• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford roept 142.000 auto’s terug, moeten buiten parkeren

Auteur: willeme, gepost 4 juni 2023 om 17:58 – 4 Reacties

Ford roept 142.000 auto's

Dat is wel zo veilig. Ford roept 142.000 auto’s terug die vlam kunnen vatten, dus zet die rijdende aanstekers niet in een garage.

Terugroepacties heb je in allerlei soorten en maten. Autofabrikanten zijn voornamelijk ontwikkelaars om vervolgens de auto’s te assembleren. Die onderdelen worden veelal ingekocht bij toeleveranciers. Dus feitelijk is zo’n merk niet echt wat het lijkt. Maar ja, soms gaat er bij zo’n toeleverancier iets mis en moet de fabrikant actie ondernemen middels een terugroepactie.

Vandaag is het de beurt aan The Blue Oval/ Ford roept namelijk auto’s die vlam kunnen vatten. Om specifieker te zijn, het gaat om Fords luxedivisie, Lincoln .. En om nog specifieker te zijn, het gaat om de Lincoln MKC.

Ford roept 142.000 auto's

Dat is een hele luxe variant van de Ford Kuga. Dus zie het als een concurrent voor de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLC. In tegenstelling tot die Duitsers is de MKC er alleen geweest met viercilinder EcoBoost motoren.

Ford roept 142.000 auto’s terug (oké, ietsje meer eigenlijk)

Nu is de VS een ver-van-ons bed land, maar het aantal auto’s waar het om gaat is heel erg hoog. Volgens de NHTSA (die organisatie die moet zorgen voor veilige auto’s in deVS) bedraagt het aantal maar liefst 142.734 auto’s. Dat is niet eventjes een kleine serie waarbij er een handgreepje los kan zitten. Naar het schijnt zijn er talloze voorbeelden van Lincolns die spontaan vlam vatten.

Ford roept 142.000 auto's

Er is een sensor voor de accu die in een goedkope plastic behuizing zit en eenvoudig kapot kan gaan (bij het wisselen van de accu bijvoorbeeld). Als deze beschadigd is, kan het zorgen voor kortsluiting in het circuit. Daarom raadt Ford aan alle Lincoln MKC-eigenaren om hun auto buiten te parkeren en niet in een garage of onder een carport.

Er is een oplossing!

Is er dan ook goed nieuws te melden? Maar natuurlijk! Ford heeft namelijk al een fiks voor het issue. De dealers gaan een extra zekering plaatsen. Als dan de sensor kapot gaat, zal eerste de zekering kapot gaan.

Ford roept 142.000 auto's

Dat is eenvoudiger te fiksen dan een spontane ontbranding. Uiteraard zal de reparatie geheel kosteloos zijn. In totaal zijn er 19 auto’s die kortsluiting hadden en in vlam vatten, allemaal auto’s die geparkeerd stonden. Dus dat ’talloze’ valt nog wel mee. Daarbij zijn er geen slachtoffers gevallen, gelukkig.

Via: ABC7 Chicago

Meer lezen? Deze betaalbare auto’s zien wij niet meer terug in 2023!

Ook interessant!

  • Mijn auto - Ford Bronco Wildtrak
  • Mijn Auto video: Ford Fiesta ST van Brandon
  • Mijn Auto video: Ford Mustang Boss 302 van Iteke
  • Ford schrapt banen en dat is de schuld van de elektrische auto
    Ford schrapt banen en dat is de schuld van de elektrische auto

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, lincoln, mkc, terugroepactie, Video

Vorig bericht: « Is de BMW 5-Serie beter te pruimen als Touring?
Volgend bericht: Deze GT3 RS is omgetoverd tot episch rallykanon »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    4 juni 2023 om 18:51

    -edit: is gefixt ;-)-

    Login om te reageren
  2. schuimbekje3 zegt

    4 juni 2023 om 19:07

    #1 hoe kan een sensor uberhaupt rechtstreeks op de accu zitten?
    alle verbruikers dienen altijd gezekerd te zijn… regel 1 in auto electronica.
    #2 hoe kan het plaatsen van een extra zekering het probleem oplossen?
    immers extra impliceert dat er al 1 is… in het accu circuit is dat raar, want kortsluiting zeker je niet af, overstroom zeker je af. dat overstroom kortsluiting kan betekenen is niet hetzelfde, net als dat een rode auto niet altijd een ferrari is.

    in dit geval heb je bijv een startmotor die 200 ampere trekt, dus moet je zekering 250A of meer zijn.
    maar de sensor trekt in kortsluiting misschien 199 ampere… nog steeds genoeg voor brand (getest,met 30A kun je de auto al in de hens zetten..)

    een extra zekering bij de sensor is vreemd, want dan zou de eerste ook al moeten gaan.. zekeringen zet je in serie voor bescherming en parallel (ja, ik heb het gezien in radio apparatuur) om de zekeringen op te tellen…

    dus al metcal een raar verhaal wat lost in translation van techneut naar.marketing en van engels naar nederlands is gegaan.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      4 juni 2023 om 21:05

      Een doekje voor het bloeden noemen ze dat.
      Effe het gevolg aanpakken niet de oorzaak.
      Mentaliteit tegenwoordig, ik merkte het met mijn Lg koelkast, werd ook vriendelijk na 25 maand “den boom” ingestuurd.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      5 juni 2023 om 15:30

      De sensor zal fysiek op de accu zitten, maar zal elektrisch gezien echt wel op een zekering zitten. Maar die zekering is waarschijnlijk wat groter, en voedt een heel circuit. Misschien doen ze er nog een zekering bij van iets laags als 1 ampere o.i.d., nu specifiek voor de sensor.
      Dat zal enorm helpen. Tegelijkertijd, wellicht toch nog even goed kijken of je niet het kan voorkomen op een andere manier.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North