• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Sierra, youngtimer in beeld

Auteur: Alwood, gepost 25 december 2012 om 14:00 – 85 Reacties

Afbeelding Ford Sierra, youngtimer in beeldAfbeelding Ford Sierra, youngtimer in beeldAfbeelding Ford Sierra, youngtimer in beeldAfbeelding Ford Sierra, youngtimer in beeldAfbeelding Ford Sierra, youngtimer in beeldAfbeelding Ford Sierra, youngtimer in beeldAfbeelding Ford Sierra, youngtimer in beeldAfbeelding Ford Sierra, youngtimer in beeld

Ford Sierra Cosworth classic
Traag, saai, oud en een roestig stinkhok. Niemand zit te wachten op een oude Ford. Toch? Deze laatste Europese achterwielaandrijver van het merk was een suf volumemodel maar was tegelijk veelvuldig in de rallysport te zien, boekte vele touringcar successen en was er ook met 2 liter turbo viercilinder en 2,8 liter 150 pk V6. Jammie.

Het maakt eigenlijk niet uit bij welk merk het vandaan komt. Stop 150-200 pk in een (vrij lichte) achterwielaandrijver en je kan er leuk mee spelen. Zo ook in de Ford Sierra, jaren ’80 stijl.

Ford introduceert de Sierra in 1982, het jaar van de Volvo 760, BMW doet het nog met de E28 5 Serie, de Audi 100 C3 is net af en Opel heeft schetsen liggen van wat ooit een Omega zal worden. Het zet een en ander in perspectief qua wegbeeld en concurrentie. Terwijl genoeg fabrikanten nog aanklooien met carburateurs (ook op grote modellen) heeft de Ford Sierra altijd brandstofinjectie. Paradepaardje is de in 1983 geïntroduceerde Ford Sierra XR4i met 2,8 liter 150 pk V6.

Ford Cossie spoilers!

Omdat de Ford Sierra een oud en niet zo veilig beestje is weegt de auto weinig. Net geen 1200 kg in XR4i trim. Dat is niet dankzij de zescilinder, een vrij prehistorisch blok met enkele nokkenassen en véél meer cilinderinhoud dan vermogen.

Gewicht heeft grote invloed op de rijeigenschappen van een auto. Als al het gewicht voorin ligt, met de tamelijk grote V6, is dat verminderd gunstig voor het stuurgedrag. Een XR4i was prima om mee te spelen en tolereert heel veel mishandeling. Verfijning kwam een paar jaar later met de komst van een 2 liter viercilinder turbo. De 2.0 16V perst er dankzij de turbo 204 pk uit. In ’86/’87 trim is deze snelste Sierra nog steeds achterwielaangedreven. Een combinatie die het briljant doet op verharde ondergrond: bij Touring Car kampioenschappen en op verharde rally-stages slepen Sierras RS Cosworth overwinningen binnen. Ook een combinatie die niet altijd even betrouwbaar is. Vooral in race-specificatie vreten de 2.0’s turbo’s en koppakkingen.

Aan het eind van de wilde eighties wordt ook de Sierra een beetje meer volwassen. Naast de hatchback en station schuift een sedan aan. Deze sedan neemt meteen het ‘snelste Sierra’-vlaggetje over. Voorzien van de inmiddels beruchte en bekende 2.0 16V Cosworth viercilinder.

De Sierra Cosworth sedan krijgt tegen het einde van de levenscyclus nog één update. In een verwoede poging de rally-prestaties te verbeteren voorziet Ford de snelste Sierra standaard van vierwielaandrijving. Helaas voor Ford verbeteren de prestaties nauwelijks in de autosport. De straatversie, de Cosworth 4×4, is erg duur geworden mede door deze vierwielaandrijving en een tikkeltje veilig en serieus. Pas veel later zal deze aandrijflijn dienst doen in de Escort RS Cosworth en alle investering in rally-successen terugbetalen.

