• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Video – het geluid van de Toyota driecilinder op waterstof

Auteur: Loek, gepost 28 april 2021 om 20:02 – 51 Reacties

Toyota heeft, zoals reeds bekend, een driecilinder motor die loopt op waterstof. Deze werkt in een raceversie van de Corolla, waardoor we het eerste beeld krijgen bij het geluid. Valt het mee of tegen?

Ook interessant!

  • Toyota is bezig met een driecilinder op waterstof
  • Video: daarom kun je niet overal draaien
  • Toyota GR Yaris H2 is hot hatch op waterstof!
  • Video: Camry doet Christijan Albers na

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA Shooting Brake is de perfecte vakantie-EV!
  • Blijf weg uit de trein. Als je ergens wil komen tenminste
  • Loop maar door. Hier heb jij niks te zoeken
  • Jij raadt nooit welke auto antwoord heeft op al jouw vragen…
FacebookTweetPinLinkedIn

corolla, Toyota, Video, waterstof

Vorig bericht: « Eerste Formule 1 sprintrace aangekondigd voor GP Engeland
Volgend bericht: Tesla Model S met 24-karaats goud is kaviaar op wielen »

Lees Interacties

Reacties

  1. tjorque zegt

    28 april 2021 om 20:09

    Laat maar komen!

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    28 april 2021 om 20:09

    Waterstof an sich als vervanging voor fossiele brandstoffen valt nogal tegen. Kan nu al niet tegen elektrisch op qua efficiëntie, en laadpalen kosten tienduizenden euro’s, waterstoftankstations kosten miljoenen.

    Login om te reageren
    • 911targa zegt

      28 april 2021 om 20:19

      Stel er is een zonnige of winderige dag. Er wordt meer stroom geproduceerd dan er op dat moment wordt gevraagd. Zou het dan geen idee zijn, om er waterstof van te maken ondanks de lage efficiency? Of zou je zonnepanelen willen ontkoppelen en windmolens stil willen zetten?

      Het is al vele malen uitgelegd, dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de energietransitie.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        28 april 2021 om 20:31

        Absoluut. Maar niet voor personenauto’s. Is meer iets voor bussen of vrachtwagens.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          28 april 2021 om 21:14

          @Johanneke: Scheepvaart, en dan met name de grote handelsvaart. Van bulkschip tot containerschip tot luxe cruiseschip, allemaal lopen ze op ruwe stookolie en allemaal drijven ze in het goedje wat d.m.v. wat wind- of zonne-energie kan worden omgezet in brandstof. Ook grootverbruikers van aardgas in de industrie, zoals Tata Steel, Aldel, etc. en verder elke gasgestookte energiecentrale kunnen de omschakeling relatief eenvoudig aan. En de milieuwinst is gigantisch. Maar de overheid moet er wél in willen investeren, gelijk zij deed met windmolens, zonnepanelen en EV’s, anders komt het gewoon niet van de grond

          Login om te reageren
        • michaelb zegt

          28 april 2021 om 21:46

          @Johanneke: Vergeet alleen niet dat het energienet tzt compleet vervangen moet worden voor de hogere capaciteit. (Denk aan has wat eruit gaat ed.)

          Dat kost nog veel en veel meer.
          Waterstof, ik ben voor.

          Login om te reageren
          • redbeams zegt

            28 april 2021 om 22:45

            @michaelb: Precies mijn gedachte ook.Wordt een aardige kostenpost voor de netbeheerder…ik zie dat ook niet gebeuren.

            Login om te reageren
      • pascal zegt

        28 april 2021 om 20:39

        In Nederland is er voorlopig geen enkele sprake van overschotten van duurzame energie. Zonnepanelen leveren nog netjes terug aan het net en zo niet, dan zijn oplossingen zoals de Tesla Powerwall veel eenvoudiger rendabel te krijgen dan het o zo inefficient te produceren en moeilijk op te slaan waterstof. Waterstof gaat wel een rol spelen, maar eerder dan in 2050 absoluut niet bij personenververvoer.

        Login om te reageren
        • geen1234 zegt

          28 april 2021 om 22:25

          Een tesla powerwall is echt 1000x minder millieu vriendelijk dan waterstof conversie + opslag.

          Login om te reageren
          • florisje zegt

            29 april 2021 om 00:05

            @geen1234: Hoe kom je daar bij

            Login om te reageren
            • geen1234 zegt

              29 april 2021 om 09:38

              Omdat waterstof je energie opslag is, en niet een accu. Wat gaan we doen met al die accu’s als ze overbodig zijn?

