• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fokkin Retro: Jan de Rooij en Dakar!

Auteur: autoblogger, gepost 9 januari 2007 om 20:13 – 39 Reacties

Jan rules! DAF! DAF! DAF!

Vroegah, toen je als schaatser nog gewoon pindakaas at, was er een ultieme endurance race. Deze race had de naam Parijs-Dakar (ja, vanwege de route) en als kind zat je elke avond voor de TV om te zien wat de status was van onze dikke vriend BobJan de Rooij. Speciaal voor al die mensen hebben we een zeer vet filmpje in de aanbieding, inclusief old school Depeche Mode herrie…

Met dank aan Milly voor de tip!

PS: Afgelopen zaterdag is Dakar 2007 van start gegaan (in Lissabon notabene) en zoonlief/trucker Gerard de Rooy eindigde als eerste! Op dit moment staat hij derde maar het is DNA, ik zeg het je!

Ook interessant!

  • Dakar uitvaller
    Dakar begint pas over 2 dagen, nu al eerste uitvaller
  • Audi verliest Dakar, wil soepelere regels voor hun RS Q e-tron
  • Deze Lotus was van Jan Lammers maar kan nu van jou zijn
  • Krijg 2,2 miljoen korting op deze garage!

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

daf, dakar, rally, trucks, Video

Vorig bericht: « Prijzen BMW 3-serie Cabrio
Volgend bericht: Beursbabes: Amerika snapt het niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. Martijn Roskam zegt

    9 januari 2007 om 20:18

    Toevallig heb ik net op vandaag een zelfde soort van video geplaatst..
    http://www.amt.nl/web/show/id=60004/contentid=9000/Dakar-Video%3A-Daf-TurboTwin-1988.html

    Login om te reageren
  2. autoblogger zegt

    9 januari 2007 om 20:22

    Jaja, je zit gewoon de hele dag op autoblog te F5’en ;)

    Login om te reageren
  3. Benny1 zegt

    9 januari 2007 om 20:22

    …. en dan ineens zie je een lijk liggen :S

    Login om te reageren
  4. Martijn Roskam zegt

    9 januari 2007 om 20:28

    Autoblog vind ik inderdaad een leuk weblog waar ik met behoorlijke regelmaat op kijk..

    Na een ongeval met het tweede team, is bijrijder Kees van Loevezijn om het leven gekomen, DAF trok beide teams terug uit de rally.
    Op AMT hebben we dat stukje er bewust af gelaten, maar het kan ook zijn dat er iemand gewoon achter die bumper ligt om zich te beschermen tegen de brandende zon.

    Login om te reageren
  5. milly zegt

    9 januari 2007 om 20:31

    Even nog wat informatie
    De daf’s, de X1 en de X2 werden aangedreven door twee motoren van elk 600 pk. Dus elke truck had 1200 pk. De topsnelheid lag rond de 215 km per uur.

    De X1 van Jan de Rooy staat nu in het Daf museum. Wat met de X2 is gebeurd kun je wel zien in het filmpje

    Login om te reageren
  6. lotte zegt

    9 januari 2007 om 20:33

    Hey Martijn Roskam! Hoe is het met je vriendin?

    http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/28/op-vierde-kerstdag

    ;-)

    Login om te reageren
  7. Marco zegt

    9 januari 2007 om 20:35

    Kan me nog een fragment herinneren, waarin Jan met z’n Daf, op topsnelheid, de Peugeot 405 T16 van de winnaar voorbij jaagt…..echt een bruut van een truck…

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    9 januari 2007 om 20:36

    Toen was DAF trucks ook nog gewoon Nederlands…….jammer hè?

    Trouwens hoe staat het met onze Fiat Panda vrienden?………..

    Login om te reageren
  9. armada zegt

    9 januari 2007 om 20:39

    OH YEAH. dit is het betere materiaal

    Login om te reageren
  10. Marco zegt

    9 januari 2007 om 20:43

    Kom de Panda boys niet bij de eerste 108 tegen….

    Login om te reageren
  11. Marco zegt

    9 januari 2007 om 20:44

    http://www.dakar.com

    Login om te reageren
  12. Rick dos zegt

    9 januari 2007 om 20:53

    @Marco

    Thx man!

