• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford en GM dreigen VS te verlaten

Auteur: autoblogger, gepost 26 augustus 2007 om 22:37 – 33 Reacties

Ford Fusion at Ford World HQ

De autoproducenten Ford en General Motors zullen Detroit (motorcity) verlaten indien er niet snel iets gedaan wordt om de loonkosten te verlagen. Ze zijn daarvoor in gesprek met de United Auto Workers union, de meest invloedrijke vakbond in de Amerikaanse autoindustrie. Onlangs schreven we nog dat de Amerikaanse ‘Grote Drie’ (GM, Ford, Chrysler) het steeds slechter doen, er zijn op korte termijn dan ook harde maatregelen nodig. En dan heb ik niet over korting op pickups…

Er is actie nodig. Ford en GM betalen nu een geschatte $71 dollar per manuur en dat moet omlaag. Werknemers verdienen zo’n $27 dollar per uur en de rest wordt voornamelijk besteed aan overhead zoals pensioenen en ziektekosten. Ford en GM hebben duidelijk gemaakt dat de uurkosten omlaag moeten naar $50 dollar, dat is ongeveer 30%.

Als dit niet mogelijk is zullen de fabrikanten hun productiefaciliteiten verhuizen van Noord-Amerika naar Latijns-Amerika of Azië, waar de loonkosten een heel stuk lager liggen. Voor 14 september moet er duidelijkheid zijn, dan verloopt het contract met de UAW (bron: observer).

PS: afgelopen vrijdag is de eerste fabriek al gesloten, 1200 werknemers zijn de lul…

Foto: resedabear @ Flickr.

Ook interessant!

  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, GM

Vorig bericht: « Peugeot 308 hybride diesel concept
Volgend bericht: Renault Twingo GT-R van Elia »

Lees Interacties

Reacties

  1. AppieFlappie zegt

    26 augustus 2007 om 22:46

    Oke dat zijn harde woorden…..

    Minder verdienen of de grote kans dat je straks geen werkt hebt. Ik zou voor het eerste gaan…

    Login om te reageren
  2. Chief_S5 zegt

    26 augustus 2007 om 22:47

    Dat is echt zwaar klote, voor de werknemers dan hé. Die eikels moeten maar eens interessante auto’s gaan bouwen… :(

    Login om te reageren
  3. Leooow zegt

    26 augustus 2007 om 22:49

    Dan zit je met de gebakken peren zeg, probeer dan maar weer eens een baan te vinden. Vooral omdat al dat soort bedrijven waar ze zouden kunnen werken verhuizen naar Azië.

    Login om te reageren
  4. Jandepandaman zegt

    26 augustus 2007 om 22:51

    …En waar verplaatsen ze straks hun produktie heen…? Juist- Chinaaaaaaaaaaaa……….!!!

    Login om te reageren
  5. LC zegt

    26 augustus 2007 om 22:54

    @Chief_S5

    Daar ligt het niet aan, Neem Ford als voorbeeld ze produceerde teveel SUV modellen. Nu de markt daavoor steeds kleiner wordt draait Ford in de verliezen. Heel kort samengevat, Ps kijk eens meer naar de Discovery Channel.
    ;)

    Login om te reageren
  6. Chief_S5 zegt

    26 augustus 2007 om 22:58

    @ LC: Ik zeg toch ook, interessante auto’s! Dat zijn dus auto’s waarnaar de vraag gro(o)t(er) wordt/is en de markt groot is. Dus niet van die dingetjes die mensen steeds minder of gewoon niet gaan kopen.. :P Ennuh.., ik kijk vaak genoeg Discovery Channel…

    Login om te reageren
  7. Armada zegt

    26 augustus 2007 om 22:59

    Zullen die echte Amerikanen leuk vinden. Als zelfs hun auto al niet meer in de VS wordt gemaakt kunnen ze helemaal niets meer rijden.

    Login om te reageren
  8. LC zegt

    26 augustus 2007 om 23:02

    Latijns-Amerika??, bouwen de Amerikanen daar niet een grens om te verkomen dat illigalen het land binnen komen. Nu zijn er plannen om een groot bedrijf daar te vestigen, best slim zo maakt Ford wellicht winst en zo hoeven ze geen muur/hekken/wachtorens te bouwen. Het kan voordelig uitpakken. Ik ben benieuwd.

