Gaaf project: broers bouwen een LS1 V12 [video]

Auteur: , 45 Reacties

GM's LS-achtpitters zijn een gewild object voor knutselaars en tuners van verschillend allooi. Welke autoliefhebber is er nou niet ooit een 944 of MX-5 tegengekomen op internet met een LS-swap? Deze broers gingen echter een stuk verder met hun project.

V12-LS1

Chevrolet’s LS1 is eind jaren ’90 en begin jaren ’00 toegepast in vele GM-modellen. Onder andere onder de kappen van de Chevrolet Corvette C5, de Pontiac Firebird Trans Am, de Holden Commodore Ute en de Pontiac GTO uit 2003 is het blok te vinden. Wij Europeanen herinneren ons misschien nog wel de Opel Omega met LS1-V8 onder de kap. Na een eerdere poging in 1999 leek het concept uit 2001 klaar voor productie, maar helaas kwam het er uiteindelijk nooit van.

In 2005 kwam de vierde generatie van GM’s V8 op de markt en volgde de LS2 in de meeste GM-producten de LS1 op. Als je wilt kan je echter nog steeds vrij makkelijk een ‘nieuwe’ LS1 bemachtigen. Op de interwebz worden ze bij bosjes aangeboden als ‘crate engines’. Bestel je er een krijg je een doos thuisgestuurd met een motor erin, die je vervolgens in je Miata MX-5 kan droppen.

De gebroeders Corish uit Australië zijn echter een stap verder gegaan. Zij namen namelijk twee LS1’s, haalden van beide blokken twee cilinders af en knutselden de restanten vervolgens aan elkaar. Het resultaat: een monsterlijke 8.6 liter grote V12 met een blokhoek van 90 graden. Leuk, maar dat ding werkt natuurlijk voor geen meter, zal je waarschijnlijk denken. Dat valt echter mee. De motor is op de ‘dyno’ gezet en leverde daar een gezonde 717 pk en 850 Nm. Het goede nieuws is bovendien dat ze daar ook een filmpje van gemaakt hebben.

Het idee is nu om met deze motor getransplanteerd in een Camaro uit 1968 volgend jaar af te reizen naar SEMA om daar de show te stelen. Wat ons betreft maken ze als dit lukt best een goede kans om daarin te slagen. In welke auto zou jij dit monster installeren?

Bedankt Sweder voor de tip!



45 reacties

In die Renault 4 wegenwacht. Gaat die meteen ook als de Brandweer.
In een boot hoop ik….
In een zwarte Volvo Amazon combi. Met grote wielen.
Ben ik wel een pauper, doe ik aan heiligschennis en ben ik ook nog eens schandalig bezig volgens de autobloggers, maar daar kan ik wel meeleven…..
@Rob: Nee man, heerlijk juist!
Escort Mk II
Ik vond het vroeger al knap van me zelf dat ik een powerfilter op mijn blok van mijn Sierra kon zetten ( voor nog meer warme lucht😂 ) maar dit is echt de next level!!!
@kennone: hier ga je dan ook sneller van, alleen een powerfilter houd je juist tegen 😉
mien got. wat een throttle response.
vol gas… wait for it… wait for it…
Ik ben het met je eens @bluesbrother.
Ik hoor en zie een turbogat, maar mis de turbo.
@bluesbrother: dit is een rem bank. Je geeft vol gas maar de bank houd hem op toeren vast. Daarom gebeurt er niks. Later laat de bank hem toeren maken. Ook dat gaat langzaam en wordt door de rem geregeld.
Dat was de Opel Omega MV8. De topuitvoering was destijds de Omega MV6 (benzine V6 of Diesel 6-in-lijn van BMW).

Als absoluut topmodel zou de MV8 er komen, de techniek was immers simpel toe te passen. De Commodore was bijna hetzelfde.

