Vanaf 2008 zal er een nieuwe raceklasse zijn; de Formula Zero! Met deze raceklasse wil men laten zien dat duurzaam ondernemen niet betekent dat er dingen gelaten moeten worden. In tegendeel, door gebruik te maken van duurzame technologieën kan onvoorstelbaar veel gedaan worden, waaronder ook schoon racen. Zo schrijft het Formula Zero team van de TU Delft.
We zagen vorig jaar reeds een Formula Zero waterstofauto over de Coolsingel rijden maar de echte competitie gaat van start in september 2008. De waterstof aangedreven karts racen met behulp van een brandstofcel, op deze manier wordt innovatieve “zero emission” technologie (enkel zuiver water uit de uitlaat) gecombineerd met de attractie van racen. Voor de races wordt echter een mobiele baan gebruikt, waarbij ik nog wel sterke twijfels heb over de aantrekkelijkheid van zo’n evenement…
Maar goed, daarnaast is er een competitie genaamd ‘Formula Zero student edition’. Deze competitie bestaat uit 6 evenementen per jaar, waarbij 7 internationale topuniversiteiten tegen elkaar strijden met zelf ontwikkelde en gebouwde waterstof karts. De evenementen vinden plaats op unieke locaties over de hele wereld, zoals stadscentra en parken. Uiteraard doet onze eigen TU Delft mee met dit project, wat volgens hen wel eens net zo groot zou kunnen worden als de World Solar Challenge.
Het team opereert onder de naam Forze (een samentrekking van Formula en Zero), met ongeveer 35 studenten van verschillende faculteiten zijn ze sinds februari bezig met de ontwikkeling van de kart. Deze brandstofcel-kart heeft een topsnelheid van minimaal 120 km/u en accelereert van 0 tot 100 binnen 6 seconden. Het gaat om een kart van zo’n 220 kilo met 70 pk vermogen.
Bryan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
LC zegt
De proporties het is, het is SPEEEEEEEEEEEEELGOED.
Xemurai zegt
vetjes! :)
LC zegt
Voor de races wordt echter een mobiele baan gebruikt, waarbij ik nog wel sterke twijfels heb over de aantrekkelijkheid van zo’n evenement…
Het heeft geen gordels daardoor ziet het er veel belovend uit. Ik ga dan zeker kijken tot er iemand uit flikkert.
Lexus LS zegt
Euh, bryan, alsof jouw bijdrage zinvol is…
Bramzel zegt
Lijkt wel een Lego Racer, estetisch is het geen winnaar iig… Technisch wel een fraai staaltje natuurlijk, weer iets van eigen bodem om trots op te zijn.
RalfK zegt
Meen je niet he! 6 sec naar de 100 bes langzaam……. voor een kart dan…… en ergste is je hoort geen lekker motorgeluid en die kart benzine ruikt ook nog eens SUPER! Zonder van het geld en de tijd dit….. doe mij maar de oude vertrouwde benzine race-klassen!!!
Me zegt
Extreem gaaf, racen en toch schoon bezig zijn. Ik zeg het beste van beide werelden! Bovendien is dit nog maar het begin, deze techniek wordt met het jaar sneller dus dat belooft wat…..
Nick zegt
Liever een wagen met een Formula 1-achtige carosserie (of tenminste proporties) en grootte dan dit kinder kartje.
Dat slaat veel meer aan.
Wellicht buiten het budget, maar ja. Da’s vervelend dan. :P
MikeSmid zegt
@ autoblogger: 4e alinea, laatste zin een klein foutje ;)
–edit: gefixt!–
Oscar zegt
Lijkt wel een grasmaaier met grasopvangbak achterop.
Racer zegt
Racen met waterstofkarts is best logisch, over een aantal decennia rijdt de meerderheid van auto’s op waterstof. De motorsport is altijd voorloper van de techniek, het kan niet zo zijn dat de racerij dan nog bezig is met antieke techniek. Mooi staaltje Nederlandse innovatie!
binkie zegt
De prestaties vind ik best serieus, ik wil hier best mee sturen hoor. Zeker indoor lijkt het me bovendien veel lekkerder, ik kan niet zo goed tegen die benzinewalm helaas..
firefly zegt
Mooi staaltje nieuwe techniek. Ziet er leuk uit die kart met hippe kleurtjes. En deze straatraces lijken me leuker dan de optochten van de Formule 1.
Prima dat de universiteiten hier tijd en geld in gaan steken. Hopelijk komen er ontwikkelingen uit die straks ook te gebruiken zijn in consumentenprodukten.
g zegt
de techniek ligt nog in de babyschoentjes dankzij de oliebedrijven maar zie wel toekomst in alternatievebrandstoffen die goed voor het milieu zijn de mens kan zich in alles overtreffen vind ik we zijn tenslotte ook niet met de benzine of dieselmotor op aarde gezet
Rick dos zegt
Nou, als dit er komt dan weet je het wel, hè? De FIA kan met z´n F1 circus wel inpakken natuurlijk!
Opzich wel goed ALS men elkaar maar stuwt naar verbeteringen in de technologien waar wij mortal humans ook wat aan hebben.
