• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Focus hybride is zuiniger en sterker

Auteur: willeme, gepost 22 juni 2020 om 14:04 – 23 Reacties

Ford Focus mild-hybrid

Met de nieuwe motoren wordt de Ford Focus hybride zuiniger en schoner.

Het is het mooiste wat je je klanten maar kunt beloven. Een auto dis schoner en krachtiger is dan voorheen. Dit kan middels verschillende technieken. Een manier is de hybride en plug-in hybride. Het is dan mogelijk om enorm veel extra vermogen te genereren en de auto in de praktijk zuiniger te laten rijden.

Prijzig en zwaar

Superhandig, natuurlijk. Het nadeel is dat deze technieken erg prijzig en zwaar zijn. Dus bij een grotere auto is het een prima oplossing, maar in het competitieve C-segment (of lager) is het net even te veel moeite, kilogrammen en vooral: keiharde euro’s.

Ford Focus mild-hybrid

Milde hybride

Een goede oplossing is de zogenaamde mild-hybride. Vroeger noemde Smart een start-stop functie mild-hybrid, maar in dit geval gaat het om een kleine 48V generator. Deze neemt weinig plaats in en weegt niet heel erg veel. Ford heeft onlangs de Fiesta (B segment hatchback) en de Puma (kleine crossover) voorzien van motoren met 48V-technologie. Althans, je kunt deze kiezen. Een belangrijke auto die nog niet voorzien was van deze techniek, is de Ford Focus. Daar komt nu verandering in.

Interieur

Twee varianten

Er komen twee varianten voor de Ford Focus hybride. Beide zijn gebaseerd op de 1.0 EcoBoost driecilinder turbomotor. De ene levert 125 pk en de tweede maar liefst 155 pk. Volgens Ford is de nieuwe motor 17% zuiniger geworden ten opzichte van de 150 pk sterke 1.5 driecilinder met zesbak.

Active

48V-hybrides

Net zoals bij veel andere 48V-hybrides helpt de 48V motor mee om de auto vanuit stilstand op gang te brengen. Het is meer een assistent, dan dat je daadwerkelijk een afstand kunt afleggen op de elektromotor. Het voordeel is dat je een prettiger rijdende auto hebt, voor een klein bedrag extra.

Ford Focus mild-hybrid

Prijzen

Over bedragen gesproken: die zijn nog niet bekend van de Ford Focus hybride. Het voordeel is dat auto’s in Nederland belast worden, mede op basis van de uitstoot. Als deze iets naar beneden gebracht kan worden, scheelt dat alsnog in de prijs.

Ford Focus mild-hybrid

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, focus, Ford, Hybride

Vorig bericht: « Fabrieksnieuwe G-Klasse Ambulance is de duurste Puch*
Volgend bericht: BMW M5 CS met 650 pk onderweg »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    22 juni 2020 om 15:04

    Mild hybride in combinatie met een handbak is natuurlijk best zeldzaam. Benieuwd of het in de praktijk ook daadwerkelijk zuiniger is.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      22 juni 2020 om 15:08

      @dutchdriftking: je kan hiermee energie terugwinnen die je anders verliest met remmen, dus het zal zeker helpen. De vraag is hoeveel.

      Login om te reageren
    • Alex_79 zegt

      22 juni 2020 om 22:53

      Mazda heeft het al een paar jaar in de 2 en 3 als i E-loop. Wordt vooral gebruikt om tijdens uitrollen en remmen in de versnelling energie terug te winnen en daarmee het stroomverbruik van de auto terug te dringen. Die van MY 2020 gaat nog iets verder, want daar is cilinderuitschakeling mogelijk en wordt energie bij acceleratie gebruikt. Rijdt best zuinig bij constante snelheid: 1 op 22 en een beetje als je goed je best doet. Kan je vier keer op en neer van Weert naar Utrecht (heb ik uitgeprobeerd)

      Login om te reageren
  2. Henk_he zegt

    22 juni 2020 om 15:05

    Ik mis de tag ‘advertorial’ in dit overgetypte persbericht (ja, haal deze reactie maar weg hoor. Lekker censureren is de nieuwe norm op Autoblog).

