• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de Volkswagen L1

Auteur: Alwood, gepost 14 september 2009 om 12:33 – 44 Reacties

Volkswagen 1.2l/100km


De details lekken langzaam binnen. Gisteren dook er bij AutoBild nog maar één klein plaatje op, nu hebben we twee reuze-opklik’s die de hele L1 laten zien. Oja, en de cijfers vallen ook wel mee.

In de VW L1 zit je achter elkaar, net zo als bij het oude concept. Het nieuwe concept is iets ruimer geworden. De nieuwe L1 is 1,25m breed en weegt 380kg. Het verbruik zal op 1,2l/100km komen te liggen in plaats van de eerder genoemde 1,49l/100km.

De styling past eigenlijk prima naast die van de nieuwe Golf en Polo. Kostenbesparingen zitten hem bij dit concept overigens sterk in het materiaalgebruik. De carrosserie is nu van plastic vervaardigd (ruik ik hier Wartburg/Trabant?) in plaats van koolstofvezel en ook de magnesium brandstofpomp-behuizing heeft plaats moeten maken. De motor maakt, net als die van Lotus Engineering, gebruik van een monoblock-constructie om het gewicht en de prijs laag te houden. KLIK op de plaatjes voor een groter exemplaar. (via worldcarfans.com)

Volkswagen 1.2l/100km

Ook interessant!

  • Volkswagen ID-Life
    Volkswagen ID Life is betaalbare elektrische stadsauto
  • Volkswagen ID. Buzz AD neemt het werk uit handen
    Volkswagen ID Buzz AD neemt het werk uit handen
  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Volkswagen doet onnodig geheimzinnig met de ID.5

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, iaa-2009, l1, milieu, Volkswagen

Vorig bericht: « Ford Escort mk2 rally-spectakel (Block meets Atkinson)
Volgend bericht: Video: Stunten op het BMW hauptkwartier »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autogek zegt

    14 september 2009 om 12:37

    Ik weet niet hoe je e in moet klimmen? Zie geen deuren. Komt toch in de buurt van een brommobiel. LOL

    Login om te reageren
  2. Huin zegt

    14 september 2009 om 12:39

    Ding ziet er dus én goed uit, en voor minder dan €20,- naar Spanje rijden, netjes hoor.
    Kan me echt voorstellen dat dit een forenzen-hit wordt als de prijs laag genoeg is en je geen bijtelling en nauwelijks belasting betaald.

    Login om te reageren
  3. David zegt

    14 september 2009 om 12:39

    Brandstofkosten zullen niet eens ver van een elektrische auto afwijken!

    Login om te reageren
  4. Freewarefreak zegt

    14 september 2009 om 12:40

    Geinig. Dat is het eerste wat in mij op komt. Het geeft mij het aloude Messerschmidt gevoel. Wel een waanzinnig verbruik zeg. Da’s toch wel erg weinig. En ondanks het lage gewicht zo te zien niet kaal. Ik zie zelfs achteruit rij sensoren. Ben benieuwd hoe dit in een eventuele produktie fase er uit komt te zien.

    Login om te reageren
  5. emielwind zegt

    14 september 2009 om 12:45

    ik zou hem wel willen!

    Login om te reageren
  6. Esprit de Flandre zegt

    14 september 2009 om 12:45

    Die achterkant is afschuwelijk! Dat hadden ze tochbest wat eleganter kunnen maken. En van die deuren, ik denk dat het dak wel weer naar boven zal scharnieren.

    Login om te reageren
    • Autogek zegt

      14 september 2009 om 12:47

      @Esprit de Flandre: Moet je toch nog een flinke stap over die hoge drempel maken dan.

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        14 september 2009 om 14:53

        @Autogek:

        Die hoge instap helpt mee aan de gewichtsbesparing.

        De bestuurder verbruikt daardoor wat extra calorieën ten behoeve van de vetverbranding.

        Login om te reageren
  7. Blizzzzz zegt

    14 september 2009 om 12:52

    @ Huin, je kan alleen geen koffers meenemen volgens mij ;)

    Ik vind het een leuk concept en als je geen bagage hebt zoals een grote sporttas/snowboard/ski’s/koffers enz is het een leuk vervoersmiddel.

    Login om te reageren
  8. Laue zegt

    14 september 2009 om 12:57

    als je 4 ruime zitplaatsen hebt + ruimte voor boodschappen = het OK.

    Login om te reageren
  9. MR2 20V zegt

    14 september 2009 om 13:01

    Jammer dat de achterkant zo ‘sip’ oogt!
    Vooral aangezien de voorkant lekker ‘evil’ is..!

