• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Focus krijgt 1.0 driepitter [geen grap]

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 september 2011 om 19:01 – 32 Reacties

Ecotec driecilinder met Focus


Maar dan heb je wel weer wat ruimte onder je motorkap.

Heren autofans, bereid je voor: in de nabije toekomst kan je lekkere V8-blokken op je buik schrijven. In middenklassers worden doodleuk driecilinders geplaatst. BMW gaat het doen, VW doet het al, en ook Ford volgt gestaag. Gisteren werd een plaatje van de nieuwe Ford-instapper de wereld in geslingerd, een 1 liter driepitter.

Het naaimachientje krijgt, net als al het andere Ford-benzinespul, de naam Ecoboost mee, en haalt dankzij de obligate drukvulling nog heel nette cijfers. Met een turbo’tje levert de 1000cc maar liefst 100 (5MT) of 120 pk (6MT). En nu mogen jullie het specifieke vermogen per liter uitrekenen.

Zoals aangegeven krijgt het miniblok zijn vuurdoop in de Ford Focus, maar later moet het ook zijn weg gaan vinden naar de B-Max (in de conceptvorm hiervan lag ook al eenzelfde blok. Concept-motor?), en ongetwijfeld ook naar alles onder de Focus, de Fiesta dus. Van de Ka durf ik dat niet te zeggen, die wordt namelijk op basis van de Fiat 500 in Polen gebouwd. Een TwinAir blok ligt dus wellicht meer voor de hand. Dat gaat weer flink wat co2’s schelen… Hieronder kan je klikken voor een kingsize-plaatje van het nieuwe technische wondertje.

EcoBoost shizzle

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

EcoBoost, Ford, iaa-2011, Techniek

Vorig bericht: « BMW i3 is de elektrische stadsmuis voor later
Volgend bericht: Skoda zoekt en gij zult vinden! »

Lees Interacties

Reacties

  1. bigcar zegt

    13 september 2011 om 19:02

    .. komen ze daarmee in amerika de wat steilere bergweggetjes wel op??

    Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      13 september 2011 om 19:05

      @bigcar:

      Makkelijk, tenzij er drie Amerikanen inzitten natuurlijk..

      Anyway, 120 PK in een Ka lijkt mij nog wel grappig!

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        13 september 2011 om 19:07

        @Ferry_76: als ze erin zitten, dn is het een andere verhaal:

        1 persoon = rechte weg nog net vooruit,
        2 personen = alleen bergafwaarts,
        3 of meer = 4get it…
        1persoon + steile weggetje = achteruit (dus weer: 4 get it)
        etc.

        :)

        Login om te reageren
  2. love4sportcars zegt

    13 september 2011 om 19:04

    120 PK? dat is genoeg voor de gemiddelde weggebruiker

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      13 september 2011 om 19:08

      @love4sportcars: aangezien de gemiddelde amerikaan overgewicht heeft, en 1/3e heeft obesitas: dus zij zijn echt niet meer gemiddeld… :)

      Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      13 september 2011 om 19:26

      @love4sportcars: Klopt! Maar rijdt het ook nog lekker? Een viercilinder diesel met hetzelfde vermogen als een 6cilinder rijdt gewoon lang niet zo lekker. Als ze dat fixen zie ik geen problemen met deze motor.

      Login om te reageren
  3. love4sportcars zegt

    13 september 2011 om 19:05

    maar natuurlijk niet voor de diehard-sportieve bestuurders!

    Login om te reageren
    • Ruben00 zegt

      13 september 2011 om 19:06

      @love4sportcars: Die kopen dan ook geen ford, m.u.v. de GT dan.

      Login om te reageren
      • Kyanite zegt

        13 september 2011 om 19:29

        @Ruben00:
        Jij hebt duidelijk nog nooit Ford gereden. De Fiesta, Focus en Mondeo hebben in hun klasse de beste wegligging. Een sportieve bestuurder kijkt niet alleen naar snelheid vooruit (ja de petjes), wegligging in bochten en rijplezier dat is wat een sportieve bestuurder wil.
        De GT is een klasse waar 99,9% van de autoliefhebbers alleen maar van kan dromen.
        Goed voor de sportieve(re) bestuurder is deze 1.0 turbo niet geschikt.

        Login om te reageren
        • Ruben00 zegt

          13 september 2011 om 22:10

          @Kyanite: DIEHARD SPORTIEVE BESTUURDERS, die kopen een x-bow, een donkervoort, of wat mij part een mx-5. En nee dat zijn niet de snelste in een rechte lijn. Ja, wel in de bochten.

          Login om te reageren
  4. BMW330Ci zegt

    13 september 2011 om 19:07

    Rijplezier is denk ik wel 0 met dit blok. Maar verder is het natuurlijk lekker zuinig en compact. Ik hoop dat de beperking van bewegende onderdelen de onderhoudsgevoeligheid dusdanig naar beneden trekt dat het opweegt tegen de nadelen van het feit dat hij zo’n hoog vermogen moet leveren.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    13 september 2011 om 19:07

    Even slikken. Maar ook BMW gaat deze weg. En ach bij de hedendaagse auto’s in het hedendaags verkeer heb je vaak toch al geen idee meer wat er onder de motorkap zit en maakt het ook helemaal niet meer uit.

