• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Escort mk2 rally-spectakel (Block meets Atkinson)

Auteur: Alwood, gepost 14 september 2009 om 11:03 – 32 Reacties

Ford Escort geeft een pootje


Wat hoor ik daar, is dat de koffie? Dat betekent tijd voor een lekker ochtend-videootje. Weer die Ken Block, weer driften, maar wat is dat voor rare auto? Was de pImpreza stuk? Geeft niet, een Escort is toch veel leuker.

Rally-auto’s zijn flink ontwikkeld over de jaren heen. Ze sturen meer precies, de motoren leveren de kracht soepeler aan en ze hebben grip waar dat vroeger ondenkbaar was. Zo kunnen ze door het aantrekken van de handrem bijvoorbeeld de voorwielaandrijving tijdelijk uitschakelen. Driften wordt op die manier een eitje, maar het spektakel haalt het niet bij dat van een echte achterwielaandrijver. Een achterwiel aangedreven Lancia Stratos, of Ford Escort!

Zelfs mr. Gymkhana himself wordt duidelijk geraakt door alles wat de oude Ford te bieden heeft. Samen met Rally-matti Chris Atkinson ging Ken een dagje scheuren op het parcours van Team O’Neal School. De boodschap is duidelijk: respect your elders.

Met dank aan Mark voor de tip!

Ook interessant!

  • Ford GT40 en 911 Targa rijden afgrond in tijdens rally [video]
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Video: Vrachtwagen duwt Ford van de weg
  • Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af
    Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af

Nieuwste artikelen

  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
  • Elon Musk moet van hoge rechter één Dollar betalen
  • Saboteerde Porsche echt haar Russische klanten met ‘kill switch’?
FacebookTweetPinLinkedIn

escort, Ford, ken-block, rally, Video

Vorig bericht: « Officieel: nieuwe Volvo C30 R-Design
Volgend bericht: Dit is de Volkswagen L1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. frans zegt

    14 september 2009 om 11:04

    -edit: check, tnx!-

    Login om te reageren
  2. TR zegt

    14 september 2009 om 11:13

    Super vet. Extreem tricky deze escort.

    Login om te reageren
  3. Kyanite zegt

    14 september 2009 om 11:15

    Leuk raggen met een MK2. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Escort MK1.

    Gisteren (zondag 13 september) op EFE 2009 (European Ford Event) in Landgraaf stonden ook diverse rally uitvoeringen van de Escort MK1 en MK2, uiteraard ook wat Escort Cosworths en een Puma Rally.

    Login om te reageren
  4. Tomaaas zegt

    14 september 2009 om 11:16

    COOL

    Login om te reageren
  5. Freez zegt

    14 september 2009 om 11:17

    Oude escorts heersen!

    Voorstel om het WRC te beperken tot 2WD? (Liefst RWD!)

    Freez

    Login om te reageren
  6. Simpson zegt

    14 september 2009 om 11:23

    leuk dit. zoeen had onze buurman ook.
    wel een 1.1 in koeievlaaibruin uiteraard, maartoch :mrgreen:

    Login om te reageren
  7. lodewijk zegt

    14 september 2009 om 11:24

    “Zo kunnen ze door het aantrekken van de handrem bijvoorbeeld de voorwielaandrijving tijdelijk uitschakelen”
    Moet dat niet achterwielaandrijving zijn?
    Ik ben bezig met een bmw 2002 om te bouwen naar rallyauto, ik hoop dat het zo veel fun word als met deze ford escort.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      14 september 2009 om 13:09

      @lodewijk:

      Als je af en toe wat leuke foto’s hebt zijn die uiterst welkom op Autojunk. Ben stiekem wel heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien en wat je aanpassingen zijn.

      Login om te reageren
  8. Laue zegt

    14 september 2009 om 11:25

    Vroegah toen 4wielaandrijving bestond uit het monteren van dubbellucht. :P

    Login om te reageren
  9. SpeedfreakR zegt

    14 september 2009 om 11:26

    Ik dacht eerst huh automaat?… maar toen zag ik de flipper :P vet filmpje

    Login om te reageren
  10. Ferdinand1 zegt

    14 september 2009 om 11:27

    Heerlijk simpel zo’n Escort mk2. En hmmm…waar wil ik Ken Block nou eens in zien? Nu hij laat zien dat hij uit zijn Subaru kan stappen wil ik hem ook wel eens in een Audi Sport Quattro zien!

    Login om te reageren
  11. Laue zegt

    14 september 2009 om 11:47

    [Fix] de pImpreza stuk? [Fix/]

    Pimpreza? is dat met opzet? of typfoutje? :P

    Login om te reageren
  12. David zegt

    14 september 2009 om 11:51

    “Zo kunnen ze door het aantrekken van de handrem bijvoorbeeld de voorwielaandrijving tijdelijk uitschakelen. Driften wordt op die manier een eitje”

    Bij de 4-wiel aangedreven auto’s wordt dan het midden differentieel 100% open gezet. Hierdoor hoef je niet de koppeling in te drukken voordat je de handrem aantrekt en je kan aandrijving houden op de voorwielen.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      14 september 2009 om 11:59

      @David: Als je de handrem een klein beetje aantrekt kan je op die manier ook de aandrijving even ‘loskoppelen’ van de voorwielen. Je hebt dan effectief een rwd…

      @Laue: meh, opzet ;) het is dan ook niet makkelijk meer nog een originele 2e hands te vinden…

      Login om te reageren
  13. M-lover zegt

    14 september 2009 om 12:23

    dit noem ik mooi! oude ford escorts, bmw 02’tjes en opel manta’s… ik wou dat ik gewoon een paar jaar vroeger geboren was ;)

    Login om te reageren
  14. viggen60 zegt

    14 september 2009 om 12:25

    Waarom zit daar een sequentiele bak in? Naar mijn weten was dat toen nog niet in een mk2?