    Login om te reageren
  9. Rob USA zegt

    26 augustus 2007 om 23:04

    @ hierboven: goed lezen !!! Er staat nergens dat de werknemers dat moeten
    inleveren !!! ze willen natuurlijk dat de staat minder belasting heft !!!!
    En er komen dadelijk zat goeie modellen let maar op !!! bv nieuwe Camaro :)

    Login om te reageren
  10. LC zegt

    26 augustus 2007 om 23:04

    @Chief_S5

    Laten we het hierbij houden er spelen zich meerdere factoren af, dat tot slechte verkoop resultaten leiden.

    Login om te reageren
  11. autoblogger zegt

    26 augustus 2007 om 23:24

    @Rob USA: de Camaro lijkt mij ook leuk, maar je ziet toch wel dat het op deze manier niet lang goed zal gaan… dan kunnen ze wel leuke concepts maken, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk.

    Login om te reageren
  12. Supermug zegt

    26 augustus 2007 om 23:36

    Het is inderdaad de loonkost wat omlaag moet. Hetzelfde wat in België het probleem is. Met het loon van de werknemers is er geen probleem maar als je uittelt dat een Amerikaanse werknemer gemiddeld $27 verdiend en dat aan de werkgever ongeveer $71 kost dan heb je een probleem. Maar ja, die oorlog in Irak is ook niet goedkoop natuurlijk. Hoe betaald Bushmans dat allemaal. Ziekteverzekering omhoog, onderwijsgeldl omlaag en daarbij nog het gaatje in de begroting nog wat uitrekken.
    Het ziet er somber uit voor Ford en GM want ik denk niet dat Bush daar iets aan kan en wil aan doen.

    Login om te reageren
  13. nichos zegt

    26 augustus 2007 om 23:48

    Ik denk eigenlijk dat het probleem niet bij de staat ligt..
    Zoals ik het artikel opvat: de loonkost is niet per se overdreven hoog, maar omdat de staat geen voldoende ziekteverzekering/pensioenfonds heeft betalen de constructeurs per werknemer voor die 2 dingen.

    Het is volgens mij niet kiezen tussen minder verdienen of werkloos, maar tussen minder pensioen en ziekteverzekering en werkloos..
    Soit, op de lange lijn is het eigenlijk hetzelfde :)

    Login om te reageren
  14. Supermug zegt

    26 augustus 2007 om 23:55

    Bij bedrijven is het probleem heel dikwijls die ziekteverzekering. In Amerika is die abnormaal hoog en veel bedrijven betalen die voor zijn werknemers. Als men dat niet in zijn contrakt heeft heeft men meestal geen ziekte verzekering omdat het zo duur is.
    Dus moeten we toch maar niet klagen hier in België en Nederland.

    Login om te reageren
  15. Robin zegt

    27 augustus 2007 om 00:10

    Dat is niet goed voor de economie!

    Login om te reageren
  16. RubenBaeten zegt

    27 augustus 2007 om 00:18

    Vijf punten voor Robin! :-P

    Login om te reageren
  17. TT man zegt

    27 augustus 2007 om 07:41

    Typisch een geval waar de vakbonden teveel macht hebben gekregen en zo “goed” onderhandelt hebben dat ze het onderste uit de kan hebben gehaald en nu dus met lege handen achterblijven als ze niet snel inbinden.
    Het blijft natuurlijk lastig om te concurreren met lage lonen landen, maar als je op de lokale markt iets duurder bent, zal een fabrikant heus niet verhuizen (kost ook geld, en chauvinisme is ook wel wat waard), maar dit gebeurt wel als je de hoofdprijs wilt hebben als vakbond en continu stakingen loopt uit te schrijven.

