Ford gaat slechts 250 GT’s per jaar bouwen

Auteur: , 51 Reacties

We’re not going to make everybody happy.” Ooh yeah, Ford, run that exclusive game.

Wanneer de La Ford.. eeh.. Ford GT over anderhalf jaar eindelijk in productie gaat hoef je geen enorme aantallen op de weg te verwachten: Ford zegt de productie tot 250 stuks per jaar te cappen. Ter vergelijking: van de Porsche Carrera GT werden tussen eind 2003 en 6 mei 2006 1.270 exemplaren gebouwd. En dat was in een tijd waarin de wereldwijde vraag nog een stukje lager lag.

Made in Canada (ey)

De vraag is echter in hoeverre veel meer productie mogelijk is. Het exclusiviteitsbeginsel doet het erg goed als marketingpraatje, maar we kennen de productiecapaciteit niet. De GT – het beste dat buiten de Bijlmer in een kelderbox tot stand kwam – wordt namelijk niet in een Ford-faciliteit gamaakt, maar in Canada, in samenwerking met Multimatic, een private partij uit Toronto. Het zou derhalve best kunnen dat 250 stuks per jaar realistisch het maximaal haalbare is.

Ford zelf zegt overigens dat het lage getal ligt aan de beperkingen bij de productie van koolstofvezel, aldus Car & Driver. Hoe dan ook: aspirant-kopers dienen zich voor te bereiden op een flinke wachtlijst voor hun speeltje met een richtprijs van 400.000 USD.



51 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Wat staat dat geel goed! Net een Lamborghini Miura!
@dutchdriftking: jij bent nog niet wakker.
@xiran: er zitten wel degelijk wat Muira kenmerken in, hoor. Zo gek vind ik de redenatie van @dutchdriftking niet.
@dutchdriftking: Nu je het zegt!
Als ze zouden verwachten er 2500 per jaar af te kunnen zetten, hadden ze daar wel voor gezorgd.
400k USD. Van den zotte!
@gregorius: waarom?
@str8six: omdat ie met 600pk + lichte onderdelen, naar mijn mening, in de klasse van McLaren 650s, Huracan Superleggera (wanneer die komt) en 488-stradale tzt zit.
Dat zijn allen bewezen auto’s van bewezen merken.
Ford is geen kleine ontwerper waarbij de kopers t moeten hebben van iets unieks. Ook ligt er geen superbijzonder blok in (LFA) of vooruitstrevende Hybride technologie waardoor dat ding opeens supersnel is.
Ze kunnen wel inspelen op de legacy van de GT40; maar die truck hebben ze al een keer gedaan, dus dat geloven we ook niet meer.
Dus het lijkt me verstandig dat ze zeggen dat ze er maar 250 van maken: het lijkt me stug dat ze er 2500 hadden kunnen verkopen voor die prijs.
@gregorius: alsof een Aventador zo uniek is, die kost ook 400K.
@mopar: Ik denk dat Ford ook graag zou willen dat je die nieuwe GT ding als bijzonderder en beter als een Aventador beschouwd (daar willen ze er 4000 van bouwen).
Ik vraag me oprecht af of de rijbeleving van de GT t zal halen bij de Aventador (kleine kans dat ik 1 van beide, laat staan beide, ooit zal rijden).
In deze klasse is het wat de gek er voor geeft.
Anyway, ik had liever gezien dat Ford hier een 911-turbo concurrent van had gemaakt. Iets voor pakweg 150-200 USD en verkopen met die handel. Lange neus naar GM.
@gregorius: als er een bewezen merk is dan is dat Ford wel, grote kans dat je deze GT bij zowat elke ford dealer kan onderhouden en dat ook elke ford dealer er onderdelen voor kan leveren (al dan niet op bestelling).