    Login om te reageren
  15. frans zegt

    14 september 2009 om 12:31

    @Lodewijk, het lijkt me dat je gerust wat meer mag vertellen over je project. Ik vermoed dat meer mensen ee ‘2002 Rally’ wel kunnen waarderen. Anyone agree?

    Login om te reageren
  16. heidekonijn zegt

    14 september 2009 om 12:32

    @viggen60
    Ford wijst de weg … :-)
    Zou die kleur ook hip worden?

    Login om te reageren
  17. M-lover zegt

    14 september 2009 om 12:58

    @frans: Agree. :P

    Login om te reageren
  18. midasracer zegt

    14 september 2009 om 13:01

    Mooi he, old school auto’s. Mijn eerste auto was een C-Kadetje in beigegeel. Zo’n gruwelijke jaren 70 kleur (van mijn vader gekocht, had eerst een 1200S in knaloranje en zwarte motorkap, maar helaas total gereden). Lekker simpele auto met starre achteras en rwd waar je ook zo lekker mee kon gummen. Tegenwoordig moet je met dienbladen onder de achterwielen rijden om het gevoel een beetje te kijgen.
    Dit Escortje is zwaar verbouwd, die jankende rechte tandwieltjes in de (seq.) versnellingsbak zijn echt niet standaard! Maar nodig om de boel heel te houden met het aanzienlijk toegenomen vermogen. Jammie!

    Login om te reageren
  19. GuidoBmw zegt

    14 september 2009 om 13:34

    Haha, super gaaf! nog een kek karrewtje :P

    Login om te reageren
  20. AMG Powerrr zegt

    14 september 2009 om 13:59

    Echt vergelijkingsmateriaal… Ik wil zo’n proef dan wel eens doen met een X1 en kijken wat er van overblijft.

    Login om te reageren
  21. Ralph zegt

    14 september 2009 om 14:05

    Precies… die Frot Eskrot is ouwe meuk!

    Gewoon met dé BMW X1! ! ! -SPAM- -SPAM-

    Die mK.II Escort is van de Rallyschool, dus voor de makkelijk van dé cursusisten uitgerust met schakelflippers.
    Maare de pook zit er nog steeds!

    Enne Kennie zit te lachen en te gieren tesamen met Atkinson.
    Dat heb ik hem in de Scooby Impreza nog niet zien doen.
    Wat als Mr. DC nou eens WRC ging rijden?
    Showriden kan ie als de beste, in de Escort geeft niet veel toe op de stuurmanskunsten van Chris!

    Login om te reageren
  22. RenesisHP zegt

    14 september 2009 om 14:57

    Het zoveelste bewijs dat RWD gewoon het leukste blijft.

    Login om te reageren
  23. ZwerverRoodbaard zegt

    14 september 2009 om 16:55

    Gaat weer lekker bommehard en deze keer met een fatsoenlijke Rallywagen :D

    Login om te reageren
  24. Fortuna zegt

    14 september 2009 om 17:37

    Flippers en sequentiële bak horen toch niet in een Mk2.

    @lodewijk

    BMW 2002 is uitermate geschikt voor een flinke dosis fun!

    Login om te reageren
  25. MSC zegt

    14 september 2009 om 18:29

    Dit is gewoon de BDA uitvoering, een 2.0 16 klepper met sequentiele bak er tegen, erg populair in Groot-Brittanie, hier zien we ze vaker met de Pinto blok( orgineel Ford) mr de BDA’s komen ook vaker voor, hevige wagentjes, 240 pk ongeveer!

    Login om te reageren
  26. Dennis zegt

    14 september 2009 om 18:52

    @ Lodewijk

    Ga je meedraaien in de Compact M3 Cup?
    Erg spectaculaire klasse!
    http://compactm3cup.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=13

    (Komend weekend naar de Hellendoorn Rally?)

    Login om te reageren
  27. lodewijk zegt

    14 september 2009 om 20:13

    @Alwood, Frans & Dennis
    Voorlopig is er enkel nog maar gestript geweest en is er nog niet echt vooruitgang geboekt.
    Ik zal binnenkort al eens enkele foto’s nemen en zal dit de rest van het project ook doen en zal ze op autojunk zetten.
    Kan ik met mijn 2002 wel meedoen is een M3 Cup?
    Ik hoop als hij klaar is toch enkele rally’s mee te rijden, maar ik weet nog niet veel van de klasse’s etc.
    Mensen die hier meer over weten mogen altijd iets laten weten..

    Login om te reageren
  28. Dennis zegt

    14 september 2009 om 21:13

    @Lodewijk
    Me is an ass!
    Ik las weer eens overal overheen en dacht dat je het over een 3 serie had :)

    Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit 1 in NL of Belgie langs heb zien komen in een rally.
    Lijkt me een mooie aanvulling!

    En inderdaad, veel foto’s maken!

    Login om te reageren
  29. Cantago zegt

    14 september 2009 om 22:05

    Mag ik ook een keer? Alsjebliiiieeeft????

    Login om te reageren
  30. lodewijk zegt

    14 september 2009 om 23:03

    @ Dennis
    Haha, goed bezig :)
    Ik heb er een tijdje geleden nog eens een filmpje van één gezien..
    Maar als je het bekijkt: Weinig gewicht (standaart al minder dan 900kg), je steekt er een krachtige 16-klepper in +-250pk en achterwielaandrijving.
    Dit kan niet anders dan leuk zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North