Ford Sierra RS500 Cosworth

Is een echte Sierra XR4i of Cosworth jouw stiekeme droomauto? Pittig. Hoewel ze vroeger niet heel zeldzaam waren zijn inmiddels héél veel powerFords overleden. Getuned tot het *ploef* deed of verwaarloosd, kapot geroest en gesloopt. Zeker de turbo-motoren konden heel veel mishandeling hebben maar geven op een bepaald de pijp aan Maarten.

Zeldzaamheid duwt tegenwoordig de Sierra prijzen weer op. Het is niet eenvoudig een Sierra Cosworth anno 2012 in nette staat rijdend te houden en liefhebbers doen hun exemplaar niet zomaar van de hand. Prijzen liggen al snel op €7000,-. Fan van achterwielaandrijving? Neem dan een Cossie van voor 1990. 4×4-fans hebben de keus uit bouwjaren 1990-1993. Beiden wegen minder dan 1300 kg waarmee de wegenbelasting op deze benzine-auto’s schappelijk blijft. Het slechtste wat je kan doen is bijbetalen voor een roestige 83-er vanwege de MRB.

Ook interessant!

  • Ford Evos
    Ford Evos is heel plausibele Sierra opvolger
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, sierra, youngtimer

Vorig bericht: « Zeldzame klassieke Bentley gebruikt als plantenbak
Volgend bericht: BMW pleegt aanslag op Audi Q7 [Dronken Rus-video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. giejermo zegt

    25 december 2012 om 14:02

    Petjesmagneet!

    Login om te reageren
    • Thomasio zegt

      25 december 2012 om 14:05

      @giejermo: Dit kunnen petjes helemaal niet betalen. Die halen wel wat van de sloop en verlagen het. Als ze maar van deze auto’s afblijven!

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        25 december 2012 om 14:36

        @Thomasio: petjes hebben wel de laatste afgetrapt.

        Login om te reageren
      • alcantara zegt

        25 december 2012 om 15:28

        @Thomasio: Dus als een auto de looks heeft van een Autostyle opgepimpte tupperware-bak maar wel duur is dan is het ineens geen petjesauto meer?

        Login om te reageren
        • gj8003 zegt

          26 december 2012 om 11:01

          @alcantara: Inderdaad, petjes kiezen vaak de massa bakken zoals Golfjes en 3-series. Alleen op basis van de grootte van de spoilers, lengte van de uitlaten en kleur van de vlammen op de motorkap kun je ze van elkaar onderscheiden…

          Dit is in mijn ogen een klassieker en daar hebben zij stomweg gewoon geen verstand van! Wat de boer niet kent dat vreet ie niet he ;-)

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            26 december 2012 om 11:12

            @gj8003:
            Een nette originele Cossie is wat mij betreft ook absoluut een classic.
            Dat het een periode een door petjes verkrachte auto is doet daar niks aan af.
            Ook de E30 M3 heeft die periode gehad, en degene die dat overleeft hebben ziet een ieder immers ook als een klassieker.

            Login om te reageren
            • gj8003 zegt

              26 december 2012 om 11:35

              @jrk68: De E30 M3 is ook zeker een klassieker! Het is met name de E36 die verpest is door de pettemannen…

              Login om te reageren
            • gj8003 zegt

              26 december 2012 om 11:37

              @jrk68: M.b.t. de 3-Serie, is het met name bijv. een 316 die de petten dan voorzien van M-badges….lachwekkend en triest tegelijk….Waar halen ze het lef vandaan?!

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                26 december 2012 om 11:42

                @gj8003:

                hallo .. BMW is hapslikklare fabrieksmeuk ..
                de Opel Kadett/Ascona van deze eeuw ..

                huursubsidievolk troep is het ..

              • gj8003 zegt

                26 december 2012 om 11:52

                @lincoln:
                hallo..

              • gj8003 zegt

                26 december 2012 om 11:55

                @lincoln: BMW is inderdaad geen Lincoln die na elke drempel nog een kwartier doordeint en waar de plastic verf na een paar jaar van het dashboard bladdert…

                Sorry, ben geen BMW fanaat maar jouw opmerking slaat kant noch wal. Een E30 M3, M6 of E60 M5 zijn in mijn ogen geen hapslikklare fabrieksmeuk.