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                29 april 2021 om 14:20

                Recyclen? Dan kan immers met accu’s.

              • tuutertuuter zegt

                29 april 2021 om 17:25

                Bekijk dit artikel: https://www.researchgate.net/publication/339237011_Lithium-Ion_Vehicle_Battery_Production_Status_2019_on_Energy_Use_CO_2_Emissions_Use_of_Metals_Products_Environmental_Footprint_and_Recycling/link/5e454a2792851c7f7f349c8d/download
                Alleen al de productie + recycling (dat kost ook energie) is 61-146 kg CO2eq/kWh. Hoe meer grijze stroom in de mix, hoe hoger. Een Tesla PD90 zal dus 36.000 tot 87.000 km moeten rijden om überhaupt het accupakket eruit te halen. Dan nog klein rekenvoorbeeld:
                Tesla model S, 0,2 kWh/km
                Op kolen: 0,2 * 0,7 kg (kolencentrale 0,7kg/kwh) = 140 gr CO2/km
                Op 8% duurzaam (2020) 0,2*0,92*0,7 = 128 gr CO2/km
                BMW 5-serie, 150 gr CO2/km
                Gefeliciteerd, met de subsidie van 70.000 euro over 5 jaar op een tesla heb je met 20.000 km per jaar 1200 kg CO2 bespaard! Dat stoot China in 4 nanosecondes uit.

                Ik word er echt hopeloos van als ik lees hoe veel geld er weggegooid wordt naar windmolens, zonnepanelen, elektrische auto’s en het doet helemaal NIKS. Ik ben voor schone energie in steden, maar pak dat dan aan! CO2 reduceren met ons beleid is een bodemloze put. De belastingen creeëren alleen maar een groter gat tussen de middenklasse en de top 5% verdieners, en niemand wordt er beter van.

              • roelth zegt

                29 april 2021 om 18:57

                @tuutertuuter: Ik ben het met je eens dat de belastingvoordelen van EVs op dit moment niet de meeste CO2 reductie per euro oplevert. Het isoleren van huizen heeft een hoger rendement. Maar je moet wel meenemen dat subsidies er alleen voor zijn om een verandering teweeg te brengen en dus tijdelijk zijn. Als de belastingvoordelen er over een paar jaar af zijn werkt de CO2 besparing natuurlijk wel door en is de CO2 besparing cumulatief heel hoog per uitgegeven euro.

      • vingers zegt

        28 april 2021 om 22:17

        Leuk idee maar dan heb je een fabriek die dus maar een deel van de tijd draait. Ook niet echt lonend.

        Login om te reageren
      • geen1234 zegt

        28 april 2021 om 22:22

        Inderdaad, dat gebeurd dus ook al. Ik snap niet wat dat gemekker is over efficiëntie continu. Zonnecellen zijn ook maar iets 21% efficiënt, die liggen toch ook overal.

        Via elektrolyse is het opwekken van waterstof het schoonst volgens mij, maar nadeel is natuurlijk wel dat iedereen dat thuis kan doen. Dus dat wordt wel iets met belasting heffen. Bij zo’n snellaad netwerk kan de overheid nog even lekker mee doen.

        Login om te reageren
        • kymo zegt

          28 april 2021 om 23:42

          Dus je hebt 21% rendement uit je zonnepaneel… en dan haal je daar weer met 25% rendement waterstof uit. Jemig dan ben je lekker efficient. Jij gaat de wereld redden haha.

          Login om te reageren
          • geen1234 zegt

            29 april 2021 om 09:44

            Ik last net dat elektrolyse energie centrales 80% efficiënt zijn en stoom is 65%. Ook al is het zo slecht als wat jij schrijft, je kunt iig de wereldwijde accu productie/recycling schrappen.
            Of vind je het ok dat ze die rommel dumpen onder de speel tuin van je kinderen?

            Login om te reageren
            • roelth zegt

              29 april 2021 om 11:52

              @geen1234: Ja en dan ga je die waterstof vervolgens met een efficientie van 20% omzetten in een verbrandingsmotor. Dan blijft wr toch gewoon bijna niks over. Waarom is dat zo moeilijk om toe te geven.

              Login om te reageren
            • roelth zegt

              29 april 2021 om 11:54

              @geen1234: Denk je echt dat ze die relatief dure grondstoffen niet gaan recyclen?

