• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formula Zero vanaf 2008

Auteur: autoblogger, gepost 16 juli 2007 om 21:03 – 26 Reacties

May the Forze be with you!

Vanaf 2008 zal er een nieuwe raceklasse zijn; de Formula Zero! Met deze raceklasse wil men laten zien dat duurzaam ondernemen niet betekent dat er dingen gelaten moeten worden. In tegendeel, door gebruik te maken van duurzame technologieën kan onvoorstelbaar veel gedaan worden, waaronder ook schoon racen. Zo schrijft het Formula Zero team van de TU Delft.

We zagen vorig jaar reeds een Formula Zero waterstofauto over de Coolsingel rijden maar de echte competitie gaat van start in september 2008. De waterstof aangedreven karts racen met behulp van een brandstofcel, op deze manier wordt innovatieve “zero emission” technologie (enkel zuiver water uit de uitlaat) gecombineerd met de attractie van racen. Voor de races wordt echter een mobiele baan gebruikt, waarbij ik nog wel sterke twijfels heb over de aantrekkelijkheid van zo’n evenement…

Maar goed, daarnaast is er een competitie genaamd ‘Formula Zero student edition’. Deze competitie bestaat uit 6 evenementen per jaar, waarbij 7 internationale topuniversiteiten tegen elkaar strijden met zelf ontwikkelde en gebouwde waterstof karts. De evenementen vinden plaats op unieke locaties over de hele wereld, zoals stadscentra en parken. Uiteraard doet onze eigen TU Delft mee met dit project, wat volgens hen wel eens net zo groot zou kunnen worden als de World Solar Challenge.

Het team opereert onder de naam Forze (een samentrekking van Formula en Zero), met ongeveer 35 studenten van verschillende faculteiten zijn ze sinds februari bezig met de ontwikkeling van de kart. Deze brandstofcel-kart heeft een topsnelheid van minimaal 120 km/u en accelereert van 0 tot 100 binnen 6 seconden. Het gaat om een kart van zo’n 220 kilo met 70 pk vermogen.

Tu Delft Forze Formula Zero Team
Tu Delft Forze Formula Zero Team
Tu Delft Forze Formula Zero Team

Ook interessant!

  • Hyundai waterstof
    Hyundai presenteert 690 pk waterstof monster
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Land Rover gooit waterstof in de Defender
  • Video - het geluid van de Toyota driecilinder op waterstof

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Racing, waterstof

Vorig bericht: « Porsche GT2 GT2 GT2 GT2 GT2
Volgend bericht: Blauwe Maybach 62, only in London… »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bryan zegt

    16 juli 2007 om 21:07

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. LC zegt

    16 juli 2007 om 21:08

    De proporties het is, het is SPEEEEEEEEEEEEELGOED.

    Login om te reageren
  3. Xemurai zegt

    16 juli 2007 om 21:09

    vetjes! :)

    Login om te reageren
  4. LC zegt

    16 juli 2007 om 21:15

    Voor de races wordt echter een mobiele baan gebruikt, waarbij ik nog wel sterke twijfels heb over de aantrekkelijkheid van zo’n evenement…

    Het heeft geen gordels daardoor ziet het er veel belovend uit. Ik ga dan zeker kijken tot er iemand uit flikkert.

    Login om te reageren
  5. Lexus LS zegt

    16 juli 2007 om 21:26

    Euh, bryan, alsof jouw bijdrage zinvol is…

    Login om te reageren
  6. Bramzel zegt

    16 juli 2007 om 21:33

    Lijkt wel een Lego Racer, estetisch is het geen winnaar iig… Technisch wel een fraai staaltje natuurlijk, weer iets van eigen bodem om trots op te zijn.

    Login om te reageren
  7. RalfK zegt

    16 juli 2007 om 21:34

    Meen je niet he! 6 sec naar de 100 bes langzaam……. voor een kart dan…… en ergste is je hoort geen lekker motorgeluid en die kart benzine ruikt ook nog eens SUPER! Zonder van het geld en de tijd dit….. doe mij maar de oude vertrouwde benzine race-klassen!!!

    Login om te reageren
  8. Me zegt

    16 juli 2007 om 22:06

    Extreem gaaf, racen en toch schoon bezig zijn. Ik zeg het beste van beide werelden! Bovendien is dit nog maar het begin, deze techniek wordt met het jaar sneller dus dat belooft wat…..