            • Hupke zegt

              26 december 2012 om 12:01

              @jrk68:

              Niets tegen de e30 M3 maar het is nog geen klassieker. Ik twijfel er niet aan dat ze die status ooit nog wel zullen bereiken. Ze zijn amper young-timers.

              Een delahaye ofzo dat zijn klassiekers.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                26 december 2012 om 12:16

                @Hupke:

                dan heb je toch een mooi leven ..
                de Ikea uitlopen en denken dat je in een museum bent geweest ..

              • Hupke zegt

                26 december 2012 om 12:30

                @lincoln:

                Kunnen we het ministerie van cultuur ook ineens afschaffen, als de musea zoveel volk trekken.

              • jrk68 zegt

                26 december 2012 om 14:37

                @Hupke:
                Sommige auto’s worden als “klassieker” geboren.
                Dat wil zeggen, je weet van te voren al dat het een klassieker wordt, al is een E30 M3 sec genomen nu nog een Youngtimer.
                Vergeet niet dat de E30 M3 inmiddels bijna 27 jaar oud is.

              • xiran zegt

                27 december 2012 om 15:45

                @jrk68: idd het word meestal een klassieker omdat er een bijzonder verhaal omheen zit. Zoals de herkomst van het motorblok van de e30 m3, dat is alleen al legendarisch.

  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 december 2012 om 14:05

    Het was ook de eerste productieauto die met behulp van een windtunnel ontworpen is.

    Login om te reageren
    • Thomasio zegt

      25 december 2012 om 14:08

      @Svenska_Aeroplan_AB: Oh okee gaaf, ik kan me herinneren dat ze bij een review het hadden over de cw-waarde van deze auto, dat deed me al zoiets vermoeden.

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      25 december 2012 om 14:16

      @Svenska_Aeroplan_AB: Ja inderdaad. Ik kan me nog herinneren toen deze uit kwam. Een revolutie in design voor Ford. CW-technisch een meesterwerkje. Vergeet niet deze auto was de opvolger van de Taunus. Wat een verschil.

      OT: warme herinneringen. Mijn lesauto. 22 lessen gehad en afgereden en de eerste keer geslaagd in de bovenste foto. Een blauwe Sierra Sedan.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 december 2012 om 14:22

        @Freewarefreak:
        Voor FORD idd, de in 1962 geintroduceerde Alfa Romeo Giulia had toen al dezelfde Cw waarde als deze Sierra.
        Ongelooflijk, maar waar !

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          25 december 2012 om 14:37

          @desjonnies: alfa romeo loopt technische bijna met alles voorruit.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            25 december 2012 om 14:56

            @xiran:

            noem eens 3 dingen dan ..

            Login om te reageren
            • marvinr zegt

              25 december 2012 om 15:33

              @lincoln:

              Wat even snel in mij opkomt:
              1. Schijfremmen op alle modellen en uitvoeringen van ergens begin jaren 60 al.
              2. Common rail diesel
              3. De eerste sedan (156) met gerobotiseerde versnellingsbak (Selespeed).

              Maar voordat we offtopic gaan: Vette bak zo’n Cosworth… een echte liefhebbers auto natuurlijk.

              Login om te reageren
              • dawwg zegt

                25 december 2012 om 16:05

                @marvinr: Je weet dat Fiat in 1914~1918 al een auto met 4 schijfremmen, een bovenliggende nokkenas en 5-bak had ?

              • marvinr zegt

                25 december 2012 om 20:37

                @dawwg: Ik zeg ook niet dat Alfa de eerste was met schijfremmen. Wat ik wel zeg is dat ze er in de jaren 60 al heel vroeg bij waren met het uitrusten met schijfremmen op al hun modellen. Dat terwijl tegenwoordig de meeste merken nog steeds modellen hebben die trommelremmen hebben.