    Login om te reageren
  13. lincoln mark8 zegt

    9 januari 2007 om 21:19

    de rooij = koning

    Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    9 januari 2007 om 21:30

    HOEZO staat gerard op 3?! is dat na de 4e etappe??? wtf! hij moet echt winnen dit jaar… niks gelul over kunnen en pech en al die rotzooi! nadat de de rooijs zo vaak achter elkaar genaaid zijn door de russen moet er gewoon een winnen.

    beckx mag ook winnen, stacy moet maar op 2 :P

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    9 januari 2007 om 21:36

    Die Jan is echt nauwelijks veranderd zeg. Jammer dat hij zo snel pech kreeg (deze dakar) en nu eigenlijk uit de race voor de eerste plaatsen ligt… Verder wens ik Gerard dan maar veel succes.

    Login om te reageren
  16. erik zegt

    9 januari 2007 om 21:50

    Filmpje werd vorige week al op Jalopnik aangekaart. Men heeft het daar wel over een twee moteren met in totaal 2400pk.
    http://jalopnik.com/cars/daf/doublerad-daf-turbotwin-x1-video-226577.php

    Wat is het nu?

    Login om te reageren
  17. Alwood zegt

    9 januari 2007 om 21:53

    volgens mij is het 1200pk en over de 3000nm koppel

    Login om te reageren
  18. JANUS zegt

    9 januari 2007 om 22:26

    Ik heb als jochie die Turbo Twin nog een keer op het strand van Scheveningen zien scheuren volgens mij.

    Sjesus wat een monster.

    Hollands Glorie !!

    Login om te reageren
  19. Dink zegt

    9 januari 2007 om 22:38

    Ik zag de start zaterdag in Lissabon ;)

    Login om te reageren
  20. slk zegt

    9 januari 2007 om 22:39

    Gaaf hoor. Geweldig die zwarte rookpluimen. Die dingen liepen echt als een speer. Goede muziek trouwens.

    Login om te reageren
  21. Dink zegt

    9 januari 2007 om 22:49

    Lisboa – Dakar 2007 – Trucks – Camiões

    http://www.youtube.com/watch?v=2qqi8XUA-pA

    Login om te reageren
  22. Pannekoek zegt

    9 januari 2007 om 23:20

    Vrachtwagens met middenmotor, wat wil je nog meer?

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2007 om 10:22

    @ Dink: FOTO’S!!! ;)

    Wie kan een afbeelding vinden van die Daf met twee cabines?
    Ik vond deze van een SLANKE Jan de Rooy:

    Login om te reageren
  24. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2007 om 10:35

    Helaas…
    Dan de link maar: http://www.daf.dse.nl/Rally's/06-de%20Rooij%202.jpg

    Login om te reageren
  25. autoblogger zegt

    10 januari 2007 om 11:04

    Plaatje is beveiligd en kan zo te zien alleen bekeken worden als je op die site zit…

    Login om te reageren
  26. marcus zegt

    10 januari 2007 om 11:18

    Hij is jaren geleden met die truck straal bezopen snachts door de straat gaan crossen.
    Sommige bewoners belden de politie in de veronderstelling dat een straaljager zeer laag over kwam.

    mooi mens die Jan de Rooij!

    Login om te reageren
  27. Klassiekerrally zegt

    10 januari 2007 om 12:07

    @ autoblogger: ik heb ’t ook maar opgegeven :(
    Is in elk geval een plaatje van De Rooy naast een Daf coupé.
    Google maar op images.google.nl, dan vind je ‘m wel.

    Login om te reageren
  28. Johan zegt

    10 januari 2007 om 13:02

    Echt mooi om te zien die Hollandse glorie!

    Login om te reageren
  29. Antoine zegt

    10 januari 2007 om 15:50

    Bij dat ongeluk wat we net zagen is toch zijn co piloot omgekomen?

    Login om te reageren
  30. Bart zegt

    10 januari 2007 om 16:43

    Mooi om te zien dit, Brabantse Glorie :D

    Login om te reageren
  31. Joost zegt

    10 januari 2007 om 20:30

    Mooi. En ik hoop dat Stacey dit keer gaat winnen, vandaag weer goede zaken gedaan. Op http://www.dakar-derooy.com/2005/nl/index.php?categoryid=37 staan mooie bouwplaten van de Rooy trucks van de afgelopen Dakar seizoenen, en ook nog enkele oude trucks. onder andere het 2koppig monster….

