
Is dit een vervolg op de klassieke strijd tussen Ford en Ferrari? Klassieke Ferrari racers doen het traditioneel erg goed op veilingen, Ford GT40-prijzen zitten in de lift.
De Ford GT40 is voor sommigen de definitie van een klassieker. Gebouwd met een specifiek doel voor ogen, geslaagd in zijn missie, afkomstig uit een tijd waarin men nog flinke stappen in de ontwikkeling van auto’s maakt en het ding heeft een prachtige uitstraling. Slechts 40 inch hoog. Voor grote coureurs werd er een bolletje in de deur gemaakt. Want de deur is tevens het dak. Iedereen die ‘wat geld’ in een GT40 had zitten mag zich gelukkig prijzen want dat is sinds kort de duurste (meest waardevolle) Amerikaanse auto ooit.
Met een eindbedrag van 11 miljoen Amerikaanse dollars (bijna €9.000.000,-) is de Gulf-blauwe nummer 40 in het zonnige Monterey (Californië) verkocht. Een ex-racer in oorlogskleuren. Natuurlijk racete deze GT40 origineel voor het Gulf-team.
Dit exemplaar komt uit 1968. Dat is natuurlijk een slag nieuwer dan de ‘duursten ter wereld’, vooral Ferrari’s uit de jaren ’50 en begin ’60. Wellicht kunnen we daarmee zeggen dat de Europese gloriedagen van de auto zo’n 10 jaar vroeger liggen dan de Amerikaanse. In de VS denkt met vaak met heimwee terug aan de jaren net voor 1972. Precies dan, in 1966, 1967, 1968 en 1969 wint Ford dan ook op Le Mans. Ferrari verslagen.
#belachelijkeprijzen
@dennisr: #het_is_hier_geen_twitter
@rsvbf1: toch de verkeerde afslag genomen, ik kan hier gewoon terug en dan alsnog links?
#klotetomtom Oh, wacht..
@dennisr:
@xilver: haha :)
Trouwens, ik wed op 100 +1’s dat jij dat onderste teken niet in je handtekening kan verwerken! :D
we maken dr gewoon een spel van.. 4 keer +1 is kwartet ook..
@dennisr: gewoon gevolg van vraag en aanbod, de prijzen die je voor de gemiddelde premiumwagen betaalt zijn veel belachelijker.
Hij krijgt in de klassiekerhandel eindelijk de waardering die hij verdient.
In mijn ogen een heel mooi voorbeeld van “vorm volgt functie”.
Hij is van een tijdoze schoonheid die je tegenwoordig weinig meer ziet.
Als ik in een wagen met grote Gulf reclame moet rondrijden verwacht ik toch minstens dat ik de reiskosten gewoon vergoed krijg.
@alcantara: Tankpas…..
Heb afgelopen vakantie voor het eerst een originele GT40 gezien. Een witte Mrk1, stond in de werkplaats naast een 250GTO. Schitterend! Wel een bak geld zeg!
@E34M5Touring: Zal wel via internet bankieren gaan, met zo’n ‘bak geld’ over straat kan tegenwoordig niet meer..
@dennisr: Ja dacht een bak is wel periodiek aan de auto. Zoals vroegahh weet u wel. :-)
@E34M5Touring:
Ach als je het vergelijkt met een 250GTO is het wisselgeld..
@jrk68: Zeker die lichtgroene die onlangs verpatst is geweest door een Nederlander voor een kleine 33mil euro…
@jrk68: Ja inderdaad. Italiaanse paarden zijn nou eenmaal duurder dan Amerikaanse paarden.
@E34M5Touring:
Italiaanse vrouwen ook…
@E34M5Touring:
ik heb er in de vakantie 2 zien racen, maar tegen een bmw m1 kan hij nop kwa spektakel, wat een geluid maken die dingen !
Een terechte duurste Amerikaan. De rest is maar wat onzinnige meuk…
@xilver: Wat moet er na een GT40 nog meer zo geweldig zijn aan Amerikaanse bakken?! Ik kan er zo niet opkomen.
@lotus: Vandaar de opmerking.
@xilver:
algemene ontwikkeling van een jongensslaapkamerposter hebben is niet iets om trots op te zijn ..
@lincoln: Inderdaad… vandaar dat ik ben begonnen met schaalmodelletjes die ik van me opoe kreeg met kerstmis. Het Poster-IQ is veel te ver gegrepen voor mij…
@lotus: Nu dat ik er een beetje verder bij nadenk kan de Chaparall 2D mss ook nog meespelen met die titel, of althans toch als tweede.
