Jazeker! De Mégane RS zal door de Fransen worden ingezet als “Rapid Intervention Vehicle” om baldadige snelheidsterroristen zoals jullie van de weg te plukken terwijl je zo snel mogelijk op je vakantiebestemming probeert aan te komen.
De Mégane RS is een leuk speeltje, iets wat de beoordelende functionaris van de aanbesteding zich ook moet hebben gerealiseerd. Renault heeft de aanbesteding dus gewonnen en zal 70 Mégane Renault Sports mogen afleveren die de Subaru Impreza WRX’jes moeten gaan vervangen.
De RS wordt vanaf eind dit jaar al aan de Gendarmerie geleverd en wordt speciaal voorzien van het sportieve Chassis Cup onderstel voor optimale grip tijdens ruige achtervolgingen. Rek het vakantiebudget dus maar een beetje op, want je zal extra in je auto moeten investeren om de gendarmerie los te rijden binnenkort op weg naar je bootje in St. Tropez. Ach, het blijft makkelijker dan het lossen van de Italiaanse dienders.
Deed VAG zeker niet mee bij de aanbesteding dit keer.
@Bob:
zo,n europeese aanbesteding is alleen voor de sukkeltjes ..
de Fransen vinden de landbouw subsidies prima ..
maar voor de rest moet Brussel zijn bek houwen ..
en terecht ..
Dat wordt even wennen voor de dienders. Die zijn intussen helemaal gewend aan tractie op vier wielen.
Wel een leuke keuze van de Franse overheid. En het rijden van een nationaal product is natuurlijk een goed statement. Nu nog hopen dat de Renaults heel blijven…
Welke reden is er nu nog nodig om bij de politie te gaan in Frankrijk??? :D
Nu nog terug porsches inzetten en het plaats is perfect! ;)
Ben blij dat ik er een keer mee heb mogen rijden, was echt een lekkere bak! Alleen beetje jammer dat die lelijk aangeplakte wielkastverbreders een beetje los lieten..
Nou is die Megane RS een gave bak met hele goeie rijeigenschappen maar de Impreza WRX is toch echt nog veel beter. Kortom: Een echte stap terug voor deze unit.
En de Nederlandse politie moet het met de saaie VAG orgels doen.
In België / Nederland zou zo’n voertuig niet aan de orde zijn. In 90% staken politievoertuigen de achtervoling wanneer er asociaal hoge snelheden bereikt worden. De maatschappelijke veiligheid is namelijk belangrijker …
@Jatoet: Vergeet niet dat ze die auto’s bij ons (belgië) volstoppen met verkeerskegels, verbanddozen kortom extra gewicht.
Ben nog door Frankrijk gekomen dit jaar en heb geen Subaru of iets anders gezien. Volgende keer wa rapper rijden dan…
De Franse staat heeft nog steeds een klein belang in Renault, dus is het niet vreemd om daar dan ook je bestellingen te doen. De andere Franse merken hadden trouwens toch niet zoveel te bieden…
Ik wil ook bij de Franse politie werken…
Geen Impreza meer…er zal te veel commentaar zijn gekomen van chauvinisten die het haten dat er Japanse RIV’s worden gebruikt
Leuk dat ze een crimineel met bijvoorbeeld een M5 nooit bij zullen bijhouden met dat gebakkie.
@F612S: hier in nederland dan wel met hun touran 2.0 TDItjes of golf R32jes van wegmisbruikers
@the-budel-guy: wel een voordeel dat met het duurder en sneller worden van de auto, de chauffeur steeds minder kan sturen.
en dat terwijl ze al moeite hadden een Subaru Impreza WRX op de weg te houden… Ik voorzie flinke glijpartijen…
Een flinke voorruit gang. Zo’n Impreza is toch niet serieus te nemen als politie auto, heus heel snel maar met een dusdanige uitstraling dat je ze niet serieus neemt.
@mashell: nee een hot hatch met wielkastverbreders, uitlaat in het midden en andere voorbumper en dikke velgen natuurlijk wel..
@Atenza: echt he… frans is natuurlijk veel degelijker dan japans, voorwielaandrijving heeft veel meer grip dan symmetrische awd en een renault hatch is gewoon superzakelijk en serieus… ach, in Frankrijk misschien wel.
