilinder. Jammer. Dacht dat de 8 duidde op een v8. Zoals de 740 een 4 pitter zou zijn en de 760 een 6 cilinder. Buy anyhoe: bij ons in t dorp rijdt er ook een rond. Importkenteken maar toch. Grijzig met een zweem beige groen erin. Ziet er note A uit, maar wel een redelijke note B.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      20 mei 2015 om 11:43

      @stamp: er zijn ook 760’s met een 4 cylinder benzine motor met turbo…

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      20 mei 2015 om 18:41

      @stamp: dat was bij de twee serie. Serie gevolgd door aantal cilinders en dan aantal deuren

      Login om te reageren
      • stamp zegt

        20 mei 2015 om 18:56

        @bassx: de 850 had toch ook voornamelijk 5 pitters?

        Login om te reageren
  16. norge zegt

    20 mei 2015 om 11:36

    Die motor is echt slecht, liever een vier cilinder van Volvo erin..

    Login om te reageren
    • mout zegt

      20 mei 2015 om 12:08

      @norge: Niet helemaal mee eens – zie onder. Ik heb een 264- als een paar XM-rijders gesproken met een stand boven het miljoen, zonder dat het blok is open geweest.
      Een van de punten is dat onderhoud nogal eens verkeerd wordt uitgevoerd. Daar kan dat blok weinig aan doen.
      Maar een erg fraaie motorloop of hoog vermogen heeft het blok niet.

      Login om te reageren
  17. mout zegt

    20 mei 2015 om 12:04

    Die PRV V6, trouwens, heeft een beroerde reputatie – maar helemaal nodig is dat niet. Sommige oliekanaaltjes in het blok zijn wat gevoelig voor dichtslibben. En dat kan tot hitte-schade leiden. Als je af en toe gericht het blok spoelt, hoef je daar niet veel zorgen over te hebben. Spoelen hoeft niet ingewikkeld te zijn: Voor je de olie (helemaal) wisselt een halve liter diesel aan de olie toevoegen. Twee / drie minuten laten draaien. En dan olie verversen. Voor wat extra peace of mind kan je bij dat verversen OptiMotor of een variant op dat thema toevoegen.

    Login om te reageren
  18. ej20g zegt

    20 mei 2015 om 12:59

    Prachtige auto en inderdaad ondergewaardeerd. Toch is dit niet de motor die je wil, dat is toch echt één van de twee 2.0’s met turbo of, nog liever, de 2.3 turbo. Die zijn echt wat robuuster dan de V6 (die niet slecht is trouwens) en bovendien reageren ze goed op modificaties.

    Login om te reageren
  19. phevtreb zegt

    20 mei 2015 om 13:10

    Ik dacht dat de 780 niet met een 4 cyl. Zonder turbo is geleverd?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      20 mei 2015 om 14:45

      @phevtreb: klopt, er werden alleen 4 cylinder turbo motoren geleverd.

      Login om te reageren
  20. schellekens006 zegt

    20 mei 2015 om 13:11

    Bloedmooi…yeah right. Voor mij is het een oude frikandel voor iemand anders een geweldig apparaat.

    Login om te reageren
  21. 4244cc zegt

    20 mei 2015 om 13:13

    Wat een plaatje!

    Login om te reageren
  22. 9000cse zegt

    20 mei 2015 om 15:45

    Heerlijk om te zien dat er nog zulke mooie exemplaren zijn. Het is altijd 1 van mijn favorieten geweest, maar helaas heb ik er nooit 1 kunnen kopen, want gewoon te duur. Daarom moest het blijven bij een 960 2.5. 2 stuks van gereden: 1 in executive uitvoering en de mooiste in Stockholm-uitvoering. Beide op LPG. Altijd heerlijk mee gereden, maar bij ca. 500.000 km begin je toch aan iets anders te denken en uiteindelijk is het dan toch een S80 met 2.9 ltr geworden.
    Foto’s van mijn 960 Stockholm zal ik bij Autojunk uploaden.

    Login om te reageren
  23. e1000bmw zegt

    20 mei 2015 om 16:09

    Had een zeker – in Wassenaar wonend – lid van de koninklijke familie niet zo’n Volvo Bertone…?

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      20 mei 2015 om 20:36

      @e1000bmw523i: toch niet prinses Alexia??

      Login om te reageren
  24. toyotafortuner zegt

    20 mei 2015 om 22:04

    Heerlijk 80s!

    Login om te reageren
  25. spidermann zegt

    21 mei 2015 om 00:24

    Mijn smaak is het niet.

    Login om te reageren
  26. mrrallycross zegt

    21 mei 2015 om 07:54

    Ik zie niet echt verschil

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North