• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Filedruk daalt voor het eerst in jaren

Auteur: robbie, gepost 29 december 2008 om 14:30 – 33 Reacties

Lege snelweg

Je zal het niet geloven, maar voor het eerst in jaren(!) is de filedruk (lengte file x duur file) gedaald! We wisten al dat dit de afgelopen twee maanden al zo was. Maar vandaag heeft de ANWB bekend gemaakt dat over heel 2008 de filedruk met 1,4% is afgenomen. En in de avondspits zelfs met 2,8%!

Blijkbaar hebben de maatregelen van vriend Camiel toch het beoogde effect. Wel is het zo dat de filedruk in de ochtend gelijk is gebleven en de middagspits 4% groter was. In 2006 steeg de filedruk nog met 6% en in 2007 met 8,1%. Een daling van 1,4% is dus zeer goed te noemen! Dinsdag 25 maart was de drukste dag van 2008, met 888 km file in de ochtendspits. (via: ANWB)

En omdat jullie zo van lijstjes houden. Hierbij nog even de toppers van afgelopen jaar:

File top 10 2008
1 A2 Utrecht -> Den Bosch Waardenburg – Kerkdriel
2 A2 Utrecht -> Den Bosch Vianen – Culemborg
3 A27 Utrecht -> Breda knp.Everdingen – knp.Gorinchem
4 A4 Amsterdam -> Den Haag Roelofarendsveen – Hoogmade
5 A13 Den Haag -> Rotterdam Delft – Berkel en Rodenrijs
6 A50 Arnhem -> Oss knp.Valburg – Heteren
7 A10 Ring Amsterdam -> Zaanstad Coentunnel
8 A12 Utrecht -> Arnhem knp.Lunetten – Bunnik
9 A1 Amsterdam -> Amersfoort Diemen – Muiden
10 A1 Amsterdam -> Amersfoort Eembrugge – knp.Hoevelaken

File top 10 ochtendspits
1 A27 Breda -> Utrecht Lexmond – Hagestein
2 A28 Zwolle -> Utrecht Nijkerk – Amersfoort
3 A2 Utrecht -> Amsterdam Utrecht-centrum – Maarssen
4 A9 Alkmaar -> Amstelveen knp.Velsen – knp.Rottepolderplein
5 A2 Den Bosch -> Utrecht Waardenburg – Geldermalsen
6 A27 Almere -> Utrecht Hilversum – Bilthoven
7 A12 Den Haag -> Utrecht Reeuwijk
8 A2 Utrecht -> Amsterdam Breukelen
9 A8 Zaanstad -> Amsterdam knp.Zaandam – knp.Coenplein
10 A4 Den Haag -> Amsterdam Hoogmade – Roelofarendsveen

File top 10 avondspits
1 A27 Utrecht -> Breda knp.Everdingen – knp.Gorinchem
2 A2 Utrecht -> Den Bosch Vianen – Culemborg
3 A2 Utrecht -> Den Bosch Waardenburg – Kerkdriel
4 A12 Utrecht -> Arnhem knp.Lunetten – Bunnik
5 A12 Utrecht -> Den Haag De Meern – Nieuwerbrug
6 A9 Amstelveen -> Alkmaar knp.Raasdorp – knp.Velsen
7 A13 Den Haag -> Rotterdam Delft – Berkel en Rodenrijs
8 A10 Ring Amsterdam -> Zaanstad Coentunnel
9 A1 Amsterdam -> Amersfoort Diemen – Muiden
10 A4 Amsterdam -> Den Haag Roelofarendsveen – Hoogmade

Staat jouw favoriete file er ook tussen?

Ook interessant!

  • Hier stond je in 2021 het vaakst in de file
  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
  • Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, files, lijstjes, top10, Verkeer

Vorig bericht: « Gespot! Matte black-on-black Audi RS6
Volgend bericht: Ings pakt ook de Subaru Impreza WRX STI aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. GOD zegt

    29 december 2008 om 14:34

    Ben ik blij dat ik in de achterhoek woon.
    ik sta nooit in de file en kan overal lekker doorrijden.

    Login om te reageren
  2. bugatti zegt

    29 december 2008 om 14:35

    Hoe is dat nu mogelijk dat de filedruk lager is als de druk ’s ochteds gelijk is en ’s middags 4% hoger?
    Ik ben geen wiskundig genie maar als beide niet lager zijn hoe kan de totale filedruk dan toch 1,4% lager uitvallen?

    Volgens mij wordt hier door de diverse instellingen heel bijzonder gerekend.