            • xiran zegt

              27 december 2012 om 15:41

              @lincoln: eerste verstelbare nokkenas, eerste dubbele nokkenas en multi air technologie. dit zijn er 3 en dit is alleen nog de nokkenas. De rest was ook zeer goed. Commen rail diesel klopt niet helemaal zoals @marvinr zei, ze hebben het ontwikkeld maar kwamen er niet helemaal uit. Bosche heeft het toen afgemaakt en geschikt gemaakt voor productie auto’s.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                27 december 2012 om 16:18

                @xiran:

                3X wikipedia meukie ..

                ben wel blij dat de rest ook “zeer goed” was ..

              • xiran zegt

                29 december 2012 om 21:51

                @lincoln: komt niet van wikipedia vandaan, ik was bij een presentatie van multi air. De engineer die de presentatie gaf heeft eerste de ontwikkeling van de nokkenas uitgelegd daarna heeft hij het verband met common rail techniek en multi air techniek gegeven.

                Meestal haal ik me kennis niet van wikipedia maar liever van amt.nl vandaan. Daar heb ik sneller de neiging het te geloven.

          • 4991 zegt

            25 december 2012 om 14:58

            @xiran: loopt of liep?

            Login om te reageren
          • Emile_Benz zegt

            25 december 2012 om 20:56

            @xiran: W00t! Sinds wanneer…?

            Login om te reageren
            • heidekonijn zegt

              26 december 2012 om 01:04

              @Emile_Benz: 1910 tot 1992.

              Login om te reageren
          • ropbp zegt

            26 december 2012 om 13:24

            @xiran: liep! Nu zijn het gewoon Fiat’s (daar komt ook die diesel vandaan die jij net noemt)

            Login om te reageren
        • hans75 zegt

          25 december 2012 om 15:03

          @desjonnies:
          bijv.. diezelfde giulia uit 62 had standaard vier schijfremmen, en een 5-bak…

          Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          25 december 2012 om 15:33

          @desjonnies: maar ook met een windtunnel ontworpen? Kan me herinneren dat de de Sierra was…

          Login om te reageren
        • mmot05 zegt

          25 december 2012 om 17:40

          @desjonnies: zelf betere cw waarde dan b.v een Porsche van die tijd

          Login om te reageren
    • bungabungastig zegt

      25 december 2012 om 14:51

      @Svenska_Aeroplan_AB: wind tunnel designed: 1934 Chrysler Imperial.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        25 december 2012 om 15:32

        @bungabungastig: bestonden er toen al windtunnels dan??

        Login om te reageren
        • bungabungastig zegt

          25 december 2012 om 16:38

          @Svenska_Aeroplan_AB: Voor vliegtuigen al veel eerder. Probleem met deze verschrikkelijk mooie Chrysler en andere prachtige aerodynamische ontwerpen als die van Cord was dat ze veel te vooruitstrevend waren voor die tijd en niemand ze wilde hebben (auto’s van toen waren gestroomlijnder van achteren naar voren). In de automobielindustrie kwam het gebruik van de windtunnel pas na WOII langzaam op gang, met o.a. in Europa de full scale MIRA windtunnel uit 1960.
          http://www.mira.co.uk/about-mira/mira-heritage#timeline-milestone_145

          Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      25 december 2012 om 15:01

      @Svenska_Aeroplan_AB: ik dacht dat dat de Citroën CX was. CX is toch de Franse benaming voor de Cw waarde??

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        25 december 2012 om 21:12

        @rufctr01:
        CX waarde is de CW waarde maal het frontaal oppervlak.
        Maar idd die heeft daar zijn naam aan te danken.

        Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      25 december 2012 om 17:46

      @Svenska_Aeroplan_AB: Skam! Den Ursaab var 1947 i den designade vindtunnel! Att du skulle va veta.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        25 december 2012 om 18:41

        @moveyourmind: oh ja! Oeps… ;)

        Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    25 december 2012 om 14:19

    Ontworpen door Patrick le Quement (had wel vermeld mogen worden AB) een eigenzinnig Frans ontwerper die later oa. voor Renault de Twingo 1 en de Avantime en de VelSatis heeft ontworpen.
    Leuke quote van de man : Men hoeft mijn ontwerpen niet mooi te vinden, zolang ze maar een discussie op gang brengen.