Is alom bekend dat de Aventador een goed rijdende wagen is, maar zeker niet de beste in zijn klasse. Daarom misschien je vooroordelen wat minder laten spreken en gewoon de roadtest afwachten want die mythe dat Amerikaanse wagens niet goed rijden is al jaren geleden ontkracht. Het zou best eens kunnen dat de GT beter stuurt dan een Lambo…
@gregorius: Het enige waar ik je wel in gelijk geef is dat ik die prijs liever ook rond die 100-150K graag had gezien als tegenhanger van de 911 maar hier zeker ook de Corvette (Z06) en Viper.
Het zou makkelijk zijn om in de prijsklasse goed te kunnen scoren voor alle Ford minded people die al een Ford pick-up hebben en alleen Ford producten willen en dus nooit een Chevy zouden kopen.
@mopar: een aventador heeft dan wel weer een 700pk sterke admosferische v12, daar zijn er nog maar weinig van op deze wereld.
@lambo4all: oude meuk dus…nee maar alle funnyness op een stickje, Ford claimt een vermogen van om en nabij de 600pk, ik heb zo’n vermoeden dat het best wel eens een tikkeltje meer kan zijn. Die vorige GT deed in verschillende dynotests tussen de 540 en 550 PK aan de wielen, met inachtname van ongeveer 25-30% vermogensverlies betekent dat dat die motor ipv de geclaimde 550Hp, eerder in de hoge 600’s zat. Ford underrate hun vermogens dus wel eens, en dat is bij Lambo wel eens het omgekeerde geweest.
@gregorius: deze auto’s koop je puur op rationele basis. Een Ford GT koper heeft misschien wel een hekel aan schreeuwerige ferrari’s. Het feit dat ze 4 liter minder bagageruimte hebben of 0,1 sec trager zijn boeit niet.
En groot gelijk. Ik wil dr eentje!
@gregorius: ik denk dat Ford zich ook wel heeft bewezen qua bouwen van auto’s ze waren tenslotte de eerste die dat op grote schaal deden. Overigens denk ik dat deze auto zich prima zal kunnen meten met de modellen die jij benoemt. Deze bak zal met name aan Amerikanen verkocht gaan worden en die zijn sowieso bereid om veel neer te leggen voor iets uit eigen land, zolang inderdaad, de aantallen maar schaars zijn. Maar ik denk niet dat we deze auto moeten onderschatten.. Daarnaast denk ik dat je geen enkele rapper, voetballer etc. in deze auto zal spotten, maar des te meer in een Lambo, Ferrari etc. Neemt niet weg dat het een groot bedrag is maar als ik de keuze had tussen deze en een Aventador zou ik het wel weten. American Muscle!
@gregorius: Was ook wel verschoten van die prijs… Wat was de prijs eigenlijk van de vorige GT?
En die was toch ook gelimiteerd?
@Dimglor: De vorige GT, 2005/2006 model, daar hadden ze er 4600 van gepland, maar ze zijn na 4038 gekapt. Het was ook meer een homage model, voor de leuk en voor de bruut.
Hij stond voor eerst $140k, daarna $150k in de US prijslijst.
@gregorius: en die dingen zijn nu al 3x zo veel waard geworden
@mopar: staan er zat voor 250k te koop, allemaal zonder noemenswaaardige km’s.
Maar wel gestoord naar mijn mening.
Wat de gek er voor geeft.
Maar zeker, als Ford er maar 250 van maakt en je hebt die 400k over & de speciale-auto-markt stort niet in; dan heb je waarschijnljk een goede investering voor 10-15 jaar.
@gregorius: bespeur ik daar een zeker mate van Badge Snobbery? Waarom zou een in gelimiteerde oplage gebouwde GT uit 2005 niet 250K waard kunnen zijn? Die wagen reed heel wat andere auto’s die destijds meer kostte het snot voor de ogen.

Zeker die Geiger GT uit Duitsland is een heerlijk ding, Google dat maar eens.
@mopar: Het is meer dat de verkoop-doelstellingen van dat ding niet gehaald zijn (de GT, niet de Geiger) en zover ik er vanaf weet, was het ie voornamelijk bruut; maar niet bepaald handig, goed uitgedacht of verfijnd. Dat dat ding dan vervolgens 100% duurder is na 10 jaar; dat had natuurlijk niemand gedacht; toch een lekkere 7% per jaar. Dat had niemand verwacht in 2005/2006; in dat geval waren er een stuk meer verkocht!
En Badge Snobbery; mwa. Eerder ongeloof dat die GT, ondanks wat ik hierboven schijf, zo duur is geworden. Een Murcielago met weinig km kan je voor minder 100k oppikken; zijn er net zoveel van gemaakt als van de Ford GT en zit volgens mij beter in elkaar dan de GT.
@gregorius: oeff daar zeg je me toch wat…die murcie zit echt niet zo goed in elkaar hoor. Was net de periode dat Audi zowat alles moest weggooien en opnieuw moest beginnen met het interior design toen ze Lambo overnamen van Chrysler.

En die Ford….jah hij is gebouwd naar gelang zijn prijskaartje. Maar zoals Clarkson zei; alles wat eruit ziet als metaal in het interieur is het ook. Dus zal best okay zijn.