    Login om te reageren
  3. robbie zegt

    29 december 2008 om 14:37

    @bugatti, dat is niet zo moeilijk hoor. De meeste files staan in de avondspits. Die weegt dus veel zwaarder mee. Als er in de ochtend, middag en avond precies evenveel files zouden staan dan zou je gelijk hebben. Maar in dit geval dus niet.

    Login om te reageren
  4. jOnas zegt

    29 december 2008 om 14:37

    ideaal om dus te gaan kerstshoppen met de C63 AMG estate?

    Login om te reageren
  5. vla zegt

    29 december 2008 om 14:38

    En hoe start een file? Juist!

    Login om te reageren
  6. WieAndersDasAuto zegt

    29 december 2008 om 14:52

    Mooi toch dat de file druk wat daalt? Alleen 1,4% en 2,8% is al heel wat als je over het gehele Nederland bekijkt. Maar het is niet helaas spectaculair gedaald.
    Maar het begin is niet verkeerd, laten we hopen dat het volgend jaar met 5%-10% daalt.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    29 december 2008 om 14:53

    Maar is het een vooruitgang als er naast de ochtendspits en avondspits ook al een middagspits is? Straks krijgen we rond tienen nog de koffiepauze spits en om half 4 de “cup a soup” spits. En dan staat er netto de hele dag file.

    Login om te reageren
  8. Baztrd zegt

    29 december 2008 om 14:55

    Als ik die ochtend- en avondspits cijfers zo zie, werken er heel veel mensen in (de buurt van) Utrecht die daar niet wonen… en/of het wegennet rondom Utrecht is bagger :P

    Wel goed om te zien dat het afneemt, al is het nog slechts een klein beetje… zou wel interessant zijn als ze hier oorzaken voor zouden kunnen benoemen, maar wellicht zijn er daar iets te veel variabelen voor.

    Login om te reageren
  9. W!d zegt

    29 december 2008 om 15:01

    @GOD.. nou ik woon ook in de achterhoek en iedere dag richting Utrecht is geen pretje rond arnhem!

    Login om te reageren
  10. LJ zegt

    29 december 2008 om 15:02

    ik mis de ring rond eindhoven..staat het ook standaard vast:S

    Login om te reageren
  11. GH zegt

    29 december 2008 om 15:05

    Mijne staat er niet tussen, A15 tussen Hendrik Ido Ambacht,, ( tunnel bij Alblasserdam ) tot Hardinxveld-Giessendam. Bij Papendrecht stroopt het altijd op.

    Login om te reageren
  12. sacha zegt

    29 december 2008 om 15:16

    *zucht* Hebben ze de meetmethode weer aangepast?

    Login om te reageren
  13. Jeroen zegt

    29 december 2008 om 15:54

    Godzijdank woon ik in het hoge Noorden.. :)

    Login om te reageren
  14. Super zegt

    29 december 2008 om 15:54

    zijn deze cijfers gecorrigeerd voor het weer?

    Login om te reageren
  15. Zoef zegt

    29 december 2008 om 15:56

    Dus dààrom horen we nooit niks van GOD. Wie gaat er nou ook in de achterhoek wonen. Mensen hebben je HIER nodig, oen! Kom met je lamme k*** van dat kruis af en doe iets!

    Maar wat zijn dan eigenlijk de bedoelde maatregelen van Camiel Eurlings? Sacha zou wel eens gelijker kunnen hebben.

    Login om te reageren
  16. Jesper zegt

    29 december 2008 om 15:56

    Jaaa de mijne staat er ook bij. A2 Amsterdam-Utrecht t.h.v. Breukelen :P

    Login om te reageren
  17. kyanite zegt

    29 december 2008 om 16:01

    Is jammer dat alle het verkeer wat op de provinicale wegen staat te wachten om in te kunnen voegen op de snelwegen niet meegerekend wordt in dit soort statistieken.

    Tevens staat het de laatste jaren ook op zaterdag en zondag vast, is vast ook niet opgenomen in de statistieken.

    Een paar weken terug op een door-de-weekse-dag op de radio: Er staan maar 70 files…. even terug kijkend kwam ik er op uit dat 10-12 jaar terug een stuk of 7-8 files al veel was, en nu is 70 files weinig?

    Login om te reageren
  18. bram zegt

    29 december 2008 om 16:12

    5 A2 Den Bosch -> Utrecht Waardenburg – Geldermalsen
    sta ik bijna elke dag in als ik naar school moet…

    Login om te reageren
  19. bram zegt

    29 december 2008 om 16:14

    3 A2 Utrecht -> Den Bosch Waardenburg – Kerkdriel
    en hier sta ik bijna elke dag in als ik terug kom…

    Login om te reageren
  20. Citrofiel zegt

    29 december 2008 om 17:00

    En nu die afname volhouden. Denk niet dat het gaat lukken… En mocht het op de lange termijn gaan lukken mbv uitbreiding en bouw van nieuwe wegen, dan zorgt dat op de korte termijn weer voor meer overlast en files. Kom maar op met die langetermijnvisie, en ga bouwen, Camiel! Die voorstellen kunnen er nu als het goed is snel doorheen gejaagd worden.

