• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Filedruk afgenomen dankzij extra asfalt [Top10]

Auteur: ricardo, gepost 8 oktober 2012 om 07:48 – 26 Reacties

Fildruk afgenomen dankzij extra asfalt [Top10]

Ook zo benieuwd waar momenteel nog de meeste files staan in Nederland? We hebben een overzicht!

Vandaar krijgt de Tweede Kamer het Publieksrapportage Rijkswegennet opgestuurd van minister Schultz, waaruit -nogmaals- duidelijk wordt gemaakt dat extra meters asfalt voor minder uren in de file zorgt. Van mei tot en met augustus stonden we namelijk 1,7 miljoen uur minder in de autopolonaise. Simpelweg omdat er op veel knooppunten extra asfalt is neergelegd. Heck, zelfs op de chaossnelweg A4 ter hoogte van Leiden begint eindelijk weer wat beweging te komen. De conclusie is dan ook: meer asfalt = minder files. Goh, wie zag dat aankomen. Oh wacht, dat bleek al uit de cijfers over het eerste kwartaal van 2012, toen we 2,2 miljoen uur minder in de file stonden ten opzichte van een jaar eerder.

Hieronder zie je waar het nog het vaakst vaststaat in Nederland volgens RTL, met daarachter de filezwaarte (lengte maal duur file).

1. A50: Arnhem – Eindhoven. Tussen Waalbrug en Ewijk: 313.226
2. A20: Hoek van Holland – Gouda. Tussen Crooswijk en Terbregseplein: 229.109
3. A4: Delft – Amsterdam. Tussen Leidschendam en Zoeterwoude-Dorp: 203.294
4. A15: Rozenburg – Ridderkerk. Tussen Charlois/Rhoon en Vaanplein: 170.718
5. A9: Alkmaar – Amstelveen. Tussen Haarlem-Zuid en Raasdorp: 168.737
6. A10: De Nieuwe Meer – Coenplein. Tussen Coentunnel en Coenplein: 168.056
7. A13: Rijswijk – Rotterdam. Tussen Overschie en Kleinpolderplein: 146.670
8. A12: Den Haag – Arnhem. Tussen Lunetten en Bunnik: 143.714
9 A4: Amsterdam – Delft. Tussen Hoogmade en Brug Over De Oude Rijn: 139.162
10. A1: Amsterdam – Apeldoorn. Tussen Eemnes en Soest: 131.592

We zullen afwachten of de afname in filezwaarte doorzet nu Rijkswaterstaat wegwerkzaamheden minder vaak ’s nachts wil laten uitvoeren.

Foto via Autojunk.nl

Ook interessant!

  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
  • Vorschade
    Vorstschade aan snelwegen zorgt voor file
  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • bezuinigen op asfalt
    Minister: bezuinigen op asfalt is onverantwoord

Nieuwste artikelen

  • Opel EV’s krijgen OPC-sausje, maar dan net niet: dit is de eerste
  • Gespot – Moddervette Brabus 911 met 900 pk
  • Oeps: Belastingdienst maakt foutje met miljoenen euro’s aan wegenbelasting
  • Nieuwe slimme flitser hangt er wel, maar deelt nog geen boetes uit
FacebookTweetPinLinkedIn

files, lijstjes, snelweg, top10, Verkeer

Vorig bericht: « Donkervoort D8 GTO is langzamer dan gedacht?
Volgend bericht: In detail: De McLaren P1 Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    8 oktober 2012 om 07:58

    Mooi met zijn allen uit de bus en rijden maar.

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      8 oktober 2012 om 08:09

      @norge: Wil je het nog drukker hebben de Nederlandse snelwegen,jij hebt er geen last van in Noorwegen.

      Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    8 oktober 2012 om 08:00

    leuk voor Schultz dat ze de credits van Eurlings mag opstrijken ..
    ook leuk dat ze zijn werk voortzet en het masterplan vorm geeft ..

    dus bedankt voor de voorzet Eurlings ..
    tis jammer dat je op moest stappen na je rekening-rijden zotte praat ..

    en zet em op Melanie .. je kan het meid ..

