• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fototopic: de rolkooi van de gecrashte Pikes Peak-Evo

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 augustus 2012 om 09:05 – 31 Reacties

Structural integrity at its finest
Mocht je ooit nog twijfelen aan het nut van een rolkooi, dan adviseren we je de volgende foto’s te bekijken.

Het afgelopen weekend liep de hillclimb voor Jeremy Foley niet helemaal als gepland; hij hield de bocht niet, en kukelde met zijn passagier in hun Mitsubishi Evo van een heuvel naar beneden, en hard ook (we tellen 14 koprollen). In een gemiddelde Hollywood-film zou hier nog een dikke explosie op volgen, maar gelukkig is dit de echte wereld en bleef deze uit.

Beide heren wisten relatief ongedeerd uit het wrak te stappen, dankzij de NASA-spec rolkooi. Teameigenaar Kevin Dubois van Evolution Dynamics publiceerde gisteren op zijn forum een fotoverslag waarin te zien is wat de schade is.

In het kort: alles is stuk (zelfs de passagiersstoel is losgekomen), behalve het motorblok (dat ziet er uit alsof het zo in een andere auto gelepeld kan worden) en de passagiers. Toch een sterk staaltje (ja….) engineering, zo’n rolkooi. (via autoblog.com)

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak
  • Motorfietsen nu definitief uitgesloten op Pikes Peak Hill Climb
  • Extreme Bentley Continental is klaar om Pikes Peak te bestormen
  • Getunede Plaid
    Getunede Plaid gaat Pikes Peak onveilig maken

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, evo-viii, lancer, Mitsubishi, pikes-peak

Vorig bericht: « Pebble Beach: ‘nieuw’ BMW Zagato Concept [Z4]
Volgend bericht: Amerikaans model klaagt Volvo voor $23 mln aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. yorick zegt

    16 augustus 2012 om 09:10

    ongelofelijk dat en simpel beetje staal grutte leven red

    Login om te reageren
  2. kaasboerin zegt

    16 augustus 2012 om 09:16

    Ziet er naar uit dat dat blokkie er ook aardig intact bij ligt.

    Login om te reageren
  3. swaffelaer zegt

    16 augustus 2012 om 09:16

    Waarom maken ze niet de hele auto van dat materiaal waar ze ook rolmopsen van maken?

    Login om te reageren
    • swaffelaer zegt

      16 augustus 2012 om 09:19

      @swaffelaer: Rolmopsen???? Rolkooien! Damn you autocorrect!!!

      Login om te reageren
      • theblackstig zegt

        16 augustus 2012 om 09:56

        @swaffelaer: +60!

        Login om te reageren
      • norge zegt

        16 augustus 2012 om 10:25

        @swaffelaer: psst je kan die autocorrect ook uitzetten..moppie.

        Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      16 augustus 2012 om 09:25

      @swaffelaer: Goh, jij hebt vanmorgen je grapjurk aangetrokken.

      Login om te reageren
    • Ra1kkoneN zegt

      16 augustus 2012 om 11:19

      @swaffelaer: dat doen ze wel, dat heet dan een space frame. De Ariel Atom heeft dat bijvoorbeeld. Meestal wordt het gebruikt voor raceauto’s vanwege de stijfheid. Op de weg zou ik er niet heel graag mee willen rijden.

      Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      16 augustus 2012 om 12:40

      @swaffelaer: Lol

      Login om te reageren
  4. mightymike zegt

    16 augustus 2012 om 09:24

    Zo dan das een beste klappert zeg! Zou in bijna elke auto dit moeten monteren. Is dit trouwens de zelfde constructie als bijv een rolkooi van autostyle of dergelijke tuningwinkels? Of speciaal ontwikkeld??

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      16 augustus 2012 om 09:33

      @mightymike: zelfde principe, alleen zijn die een stuk dunner en geen laskooi, dat zijn schroefkooie wat gewoon minder sterk is. die dingen bij autostyle zijn meer show kooien ;)

      Login om te reageren
    • tombiesheuvel zegt

      16 augustus 2012 om 09:37

      @mightymike: ik neem aan dat dit een gelaste kooi is (wat bvb ook verplicht is om mee te racen), terwijl die autostyle shizzle wss een geschroefde showset is

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        16 augustus 2012 om 10:54

        @tombiesheuvel: voor hobby matig racen of trackdays is een schroefkooi voldoende, ga je naar hoge klasses in het racen dan heb je inderdaad wel een laskooi nodig (ik heb in mijn eigen tracktool ook las, gewoonweg omdat het veiliger is dan een schroefkooi)

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 augustus 2012 om 09:43

      @mightymike: wat denk je zelf…

      Login om te reageren
    • theblackstig zegt

      16 augustus 2012 om 12:41

      @robbie: Waarom denk je nou dat @mightymike die vraag stelt? Waarchijnlijk zou hij het niet zelf weten als hij die vraag stelt…

      Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    16 augustus 2012 om 09:33

    Als iedereen met rolkooi, 3-puntsgordel en helm deelnam aan het verkeer dan kon de max snelheid prima omhoog naar 180.

