
De Alfa Romeo Spider is best een kek karretje. Echt vaak tegenkomen doe je hem echter niet. Toch kan het altijd exclusiever want de Italiaanse tuner laat in Genève een Custom Coachbuilt op basis van die auto zien.
De Spider is flink verbouwd. De Vola is een stuk ronder dan zijn donor. De koplampunits zijn wel extreem ver doorgetrokken en lopen bijna tot aan de voorruit. Aan de achterkant zien we twee bescheiden centrale uitlaatpijpjes met verder een heel strak design. Ondanks de grote verschillen met de Spider is het nog steeds onmiskenbaar een Alfa. Dat is dus knap gedaan.
Wat verder opvalt is de glazen dak constructie die eerder al op de Ferrari Superamerica te zien was. Het voordeel hiervan is dat het licht is en niet teveel bagageruimte inneemt. Het dak kan zowel met de hand als met een druk op de knop onder de kofferdeksel worden gevouwen.





Als bonus ook nog een aantal live plaatjes van de Fioravanti Hidra.









gevalletje ijskastdesign. wel mooi.
wie zou zoiets nu kopen??? dat ding is zo lelijk dat het mij niet eens zou interesseren als er een V20 3000pk motor is zat.
Op de koplampen na een prachtige wagen.
@ Mr Reddingius
wel mooi??? WEL MOOI??? misschien voor een ijskast, maar zelfs dan zal mijn honger over gaan.
Gedateerd design . jammer
De Spider lijkt een beetje een jaren ’90 toekomstvisie van een auto voor nu zeg maar, en daardoor doet ‘ie wat gedateerd aan. Toch ook wel weer mooi. Over Italianen gesproken, waar blijven de foto’s van de (wel moderne, en prachtige) Pininfarina Sintesi?
achterkant prachtig maar idd die koplampen mm niet zo
achterkant van die rooie is geen one off maar een rip off van de Z8
weet eigelijk niet zo goed wat ik ervan moet zeggen, aan de ene kant vind ik hem mooi (achterkant), aan de andere toch eigelijk weer lelijk (koplampen, velgen, side view van foto 2)
beetje…..apart?
Zeg, is dit niet model ook niet een aantal jaren geleden al gepresenteerd door Fioravanti? In 2001 om precies te zijn… http://archive.cardesignnews.com/events/geneva2001/featured/fioravanti-vola/index.html
Achterkant ziet er best vet uit voorkant vind ik er maar veelste blij uit zien.. maar wel apart gedaan!
Niet slecht, maar het ziet er een ‘oude’ concept uit moet ik zeggen. Mocht wel wat frisser dat design.
Heeft iedereen een paar oude concepts die ng in de kast stond afgestoft en neergezet als zijnde nieuw ofzo?
Nu mag ik nog een grote fan zijn van Italiaanse wagens, die Hidra is een gedrocht. Zijn ze daar helemaal van de pot gerukt bij Alfa ? De ene dag ontwerpen ze een pareltje, de andere dag zou je van schaamte een papieren zak over je kop trekken.
Goed design = design met karaker, wat toch heel iets anders is dan gewoon wat aerodynamische lijntjes tekenen.
Bij iedere autosalon stand zie je van die misbaksels opduiken. Wat is de bedoeling ervan ? Hoopt de eerstejaars student-ontwerper (en tevens neefje van de baas) dat hij z’n liefje ermee kan imponeren ?
Productiewagens willen we zien ! Echte auto’s met echte motoren erin.
Met gratis babes.
niks Z8,
Die koplampen zijn er echt over, zonde.
Wat een stom ideed om de Alfa spider te gebruiken!! iedereen weet dat dat ding serieuze gewichtsissues heeft en alleen gekocht word door zijn adembenemende looks. wat voor een malloot denkt er dan, jah, leuke wagen die spider, maar laten we de looks aanpakken en het onderstel er voor gebruiken. ???
dus gecombineerd met dit afschuwelijke design is dit de meest waardeloze auto van het moment uit italie.
serieus ,die grijze is gewoon top….prachtig,…..die rooie is teveel tupperware….te snel inmekaar gezet.