    Login om te reageren
  18. bob zegt

    27 augustus 2007 om 07:50

    Het klopt inderdaad dat de ziektekosten in de VS eigenlijk schoftig duur zijn. Elke maand ongeveer een paar honderd euro uit mijn eigen zak en de baas betaald daarboven op nog eens een paar honderd euro per maand voor mijn familie. Ford verkoopt niet alleen maar pickups of grote SUVs … maar helaas wat ze verkopen is nou niet echt denderend. De oude Focus is er nog steeds hier en de Mustang gaat dan ook nog wel .. maar de rest hangt er een beetje bij. Je koopt een Ford omdat je goedkoop vervoer wilt hebben en niets meer. De Fusion (de auto die op de foto staat), is gebaseerd op de Mazda 6.

    Login om te reageren
  19. Chrizzzie zegt

    27 augustus 2007 om 08:22

    De loonkosten zijn in Amerika gewoon de pan uitgestegen dus deze reactie was te verwachten. Daarnaast zijn de pensioenpremies heel erg hoog waar vooral GM mee in de maag zit.

    Een ander groot probleem is dat de Amerikaanse OEM´s “gestimuleerd” worden om leveranciers te kiezen die uit de VS komen. Dit zijn uiteraard niet de goedkoopste.

    Ik denk zelf dat de productie steeds meer naar Mexico zal verhuizen waar ze met open armen worden ontvangen.

    Login om te reageren
  20. Chrizzzie zegt

    27 augustus 2007 om 08:24

    Hier komt nog bij dat GM en Ford nog een soort van maatschappelijke verwantschap voelt met de VS en dus niet zo snel de productie zal verplaatsen maar Cerberus die Chrysler bezit heeft dit een stuk minder en zij willen als investeringsmaatschappij zoveel mogelijk geld verdienen en dat betekend dus het verplaatsen van productie.

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    27 augustus 2007 om 08:59

    Bush is van meet af aan al niet begaan geweest met de auto-industrie .. dus een hele terechte beslissing van ford/gm.

    Login om te reageren
  22. gydo zegt

    27 augustus 2007 om 09:06

    als ze maar musselcars blijven bouwen vind ik het best

    Login om te reageren
  23. Nietrijker zegt

    27 augustus 2007 om 09:22

    Komen er eindelijk betere auto’s uit China… hoewel…

    Login om te reageren
  24. 3-serie zegt

    27 augustus 2007 om 09:40

    Toyota heeft toch ook tich autofabrieken in de US of A staan en maken wel winst….

    Ik vindt die loonkosten discussie een beetje overtrokken oftewel lijkt een kwestie van indekken. Voorbeeldje:

    Ik ga ff uit van een 40 urige werkweek en 3 weken vakantie = +/- 140.000 Dollar per jaar. In een efficiente autofabriek kan er per werknemer gemiddeld zo tussen de 80 en 100 auto’s per jaar gebouwd worden. Uitgaande van 80 dan zijn de werknemenskosten per auto dus zo’n = 1750 dollar. ( zo’n 1300 euro)

    Dus die werknemerskosten zijn maar een fractie van de verkoopprijs. Zelf bij goedkope auto’s is het niet meer dan 10%……..

    Login om te reageren
  25. Rob USA zegt

    27 augustus 2007 om 10:09

    @autoblogger: Gelukkig is de Camaro al het stadium van concept voorbij en word hij volgend jaar verwacht.GM denkt er een hit mee te scoren en er minimaal 100.000 per jaar te verkopen en zo weer wat beter in hun cash komen te zitten.Beetje wat de Cayenne voor Porsche was/is. Wat ik ook wel verwacht omdat hij super goed onthaald is,ook bij mij. :) Buiten de Camaro zie ik nog wel meer parels bij hun concepts maar of dat idd genoeg omzet geeft om de jappen ed. op afstand te houden zal nog erg pittig worden.

    Login om te reageren
  26. Winky zegt

    27 augustus 2007 om 10:35

    @3-serie

    Tussen de uiteindelijke verkoopsprijs en prijs af-fabriek zitten nog grote marges en ook de belastingen. Van de uiteindelijk af-fabriekprijs is het dus een veel groter percentage dan die 10%.