    Login om te reageren
    • jesperfabian_bon zegt

      16 augustus 2012 om 09:46

      @alcantara: ja en een hans in je nek. Want anders krijg je weer van die mensen die last krijgen van hun nek bij een klappert.

      Login om te reageren
    • aallex zegt

      16 augustus 2012 om 10:18

      @alcantara: ik denk niet dat de verzekering dat zo leuk zal vinden.

      Login om te reageren
    • beckerbauer zegt

      16 augustus 2012 om 10:29

      @alcantara: Eigenlijk wil je zeggen dat het veel leuker zou zijn als we van de Nederlandse snelwegen een soort Demolition Derby maken…

      Login om te reageren
      • Anoniem zegt

        16 augustus 2012 om 19:45

        @beckerbauer: http://www.autoblog.nl/video-potje-frysk-bowlen-met-sloopautos

        Login om te reageren
  6. norge zegt

    16 augustus 2012 om 10:28

    De knik in dat ene pijpje geeft toch wel aan dat een koprolletje erbij dodelijk had kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      16 augustus 2012 om 10:58

      @norge: precies wat ik ook dacht. Zouden gelaste hoeken niet sterker zijn dan gebogen?

      Login om te reageren
      • dmk94 zegt

        16 augustus 2012 om 12:19

        @911GT2: Niet echt een bocht kan de krachten die tijdens een crash voorkomen beter opvangen.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          16 augustus 2012 om 13:51

          @dmk94: Yep, krachten worden beter verspreid, maar zoals je op foto’s ook kunt zien is bijna elke 90 graden hoek voorzien van een extra diagonaal buisje om de krachten nog beter te verdelen (driehoekjes creeeren, denk b.v. ook draagconstructies van bruggen, gebouwen, etc.)

          Login om te reageren
      • dotternetta zegt

        16 augustus 2012 om 13:29

        @911GT2: Nee, lassen maakt het staal juist zwakker, door de warmte die je er in brengt. Staal breekt ook altijd vlak naast de las.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          16 augustus 2012 om 17:26

          @dotternetta: Ik zou gaan voor een gesmede rolkooi :p

          Login om te reageren
  7. ej20g zegt

    16 augustus 2012 om 13:34

    Pijnlijk zichtbaar waarvoor een rolkooi dient. Wel erg mooi om te zien hoeveel sterker een rolkooi is dan de de body van de auto.

    Login om te reageren
  8. luxaeterna zegt

    16 augustus 2012 om 15:10

    Eigelijk best een terechte vraag hier: waarom de a-en bijvoorbeeld b-stijlen niet van het zelfde materiaal en opzelfde wijze bouwen…

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      16 augustus 2012 om 18:05

      @luxaeterna:

      Omdat het niet nodig is! Het zou alleen maar veel meer wegen en bij de meeste crashen is de wagen sowieso al sterk genoeg.

      Daarbij heb je ook nog kreukel zone nodig. Iets wat je in een racewagen niet per se nodig hebt. Die mannen zijn speciaal ingepakt, getrained en ze nemen een risico.

      Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    16 augustus 2012 om 18:10

    Best wel nuttig zo’n rollkooi. Toch ben ik heel blij dat die er in mijn wagen niet inzit.
    Ik heb namelijk kreukelzones, airbags etc.
    Zodat ik niet in een 5puntsharnas met een helm en nek beschermer hoef rond te toeren.

    Als ik m’n snelheid dan ook niet veel te illegaal maak ben ik bij een ongeval beter af dan van in zo’n stijve doos te gaan zitten.

    Login om te reageren
  10. luxaeterna zegt

    16 augustus 2012 om 18:41

    Zolang de voorkant kreukelt tot het schutbord, is het goed. Een a-stijl zou onder ideale omstandigheden in geen enkele crash mogen wijken. Wil je het veilig houden, is dat wel de uiterste grens. Eenmaal voorbij de a-stijl is er geen kreukelzone meer nodig, en is er ook geen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North