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      8 oktober 2012 om 10:14

      @lincoln: Go sister… girl power 4eva…

      Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 oktober 2012 om 08:08

    Word er in deze berekening ook rekening gehouden met andere factoren? Feit is dat in een economische crisis altijd minder filedruk is… Niettemin is de politiek goed bezig en eindelijk structureel de knooppunten aan het beetpakken.

    Login om te reageren
  4. Mairsil zegt

    8 oktober 2012 om 08:56

    Dat zijn gewoon bijna drie mensenlevens per kwartaal bespaard. Een mens leeft als alles meezit zo\’n 700000 uur, dus de files waren goed voor meer dan 10 \”verkeersdoden\” per jaar. Eigenlijk nog meer, want een echte verkeersdode berooft je gemiddeld \”maar\” van zo\’n 300000-400000 uur leven.

    Login om te reageren
  5. FIAT127 zegt

    8 oktober 2012 om 09:37

    Wat nu als alle grote files zijn verworden tot 2 kleinere files door een knooppunt eerder ook een wegversmalling oid in te voeren. Dat staat één topfile niet meer in het lijstje en heb je er twee kleintjes voor teruggekregen? Melanie haar punt gescoord en de naïeve burger (gemiddeld!) geen minuut sneller waar ie weze moet. Sluw Melanie, zeer sluw. Petje af. Dat alles voor de prijs van een matrixbord.

    Login om te reageren
    • SJ zegt

      8 oktober 2012 om 10:00

      @FIAT127: Hoe het top 10 lijstje eruit ziet doet niets af aan de totale filedruk. Daarentegen is het inderdaad wel zo dat twee kleine files die samen dezelfde vertraging en afstand hebben als één grote file, een kleinere gezamenlijke filedruk hebben (volgens de definitie afstand*vertraging) dan die grote file. Dan zou men wortel(afstand*vertraging) moeten gebruiken.
      Maar bewijs eerst maar dat het veel gebeurd is dat grote files in kleine stukjes geknipt zijn. Tot nog toe houdt dit rapport gewoon stand.

      Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      8 oktober 2012 om 12:26

      @FIAT127: Deze zgn. ‘naïeve burger’ (laat me raden, u stemt links en bent natuurlijk helemaal niet zo’n naïeve burgert) ondervindt dagelijks op de weg dat de filedruk daadwerkelijk veel lager is. Daar heeft hij geen onderzoeken voor nodig.
      Net zoals het feit dat pragmatische en doortastende (rechtse) politici als Eurlings en Schultz zagen wat iedereen met een halve actieve hersencel kan zien: Hoe meer asfalt, hoe minder files! (zeker als er sinds begin jaren zeventig nagenoeg geen wegverbredingen en nieuwe verbindingin zijn aangelegd)

      Login om te reageren
  6. MARS zegt

    8 oktober 2012 om 09:39

    Dus \’t komt niet door de hoge brandstofprijzen dat er minder files zijn..

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      8 oktober 2012 om 10:12

      @MARS: Nee, brandstof is een noodzakelijk goed… als de prijs op €2,5/l staat dan kopen de mensen het nog omdat ze niet anders kunnen… het OV is gewoonweg té slecht georganiseerd om een goed surrogaat te kunnen vormen voor de auto. De enige reden waarom iemand geen benzine meer zal kopen is omdat die persoon het gewoonweg niet meer kan betalen door de te hoge prijzen. Zolang de mensen hun kop nét boven water kunnen houden, kopen ze benzine.

      Login om te reageren
      • raphael zegt

        8 oktober 2012 om 11:31

        @xilver: Absolute onzin. Het OV is juist een goed alternatief voor de auto. Ik ken meer dan genoeg mensen die met name door de hoge olieprijs met het OV reizen tegenwoordig. Gegevens van de NS bevestigen dat.

