Die nieuwe Fiesta is best een grappig waggie, maar heeft natuurlijk veel te weinig power om de kwalificatie “sportief” te dragen. Daar heeft Ford’s eigen in-house tuner “Mountune” iets aan proberen te doen…
De 1.6 power-unit met 120pk is door Mountune getuned naar 140pk, beschikbaar voor de Fiesta Ti-VCT Zetec-S en Titanium modellen. Het max koppel gaat naar 170 Nm (standaard is 152 Nm), dit zorgt voor een acceleratie die maar liefst 2 seconden sneller is. Standaard gaat de Fiesta in 9,9 seconden naar de 100, nu is dat 7,9 seconden geworden! Nu alleen nog wachten op die Fiesta RS.
Performance upgrades for the latest Ford Fiesta 1.6-litre petrol-engined models have been developed by Mountune Performance and are offered through selected Ford dealers.
The Mountune Performance Upgrade for 1.6-litre versions of the new-look Fiesta Zetec-S and Titanium models costs £1,299 (plus fitting), and consists of a high-flow air induction system, a high performance exhaust including high-flow catalyst and tubular manifold, and re-calibration of Ford’s 1.6-litre Duratec Ti-VCT engine.
The result takes the target power output to 140PS at 6,750rpm and 170NM of torque at 4,250rpm, compared to 120PS and 152NM for the standard engine. As a result, 0-60mph acceleration time is reduced to 7.9 seconds from the standard engine’s 9.9 seconds.
The new dealer-fit Fiesta performance kit follows similar Mountune Performance Upgrades for the popular Focus ST and Fiesta ST models which were made available from the beginning of 2008.
All kits are fully approved by Ford and have been tested and verified on a wide range of British roads as well as numerous laps of the famous Nürburgring circuit in Germany.Developed by Mountune Performance in association with Ford Team RS, this upgrade package will only be available at selected specialist Ford dealers in Britain from March 2009. The upgrades carry a minimum of 12 months/12,000-mile dealer warranty and do not affect the original vehicle warranty.
20 pk meer en dan 2 seconde sneller naar de 100? Lijkt me stug. Voor de rest ziet het er strak uit
Serieus verschil in acceleraties voor een relatief klein verschil in vermogen.
Wel een leuk wagentje.
Heb wel nog nooit van Mountune gehoord.. Maar ben niet zo’n Ford-man ;)
@martingcb
je moet wel bedenken dat op 120 pk 20 pk nog 1/6 is, das heel wat anders als wanneer je aan een Lamborghini Murcielago 20 pk’s extra toevoegd;) en als ze de koppelkromme vlakker hebben gekregen dan eerst is dit dus wel haalbaar;)
@GeoBem007
als ik het goed is is Mountune voor Ford zoiets als Alpina voor BMW of Brabus voor Mercedes;)
@mezelf
dat moet natuurlijk zijn “als ik het goed heb is Mountune voor Ford zoiets als Alpina voor BMW of Brabus voor Mercedes;)
Klopt wel ongeveer, 20% meer vermogen en 20% sneller. Netjes!
Denk dat ze ook wel wat aan de gear-ratio hebben gedaan. Dat ze de 2e versnelling tot precies 100km/h laten gaan om die extra .5 seconde voor het schakelen van de tijd af te halen.
Had eigenlijk wel verwacht dat er een Fiesta ST zou zijn/komen, jammer dat dit de “meest ultieme” fiesta is..
leuk karretje, de velgen zijn van Team Dynamics, lekker licht!
leuk karretje, de velgen zijn van Team Dynamics, lekker licht!
@autoblogger: dat kan dan wel allebei met 20% stijgen,
maar als het vermogen x % toeneemt, wil dat niet zeggen dat ie er x % korter over doet om de 100 aan te tikken.
dit is niet echt mijn smaak,de enige ford die ik mooi vind is de mustang en de GT40
@Rik3
Dat was precies wat ik dacht.
Kijk, hier word ik nou echt blij van na het zien van de nog bijna stock Loder1899.
Vetter dan de loder1899
Dat wordt dus naar Loder1899 voor dikke bumpers en velgen en naar Mountune voor motortuning!
@ BananaFlip van 15:59
Heet jij toevallig Thom?
En woon je op huisnummer 6 ergens in het zuidoosten van Groningen?
Zoja: Ik weet waar jouw huis woont…
Zonee: Stop gewoon met mijn naam te gebruiken.
En mijn comments bijna over te tikken.
Een huis staat ergens, een persoon woont daar..
Probeer zo’n zaken te regelen via Autoblog, maar val ons daar niet mee lastig ;)
@autoblogger: Na chippen is onze Mini zijn vermogen ook met 20% gestegen, maar ik denk niet da we nu de 0-100 in 6sec doen ipv 7.5..
Kijk, hiermee is de Fiesta pas stylingpakketjes waard…
Kijk dit is leuker dan dat lodder1899 rotzooi plastic. leuk dat ze de acceleratie zo hebben kunnen verbeteren!
@ GeoBem007
Dat was nou juist de clou van het hele verhaal…
Dat is een soort van vooroordeel, dat allochtonen dat altijd zeggen als ze je bedreigen.
@Olleh
Ga daar maar niet van uit.
Een gear ratio aanpassen gaat niet zo 1,2,3 als in grand turismo;)
het koppel laat het niet toe in 7.9 sec. op de 100 te zitten. Zou leuk zijn :)
Ho eens even, dit is 0-96. niet 0-100.
Leuk gedaan, nu die uitlaten opnieuw designen want zo ziet het er niet uit.
18 nm meer resulteert niet in 2 seconden minder. Of zitten we in het cafe ?
Wat Ford wel goed doet is het totaalgewicht van de Fiesta .
Kick karretje!
Niet té!
behalve de groene zijspiegels echt vet
Leuk, maar van die acceleratietijd klopt geen drol. 8 sec is meer iets in de richting van 200PK.
En daarnaast is de verhouding tussen pk’s/nm’s en 0-100 in seconden niet lineair maar exponentieel. Dus 20% meer vermogen is niet 20% sneller van 0-100
@Benjamin, miss hebben ze de versnellingen verkort? Maar dan is het nog veel!
voor 8 sec. heb je geen 200 pk nodig . 150 is voldoende want we vergeten (wederom) de factor gewicht.
@ johnny t-jet: idd
dit heeft bijna alles wat ik zoek in deze klasse. alleen spijtig dat deze artikels niet voldoen aan de belgische ***wetgeving. :'(
Ik heb net de nw ford fiesta 1.6 met 120 pk standaard en wil deze laten tunen naar 140 pk waar kan ik dat laten doen in nederland? heeft mountuning in nederland een zaak?
graag een advies alvast Bedankt, Wim