    Login om te reageren
  10. Doewap zegt

    14 september 2009 om 13:04

    Doe er maar twee.
    Als je dit nou eens kon leasen zonder bijtelling…

    Login om te reageren
  11. BloodSeaker zegt

    14 september 2009 om 13:05

    Wat een gedrocht :|

    Login om te reageren
  12. GOD zegt

    14 september 2009 om 13:06

    was eine miststuck is diese karre

    Login om te reageren
  13. Kyanite zegt

    14 september 2009 om 13:12

    Goede ontwikkeling, zuinige, lichte auto. Nu nog zo maken dat je met z’n vieren plus wat bagage kan rijden en dan komt het helemaal goed.

    @Huin
    Voor 20 euro naar Spanje? Je vergeet alleen even de 100 euro tolgeld die je mag aftikken in Frankrijk.

    Login om te reageren
  14. Beetje Verward zegt

    14 september 2009 om 13:13

    Wat een vreselijk gedrocht. Zou ik nog niet dood in gevonden willen worden.
    Overigens wel erg geschikt om stoffelijke resten in te begraven.
    Laat dit in hemelsnaam een concept blijven.

    Login om te reageren
  15. rotorhead zegt

    14 september 2009 om 13:15

    “en ook de magnesium brandstofpomp-behuizing heeft plaats moeten maken.”

    Plaats moeten maken voor wat?

    Vet ding trouwens, lekker futuristisch van achteren gezien. Hoe smal zijn die bandjes trouwens?

    Login om te reageren
  16. jan1666 zegt

    14 september 2009 om 13:15

    FAIL!

    wordt geen hit, niemand wil zoon klein ding waar alleen fifi de aangeklede chiwana hond inpast. het is gewoon om te laten zien dat ze het kunnen..
    BTW die BMW reclame is wel komisch hier..TEST DE BMW X1! 1 OP 1:8.3! maar 10x zo onzuinig…

    Login om te reageren
  17. FuelMinded zegt

    14 september 2009 om 13:30

    Achterlijk grote diffusor voor een eco car. :D Door die onoverzichtelijke achterkant hebben ze het maar meteen met parkeersensoren voorzien.

    Login om te reageren
  18. rikkon zegt

    14 september 2009 om 13:47

    Betere oplossing voor de achterwielafdekking dan Brabus…

    Login om te reageren
  19. Benjamin1 zegt

    14 september 2009 om 13:58

    dan nog liever een X1…

    Login om te reageren
  20. Ferdinand1 zegt

    14 september 2009 om 14:03

    Ik zou hem best willen. Dan zou ik er een sport van maken om zo zuinig mogelijk te rijden.

    Login om te reageren
  21. Koko zegt

    14 september 2009 om 14:22

    Toch knap om dat ding zo lelijk te krijgen. Daar wil je toch niet in gezien worden lijkt me.

    Login om te reageren
  22. Kap zegt

    14 september 2009 om 14:32

    Wat een gedrocht, het idee is leuk maar maak er dan ook iets leuks van zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  23. Kap zegt

    14 september 2009 om 14:34

    Voorbarige reactie mijnerzijds…. ik verwacht een leuke auto van de VAG groep….. Het enige leuke dat ze voorbrengen begint met L en eindigt op amborghini…

    Login om te reageren
  24. Prof. Dr. Vliegwiel zegt

    14 september 2009 om 14:40

    Met een tank van 35 liter biodiesel rij je dan bijna 3.000 km CO2-neutraal. Lijkt me op korte termijn toch een aantrekkelijk alternatief voor kleine elektrische auto’s waarmee je iedere 200km je accu moet opladen.

    Login om te reageren
  25. MacReady zegt

    14 september 2009 om 14:47

    Update van de L1 uit 2002…

    http://www.autoblog.nl/gallery/Volkswagen/1_Liter_Concept/slides/VW-1-Liter-Car-01.jpg

    http://www.autoblog.nl/gallery/Volkswagen/1_Liter_Concept/slides/VW-1-Liter-Car-07.jpg

    Login om te reageren
  26. SjonnieKroket zegt

    14 september 2009 om 14:59

    kan je beter fietsen, wat een lelijk hok.. maarja zijn we wel gewend van VW

    Login om te reageren
  27. Tomaaas zegt

    14 september 2009 om 14:59

    die achterkant dat kan je toch niet mooi vinden

    Login om te reageren
  28. Henk zegt

    14 september 2009 om 16:23

    en dan zeiken op de achterkant van de Prius…..