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          8 oktober 2012 om 12:05

          @raphael: Het OV brengt je inderdaad op bestemming…maar het duurt enkel 3 maal zo lang of ze zijn (in België dan toch) continu in staking om de meest lullige reden die je kan verzinnen… Een goed alternatief moet mij van A naar B kunnen brengen, even snel als een auto en tegen een goedkopere prijs. Het OV is wellicht een stuk goedkoper maar je moet verdorie veel tijd hebben.

          Login om te reageren
        • lemans96 zegt

          8 oktober 2012 om 12:29

          @raphael: Wat jij poneert is absolute onzin. Ik heb zelf, vanwege het tijdelijk niet hebben van een auto, onlangs nog enkele weken met het openbaar vervoer gereisd en dat bleek, zoals verwacht, nog steeds veel te duur, te druk en veel te onbetrouwbaar. Daarbij kostte het me gemiddelt een uur per dag extra reistijd…

          Login om te reageren
        • piebepost zegt

          24 oktober 2012 om 23:35

          @raphael: De wereld is groter dan Rotterdam.

          Login om te reageren
  7. MAB zegt

    8 oktober 2012 om 09:52

    en nu nog de snelheid omhoog naar 140, Perfecte snelheid naar mijn idee.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      8 oktober 2012 om 11:37

      @MAB: Moeten wéér alle borden vervangen worden..

      Login om te reageren
      • anakiet zegt

        8 oktober 2012 om 16:27

        @kaasboerin:

        Echt he, kost alleen maar geld die grappen. Kunnen we nu beter aan belangrijke zaken besteden ipv een berg verkeersborden.
        En het kon zo simpel. Gewoon iets meer marge voordat je een boete krijgt op de 120 wegen. Dan kan je er ook iets harder rijden, kost bijna niets en het resultaat is hetzelfde.

        Login om te reageren
      • MAB zegt

        9 oktober 2012 om 00:52

        @kaasboerin: ik snap niet dat er gwn een sticker ofso op kan. Altijd dure manieren hier in nederland.

        Login om te reageren
  8. SJ zegt

    8 oktober 2012 om 10:05

    Er zou in het artikel ook vermeld mogen worden dat de hoeveelheid verkeer in dezelfde periode is toegenomen. Dat maakt het statement nog wat sterker.

    Login om te reageren
  9. FIAT127 zegt

    8 oktober 2012 om 10:19

    @SJ. Ik vraag het me af. Het is namelijk een goedkopere manier om hetzelfde (politieke) effect te kunnen bereiken. Daarnaast kan je je afvragen hoe en waar men de vertraging meet. Niet elke file waar ik (af en toe) in sta hoor ik terug bij filemeldingen? Meet men “langzaam rijdend verkeer” ook? Zo ja, vanaf welke snelheid doet men dit? Van dat soort dingen.

    Login om te reageren
  10. kenner zegt

    8 oktober 2012 om 10:22

    A20 terbregseplein – spaanse polder Pff benieuwd of dat ooit uit de top10 valt

    Login om te reageren
  11. bordeaux zegt

    8 oktober 2012 om 11:38

    @GroenLinks: nananananaaaas zie je wel

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      8 oktober 2012 om 12:30

      @bordeaux: LOL XD !

      Login om te reageren
  12. flippert zegt

    8 oktober 2012 om 11:57

    Het is ook echt een gotspe dat je tot voor kort nog 2 baanssnelwegen had tussen steden in de Randstad. Smerig links tuig dat altijd alles loopt te treineren in dit land, opzouten!

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      8 oktober 2012 om 12:34

      @flippert: Yep, en zodoende ons land ettelijke tientallen, zo niet honderden miljarden aan economische ontwikkeling heeft gekost, die we dankzij die decennia durende ellenlange files, hebben misgelopen.
      We hebben dankzij dat ‘smerige linkse tuig’ van jou overigens op veel meer vlakken vele miljarden ‘down the drain’ moeten mieteren, maar da’s een ander verhaal. Het zal er, met de huidige pappen en nathouden regering niet veel beter op worden, overigens…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North