    Login om te reageren
  9. Nick zegt

    16 juli 2007 om 22:10

    Liever een wagen met een Formula 1-achtige carosserie (of tenminste proporties) en grootte dan dit kinder kartje.

    Dat slaat veel meer aan.

    Wellicht buiten het budget, maar ja. Da’s vervelend dan. :P

    Login om te reageren
  10. MikeSmid zegt

    16 juli 2007 om 22:10

    @ autoblogger: 4e alinea, laatste zin een klein foutje ;)
    –edit: gefixt!–

    Login om te reageren
  11. Oscar zegt

    16 juli 2007 om 22:13

    Lijkt wel een grasmaaier met grasopvangbak achterop.

    Login om te reageren
  12. Racer zegt

    16 juli 2007 om 22:20

    Racen met waterstofkarts is best logisch, over een aantal decennia rijdt de meerderheid van auto’s op waterstof. De motorsport is altijd voorloper van de techniek, het kan niet zo zijn dat de racerij dan nog bezig is met antieke techniek. Mooi staaltje Nederlandse innovatie!

    Login om te reageren
  13. binkie zegt

    16 juli 2007 om 22:39

    De prestaties vind ik best serieus, ik wil hier best mee sturen hoor. Zeker indoor lijkt het me bovendien veel lekkerder, ik kan niet zo goed tegen die benzinewalm helaas..

    Login om te reageren
  14. firefly zegt

    16 juli 2007 om 22:41

    Mooi staaltje nieuwe techniek. Ziet er leuk uit die kart met hippe kleurtjes. En deze straatraces lijken me leuker dan de optochten van de Formule 1.

    Prima dat de universiteiten hier tijd en geld in gaan steken. Hopelijk komen er ontwikkelingen uit die straks ook te gebruiken zijn in consumentenprodukten.

    Login om te reageren
  15. g zegt

    16 juli 2007 om 22:46

    de techniek ligt nog in de babyschoentjes dankzij de oliebedrijven maar zie wel toekomst in alternatievebrandstoffen die goed voor het milieu zijn de mens kan zich in alles overtreffen vind ik we zijn tenslotte ook niet met de benzine of dieselmotor op aarde gezet

    Login om te reageren
  16. Rick dos zegt

    16 juli 2007 om 22:46

    Nou, als dit er komt dan weet je het wel, hè? De FIA kan met z´n F1 circus wel inpakken natuurlijk!

    Opzich wel goed ALS men elkaar maar stuwt naar verbeteringen in de technologien waar wij mortal humans ook wat aan hebben.

    Login om te reageren
  17. Knorrit zegt

    17 juli 2007 om 00:08

    @ Rick Dos:

    Op wat voor manier zouden innovaties op dit gebied NIET zinvol kunnen zijn?

    Login om te reageren
  18. Pieter zegt

    17 juli 2007 om 00:45

    Heel leuk en goed om te zien dat de TU Delft zo actief is op autosportief gebied. Ik zie wel een waterstofkartcentrum voor me; ik denk dat er meer mensen zijn die slecht tegen de herrie en de benzinelucht kunnen en daarom nu een indoor kartcentrum mijden.

    Login om te reageren
  19. Mr. Marteen zegt

    17 juli 2007 om 09:11

    Kom op zeg… 220 kilo + rijder zit je op 300 kilo , dan is bij mij het woord kart niet op z’n plaats. O ja en Pieter , je bent leuk aan het dromen, voor huurkarts komt er nog eens 75 kg aan extra veiligheidseisen boven op, succes gegarandeerd.

    Login om te reageren
  20. Donut zegt

    17 juli 2007 om 09:38

    Donut met waterstofkart:

    http://www.formulazero.nl/content/downloads/video/wmv9.htm

    Login om te reageren
  21. Aston Martin Rapide zegt

    17 juli 2007 om 12:24

    Doet me denken aan mario kart….ziet er wel beetje grappig uit, want de verhoudingen zien er een beetje raar uit.