    Over de Sierra’s, ik heb het genoegen mogen meemaken om in een Groep N Cosworth (drie deurs versie) te mogen navigeren.
    Helaas, ik vond het een kreng van een wagen, waar je niets van torderen of beweging bij een Groep B Turbo 1 Renault 5 merkte als je van het verhard op het onverharde terecht kwam, tordeerde de Cosworth carosserie, piepte het dashboard en lag het rechterportier te klapperen in zijn scharnieren. Ik ben ook gestopt omdat ik die Sierra’s doodskisten vond.
    De vergelijking is niet eerlijk, de Groep B Renault was geheel doorgelast met geïntegreerde rolkooi, de Sierra niet.
    Hij ging wel als vergif die Cossie, we zaten ermee in de buurt van de R5 Turbo, zo veel vermogen.
    De palmares van de Cosworth zijn dan ook legendarisch, zowel in de race als in de rallye sport zijn er veel successen mee behaald.
    De fijnste?
    Een RWD vierdeurs ‘sapphire’, 1 van de latere die de MB 190 16 klepper en de M3 een run for the money gaf, en eigenlijk que prijs prestaties de beste was van dit illustere trio.
    ’t voelde alleen altijd erg licht aan zo’n Sierra.

    Qua Diesels was die met de 2.3 Peugeot motor veruit de prettigste, de later geintroduceerde 1.8 Turbo Diesel vond ik een kreng, menig hachelijke situatie meegemaakt dat je zat te bidden dat de Turbo aub wilde inklappen, zonder Turbo leek een lelijke eend nog een snelheidsduivel.
    Wel spookachtig zuinig die 1.8 TD.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      25 december 2012 om 14:27

      @desjonnies: Respect! Sjonnie-pedia. Kun jij niet eens af en toe een column over klassiekers schrijven voor AB? Alwood bel hem eens? ;)

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      25 december 2012 om 14:59

      @desjonnies: herinner me die 2.3 diesel goed, had er destijds 1 als serviceauto, tandemasser erachter, ruim 1,2 ton lading erop en dan vanuit Vianen naar Valkenburg…. Duurde voor je gevoel eeuwen en trommelvliezen had je na een weekje Sierra 2.3 D niet meer….

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 december 2012 om 15:13

        @406_v6:
        maar die Indenor-Peugeot Diesel bleef maar gaan en gaan en gaan en gaan en gaan………………….

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          25 december 2012 om 21:16

          @desjonnies:
          Was het niet Harmen Lagaay die verantwoordelijk was voor het uiterlijk van de Cossie? (het tupperware dan)

          Login om te reageren
    • nibor zegt

      25 december 2012 om 17:22

      @desjonnies: Patrick le Quement heeft niet alleen die modellen voor Renault ontworpen, maar is tot een jaar geleden de hoofddesigner van Renault geweest. Verder mooi verhaal dat je hier weer neerzet.

      Login om te reageren
  4. toeter11 zegt

    25 december 2012 om 14:21

    Ik heb er nog tijdelijk eentje gereden toen ik net 18 werd, eentje van 87 een best wel luxe uitvoering. schuifdak, voorruit verwarming, airco; geen leer wel een luxe stof en stuurbekrachtiging. geloof ik een 1.6je reed prima, stond op iemand anders naam. heb er 2 maanden in gereden, en is toen terug gegaan en uit beeld verdwenen

    Login om te reageren
  5. gearhead zegt

    25 december 2012 om 14:25

    Sierra als youngtimer? Inmiddels kun je met een beetje fantasie alles als youngtimer bestempelen. Een youngtimer is imo een model waar daadwerkelijk vraag naar is. Soort van…

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      25 december 2012 om 14:32

      @gearhead: Een Sierra RS 500 Cosworth? Gezochte klassieker hoor.. vind maar eens een mooie. Die wil iedereen.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      25 december 2012 om 14:39

      @gearhead:
      idd.
      Zelfs een Renault 11 is een klassieker aan het worden, al zijn ze er bijna helemaal niet meer.
      Waarom?
      Omdat de auto net als de Sierra best wel een historie heeft in de rally sport en op het circuit.
      Verder dicteert ‘de markt’ de klassieke en historische auto wereld
      En doet een goede Sierra Cosworth gewoon rond de tien mille.
      En over tien jaar 25 mille.
      Moet je nog goed zoeken ook

      Kijk maar wat er met de Escort Mk I en Mk II is gebeurd.
      De voorgangers van de Sierra op autosport gebied.

