Het was al min of meer aangekondigd: Ford zou in Detroit een conceptmodel tonen van de nieuwe (2015) Ford F-150, al jaren Amerika’s bestverkochte auto. En dit is hem! Hij heet Atlas.
Brandstofbesparing door gewichtsbesparing, daar draait het om bij de volgende generatie F-150. Aluminium is het sleutelwoord, en Ford heeft zichzelf de ambitieuze opgave gegeven maar liefst 300 tot 400 kg van de pickup te schaven.
Onder de kap ligt een ongespecificeerde nieuwe generatie Ecoboost-motor, met start-stop, die 20% zuiniger en 15% CO2-efficiënter moet zijn. Naast puur motorische aanpassingen leveren ook de volgende zaken voordeel op:
– Active Grille Shutters: Automatic shutters behind the grille stay open when extra engine cooling is needed, such as during low-speed stop-and-go driving or while working in hot weather. The shutters automatically close to improve aerodynamics when cruising on the highway at steady speeds
– Active Wheel Shutters: Automatic shutters in the wheels are hidden to improve style at rest and low speeds, but automatically close at highway speeds to improve aerodynamics. Self-charging batteries use energy from the wheels’ motion to power the shutters
– Drop-Down Front Air Dam: A drop-down front wind spoiler lowers at highway speeds to improve underbody airflow. The air dam is raised at low speeds to improve ground clearance – helpful for off-roading
– Power Running Boards: Auto-deploying running boards help passengers enter the truck at rest and tuck up against the truck when it is moving to improve aerodynamics and ground clearance
Klinkt mooi, maar halen deze exotische goodies de productieversie ook, of is het pure demonstratie? Het interieur is voorzien van allerhande doorzichtige schakelaars en baadt in blauw licht, zoals je hierboven kunt zien. Daarnaast zitten er handigheidjes in de auto zoals stopcontacten om je gereedschap mee op te laden.
Een video van Fords nieuwste pickup-concept vind je op autojunk, en een retehandige Infographic (PDF) staat HIER.
Wist je trouwens dat het dit jaar 150 jaar geleden is dat Henry Ford werd geboren? (op 30 juli 1863)
Improving aerodynamics? Met de stroomlijn van een kleerkast?
@ronin1130: De Cw-waarde van de CLA zal hij niet halen nee.
@ronin1130: Mwoah, op hoge snelheden kan dit wel iets uitmaken qua verbruik…
@ronin1130:
Als Mercedes dit kan bij hun zeecontainers: G, M, ML & GL-Klasse, dan zal dat zeker lukken bij deze F150 die een kleiner frontaal oppervlak heeft.
@bullgod76: kleiner frontaal oppervlak? Heb je er wel eens één in je binnenspiegel gezien? Ik zag niets anders meer…
Blijft gewoon een lomp en groot apparaat wat een gemiddeld persoon helemaal niet nodig heeft.
Op sommige plekken in de VS een werkpaard wat je nodig hebt, maar veel mensen denken hem ook ‘nodig’ te hebben.
Volgens mij kan dat ding gewoon níet mooier dan de huidige worden..
M.a.w. ben dus wel benieuwd.
@kaasboerin: het is maar net wat je mooi vind maar de huidige ziet er m.i. sowieso een stuk beter uit dan wat ze hier laten zien. Ik vind het een beetje sneu dat je probeert om een boerenpummelapparaat er modern en geavanceerd uit te laten zien door allemaal onnodige vouwen en lijnen en neon etc etc. Dat heeft zo’n ding toch helemaal niet nodig? Overigens snap ik allicht dat het een concept is.
Blijft heerlijk zulke auto’s die gewoon nog ontworpen worden zonder rank of klein te moeten ogen. Nee, gewoon hoe groter, hoe beter!
Hopelijk weer een Raptor-versie. Die huidige is zo lekker!
Mooi zeg! Maar dat ze die aerodynamische snufjes achterwegen laten, door die dingen zullen de IJsberen t heus niet overleven
Wat een fraai interieur. Nee wacht ;)
Mooie auto voor in een land als Amerika maar hier totaal onpraktisch. Vind het altijd vrij aso als zo’n bakbeest weer eens 1,5 parkeervak in gebruik neemt.
Nuttig of niet, voor t type auto vind ik m stiekem best mooi! Stoer modern uiterlijk, fraai interieur. En daarbij kick ik op zulke blauwe verlichting :P Aerodynamica verbeteringen zijn klein, ben benieuwd naar de invloed. Iig ingrepen waar je tijdens t rijden niets van merkt…
Vind de huidige raptor zo mooi, daar komt dit niet zomaar overheen
Heuj, nog meer kleine prullen die kapot kunnen gaan!
Die lichten zijn wel cool vorm gegeven.
ik wil een bedrijfs-auto ..
moet alleen wel zuiniger / chiquer / sterker / bruter zijn als de nieuwe Land Rover ..
Ford Atlas dus ..
@lincoln: Je bedoelt ‘sjieker’ zeker..
@gerard1710:
ja .. maar die gaf een rood streepje op mijn macbook ..
dus werd helemaal onzeker ..
@lincoln: hahahaha, die mouw van jou is oneindig lang.
Geweldig. +10
@kaasboerin: Idd, die zag ik niet aankomen..
I want it! wat een brute wagen en dat is nog zacht uitgedrukt, het zou mij niet verbazen als deze auto in de volgende Transformers film gebruikt wordt.
Ziet er nog altijd retebruut uit! Zeg Ford, doe maar maken!
Ben benieuwd wat die eco motoren in een pick up gaan doen?? Lijkt me dat ze geen 1.0 125pk versie er in hangen. Maar ipv +- 5.0 naar? 4.0, 3.5 hybride??
@mightymike:
Huidige F150 heeft ook al een Ecoboost motor, is gewoon een dikke V8!
@reactief:
Excuus… 3.5 V6
Lijkt meer een update van de Superduty. Wat een formaat!
@adyton:
Ford komt elk jaar met zo,n Tonka geval op de proppen ..
veelste protserig ..
veelste groot ..
leuke concepts iig ..
Opzich wel een mooi ding. Afgezien van het interieur, het is een werkpaard daar hoort dus een interieur in te zitten die niet kapot kan en knoppen heeft die je met handschoenen kan bedienen. De buitenkant lijkt een beetje op de F-250/350 en dat vind ik echt bij dit soort auto’s passen. Ik vind de huidige er een beetje lullig uitzien.
Dik interieur, maar waarom al die blauwe lampjes?