    Login om te reageren
  27. Pomoek zegt

    27 augustus 2007 om 11:42

    De oorzaak van de hoge arbeidskosten in de VS zijn veelal toe te schrijven aan de macht van de vakbonden. Zonder unioncard geen werk. De vakbonden hebben een heleboel eisen mbt. pensioenen en secundaire arbeidsvoorwaarden weten af te dwingen wat de loonkosten nu zo hoog maakt. Het grootste probleem zit m.i. in de matige kwaliteit van de amerikaanse auto’s. De loonkosten in Duitsland zullen toch echt niet veel lager liggen, maar daar zijn de problemen toch beduidend minder groot.

    Login om te reageren
  28. de sjonnies zegt

    27 augustus 2007 om 12:25

    Vooral de in de zestiger jaren afgesloten pensioen kontraktenmet de vakbonden doen de Amerikaanse auto industrie nu financieel veel pijn.
    Toen, om stakingen a la British Leyland te voorkomen hebben ze met dure secundaire arbeidsvoorwaarden ingestemd, immers de Amerikaanse auto industrie draaide op z’n top en de bomen groeiden tot in de hemel.

    Login om te reageren
  29. 3-Serie zegt

    27 augustus 2007 om 12:32

    @ Winky

    wat ik dus probeer te zeggen is dat de loonkosten maar een klein onderdeel vormen van de uiteindelijke kosten (inkoop, logistiek, ontwikkeling, garantie, marketing, etc). Desondanks wordt het ’te hoge kostenniveau’ in de schoenen geschoven van de salariskosten van de fabrieksmedewerkers.

    Login om te reageren
  30. bmw zegt

    27 augustus 2007 om 13:05

    weer heel wat reacties waar veel naïviteit in weerklinkt… Wat is er mis met goede arbeidsvoorwaarden, bereikt dankzij het werk van een vakbond? Het lijkt wel in de mode om alles weer te willen afbreken. Wie gaat die auto kopen, denk je? Juist, ja, die duurbetaalde arbeider, die liefst verzorgd wordt als hij ziek is. Dat wist Henry Ford al aan het begin van de 20ste eeuw (oh, Ironie). De uitspraken van sommigen als zouden die arbeiders teveel verdienen, zijn echt wereldvreemd en koren op de molen van diegenen die ons liefst weer in 19de eeuwse toestanden brengen. Zonder vakbonden zou je zelfs nooit stemrecht gehad hebben. En ga maar eens 8 uren aan zo’n band auto’s in elkaar knutselen, je zal zien hoe leuk dat is…

    Login om te reageren
  31. Rick dos zegt

    27 augustus 2007 om 15:51

    “Als dit niet mogelijk is zullen de fabrikanten hun productiefacliteiten verhuizen van Noord-Amerika naar Latijns-Amerika of Azië, waar de loonkosten een heel stuk lager liggen.”

    En zij geloven het zelf? Oorlogsretoriek. Als dit niet zo is, dan zijn ze wel heel naief!…………Oh wacht eens even we hebben het hier over Amerikaanse autofabrikanten, hè?

    Auto Union Workers you’re screwed!

    Login om te reageren
  32. Barry330cd zegt

    27 augustus 2007 om 16:02

    @3-serie: In dit geval wordt niet over salariskosten gemekkerd, maar over de pensioenlasten en ziektekostenverzekeringslasten van huidige EN oud werknemers. Die zijn zo hoog, dat het Ford en GM onmogelijk wordt gemaakt om concurrerend te zijn tov Toyota en anderen die arbeiders tewerk stellen die niet bij een vakbond zijn aangesloten. Ik kan me dus goed voorstellen dat zij dit dreigmiddel gaan gebruiken, tenslotte willen ze als fabrikant wel kunnen blijven bestaan.

    Login om te reageren

Trackbacks

  1. Autoblog.nl schreef:
    24 september 2007 om 20:13

    GM staakt!…

    Afgelopen weken hebben GM en de UAW (United Auto Workers union) samen om een tafeltje gezeten. GM wil de loonkosten flink omlaag hebben, anders kan men internationaal niet meer concurreren en zal men de productie verhuizen naar Latijns-Amerika of Azië….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North