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      25 december 2012 om 14:41

      @gearhead: niet helemaal waar er zijn heel veel inspiratie loze auto’s die nooit een youngtimer worden.

      Login om te reageren
  6. airhead999 zegt

    25 december 2012 om 14:36

    Een beetje rijdbare cossie is wel veel duurder dan 7000 euro, zeker zo’n vleugel cossie.

    Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    25 december 2012 om 15:00

    En toch vindt ik de Granada mooier!

    Login om te reageren
  8. barchetta zegt

    25 december 2012 om 15:10

    Jeremy Clarkson in een Cossie… Overigens, let niet op wat hij zegt qua snelheid en dergelijke. Dit was voor een aflevering waarbij ze punten konden winnen voor het aantal views na 1 week.

    Login om te reageren
    • barchetta zegt

      25 december 2012 om 15:11

      @barchetta: dit dus http://www.youtube.com/watch?v=dsKLw7iVpJc

      Login om te reageren
  9. gearhead zegt

    25 december 2012 om 15:58

    Hierbij nomineer ik de Kia Shuma tot youngtimer. Uitgestorven, doorsnee wagen uit het verleden die niemand wil hebben. Hij voldoet eraan hoor

    Login om te reageren
    • toeter11 zegt

      25 december 2012 om 16:15

      @gearhead: nee te jong

      Login om te reageren
  10. heidekonijn zegt

    25 december 2012 om 16:05

    Van de tijd dat Ford zijn chassis nog niet onder controle had. Lelijke auto die zo’n gruwelijk rwd onderstel had dat men maar wijselijk is overgestapt op fwd. Helaas volgden ook merken die bij rwd niets te zoeken hadden.

    Login om te reageren
  11. ronin1130 zegt

    25 december 2012 om 17:09

    Ford heeft toch wel bijzonder leuke wagens gebouwd, vooral in hun sportieve versies (RS, Cosworth, ST). Jammer dat Ford USA Ford of Europe aan het verwaarlozen is wegens verlieslatend. Toen ze echter winstgevend waren was Ford of Europe wel goed genoeg om het geld weg te sluizen.

    Login om te reageren
  12. ray6702 zegt

    25 december 2012 om 17:26

    Altijd mijn droomauto geweest, de sedan met 4×4 van ’92 bijv.
    Heb ooit een weekend een sedan met rwd gereden. Fijne motor die 2.0turbo maar wat een turbogat! Bij 3500 toeren klapte die turbo er zo hard in dat je last van je nek kreeg! En liep 255kmh op de teller ongetuned.

    Mijn vader had in ’88 een 5drs sierra 1.6 laser van’86 met zo’n platte voorkant, was ik ook gek van. Ben toen besmet met het sierra-virus denk ik haha

    Login om te reageren
  13. E550 zegt

    25 december 2012 om 17:34

    Werd in de VS ook aangeboden als de Mercur XR4Ti.
    img src=”http://clunkbucket.com/wp-content/uploads/merkur-xr4ti-lead.jpg” width=”450″ />

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      25 december 2012 om 17:34

      @e550:

      Login om te reageren
      • mmot05 zegt

        25 december 2012 om 17:55

        @e550: ghehe, rare zijruiten

        Login om te reageren
      • gj8003 zegt

        26 december 2012 om 11:03

        @e550: dat is ook talent! Van een mooie auto, een foto weten te vinden waar de auto lelijk op is!

        Chapeau!

        Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    25 december 2012 om 17:50

    ooit eens om zo,n ding heen gelopen ..
    maar ik kon er nog geen 300 euro voor uit mijn zak trekken ..
    vind er nix aan ..
    ook al ben ik best wel van de Ford zijde .. en pro ouwe-meuk ..

    heb toen maar een XJ40 gekocht omdat ik dwangmatig iets uit die periode wilde rijden ..

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      25 december 2012 om 23:09

      @lincoln: en we weten allemaal wat er van die XJ40 geworden is…

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        26 december 2012 om 07:07

        @Emile_Benz:

        was toen echt een klassebak ..
        daarna voor foute makelaars ..
        daarna voor foute sjonnies ..
        daarna voor mij ..
        en nu voor boerejongens om lekker aan gort te rijden ..

        zelfde lot als de Sierra ondergaat ..

        Login om te reageren
  15. kickass zegt

    25 december 2012 om 17:54

    Ik wil nog steeds een Sierra Cosworth kopen. Wat een vette wagen is dat. Ik kan alleen geen geschikte vinden die geen achterlijke bodykit heeft…

    Login om te reageren
  16. cossie300 zegt

    25 december 2012 om 18:00

    Ik rij sedert 8 jaar met een escort cosworth als weekend wagntje .
    Moet zeggen : prachtige wagen . 300 pk met 4X4 bij een laag gewicht . Bangelijk

    Login om te reageren
  17. mmot05 zegt

    25 december 2012 om 18:11

    Te veel plastic om een waardige klassieker te worden , Granada coupe of een Capri heb ik persoonlijk veel hoger zitten dan een xr4i

    Login om te reageren
  18. Sportspotter13 zegt

    25 december 2012 om 20:59

    Heb mn Sierra 2.0i Special uit 92 eind zomervakantie verkocht :( ik mis mijn Sierra nu wel. Hier nog een aantal video’s van mijn sierra,

    http://www.youtube.com/watch?v=wNHhE6lVgm8
    http://www.youtube.com/watch?v=Nr6wJar3R78
    http://www.youtube.com/watch?v=LA1kj0kI3UA
    http://www.youtube.com/watch?v=CK5mZdTJz1o

    Login om te reageren
    • gj8003 zegt

      26 december 2012 om 11:41

      @Sportspotter13: Wat moet ik hier nu van zeggen??!?

      Schakelen is overigens ook een kunst, zie 1e filmpje vanaf 3:00 min….

      Login om te reageren
  19. nielsvanderweiden zegt

    25 december 2012 om 21:05

    Heb de Sierra altijd een mooie en bijzondere auto gevonden, ook al was het onderhuids grotendeels Taunus… Als kind meerdere Sierra’s versleten, speelgoed uiteraard ;)

    Uiteindelijk wordt elke auto een klassieker, al zal het gros altijd een koopje blijven en duurt het voor de ene auto 40 jaar en is de ander het al als hij nieuw is. De Sierra is nu nog vooral patatauto maar als ik zie dat mooie Cortina’s van de laatste bouwjaren in Engeland zeer gevraagd zijn, dan zal een dito Sierra over een paar jaar ook wel bewaard gaan worden.

    Als liefhebber van normaal gebruiksspul zie ik graag een Sierra. Op het Autoweekforum zit iemand met een Sierra Custom, de crisisuitvoering die ik tot dan toe alleen uit de brochure kende…

    Login om te reageren
  20. Volvo_440_turbo zegt

    25 december 2012 om 21:20

    Toen ik nog met mijn volvo 440 turbo reed kwam ik er eentje tegen, een witte cosworth 4 deurs

    Om eens te zien wat die kon ben ik er vrij dicht gaan achterhangen, aan de uitlaat zag je dat hij voluit begon te accelereren, maar er kwam enkel zwarte en héél blauwe rook uit, maar sneller als mijn opgevoerde volvo ging ie niet. Ik reed toen met 180 pk en mijn volvo was zeker meer dan 200 kg lichter. Maar toch, die had echt weg moeten rijden van mij…
    Waarschijnlijk motorblok zo goed als aan gort?

    Login om te reageren
  21. midasracer zegt

    25 december 2012 om 22:12

    Heerlijke auto. De aandrijflijn is perfect voor kitcars, veelal Cobra’s en Super seven achtigen. Ook terug te vinden in de Donkervoort S8A.