@Alwood: je ziet meer Franse auto’s dan Japanse auto’s in Frankrijk dus Franse auto’s moeten wel langer mee gaan.. kán niet anders..!
@Alwood: symetrische AWD? Echt, dat is zo ouderwets dat past zelfs Audi al niet meer toe.
@mashell: symmetrische awd is gewoon duurder en vraagt meer van de engineers om het toe te passen in een ontwerp, heeft Audi puur uit kostenoverweging geschrapt en omdat je in de praktijk er maar zelden iets van zal merken.
Dat Fransen een stel onverbeterlijke chauvinisten zijn doet verder niets af aan het feit dat de Subaru technisch ver boven de Renault uitsteekt.
Maar ach, in NL zijn de ambulances ook lange tijd op motorgeluid uitgekozen en worden politie-auto’s met natte-vinger werk geselecteerd, dus je kan het de Fransen ook niet echt kwalijk nemen als ze een ‘prima’ auto uit eigen land kiezen.
Ja, de Megane is dik, de Sub een beetje sneu.
@mashell: tot je er mee gaat rijden. als je geen verstand hebt van auto’s moet je ook niet er over mee lullen ;)
@alwood. De link tussen het duurder worden van de auto en daardoor het afnemen van de bestuurdersvaardigheden is heel interessant. Leg eens uit.
@f612s …dacht jij nou werkelijk te kunnen ontsnappen in Frankrijk met wat voor bolide dan ook ?
De (gemiddelde) snelheid wordt automatisch gemeten tussen 2 tolpassages. Als dat ver boven de gemiddelde van 130 km/uur is, staan ze je daar verderop bij de flessehals gewoon op te wachten. Op een tolweg heb je geen afslagen of vluchtmogelijkheden.
Ten eerste steunen ze weer een Frans produkt, ten tweede rijdt die megane stukken zuiniger.
Kijken de kritikasters wel eens naar de F1 ? Gok van niet.
Redbull racing Renault staat bovenaan. Omdat ze zo slecht zijn ?
gr.
ps: zelf rijd ik ook (o.a.)met een 2.0 turbo Renault, helaas nog niet zo’n megane.
@willemseles: F1 heeft niets te maken met de straatauto’s (sorry voor dubbelpost)
goed idee van Frankrijk.
Duitsland de Golf R?
Mijn complimenten voor de fotoshop!;)
@Ruben00: Ga toch op een ander zeiken met je fotoshop…
@Ruben00: thanks, ik heb er héél hard mijn best op gedaan! ;)
Dat zijn wel héél dikke velgen onder die Megane! Zouden ze beter een voorbeeld aan nemen in België… Onze Smartjes kunnen nog geen bakfiets, bestuurd door een oude knar met artritis tegenhouden.
@Ruben00 in de F1 geteste materialen komen wel degelijk een paar jaar later in produktiewagens. Anders zou het een onnozele dure hobby zijn.
gr.
@willemseles: Idd, kijk maar naar het KERS…dit probeert men ook in productiewagens te implementeren. Ferrari heeft al zo’n gevalletje: de 599 HY-KERS Fiorano. Lotus is ook al met zulke ontwikkelingen bezig.
(sry voor de kwaliteit van de foto… er stond nogal veel volk bij de stand van Ferrari dus ik kon niet echt een goed beeld pakken.
Franse dienders, krijg er toch altijd een Louis de Funès gevoel bij. Dat wordt met deze karretjes er bij niet beter…
hahaha, in een focking megane.., kom je daar aanblazen in je M5, E63 AMG, RS6.. good luck cops..
@Zjonnie: FOUT! De gemiddelde Nederlander komt puf-puf aantokkellen met een…… Citroen C5 met sleurhut. Je moet onderweg zijn naar Zuid Frankrijk, anders heb je daar niets te zoeken.
@Audicoupe:
Of in een overbeladen VAG produktje die in de kont hangt met een roetpluim uit de uitlaat.
En dan ook nog alle ramen op omdat airco zo’n dure extra is op hun zoveelste Golfje of Audietje.
Als hij zo betrouwbaar is als zijn voorganger dan hoef je je als hardrijder geen zorgen te maken ;)
Leuke wagen :)
Maar langs de ene kant denk ik toch dat zo’n Subaru handiger was.. aangezien deze 4 portieren had….
Deze is niet Frans. Nederlands kenteken.