En als je een badge snob bent moet je geen veredelde Volkswagen gaan rijden he ;)
@mopar: ja maar clarkson zei ook dat hij geen één dag zonder problemen met dag ding had meegemaakt. zelfs de dienstregeling van de ns is betrouwbaarder dan dat.
@lambo4all: Wat dat betreft is het dus een echte concurrent voor een Lambo! :P
@mopar: ik ben geen badge snob, maar rijd wel een veredelde Volkswagen :)
@gregorius: Daar heb je denk ik zeker een punt. Het is dan ook vooral een prestige project.
Ik denk dat er meer mensen moeten zijn die een kekke prototype in de verkoop gooien met belachelijk veel vermogen en een mooi uiterlijk. Vervolgens zeggen. … nee ik maak jullie niet allemaal blij, 250 stuks maximaal. En daar hoor je de oliedollars al aanstormen.

Dit is dan waarschijnlijk nog wel een goede auto maar ze komen zo natuurlijk nooit op de openbare weg…. te duur te exclusief en te nutteloos
Moest wennen toen ik hem zag maar wat is ie gaaf! Hier laat ik de 918 en P1 voor staan!
250 per jaar is toch een prima aantal? Het is een supercar met 600pk, daar zet je niet even duizenden van weg.

Daarnaast kun je beter iets aan de exclusive kant zitten met je aantallen (de eerste Ford GT, de Lexus LF-A, One-77, Z8, Carrera GT, Enzo) dan dat je moeite doet om alle auto’s te slijten (SLR, Veyron).

Vergeet niet dat de productiecapaciteit al in een vroeg stadium vast staat (denk aan alle onderdelen die aangeleverd moeten worden, personeel dat speciaal aangesteld moet worden). Ze kunnen met succes de productierun wel verlengen, maar opschroeven is lastiger. Gaat bij een Focus toch makkelijker.
Mooie wagen hoor!
Het lijkt erop dat in hypercar land het inmiddels een trend Is geworden om gaten in de motorkap te maken.
@a3aan: Ja, iets met luchtkoeling voor de motor die achterin ligt… Had de Ferrari F50 destijds ook al last van…
@VeniVidiVici @a3aan: Iets met downforce..
@Dagg: Nee hoor, want er liggen radiateuren met koelfans onder die gaten…
@a3aan: Gewichtsbesparing :)
@a3aan: Had de GT40 ook al. Goed voor zowel koeling als aerodynamica.
@a3aan: De reden hiervoor is best simpel.

De enorme luchthapper in de neus zit er niet voor niks. Daarachter bevindt zich namelijk de radiateur. De lucht die daardoorheen stroomt (en dus de koelvloeistof + evt. airco vloeistof) wordt achter de radiateur weer omhoog gericht. Dit heeft twee redenen;
1) Warme lucht stijgt op, en wordt dus sowieso liever naar boven geleidt.
2) Als je de lucht naar beneden richt, ‘druk’ je in principe de lucht onder de auto wat de downforce zeker niet ten goede komt.

Op deze manier drukt de lucht de neus van de auto dus naar beneden terwijl het ondertussen de radiateur afkoelt. 1+1
@FlighTom: Heldere uitleg! Bedankt. Verklaart ook waarom dus de meeste hypercarfabrikanten de flex in de motorkap zetten.
Voor dat soort aantallen is de prijs toch wel iets te laag. Jammer dat het een speculanten auto gaat worden die daardoor nog zeldzamer blijft op de weg.
Ik weet nooit zo goed wat ik van dit soort limit oplages moet vinden.

Persoonlijk betwijfel ik altijd of dat de juiste manier is waarop je een auto exclusief moet houden. Zo duw je ze al in de richting van verzamelaars. Tegelijkertijd snap ik wel dat Ford iets heel speciaals wil maken wat misschien minder speciaal is met hogere oplages.
Zou Clarkson zich al bij Ford gemeld hebben..? Heeft nu toch tijd genoeg om te wachten ;)
Ik vind het een net aantal. Blijft deze exclusiever dan VAG-producten en Ferrari´s.
Mooie auto!!
Ik hou niet zo van grijze auto’s (die rijden altijd vooraan de file) maar op deze staat het wel erg goed, helemaal in combinatie met die donkere strepen en donkere velgen. Wat een mooie wagen.
@robskilov: ik zie juist nooit wie er vooraan de file rijden, anders is het toch geen file? ;)
Beter nog wat minder… Brr wat is dat ding toch een partij lelijk zeg
Jammer dat we hem weinig (of niet) gaan tegenkomen in NL. Wat een heerlijke wagen!
Zal voor velen wel weer een investerings project worden zucht….
@mrrallycross: er is toch geen limiet aan het totale aantal?
Wat. Een. Geile. Bak!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).