    Login om te reageren
  22. stefan1207 zegt

    26 december 2012 om 10:01

    ‘Terwijl andere fabrikanten nog aanklooien met carburatoren, heeft de Ford Sierra altijd brandstofinjectie” -> dat is niet waar hoor. Van de acht verschillende benzinemotorisaties die aangeboden werden, waren er slechts drie bij met injectie. Heb zelf drie Sierra’s gehad, twee met carburator en één diesel.

    Login om te reageren
    • fordnut zegt

      26 december 2012 om 12:42

      @stefan1207: Je hebt helemaal gelijk. De meeste hadden van die vreselijke variabele venturi carburateurs. God wat heb ik er daar veel van gereviseerd in mijn tijd bij de Ford dealer. De membranen waren niet veel soeps.

      Login om te reageren
  23. ropbp zegt

    26 december 2012 om 13:33

    Toch is het gek als je ziet hoe sommige modellen ondergewaardeerd worden. Die Sierra was bovenhuids een designrevolutie toendertijd. Dat wordt nu niet meer gewaardeerd. Jammer!

    Login om te reageren
  24. Volvo_440_turbo zegt

    26 december 2012 om 20:37

    Ik herinner me inderdaad dat revolutionair design, met de jaloezie van vele mensen: een Sierra wil je niet hebben, het dashboard zit er scheef in en van die zaken…

    Een vriend van me , monteur bij Ford, werd ooit opgeroepen om een gestrandde Brit in zijn Sierra Cosworth te gaan depanneren, hij was de enige Belgische monteur die dit kon, het ging wel om een vrij dik opgevoerd beestje, 450pk dacht ik, voor die tijd ongezien op straatwagens…

    Login om te reageren
  25. Davidov zegt

    27 december 2012 om 10:14

    Mooi! Mijn opa had er een, een lichtblauwe :)

    http://www.aronline.co.uk/blogs/wp-content/uploads/2011/07/sierra.jpg

    Login om te reageren
  26. kniesoor zegt

    27 december 2012 om 11:03

    @ redactie
    Misschien hadden jullie er bij kunnen vermelden, dat de 4×4 Cosworth (de versie met de groene cilinderkop) af fabriek 220 ipv 204 pk had.
    Het hierboven vermelde turbogat was idd tamelijk groot, je moest de boel een beetje op toeren houden om werkelijk hard te gaan. Maar dan ging-ie ook als de spreekwoordelijke brandweer. Had toen (1993) nog nooit eerder in een auto gereden, die er bij 190 km/u het rechter pedaal vloerend zo genadeloos hard vandoor ging. Leuke auto, maar de Marelli injectie gaf op den duur nogal problemen. En het ding had permanent last van kromme remschijven. Exit Cossie, dus.

    Login om te reageren
  27. kniesoor zegt

    27 december 2012 om 12:13

    Weber injectie, that is …

    Login om te reageren
  28. hardenlang zegt

    4 mei 2013 om 22:13

    Gister meer dan 600 km gereden in een sierra 2 liter gt. Bijna alles snelweg. In z’n drie kan je makkelijk over de 100 doortrekken. Cruisen bij 140 swingt de 5 in een ietwat verre positie. Gas en naar 150 a 160 is zo gedaan. Een auto voor je met 100 kmh is terugschakelen. De 5 bij 100 is kut. In de vier is de auto gretig. Bij vrij baan trek je vervolgens iedere achterligger zoek van 100 tm 145 in 4. Wow! In een snelweg afrit bocht. In z’n drie of vier en je ‘jaagt’ de auto hard als mogelijk. Ga je te hard dan is er een groot schemergebied waar je terug kan. Heerlijk deze auto. Meer beleving en werken dan BMW 320i. (6) Trouwens ook hele fijne auto, 150 k mee gereden. Nu verder met deze. Ow ja, verbruik gister: 12,5 liter/100. Irritant, geen airco of elec ramen. Fijn, stoelen, koers en stuur.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North