              Login om te reageren
      • simon83 zegt

        28 april 2021 om 23:06

        @911targa: in de toekomst kan er misschien ook slim opgeladen worden. Al die miljoenen accu’s die opgeladen kunnen worden die met variabele stroomtarieven.

        Login om te reageren
      • kymo zegt

        28 april 2021 om 23:44

        Groene waterstof enkel voor de industrie inzetten voorlopig. Er is namelijk veel te weinig groene energie.
        Huidige overschotten in grote accuvelden…

        Login om te reageren
    • por100 zegt

      28 april 2021 om 20:31

      Boeiend, je moeder kost ook miljoenen

      Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      28 april 2021 om 21:58

      @Johanneke: Waterstof heeft wel een ontzettend sterke lobby. Met name de oliemaatschappijen zijn pro waterstof. Hierbij kan namelijk hun infrastructuur aan tankstations gebruikt worden. Ik schrijf het dan ook zeker nog niet af! Er zal een mix komen van hybride, batterij elektrisch en waterstof

      Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      28 april 2021 om 22:15

      Hoe zo niet? ICE is toch ook maar iets van 40% efficient, en 60% gaat verloren aan warmte?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 april 2021 om 14:22

        Ja, laten we nog een keer dezelfde fout maken: een gigantisch inefficiënte techniek heel veel inzetten…

        Login om te reageren
  3. bfvo zegt

    28 april 2021 om 20:23

    Beetje weinig om een oordeel te vellen, maar het klinkt een stuk beter dan een Tesla 3 (om maar eens wat te noemen).

    Login om te reageren
  4. ghost zegt

    28 april 2021 om 20:23

    Kom maar door!

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      28 april 2021 om 20:30

      Woohoo, had de vlag alweer opgeruimd gisteren maar hij mag weer uit.

      Login om te reageren
  5. Vettebougie zegt

    28 april 2021 om 20:34

    Liever dit dan zon zoemende elektromotor, kom maar door lekker ontwikkelingen die hap. Hoe gaaf zou het zijn, een V8 op waterstof?😎

    Login om te reageren
  6. faalhaas zegt

    28 april 2021 om 20:35

    Het is die blik op de water.

    Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      29 april 2021 om 11:37

      @faalhaas: zo is natuur

      Login om te reageren
  7. dirkv zegt

    28 april 2021 om 21:29

    Gaf hij nou vol gas bij het weg rijden?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 april 2021 om 14:24

      Yep, en toch gaat er vandoor zoals een bejaarde vertrekt met z’n Yaris bij de aanleunwoning.

      Login om te reageren
  8. The Stig NL zegt

    28 april 2021 om 21:31

    Hij klinkt eigenlijk best wel vergelijkbaar met een normale motor!
    Ik, persoonlijk, denk dat waterstof de toekomst is.

    Login om te reageren
  9. Charles Taycan 4S zegt

    28 april 2021 om 21:45

    Waterstof is kansloos voor personenwagens vanwege de lage efficiëntie.

    Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      28 april 2021 om 22:32

      Een hydrogen fuelcell is 60% efficient, dat is beter dan welke ICE we hebben gehad de afgelopen 100 jaar.

      Je moet een electrische auto vergelijken inclusief accu (zonder accu rijdt hij toch ook niet) vergelijken met een waterstof auto. Dan is de waterstof auto gewoon 1000x millieu vriendelijker. En zeker met de huidige staat van accu techniek.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        28 april 2021 om 22:48

        Alleen kost het maken van waterstof gruwelijl veel energie, meer dan het kost om elektriciteit te maken. Dan kan het wel efficiënt zijn in de auto, maar als de weg er naar toe inefficiënt is win je nog niks.

        Login om te reageren
        • Charles Taycan 4S zegt

          28 april 2021 om 23:01

          @benja01 ,Idd! Vandaar mijn eerdere reactie.👍

          Login om te reageren
      • kymo zegt

        28 april 2021 om 23:45

        Een H2 auto rijdt ook niet zonder accu.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          29 april 2021 om 14:26

          Yep, 12V accu en een kleinere accu. Immers een brandstofcel auto is gewoon een elektrische auto met een brandstofcel als range extender. Toyota verbrand hier waterstof, dat staat bekend om nog lagere rendementen.