    Login om te reageren
  29. rider zegt

    14 september 2009 om 16:25

    had niet gedacht dat VW het zou aandurven de 1 liter eco car echt op de markt te zetten. eerdere berichten waren immers dat het project veel te duur zou zijn voor serieproduktie en nu brengen ze hem toch. hij is niet moeders mooiste maar wie zal daar van wakker liggen als je zo voordelig kunt rijden. ach nee die vlieger gaat op, we leven immers in nederland, belasting over belasting en als je met iets echt goeds komt wordt je bestraft omdat je niet met de rest mee doet (lees een hybride rijd!)zal in nederland geen succes worden en verwacht eerlijk gezegd ook niet dat PON hem hier zal gaan aanbieden. zal wel een duid gaan kosten, ondanks dat ze minimalistische techniek hebben gebruikt en geen carbon koets. het is immers een VW, ik schat hem op een prijs van rond de 20.000,- euro voor belastingen en een optielijst die heel kort is. er is niks extra’s leverbaar, puur om het gewicht ook laag te kunnen houden. dus alleen het puur noodzakelijke. nogmaals, jammer dat we in nederland leven, anders had ik er wel eentje willen hebben/rijden.

    Login om te reageren
  30. Beetje Verward zegt

    14 september 2009 om 17:01

    @rider
    “en als je met iets echt goeds komt wordt je bestraft omdat je niet met de rest mee doet (lees een hybride rijd!)”
    Grappig. Tot nu toe waren de hybride rijders een piepkleine minderheid. Pioniers die de hoon en spot van veel types op blog zoals AB over zich heen konden laten komen omdat ze wisten dat ze goed bezig waren.
    Nu zijn die hybriderijders “de rest” waar nog maar een enkeling niet aan meedoet. Het kan verkeren….

    Login om te reageren
  31. midasracer zegt

    14 september 2009 om 17:02

    Mijn god, wat een prutsers. Men neme een brilliante design studie van 25 jaar geleden, te weten de VW Scooter:
    http://www.flickr.com/photos/67855182@N00/2276293209
    en plakken er een ander achterkantje op. Verder nog een beetje rommelen met een nieuwe motor (de Scooter had een standaard 1.4 Polo blokje voorin, overigens wel goed voor 200km/h)en klaar is Kees. Zum kotsen gewoon.

    Login om te reageren
  32. Buyck zegt

    14 september 2009 om 17:16

    Leuk probeersel meer niet!

    Login om te reageren
  33. reggiane zegt

    14 september 2009 om 17:30

    Dit doet me denken aan de Messerschmitt KR200.
    Deze staat in mijn top 10 van auto’s die ik ooit in mijn droomgarage wil hebben.
    Jeugdsentiment.

    Login om te reageren
  34. bartinspace zegt

    14 september 2009 om 17:56

    Ik zeg: ‘EV1’

    Login om te reageren
  35. fiestafeest zegt

    14 september 2009 om 21:10

    hahaha en ze verwachten dat we hier in gaan rijden KANSLOOS!!

    Login om te reageren
  36. emielwind zegt

    14 september 2009 om 21:44

    Wel relaxed dat je met deze auto vrijstelling hebt van APK-plicht. Ik las op een andere site dat de L1 minder C02 uitstoot dan volledig elektrische auto’s (als je de uitstoot meerekent die het opwekken van de elektriciteit kost)

    Login om te reageren
    • Mtyn zegt

      14 september 2009 om 23:59

      @emielwind: Dat zou goed kunnen, de gemiddelde CO2 uitstoot per geproduceerde kWh ligt op 400 gram, al fluctueren deze waarden nogal per leverancier. Dan vraag ik me alleen af hoeveel CO2 er in het verwerken van aardolie naar benzine, en het transporteren naar de pomp toegaat. Het is in ieder geval een verdraaid zuinig autotje. ;)

      Login om te reageren
  37. Cantago zegt

    14 september 2009 om 21:59

    Ff serieus jongens, hier wil je toch niet echt in gezien worden he? Dit is een grap hoop ik?

    Login om te reageren
  38. cdp1193 zegt

    14 september 2009 om 22:18

    Ik hou wel van auto’s à la Messerschmitt KR200. Hij heeft wel een achterwiel teveel.

    Login om te reageren
  39. BananaFlip zegt

    16 september 2009 om 15:53

    Jawel, het is Volkswagen gelukt echt een interessante auto te maken naast de Scirocco.
    Het frontje is lekker Scirocco-style, de L1 heeft een geile coupédaklijn, afgedekte wielkasten á la DS en een enorme diffuser :O !

    Login om te reageren
  40. PeterMan zegt

    31 juli 2010 om 12:44

    VW zoekt hiermee naar een nieuwe kijk op het begrip “vervoermiddel”, de meeste wagens rijden rond met 1 persoon aan boord en dan is dit een mooi idee. BMW doet dit trouwens ook met zijn Simple en Clever concepten. Wie niet klaar is voor nieuwe ideeën als dit, kan nog steeds zijn keuze vinden in het huidige aanbod eenheidsworst.

    Login om te reageren
  41. MichaelvdBroek zegt

    17 januari 2011 om 23:29

    haha gaaf dingetje :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North