    Login om te reageren
  6. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 september 2011 om 19:14

    Kunnen ze.nog een extra kofferruimte onder de motorkap maken! ;)

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    13 september 2011 om 19:24

    Stiekem 2 motoren in je Focus leggen heb je nog een 6 cilinder ,;)

    Login om te reageren
  8. dennisr zegt

    13 september 2011 om 19:31

    ach voor mn werk kan het wel handig zijn.. kun je nog eens ergens bij..
    en laat ze die dingen inderdaad maar mooi in auto’s pleuren die ik toch niet koop :)

    Login om te reageren
  9. autobart zegt

    13 september 2011 om 19:38

    De bijrijders krijgen trappers als ondersteuning van de motor

    Login om te reageren
  10. reinier73 zegt

    13 september 2011 om 19:40

    Hoeveel zou zo’n motorblokje wegen? Wat zijn de afmetingen? Misschien kan je er wel 2 kwijt onder de motorkap net zoals Norge zegt. V6 2.0L klinkt wel lekker :P

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      13 september 2011 om 20:02

      @reinier73: En lekker hoogtoerig

      Login om te reageren
  11. baasbas zegt

    13 september 2011 om 20:07

    Eh.. Wat een onzin in dit topic. Neem die 100pk versie. Zeg dat ze 170nm bij een mooi laag toerental eruit weten te halen, dat klinkt aannemelijk? Dat combineren met een versnellingsbak met niet al te lange verzetten en je hebt weinig te klagen in gemiddeld verkeer…

    Login om te reageren
  12. morty zegt

    13 september 2011 om 20:09

    Als je wilt knallen koop je een ST. Wil je enigszins verantwoord rijden met een leuke belastingtechnisch voordeel kies je voor zoiets. Persoonlijk rijd ik nu een 1,8 focus uit 2010 en zie het wel als potentieel. Als hij bij de dealer staat ga ik zeker even proberen. Zal ook niet de hoofdprijs kosten en focus is gewoon wel de fijnste in zijn klasse en 120 pk is niet gek voor zijn formaat. Ik denk dat het wel zal meevallen hoe erg “muesli” ergenis je er aan overhoud. Zolang ik maar mee kan komen met het Nederlandse rijklimaat(max 120) dan is er geen vuiltje aan de lucht en bespaar ik bakken met geld!

    Login om te reageren
  13. Tommy2 zegt

    13 september 2011 om 20:34

    Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: driecilinders zuigen! Jankende naaimachientjes zijn het.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    13 september 2011 om 21:02

    Blij worden van het geluid of de prestaties zit er niet in.. nee, klopt. Maar een vriend van me rijdt een Octavia 1.2 tsi combi en ondanks 1250kg en een gezin met vakntiebagage reed het ding (rustig aan) 1 op 17 naar italie. De auto is stil, vlot genoeg voor normaal rijden, beetje sloom met volle bepakking maar het gaat best. Toch lekker als je met 1 keer tanken (op eigen kosten) gewoon naar italie rijdt…
    Hou je bijv geld over voor een hobby auto(!?)

    Login om te reageren
  15. arro zegt

    13 september 2011 om 21:59

    Een brommer heeft nog meer pk

    Login om te reageren
  16. Truttenschudder zegt

    13 september 2011 om 22:00

    Ik steek nog liever een raket in mijn reedt dan dat ik in zo’n hok zou rijden. Vier cilinders is voor mij de absolute ondergrens, daaronder gaat het met horten en stoten. Sommige viercilinders met een al te kleine afmeting (1.4 is minimum voor mij) vind ik al zo bagger rijden dat ik dit geval het liefst meteen de plomp in schop. Om maar niet te spreken over het geluid. O! Wedden dat ze ook nog een dieselvariant op dat blok maken, dat wordt pas echt feest!

    Login om te reageren
  17. jeanclaude zegt

    13 september 2011 om 23:00

    wat betekent MT sir smokalot?

    Login om te reageren
    • kingdecay zegt

      13 september 2011 om 23:41

      @jeanclaude: Manual Transmission. OK, ik ben geen Sir Smokalot maar dan nog, hopelijk heb je er wat aan. Wat AT dan moge betekenen kan je zelf wel uitdokteren hoop ik.

      Login om te reageren
  18. porsche9ff zegt

    13 september 2011 om 23:06

    120pk is niet weinig

    Login om te reageren
  19. amphiby zegt

    13 september 2011 om 23:31

    Ik rijd met 90pk in m’n Mondeo van 1500 kg. Weet niet wat t koppel van dat nieuwe blokje is maar met 100-120 pk in alles dat kleiner is dan een Mondeo kom je in ieder geval aardig vooruit. Je moet alleen geen strepen willen trekken bij n verkeerslicht…

    Login om te reageren
  20. kingdecay zegt

    13 september 2011 om 23:40

    120PK uit een 1L 3-pitter? Mét garantie? Da’s heel knap…

    Login om te reageren
  21. KaCh1ng zegt

    14 september 2011 om 00:35

    mooi blokje

    Login om te reageren
  22. wimbers zegt

    14 september 2011 om 09:13

    en nu op basis van hetzelfde blok een 2 liter 6-cylinder

    Login om te reageren
  23. mellie zegt

    21 september 2011 om 13:21

    Laat ze aub stopppen met dat downsizen ik trek het echt niet meer

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North