    Login om te reageren
  21. Jaap zegt

    29 december 2008 om 17:42

    Dat komt omdat veel meer mensen al ruim voor de avondspits weggaan.
    Ik weet niet of we daar zo blij mee moeten zijn, al die honderdduizenden mensen die al om 15:00 het kantoor verlaten. Er moet juist meer en langer gewerkt worden…

    Login om te reageren
  22. Rakim zegt

    29 december 2008 om 17:51

    van ochtent en avond spits vindt ik wat raar het zijn toch meestal de zelfde mensen over de zelfde weg die savond terug naat huis rijden

    -rx-7 ingeruilt voor rx-8 facelift-

    Login om te reageren
  23. Guan zegt

    29 december 2008 om 17:54

    @Roobie, dan nog,

    ’s ochtend is het gelijk gebleven, ’s middags +4%, ’s avonds -1,4%.. = 0+4-1,4 ??? != -1,4

    Wat we missen weet ik niet, maar maar ik weet wel dat we wat missen!

    Login om te reageren
  24. Guan zegt

    29 december 2008 om 17:55

    @ mezelf: Roobie is Robbie, in reactie op bugatti zijn vraag!

    Login om te reageren
  25. Herke zegt

    29 december 2008 om 17:58

    @ Jeroen; haha lekker he;) altijd filevrij rijden

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    29 december 2008 om 17:59

    @ Guan; Zoals robbie al probeert te zeggen, weegt de (daling in de) avondspits zwaarder mee, en je mag dus niet gewoon optellen en aftrekken zoals jij doet. Ga maar na: De berekening wordt gemaakt dmv lengte en duur van de file. ’s Avonds staan er langere files, dus weegt het zwaarder mee in het totaal.

    Login om te reageren
  27. robbie zegt

    29 december 2008 om 18:02

    @Guan, wat heb jij voor wiskunde? Een dikke onvoldoende gok ik zo…

    Login om te reageren
  28. Cantago zegt

    29 december 2008 om 18:25

    Waardenburg – Kerkdriel op één? 3x raden waar ik woon… Staat idd ALTIJD vast daar. En dan willen ze in Zaltbommel (tussen Waardenburg en Kerkdriel in) nog een IKEA bouwen?

    Gelukkig gaan ze de weg daar nu verbreden…:)

    Login om te reageren
  29. Guan zegt

    29 december 2008 om 19:22

    Aah ok, sorry blijkbaar was ik aan eten toe. Ik snap hem!
    @Robbie: hebben is geen sprake van, hadden wel. En je inleg ben je kwijt.

    Login om te reageren
  30. Ruof A Idua zegt

    29 december 2008 om 20:03

    @Zoef: is God in jouw bijbel zelf aan het kruis gaan hangen? Zou toch zweren dat het Jezus was. Je kan God haast geen ongelijk geven dat hij in de achterhoek gaat wonen, als we in de Randstad blijkbaar niet eens meer weten wie er nou eigenlijk aan dat kruis hing :-)

    on topic: Als dit door gaat zetten, hebben we straks asfalt te veel en gaan we niet rekening- maar bonusrijden. Zelfde kastje gebruiken om te bewijzen dat je deze maand ECHT 10.000 km hebt gereden en dus recht hebt op een kilometerbonus van 2.500 euro. Al die investeringen straks toch niet voor niets Camiel! :-)

    Login om te reageren
  31. Kees zegt

    29 december 2008 om 22:28

    Camiel: “Duurdere benzine = minder autogebruik = minder file”
    Nou, wees dan een vent, en houd als regering die accijnzen op benzine ook laag.

    Login om te reageren
  32. BmwMPower zegt

    29 december 2008 om 22:51

    Moeten we echt blij zijn dat het zo minimaal is afgenomen?
    Zoveel is het ook weer niet hoor.
    En uiteindelijk zal het de ene keer meer zijn, de andere keer niet.

    Login om te reageren
  33. Pim Brussee zegt

    30 december 2008 om 09:34

    De filedruk is nu verdeeld over de gehele dag, waardoor het in de ochtend en avondspits wat afgenomen is. Daarbij ook nog een sop plaatsen waar een jaar geleden geen files waren. Het aanbod voertuigen is niet minder geworden. Dus waar hebben we het over. Ik sta dagelijks nog steeds in dezelfde terugkerende file.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North