    Login om te reageren
  32. autoblogger zegt

    12 januari 2007 om 19:59

    Jan en Gerard de Rooy hebben beiden de Dakar Rally moeten verlaten. Vader De Rooy blies donderdag de motor van zijn vrachtwagen op. Zoon Gerard moest de strijd staken nadat een cilinder was weggesmolten en onherstelbaar was vernield.

    Gerard de Rooy eindigde donderdag nog als tweede in de zesde etappe. In het algemeen klassement bezette hij ook de tweede plek. Hij had een achterstand van bijna 49 minuten op landgenoot Hans Stacey.

    Via http://www.nrc.nl/anp/sport/article597758.ece/Dakar_Rally_Vader_en_zoon_De_Rooy_uit_Dakar

    Login om te reageren
  33. Klassiekerrally zegt

    12 januari 2007 om 20:02

    Bummer :(

    Login om te reageren
  34. Klassiekerrally zegt

    12 januari 2007 om 20:28

    Over Daf gesproken: wat hebben ze toch een gaaf spul gemaakt in de loop der jaren: http://www.klassiek-techniek.nl/gfx/106/daf/index.html

    Login om te reageren
  35. Cor de Bresser zegt

    21 januari 2007 om 22:17

    Helping Hands vzw,
    Postbus 85
    B-2380 Ravels-1.
    e-mail: [email protected]
    bank: KBC 733-0340156-07
    IBAN: BE74 7330 3401 5607
    BIC: KREDBEBB Ravels, 20 januari 2007

    Persbericht
    Alternatieve Parijs-Dakar voor het goede doel !
    Uitdaging met low budget cars door Sahara naar Gambia.

    Na de succesvolle eerste editie in 2006 gaat op 24 maart, 13-20 en 27 oktober 2007
    de 2e Antwerpen – Banjul Challenge van start.
    Deze Challenge is een uitdaging om met normale, niet geprepareerde auto’s en motoren naar Gambia te rijden dwars door de Sahara zonder formele ondersteuning onderweg. Vanaf Antwerpen gaat de rit door Frankrijk, Spanje, Marokko, Mauritanië en Senegal, naar Banjul in Gambia.
    De voornaamste spelregel is dat de voertuigen op het einde van de rit geschonken moeten worden aan het goede doel.

    Voorgeschiedenis
    De formule van deze Challenge is overgewaaid uit Plymouth in Engeland. Daar werd deze rit voor het eerst georganiseerd door Julian Nowill als de Plymouth Dakar Challenge 2003.
    Er blijkt een enorme belangstelling te bestaan voor deelname aan een dergelijke uitdaging. Veel avontuurlijk ingestelde mensen willen ook wel eens in de voetsporen treden van de deelnemers van de fameuze Rally Parijs – Dakar, maar in dit geval dan met een low budget.

    Slechts drie spelregels.

    De in Engeland gehanteerde regel dat de auto’s niet meer mogen kosten dan 150 euro, hebben we vervangen voor de regel, dat de aanschafprijs van de auto’s niet hoger mag zijn dan 500 euro en er voor 150 euro aan versleuteld mag worden om hem te prepareren voor de Sahara, omdat we er enerzijds naar streven goede bruikbare voertuigen af te leveren in Gambia, en anderzijds het een uitdaging is, om met een low budget dit avontuur aan te gaan.

    De start van groep één van de Challenge vindt op 24 maart plaats in Antwerpen. Na 21 dagen vol uitdaging en nieuwe ervaringen is de finish voorzien in Banjul, de hoofdstad van Gambia. Daar dienen de deelnemers hun voertuigen in te leveren zodat deze kunnen worden geveild. De deelnemers zullen daarna per vliegtuig terugkeren naar huis. De volgende drie groepen starten op 13-20 en 27 oktober 2007.

    Sponsoring

    Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de deelnemers zelf de kosten van de Challenge dragen dan wel deze bijeen trachten te krijgen door middel van sponsoring door bedrijven (of door familie, vrienden, enz.). In ruil daarvoor kunnen reclame-uitingen worden voorzien op de voertuigen. Ook kan tegen sponsoring reclameruimte ter beschikking worden gesteld op websites die deelnemende teams ter ondersteuning van hun Challenge zelf kunnen opzetten. Andere mogelijkheden voor sponsoring zijn niet uitgesloten. Voorwaarde daarbij is dat zij niet ingaan tegen de doelstellingen van de Challenge en zijn organisator.

