Dieselauto's zijn het rijdende equivalent van babyzeehondknuppelaars met ebola en een ISIS-lidmaatschap.
Althans, zo kijkt Frankrijk tegenwoordig tegen de zelfontbranders aan. De regering Hollande kondigde in 2014 al aan om dieselauto’s aan banden te leggen, iets dat nu in de praktijk wordt gebracht.
Frankrijk is een dieselland bij uitstek, waar de brandstof talloze voordelen kent, resulterend in een aandeel van zo’n 80 procent. Jup, 8 op de tien voitures daar is een zelfstoker. Alarmerende rapporten over fijnstof en stikstofoxiden – gevoed door dieselgate – hebben ervoor gezorgd dat dit versneld gaat veranderen. De accijns op diesel gaat in 2016 met 1 cent omhoog, gevolgd door nog eens 1 cent in 2017. Tegelijkertijd wordt benzine twee keer 1 cent goedkoper. Daar bovenop komt nog een CO2-tax, van 2 cent.
Kleine ingrepen, grote gevolgen, want binnen vijf jaar moet het verschil met benzine opgeheven zijn.
Waarom Frankrijk massaal op de dieselwagon is gesprongen? Het FD legt uit:
“Het stimuleren van diesel dateert van de jaren ’50 in de twintigste eeuw, toen Frankrijk al zijn kaarten op kernenergie zette. De industrie die onder andere huizen van stookolie voorzag werd gecompenseerd. Afgesproken werd dat de autobouwers vooral dieselmotoren zouden maken.”
Kleine voorspelling onzerzijds: met dieselgate als munitie zal het plan om de dieselauto uit te bannen bij meer politieke partijen in meer EU-landen hoog op de agenda worden gezet. Komt dat sneeuwbaleffect!
66 reacties
Er moet dan dus wel een flinke accijnsverhoging op haver. En een methaanbelasting, zodat het onaantrekkelijk wordt om een groot vervuilend paard te kopen. En lage bijtelling voor shetlandponies.
En 100% groen is geen enkel product, maar ik zie liever een schone stad door weinig uitlaatgassen dan al die stationair draaiende motoren die verre van efficiënt zijn. En accu’s zijn al voor 80% te recyclen.
Ik ben een Belg, hier is al onze energie kern energie uit een van ons centrales of uit die van Frankrijk waar we energie van kopen. Ik voel mij dan nog ecologischer in een V8 muscle car uit de 60s dan in een Tesla eerlijk gezegd.
gewoon allemaal wat minder rijden maar wel leuk rijden..
als je bewuster gaat rijden ga je minder rijden en dat kan je dan weer mooi compenseren door een 8 of 12 cyl op gas.
waar blijft de discussie om gas WB vrij te maken , gas is schoon en milieu vriendelijk… als je gas vrij maakt da gaat ef niemand meer tanken met vette handen oftewel dieselen.
Kom op nouw !
Maar dat heeft ook niets met verbruik te maken.
Dieselmotoren zijn efficiënter dan benzinemotoren. Dus zouden diesels eerder de toekomst moeten zijn dan benzinemotoren.
Dieselgate is natuurlijk bij uitstek een goede vlag om uit te hangen dat diesel superslecht is, maar overgaan op benzine is dan wel de oplossing? Naar mijn weten is er met diesel wel een hoger rendement te halen dan met benzine (omdat er meer energie in zit).
Als de overheden echt een verschil willen maken lijkt het mij verstandiger dat ze inzetten op waterstof voor de lange termijn, en elektro voor de korte termijn.
Hier zijn ze ook mee bezig in NL.
Sluit gewoon die verdomde kolencentrales en probleem opgelost, maar daar draait ’t niet om. Het draait om $$$
Ik rij zelf diesel en is zelfs langs de chip-boer geweest. Ik kachel regelmatig goed door en ik kan je garanderen ik geen pluimen maak. Volgens mij is dit het probleem bij de meeste.
How crazy can you get
En nu snel deze er boven zetten !!!!!!!
http://www.retro-meca.com/restaurations/404berline/IMG_3399.JPG
http://pics.imcdb.org/0is172/peugeot404berlinebis3tolj5.3334.jpg
Dode Peugeot Indenor Diesel
http://images.forum-auto.com/mesimages/158060/475Peugeot404diesel.jpg
Iedereen die erover nadenkt, weet dat er in Île de France (de regio groot Parijs)
12 miljoen mensen wonen die ALLEMAAL ergens naartoe moeten!!!!!
En dat is het hele probleem aldaar.
Vroegâh was Parijs leuk, nu, nu rijd ik liever over Meaux-Melun, of Amiens – Rouen dan dat ik de vermaledijde Peripherique riskeer.
Je moet wel zo eerlijk zijn ook te vermelden dat je op hele grote delen niet sneller mag dan 50 km/u en dat die Parijzenaars zich er -curieus genoeg- ook aan houden !
fransen houden zich iha aan de snelheidslimiet omdat ze als de dood zijn om punten op hun rijbewijs te verliezen (gaat hard bij snelheidsovertredingen), dingen waar je geen punten mee verliest (bijvoorbeeld onnodig links rijden) hebben ze schijt aan.
80% rijdt op diesel, +2 cent per liter; 20% rijdt op benzine, -2 cent per liter.
M.a.w. 60% gaat 2 cent per liter meer betalen.
Dit gaat gewoon een paar honderd miljoen euro opleveren.
Iedereen schildert de dag van vandaag diesel af als ’s werelds grootste boosdoener. 1 bedenking. Mijn VW T3 heeft een 1.7 Diesel die 7/100 verbruikt (1/14 in Nederland) de benzine variant verbruikt dankzij zijn 2L boxer motor 14l/100km… het dubbel. Hoe kan diesel nu meer uitstoten? Ik rij ook slechts 6000KM per jaar met mijn bus volgens mij zou bij de productie van een nieuwe bus meer CO2 uitgestoot worden dan nu. Bovendien is er geen enkele nieuwe bus waarvan het design mij aanspreekt. Met andere woorden het oude diesels bashen mag stoppen van mij.
Dit is ook voor mij al jarenlang één van de grote mysteries van het leven !
De Leafrijder heeft dus technisch gesproken wel een punt, maar zolang ie zelf niet gewoon de fiets pakt, vervuilt ie zelf ook.