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      22 juni 2020 om 16:11

      @Henk_he: als het een advertorial is, wordt dat er bij vermeld. Daar is in dit geval geen sprake van. Maar als je wil dat ik je reactie verwijder, wil ik die service best voor je leveren ;-)

      Login om te reageren
  3. Robert zegt

    22 juni 2020 om 15:16

    Ik ben benieuwd wat die WLTP verbruikcijfers van deze auto gaan beloven. De uitspraak “17% zuiniger” zegt mij niet zo veel. De vorige generatie werd verkocht met een voorgespiegeld verbruik van 1:20 (NEDC), waar in de praktijk maar een schamel verbruik van tussen de 1:10 en 1:12 overbleef.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      22 juni 2020 om 15:51

      @RRRobert Ik ben het met je eens dat het gaat om theoretische cijfers. Maar wanneer de testmethode van die 2 motoren onder dezelfde omstandigheden plaatsvinden, kun je echt wel tot de slotsom komen dat de nieuwe versie 17% zuiniger is. Meten is altijd moeilijk, maar waarom zou het niet kunnen kloppen? Voor mij klopt het wel. Daarom begrijp ik niet goed, dat jij er slechts 1:10 tot 1:12 mee haalde. Mijn Mondeo heeft een theoretisch verbruik van 1:16,7 terwijl ik gemiddeld op 1:16,8 ben uitgekomen. En ik heb het wel over een gemiddelde dat berekend is over 360 tankbeurten en >200.000 km! Toch ben ik beslist geen sukkelaar! Zou het niet ook aan je rijstijl kunnen liggen?

      Login om te reageren
    • christian85 zegt

      22 juni 2020 om 17:08

      @RRRobert: 1:20 is misschien overdreven maar 1:12 ook. Ligt denk ik meer aan je rijstijl. 1:17 haal ik wel

      Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        22 juni 2020 om 18:31

        Dan rijd je écht zuinig, realistischer is ~ 1:14-15 lager dan dat en je bent echt onnodig aan het planken.

        Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      22 juni 2020 om 17:14

      @RRRobert: Ik ben sinds 3 maanden in het bezit van die vorige generatie, zeg maar de Focus MK4 fase I zonder hybride technologie.
      Heb gekozen voor de 1.5 EcoBoost icm de 8 traps automaat. Erg fijne aandrijflijn, met voornamelijk credits voor de 1.5
      Qua verbruik doet deze niet onder voor het WLTP verbruik. Volgens opgave zit hij op 6,6L/100km en ik zit op gemiddeld 6,76L/100km sinds nieuw.

      Login om te reageren
      • christian85 zegt

        23 juni 2020 om 08:35

        @ds3thp: is dit op basis van je boordcomputergegevens of meting na het tanken. Ben erachter dat de computer ook niet 100% klopt

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 juni 2020 om 17:32

      WLTP cijfers beloven nog minder dan de weerman over het weer van morgen en een politicus op een verkiezingsbijeenkomst.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      22 juni 2020 om 20:40

      @RRRobert: als jij 1:12 rijd terwijl het 1:20 zou moeten kunnen halen kan ik alleen maar concluderen dat je beter moet anticiperen op t overige verkeer. Als je dat een bewtje kan is 1:17 a1:18 prima haalbaar.

      Login om te reageren
  4. baserace zegt

    22 juni 2020 om 17:14

    Is dit alleen icm de handbak? En wordt de 1.5 versie tzt ook met dit systeem uitgerust? Vindt de 1.0 versie namelijk nogal trillerig lopen op 2 potjes als je rustig rijdt.

    Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      22 juni 2020 om 17:24

      @baserace: als je de eco modus uitzet, dan verdwijnt dat. Dan loopt de auto weer op 3 cylinders.

      Login om te reageren
      • ds3thp zegt

        23 juni 2020 om 08:37

        @stijnson: in de Eco-modus blijft de cilinder uitschakeling ook actief, alleen in de sport stand niet. In sport stand werkt ook je start/stop systeem niet meer.
        Bij de 1.5 EcoBoost voel je trouwens helemaal niets van de cilinder uitschakeling

        Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    22 juni 2020 om 18:33

    Ik maak dan ook maar even een statement:

    Toyota hybrides zijn zuiniger en sterker.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      22 juni 2020 om 18:35

      @frank2b: precies dat!

      Login om te reageren
      • dedon zegt

        22 juni 2020 om 21:40

        @tenaci: Nou, ben ik beslist van onder de indruk. Op en neer naar midden Frankrijk gemiddeld 1:11 met een Auris hybrid.

        Login om te reageren
        • mastemaker zegt

          22 juni 2020 om 21:47

          @dedon: typefoutje denk…

          Login om te reageren
          • dedon zegt

            22 juni 2020 om 22:16

            @mastemaker: Ja, ik vergat het woordje “niet” tussen “beslist” en “van”. Verder klopt het wel.

            Login om te reageren
        • tenaci zegt

          23 juni 2020 om 07:40

          @dedon: heb ik met m’n prius ook gehad, maar dan reed ik 140 op de cruise met een dakkoffer erop. Dat is dan nog best netjes.

          Login om te reageren
  6. berrychello zegt

    22 juni 2020 om 18:54

    De prijzen zijn al een tijdje bekend hoor, en zijn ook al gedeeld.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North