          Login om te reageren
      • Gulli zegt

        29 april 2021 om 09:56

        Dit is geen fuel cell he, dit is gewoon een verbrandingsmotor maar ipv benzine ontploft er hier waterstof. Net als vroeger in het scheikundelokaal toen de meester water ging elektrolyseren en en aan de ene kant zuurstof en de andere kant waterstof of ‘plopgas’ uitkwam dat je in de brand kon steken.

        Login om te reageren
  10. jippie zegt

    28 april 2021 om 21:59

    Petrolheads worden waterheads.

    Login om te reageren
  11. kymo zegt

    28 april 2021 om 22:04

    Zo gaat waterstof niet klinken… Een waterstof auto is gewoon een elektrische auto met een range extender in de vorm van een brandstofcel. Zeer inefficient en nu al afgeschreven als de toekomst voor mobiliteit.

    Wat je hier ziet is een nog vreselijkere vorm …. van inefficiëntie. De inefficiëntie van een plofmotor gecombineerd met de inefficiëntie waterstof. Om van te gruwelen.

    Toyota het Nokia van de auto industrie. Op waterstof gegokt en verloren.

    Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      28 april 2021 om 22:37

      Inderdaad maar ze zijn echt niet achterlijk bij Toyota, en ik denk dat ze wel goede reden hebben om hier mee te experimenteren. Honda en Toyota hebben al iets van 10 jaar (?) een fuelcell auto te koop in de VS. Die weten echt wel waar ze me bezig zijn.

      Login om te reageren
      • kymo zegt

        28 april 2021 om 23:41

        Blijkbaar wel achterlijk… Toyota heeft bigtime de boot gemist. Waterstof is afgeschreven voor mobiliteit. Dit zijn pure afleidingsmanoeuvres van de fossiele lobby om nog even tijd te rekken.
        Toyota weet het inmiddels zelf ook en probeert nu middels een alliantie met Tesla een inhaal slag te maken…

        Login om te reageren
  12. vacano zegt

    28 april 2021 om 22:55

    De toekomst is AIRPOWER ! Natuurlijk, in overvloed beschikbaar en milieuvriendelijk.
    Ja een wagen die niet rijd op brandstof, stroom of waterstof maar op LUCHT.
    kijk maar eens wat ANTHOS ermee doet
    https://www.youtube.com/watch?v=u0c7lIDFsYA
    https://www.youtube.com/watch?v=ywTceDciXa0

    Login om te reageren
  13. jollykart zegt

    28 april 2021 om 23:53

    De zogenaamde waterstof zonnepanelen zijn steeds interessanter aan het worden.
    https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i23650/ku-leuven-en-fluxys-starten-proef-met-look-a-like-zonnepaneel-waterstof-uit-licht-en-lucht
    Uitdaging is nog om het gas makkelijk te kunnen leveren aan het aardgasnetwerk. Het laat zich dan in ieder geval makkelijker op slaan voor de winter en ik vermoed (geen expert) dat de druk op het gasnetwerk makkelijker in balans te houden is dan de spanning op het electranetwerk.

    Login om te reageren
  14. porsche962 zegt

    29 april 2021 om 12:55

    Hele volksstammen weten niet waar waterstof vandaan komt, hoe duur dit is en laten we het al helemaal niet hebben over de energievernietiging die waterstof maken is. Waterstof heeft enkel bestaansrecht omdat het op grote schaal gebruikt wordt bij de raffinage van olie. Gaan we minder olie gebruiken (omdat we overgaan op waterstof) vervalt ook dat bestaansrecht.
    Ziet u de ironische paradox?
    We moeten eens snappen dat waterstof geen zinnig alternatief is voor fossiele brandstoffen, mede door het zeer vervuilende karakter van MSR (aardgas reforming in waterstof en heel veel CO2), momenteel de enige, enigzins efficiënte manier om op grote schaal waterstof te produceren.
    Dan kun je nog beter dat zelfde aardgas verbranden (schone verbranding) om elektriciteit op te wekken, da’s èn efficiënter èn veel goedkoper.
    Doet u eens onderzoek voordat u roept dat waterstof de toekomst is…

    Login om te reageren
    • roelth zegt

      29 april 2021 om 19:24

      @porsche962: Spijker op zijn kop!

      Login om te reageren
    • roelth zegt

      29 april 2021 om 19:27

      @porsche962: om nog maar te zwijgen over de nog extra benodigde energie die verbruikt wordt voor het comprimeren en decomprimeren voordat het in de tank zit met 700bar

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North