@xilver:
Op zich ook een mooie ja, alleen die luchthapper op dat dak hé.
Hij kan zo figureren in een aflevering van de Snorkels.
@jrk68: De Nederlanders kunnen anders ook wel mooie kanonnen maken op hun wagens ;-).
@jrk68: meeuwenslurper…
@xilver:
allemaal fout, het beste uit de usa is dit:
tuurlijk het is niet helemaal eerlijk, mclaren was een ENgelsman, maar het was een amerikaanse raceserie en een amerikaanse motor, en zoals de man bij de oldtimer grand prix zei (ik denk dat het niet helemaal waar is maar toch
8 liter 800pk 800kg
Koopje voor zo’n ding…
Die man met die baard komt me zo bekend voor.Uit welke film of serie kennen we die?
Niet onbegrijpbaar. Zo’n ford GT40 is gebouw volgens het goede recept. Een perfecte wagen om droomwagen te zijn.
Maar er is iets aan dat hem voor mij niet zo begeerlijk maakt als een Jaguar e-type, mclaren F1, alfa 33 stradale, ferrari 330 p,…
Ook is zo’n ford GT40 echt wel eerder een britse wagen dan een amerikaanse.
@Hupke:
Shelby is een Texaan ..
@lincoln:
Yep en het Lola chassis is engels..
@jrk68:
o.k. .. dan zijn is Ferrari uit die periode Slowaaks ..
@lincoln:
Die heeft er toch pas mee beginnen spelen als de wagen al af was. Volgens jouw redenering zou je hem ook Nieuw-Zeelands kunnen noemen want Mclaren heeft er ook nog mee gespeeld.
@Hupke:
spelen toen die af was deden ze op Le Mans ..
Wat mij betreft is dit de ultieme supercar!! Kan geen Pagani tegenop qua uitstraling.
Deze werd toch gebruikt als camera auto voor Steve Mcquen? Voor de film Le Mans omdat er een snelle auto voor nodig was om de 917s te volgen, later is het dak er weer opgezet en verder gerestaureerd..
@guusboum: dat zeggen ze dan ook van naaldje tot draadje in het filmpje (dat jij niet kan zien?)
Voor de geinteresseerden, hier een lijst. Waarin je overigens kunt zien dat vooral Ferrari’s het goed doen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Most_expensive_cars_sold_in_auction#World_records
@splitsecond: Er ontbreken toch een aantal auto’s in dat lijstje, zoals de originele Shelby Cobra 427 Super Snake
verkocht voor 5.5mil USD
Dit is gewoon dé Uber Amerikaanse klassieker, alleen voor het geluid al, reken daarbij nog eens het mooie functionele uiterlijk en zijn indrukwekkende palmares bij en je hebt een winnaar!
Moet je er wel inpassen.
Ben ik dan de enige die totaal niets met oldtimers heeft?
Niets aan dat soort auto’s trekt me aan… hoe oud, speciaal of exlusief ze ook mogen zijn.
Mijn leeftijd is overigens 25 jaren, zal het hieraan liggen?
Of ben ik gewoon een ideoot die een ban moet krijgen?
@maurits123: Je hoeft niet iets speciaal met oude wagens te hebben om geen auto-freak te mogen zijn. Er zitten er wel een paar tussen…
@maurits123: Zo denk ik er ook over, stuk voor stuk lelijke hokken, komt misschien ook omdat ik ze niet allemaal heb meegemaakt.
@maurits123: Het zou niet aan je leeftijd moeten liggen maar aan je smaak. Ik ben zelf 21 en ik kan de meeste oldtimers wel waarderen. Maar heb je ook niet zoiets van wouw dat is best bijzonder, of doet dat je zelfs niets?
Iedereen loopt meer te geilen op +’jes om in de ’top 10 reacties van de week’ te komen dan dat er over auto’s wordt gepraat geloof ik
@axelklei: Die indruk heb ik ook wel…
@xilver: voor bijde een +1. ;)
Echt een vette bak, kheb de originele nog nooit gezien maar wel de nieuwe versie een keer in St.Tropez.
Er waren tijden dat ik de comments las, omdat iemand misschien wat te vertellen had.. iets interessants wat je nog niet weet. Maar dit wordt wel heel erg. Ik ben zelf overigens ook jong, maar kan dit soort auto’s zeer zeker waarderen. Dit waren machines, hier moest je in kunnen rijden. Tegenwoordig is dat wel anders. GT40 spreekt me toch altijd wel erg aan vooral als je in het echt ziet hoe laag die is. Overigens nooit deze race versie in het echt mogen bewonderen