    Login om te reageren
  22. Ringgo zegt

    17 juli 2007 om 15:25

    Een schone kart? Is dat ook nog zo als we alle energie en vervuiling vanaf begin ontwikkeling tot einde levensfase in ogenschouw nemen?!?!?
    Dacht het niet.
    Dan is de kart ook nog veel te zwaar, zegmaar 50%. En de prestaties zijn zeer slecht gezien de pk/gewicht verhouding. Als je dan bedenkt dat een viertakt kart met nog niet de helft van het vermogen betere prestaties neerzet en dus ook veel minder energie verbruikt vraag ik me af welk genie dit geweldig idee heeft weten te verkopen aan de belastingbetaler.

    Login om te reageren
  23. Laurens zegt

    18 juli 2007 om 17:09

    Beste Ringgo,

    Ons project is niet gericht op het commercieel uitbrengen van waterstof karts. Dit project is bedoeld om het publiek te laten zien wat de mogelijkheden zijn van de waterstof technologie en dat duurzaam bezig zijn niet hoeft te betekenen dat er dingen gelaten moeten worden. Dit willen wij laten zien door duurzaamheid te combineren met racen, wat de meerderheid van de mensen zeer zeker aanspreekt. De kart is wel degelijk schoon,en niet alleen van de buitenkant. Natuurlijk hou je altijd CO2 uitstoot door het maken van de onderdelen, maar de kart zelf produceerd alleen schoon water dmv van de brandstofcel. De waterstof voor het testen en het racen wordt opgewekt dmv wind en zon energie. De uitstoot van CO2 door het plaatsen van het mobiele race track, de tribunes etc wordt gecompenseerd met het planten van bomen. Ecofys zorgt er voor dat deze gehele competitie CO2 neutraal zal zijn! Hoezo zijn de prestaties slecht? Als hij is gebouwd wil ik best een wedstrijdje doen met je. Door het gebruik van elektromotoren ipv verbrandigsmotoren heeft deze schone kart veel meer koppel bij lage toeren. Dit zorgt er voor (samen met de condensatoren die +- 50 kW kunnen opslaan) dat de kart in minder dan 6 sec. op de honderd zit.

    Misschien dat een viertakt minder energie verbruikt (wat zou moeten worden na gerekend), dan is deze nog steeds niet schoon. De genie van dit geweldige idee zou Formula Zero BV moeten zijn.

    Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het graag.

    Groeten,

    Laurens

    Marketing manager van Forze – Formula Zero team Delft

    Login om te reageren
  24. Laurens zegt

    18 juli 2007 om 17:12

    @ Mr Marteen:

    Inderdaad, voor een ‘kart’ is dit een forse. De definitie van een kart is nu eenmaal een buizen frame,geen monocoque en open-wheeled. Eigenlijk zou een kart ook een starre achteras moeten hebben, hier zijn wij wel van af gestapt.

    Groeten,

    Laurens

    Login om te reageren
  25. Nick zegt

    29 januari 2008 om 15:18

    @Laurens: Geen starre achteras?

    Dan is de fun-factor er meteen vanaf!

    Login om te reageren
  26. Frank zegt

    4 december 2008 om 01:48

    Ik vind het een harstikke goed idee, om te laten zien wat je tegenwoordig kan met de nieuwe technieken. Wat het wel is , het duurt wel heeel lang voordat je zo`n ding echt op outdoorbaan ziet rijden (door particulier) Zal denk ik eerder op andere dingen worden toegepast. Gezien het feit dat 2takt zelfs nog meer leeft in de kartwereld dan de 4takts. Goed vermogen, maar verlopig nog te zwaar en ziet eruit als speelgoed. Wat er niet toe doet aangezien het presentatie materiaal is. Wordt toch pittig om zo`n ding in bestelbusje te knallen ;)
    Nog 1 dingetje. De kartsport wordt dankzij dit project weer beetje in het licht gezet. Dit hebben de liefhebbers van deze hobby wel nodig. Het is een niet al te grote doelgroep. Ondertussen verdwijnen de circuits met bosjes in NL, Dat is niet erg maar zorg wel dan voor een ander circuit en dat gebeurd helaas niet. Ik weet dat je geluidsoverlast hebt (vind ik daarintegen met 4takts wel meevallen en een stukje millieu) Wat niet wegneemt dat een sport als voetbal ook millieu schade toebrengt ;). Zijn toch heel wat meer mensen op de weg naar een voetbal veld. Die mensen wordt ook hun sport gegund (genoeg voetbalvelden) Gun dan ons een paar circuits meer in NL.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North