    Goede doelen
    De organisatie van de Antwerpen – Banjul Challenge is in handen van de vzw Helping Hands. Deze vereniging zonder winstoogmerk heeft als doelstelling in brede zin het verlenen van materiele en immateriële steun aan humanitaire projecten in ontwikkelingslanden. Een van de mogelijkheden daartoe is het organiseren van o.a. Challenges met auto’s en motoren. Alle baten worden ter beschikking gesteld van goede doelen.

    Helping Hands vzw heeft een lijst opgesteld van 22 goede doelen in Gambia waaruit de deelnemers zelf een keuze kunnen maken. De opbrengst van de veiling van het betreffende voertuig zal aan het vooraf gekozen goede doel worden geschonken. Alle selecteerde goede doelen zijn erkend door de Jammeh Foundation For Peace in The Gambia. Dat is een onafhankelijke charitatieve organisatie in Gambia, waarvan de president Dr. Alhaji Yaha A.J.J. Jammeh beschermheer is.

    Afspraken in Gambia
    Met deze Gambiaanse organisatie heeft Helping Hands een Memorandum Of Understanding ondertekend. Hierin is onder meer vastgesteld dat de Jammeh Foundation For Peace in The Gambia de veiling van de voertuigen op zich neemt en zorg draagt voor de verdeling van de opbrengsten tussen de gekozen goede doelen. De ondertekening van het Memorandum vond plaats op 8 mei 2006 in Banjul door ondergetekende en de vice-president van Gambia H.E. Dr. Isatou Njie-Sady, tevens voorzitster van de Jammeh Foundation. Deze ceremonie is breed uitgemeten in de Afrikaanse pers. De nationale televisiezender GRTS opende die dag zelfs het 8 uur journaal met deze gebeurtenis.

    Ervaring
    Ondergetekende, Cor de Bresser, heeft reeds twee maal deelgenomen aan de Nederlandse versie van de Challenge. Hij heeft daarbij veelvuldig de publiciteit gehaald rond het Schoolbusteam (zie http://www.schoolbusteam.nl). Een schoolbus die hier geen dienst meer mocht doen is toen daarheen gereden en deze wordt nu in Gambia ingezet om elke dag vele kinderen een urenlange voettocht naar school te besparen. Vanuit de gehele grensstreek volgden vele enthousiaste reacties op deze deelname aan de Challenge en de aansprekende invulling ervan.
    De ervaring van het overbrengen, veilen of schenken van goed bruikbare voertuigen en voertuigen die daadwerkelijk tot nut van de Gambiaanse bevolking kunnen zijn, hebben de aangezet gevormd tot dit nieuwe initiatief, de Antwerpen – Banjul Challenge .
    Helping Hands is daarbij opgericht, niet alleen om de organisatie in goede banen te leiden maar vooral ook om de Gambiaanse bevolking op directe wijze te kunnen ondersteunen in het verwezenlijken van diverse projecten. 14 oktober 2006 werd de eerste Challenge vanuit Antwerpen verrreden en was meteen een succes.

    Inschrijving nu geopend voor deelname

    Voor alle geïnteresseerden die zich aangetrokken voelen tot het avontuur, en bovendien de doelstelling van Helping Hands een warm hart toedragen, staat inschrijving voor deelname aan de Challenge vanaf nu open. In principe kan iedereen, ongeacht de leeftijd of nationaliteit , aan de Challenge deelnemen. Aspirant-deelnemers vinden alle benodigde informatie op de website. Daar zijn ook het huishoudelijke reglement en inschrijfformulier te downloaden.

    De website van de Challenge: http://www.antwerpenbanjul.com
    Voor meer info kunt u ook mailen naar : [email protected].
    Telefonische inlichtingen op 003214-657457
    GSM 06-46343542

    Cor de Bresser
    Voorzitter Helping Hands vzw

    Login om te reageren
  36. Jan zegt

    6 april 2007 om 09:57

    @Rick Dos: Incorrect. DAF was toen van International Harvester.