Wakkerrrrrrrrrr worden !
Zoals Knorrit al zei; de Vola stond al een keer op Genéve.
De wagen is gebaseerd op de Alfa 156 en heeft niks met welke Spider dan ook te maken.
De dakconstructie is toen (2001) voor het eerst gepresenteerd en naderhand toegepast op de Ferrari Superamerica
@Knorrit & TweetyV6: yep, is een ouder model. We zeggen ook nergens dat het een nieuw model is toch? Maar hij staat nu wel weer op de autoshow, dus dat vind ik eigenlijk wel typisch bij zo’n ouder type…
@ autoblogger:
Toch wel: “De Alfa Romeo Spider is best een kek karretje. Echt vaak tegenkomen doe je hem echter niet. Toch kan het altijd exclusiever want de Italiaanse tuner laat in Genève een Custom Coachbuilt op basis van die auto zien.”
Je geeft dus de indruk dat de wagen op de nieuwe Spider gebasseerd is.
Die achterkant is best te pruimen maar die voorkant doet me denken aan een Nissan Micra. :(
Hij doet wat “Peugeot’ aan. Ik hebl iever het origineel
@Stijn: dat doet Chefke ;)
One-off???
Houden zo!
Prachtig ding, al was de proto een stuk eleganter, en zo te zien ook kleiner
Knorrit heeft dus overmaat van gelijk : de Vola had zijn Fioravanti dak al voordat Ferrari het gebruikte.
@jurrian
Ga je mond wassen, en vergelijk het gewicht van een spider maar met zijn concurrenten. Gewichtsissue my ass.
Ik zie wel substantiële verschillen tussen de Vola 2001 en de Vola 2008.
De afwerking van het dak mechanisme is verfijnd, dwz de ‘schijven’ aan de zijkant zijn verdwenen, eveneens als de aluminiumkleurige stangen.
Daarnaast zijn nu de 18″velgen die bekend zijn van de Brera/Spider/159 gemonteerd. Daar de steek van de naaf veranderd is in de overgang van 156/Spider/GTV naar de 159/Brera/Spider zullen er onderhuids wel ook de nodige veranderingen plaats gevonden hebben.
Crux is; waarom ?
Waarom doet Fioravanti al deze moeite ??
Om hun potentiële klanten te tonen dat ze het kunnen? Fioravanti lijkt me eerder een consultancy firma dan een coachbuilder ; geen toeval dat hun dak gebruikt werd door Ferrari, hun voorlampen terugkomen bij peugeot, hun proto’s gebaseerd zijn op goedkoop produceren, niet meteen dingen die je ziet bij Stola (eigenlijk een prototype bouwer voor shows) of Castagna (coachbuilder)..
De Vola nieuw?? Is dit de Top 100 Aller Rijden of zo?? Dat ding stamt in z’n basis inderdaad al uit 2001……. Gaap…….
@Marco: zeg dat tegen Fioravanti! Die huren er zelfs een stand voor…
@TweetyV6: geen idee waarom ze dan de moeite doen idd, maar wellicht is het toch een soort vernieuwde versie…
@ autoblogger: Edit: ik bedoelde ’t ook te zeggen tegen Fioravanti, ik was niet helemaal duidelijk.. :-)
Hij is inderdaad wel iets anders dan de LF ( http://www.autojunk.nl/pix/view/137002 ). Maar het is wel een prachtige verschijning! Ik zou het niet erg vinden als dit een productieversie blijkt te zijn, maar waarom zouden ze daar pas na 7 jaar mee komen? Nou ja, moet ik zeggen. Alsof Citroën zo snel was met de C6…
Wat een verpeopte Z8..
Moet er aan wennen..
Een Z8, was dat geen verpeopte Fiat Barchetta?