
Mocht je ooit nog twijfelen aan het nut van een rolkooi, dan adviseren we je de volgende foto’s te bekijken.
Het afgelopen weekend liep de hillclimb voor Jeremy Foley niet helemaal als gepland; hij hield de bocht niet, en kukelde met zijn passagier in hun Mitsubishi Evo van een heuvel naar beneden, en hard ook (we tellen 14 koprollen). In een gemiddelde Hollywood-film zou hier nog een dikke explosie op volgen, maar gelukkig is dit de echte wereld en bleef deze uit.
Beide heren wisten relatief ongedeerd uit het wrak te stappen, dankzij de NASA-spec rolkooi. Teameigenaar Kevin Dubois van Evolution Dynamics publiceerde gisteren op zijn forum een fotoverslag waarin te zien is wat de schade is.
In het kort: alles is stuk (zelfs de passagiersstoel is losgekomen), behalve het motorblok (dat ziet er uit alsof het zo in een andere auto gelepeld kan worden) en de passagiers. Toch een sterk staaltje (ja….) engineering, zo’n rolkooi. (via autoblog.com)





ongelofelijk dat en simpel beetje staal grutte leven red
Ziet er naar uit dat dat blokkie er ook aardig intact bij ligt.
Waarom maken ze niet de hele auto van dat materiaal waar ze ook rolmopsen van maken?
@swaffelaer: Rolmopsen???? Rolkooien! Damn you autocorrect!!!
@swaffelaer: +60!
@swaffelaer: psst je kan die autocorrect ook uitzetten..moppie.
@swaffelaer: Goh, jij hebt vanmorgen je grapjurk aangetrokken.
@swaffelaer: dat doen ze wel, dat heet dan een space frame. De Ariel Atom heeft dat bijvoorbeeld. Meestal wordt het gebruikt voor raceauto’s vanwege de stijfheid. Op de weg zou ik er niet heel graag mee willen rijden.
@swaffelaer: Lol
Zo dan das een beste klappert zeg! Zou in bijna elke auto dit moeten monteren. Is dit trouwens de zelfde constructie als bijv een rolkooi van autostyle of dergelijke tuningwinkels? Of speciaal ontwikkeld??
@mightymike: zelfde principe, alleen zijn die een stuk dunner en geen laskooi, dat zijn schroefkooie wat gewoon minder sterk is. die dingen bij autostyle zijn meer show kooien ;)
@mightymike: ik neem aan dat dit een gelaste kooi is (wat bvb ook verplicht is om mee te racen), terwijl die autostyle shizzle wss een geschroefde showset is
@tombiesheuvel: voor hobby matig racen of trackdays is een schroefkooi voldoende, ga je naar hoge klasses in het racen dan heb je inderdaad wel een laskooi nodig (ik heb in mijn eigen tracktool ook las, gewoonweg omdat het veiliger is dan een schroefkooi)
@mightymike: wat denk je zelf…
@robbie: Waarom denk je nou dat @mightymike die vraag stelt? Waarchijnlijk zou hij het niet zelf weten als hij die vraag stelt…
Als iedereen met rolkooi, 3-puntsgordel en helm deelnam aan het verkeer dan kon de max snelheid prima omhoog naar 180.
@alcantara: ja en een hans in je nek. Want anders krijg je weer van die mensen die last krijgen van hun nek bij een klappert.
@alcantara: ik denk niet dat de verzekering dat zo leuk zal vinden.
@alcantara: Eigenlijk wil je zeggen dat het veel leuker zou zijn als we van de Nederlandse snelwegen een soort Demolition Derby maken…
@beckerbauer: http://www.autoblog.nl/video-potje-frysk-bowlen-met-sloopautos
De knik in dat ene pijpje geeft toch wel aan dat een koprolletje erbij dodelijk had kunnen zijn.
@norge: precies wat ik ook dacht. Zouden gelaste hoeken niet sterker zijn dan gebogen?
@911GT2: Niet echt een bocht kan de krachten die tijdens een crash voorkomen beter opvangen.
@dmk94: Yep, krachten worden beter verspreid, maar zoals je op foto’s ook kunt zien is bijna elke 90 graden hoek voorzien van een extra diagonaal buisje om de krachten nog beter te verdelen (driehoekjes creeeren, denk b.v. ook draagconstructies van bruggen, gebouwen, etc.)
@911GT2: Nee, lassen maakt het staal juist zwakker, door de warmte die je er in brengt. Staal breekt ook altijd vlak naast de las.
@dotternetta: Ik zou gaan voor een gesmede rolkooi :p
Pijnlijk zichtbaar waarvoor een rolkooi dient. Wel erg mooi om te zien hoeveel sterker een rolkooi is dan de de body van de auto.
Eigelijk best een terechte vraag hier: waarom de a-en bijvoorbeeld b-stijlen niet van het zelfde materiaal en opzelfde wijze bouwen…
@luxaeterna:
Omdat het niet nodig is! Het zou alleen maar veel meer wegen en bij de meeste crashen is de wagen sowieso al sterk genoeg.
Daarbij heb je ook nog kreukel zone nodig. Iets wat je in een racewagen niet per se nodig hebt. Die mannen zijn speciaal ingepakt, getrained en ze nemen een risico.
Best wel nuttig zo’n rollkooi. Toch ben ik heel blij dat die er in mijn wagen niet inzit.
Ik heb namelijk kreukelzones, airbags etc.
Zodat ik niet in een 5puntsharnas met een helm en nek beschermer hoef rond te toeren.
Als ik m’n snelheid dan ook niet veel te illegaal maak ben ik bij een ongeval beter af dan van in zo’n stijve doos te gaan zitten.
Zolang de voorkant kreukelt tot het schutbord, is het goed. Een a-stijl zou onder ideale omstandigheden in geen enkele crash mogen wijken. Wil je het veilig houden, is dat wel de uiterste grens. Eenmaal voorbij de a-stijl is er geen kreukelzone meer nodig, en is er ook geen.