Knorrit zegt
@ Rick Dos:
Op wat voor manier zouden innovaties op dit gebied NIET zinvol kunnen zijn?
Pieter zegt
Heel leuk en goed om te zien dat de TU Delft zo actief is op autosportief gebied. Ik zie wel een waterstofkartcentrum voor me; ik denk dat er meer mensen zijn die slecht tegen de herrie en de benzinelucht kunnen en daarom nu een indoor kartcentrum mijden.
Mr. Marteen zegt
Kom op zeg… 220 kilo + rijder zit je op 300 kilo , dan is bij mij het woord kart niet op z’n plaats. O ja en Pieter , je bent leuk aan het dromen, voor huurkarts komt er nog eens 75 kg aan extra veiligheidseisen boven op, succes gegarandeerd.
Donut zegt
Donut met waterstofkart:
http://www.formulazero.nl/content/downloads/video/wmv9.htm
Aston Martin Rapide zegt
Doet me denken aan mario kart….ziet er wel beetje grappig uit, want de verhoudingen zien er een beetje raar uit.
Ringgo zegt
Een schone kart? Is dat ook nog zo als we alle energie en vervuiling vanaf begin ontwikkeling tot einde levensfase in ogenschouw nemen?!?!?
Dacht het niet.
Dan is de kart ook nog veel te zwaar, zegmaar 50%. En de prestaties zijn zeer slecht gezien de pk/gewicht verhouding. Als je dan bedenkt dat een viertakt kart met nog niet de helft van het vermogen betere prestaties neerzet en dus ook veel minder energie verbruikt vraag ik me af welk genie dit geweldig idee heeft weten te verkopen aan de belastingbetaler.
Laurens zegt
Beste Ringgo,
Ons project is niet gericht op het commercieel uitbrengen van waterstof karts. Dit project is bedoeld om het publiek te laten zien wat de mogelijkheden zijn van de waterstof technologie en dat duurzaam bezig zijn niet hoeft te betekenen dat er dingen gelaten moeten worden. Dit willen wij laten zien door duurzaamheid te combineren met racen, wat de meerderheid van de mensen zeer zeker aanspreekt. De kart is wel degelijk schoon,en niet alleen van de buitenkant. Natuurlijk hou je altijd CO2 uitstoot door het maken van de onderdelen, maar de kart zelf produceerd alleen schoon water dmv van de brandstofcel. De waterstof voor het testen en het racen wordt opgewekt dmv wind en zon energie. De uitstoot van CO2 door het plaatsen van het mobiele race track, de tribunes etc wordt gecompenseerd met het planten van bomen. Ecofys zorgt er voor dat deze gehele competitie CO2 neutraal zal zijn! Hoezo zijn de prestaties slecht? Als hij is gebouwd wil ik best een wedstrijdje doen met je. Door het gebruik van elektromotoren ipv verbrandigsmotoren heeft deze schone kart veel meer koppel bij lage toeren. Dit zorgt er voor (samen met de condensatoren die +- 50 kW kunnen opslaan) dat de kart in minder dan 6 sec. op de honderd zit.
Misschien dat een viertakt minder energie verbruikt (wat zou moeten worden na gerekend), dan is deze nog steeds niet schoon. De genie van dit geweldige idee zou Formula Zero BV moeten zijn.
Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het graag.
Groeten,
Laurens
Marketing manager van Forze – Formula Zero team Delft
Laurens zegt
@ Mr Marteen:
Inderdaad, voor een ‘kart’ is dit een forse. De definitie van een kart is nu eenmaal een buizen frame,geen monocoque en open-wheeled. Eigenlijk zou een kart ook een starre achteras moeten hebben, hier zijn wij wel van af gestapt.
Groeten,
Laurens
Nick zegt
@Laurens: Geen starre achteras?
Dan is de fun-factor er meteen vanaf!
Frank zegt
Ik vind het een harstikke goed idee, om te laten zien wat je tegenwoordig kan met de nieuwe technieken. Wat het wel is , het duurt wel heeel lang voordat je zo`n ding echt op outdoorbaan ziet rijden (door particulier) Zal denk ik eerder op andere dingen worden toegepast. Gezien het feit dat 2takt zelfs nog meer leeft in de kartwereld dan de 4takts. Goed vermogen, maar verlopig nog te zwaar en ziet eruit als speelgoed. Wat er niet toe doet aangezien het presentatie materiaal is. Wordt toch pittig om zo`n ding in bestelbusje te knallen ;)
Nog 1 dingetje. De kartsport wordt dankzij dit project weer beetje in het licht gezet. Dit hebben de liefhebbers van deze hobby wel nodig. Het is een niet al te grote doelgroep. Ondertussen verdwijnen de circuits met bosjes in NL, Dat is niet erg maar zorg wel dan voor een ander circuit en dat gebeurd helaas niet. Ik weet dat je geluidsoverlast hebt (vind ik daarintegen met 4takts wel meevallen en een stukje millieu) Wat niet wegneemt dat een sport als voetbal ook millieu schade toebrengt ;). Zijn toch heel wat meer mensen op de weg naar een voetbal veld. Die mensen wordt ook hun sport gegund (genoeg voetbalvelden) Gun dan ons een paar circuits meer in NL.