    Login om te reageren
  37. Cor de Bresser zegt

    13 december 2007 om 20:01

    Op dinsdag 18 maart vertrekt de eerste groep van de Antwerpen Banjul Challenge 2008.Voor een rit van 7200 km. Door 7 landen via Dakar naar Banjul de hoofdstad van Gambia.

    Tegenhanger Barrelrace.
    De Challenge is een uitdaging om met een normale niet geprepareerde auto of motor in de voetsporen te treden van de echte Dakar rally. Maar in dit geval gaat het er om een goed bruikbare auto of motor af te leveren die geveild wordt voor het door de rijders gekozen goede doel in Gambia. Dit in tegenstelling tot een barrelrace die vanuit Nederland vertrekt waarbij de deelnemende auto’s slechts 500 euro mogen kosten.
    Bij de Belgische editie die van uit Antwerpen vertrekt rijden zelfs schoolbussen, ambulances en auto’s mee die in Gambia weer ingezet worden voor een tweede leven. De 1000 euro limiet waarover op de website gesproken wordt is slechts om aan te geven dat men al deel kan nemen met een auto uit de laagste prijsklasse.

    Goede doelen
    Met de vorige edities van de Challenge zijn weer verschillende projecten in Gambia gesteund.
    Zo kan een school in Kerre Serring verder afgebouwd worden. Het dorp Nyofelleh ontving een ambulance die met de Challenge meekwam. En in Jiboro gaat men een landrover van de Challenge inzetten om patiënten te vervoeren. In Kartung kregen 45 kinderen mondharmonica’s en een week les van een lerares die met de Challenge meekwam.
    In Tujering kon begonnen worden met de bouw van een school dank zij de verkoop van de auto en ingezamelde sponsorgelden van het Wolofteam! In Banjul werd een kleine vrachtwagen met hulpgoederen, zoals rolstoelen, medicijnen, computers, schoolspullen, etc, gelost die met de Challenge meekwam. En de auto werd geschonken aan een ziekenhuisproject in Kartung. Een schoolbus doet nu dienst in het district Brikama. En een landrover wordt nu ingezet voor hand en spandiensten bij het school- en ziekenhuisproject in Latrya. In Kendingsabel kan gestart worden met het afbouwen van het katholieke kerkje dank zij de verkoop van de Volvo van een van de teams. En de kas van de Chamber of Commerce is weer aangevuld uit de verkoop van auto’s om microkredieten voor vrouwen te verstrekken. En een project met zonne energie in Brufut ontving de opbrengst van een auto. In Faraba Sutu kan men de ingestorte kleuterschool herbouwen.
    Ook voor 2008 staan er weer een aantal projecten op de website waaruit de rijders hun keuze kunnen maken.

    Veiling.
    Om de auto’s in Gambia te veilen werken we nauw samen met de Jammeh Foundation For Peace, een organisatie die de projecten in Gambia coördineert en selecteert. Tevens organiseert deze Foundation, waarvan de president van Gambia beschermheer is, de veiling van de auto’s en zorgt dat de opbrengsten bij de projecten komen.

    Deelnemers
    Intussen geniet deze opzet van de Challenge een steeds grotere bekendheid. Er hebben zich al weer 20 deelnemers aangemeld. Deze zijn afkomstig uit heel Nederland en België.
    Zij betalen slechts 250 euro inschrijfgeld per team aan de organiserende Vereniging zonder winstoogmerk Helping Hands die in Ravels België gezeteld is.

    Op de website: http://www.antwerpendakar.be is alle informatie te vinden.

    Login om te reageren
  38. bmw6cyl4live zegt

    31 december 2007 om 13:20

    en met uitzondering van de rest van de nederlandse trucks. mag ik toch hopen. de Rooy heeft het altijd goed voorelkaar maar ik denk dat dit jaar de ginnaf`s van van Ginkel cker kansmaken op de eindzege.

    Login om te reageren
  39. Tom zegt

    22 januari 2009 om 16:29

    Gerard de Rooy mooi 3e geworden dit jaar e(2009)

    de TurboTwin X1 had i,n totaal 1200pk.

    mn pa heeft ooit hier in het dorp met the bull meegereden 1 dag voor het vertrek naar Parijs.
    was toen ook super zei hij.
    zonder problemen reden ze op hun gemak met iets meer als 170km van achel centrum richting nederlandse grens…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North