Er waren echter behoorlijke onverwachte ontwikkelingskosten. Op hoge snelheid had de MV8 last van enorme hitte ontwikkeling. Dit verhelpen zou te duur zijn waardoor de auto op het laatst toch gecanceld werd.

http://www.senatorman.de/bilder/Omega_B_v8com_10.jpg

Dus voor de relaxt rijdende Yank of Aussie geen enkel probleem, maar voor haastige Duitsers minder geschikt.
@willeme: de benaming heb je fout. Er bestaat geen mv8. Bij de facelift van de b omega is de benaming mv6 weg gegaan. Dat plaatje wat je laat zien heet de Omega v8.
En de concept heet omega v8.com.

Iedereen denk ook dat de 3,0 v6 mv6 heet.
Maar dat klopt niet het is niks meer dan een uitvoering.
Net als exclusive of cosmo.
Mv6 zegt dus niks over de motor.
@arjontje: Bekijk de afbeelding eens die ik heb neergezet; staat heel duidelijk MV8 in….
@406_v6: Je kan ook zelf een MV8 bouwen, zoals deze Rus. Wat ik van de afbeelding moet denken weet ik niet, maar heeft er ook een LS1 in gelepeld. In de Omega bedoel ik dan.
@willeme: de afbeelding was een press image van Vauxhall zelf
@arjontje: Klopt niet helemaal wat je zegt. De ‘MV6’ was een luxe uitvoering voor de Omega (en Frontera ook volgens mij). Echter wel alleen op de zescilinder uitvoeringen, dus er was wel degelijk een link met het aantal cilinders! Niet zozeer het type motor misschien, maar alleen op zescilinders. Het is niet als Cosmo, want dat staat los van de motor.

De concept heette inderdaad V8.com en de werktitel voor het onofficiële test model was wel degelijk MV8. De plannen voor een V8 Omega waren er namelijk al voor de facelift en toen heette het topmodel nog altijd MV6 (Autobild, AM&S correspondeerden destijds met de ‘MV8’ naam).

Jammer dat de Omega met LS1 er nooit is gekomen. Supercharger er op, 400-500pk op de achterwielen en een kralenmat op de bestuurdersstoel :-D.
@willeme: guilty pleasure
https://youtu.be/gk–8TZs46I
https://youtu.be/QZe0eoUvbbM
@baasbas: Zie het probleem niet past toch mooi…
Geweldig tweede filmpje, waar zijn die wheeliebars?
Hebben de sedan omega’s ook luchtondersteuning op de achteras
@willeme: De motor had geen hitte problemen. Het was de automaatbak wat niet tegen langdurig hoge snelheden en toeren kon.
@Thomas20vt: Ik stel toch ook niet de motor hitte problemen had?
@willeme: is las het stukje van de mv8 had last van hitte ontwikkeling als de mv8 motor had problemen. Kan dus op 2 manieren gelezen worden. Als het model of de motor ;) .
@Thomas20vt: No probs. Bedoelde dat de auto hitte problemen kende. Ik meende de transmissie en de diffs. Blijkt dus de automaat te zijn ;-).
Scheelt toch een hoop geld
Ik zag de Haltech en wist meteen dat het in Stralia was. Mad.
@vinox: ik heb zelfs overwogen om een Haltech-ding te kopen na alle leuke MCM filmpjes, maar ik ga ervan uit dat er in de buurt genoeg alternatieven zijn. Krijg je alleen niet Tuning Fork meegeleverd ben ik bang 😕
@gulli: alleen de prijs van halltech is toch echt wel een stuk lager dan die van de Europese mogelijkheden.
Zoals je zegt zal je wel nog een Europese Tuningfork moeten vinden 😃
In een Honda Goldwing. Gewoon omdat het volslagen belachelijk is.
In een FFR GTM. Of – zoals hfdude zegt – in een boot.
Ben wel benieuwd hoe ze die blokken en koppen aan elkaar maken. En hoe het zit met olie en koel kanalen.
@reistje: Ik vond het ook heel vreemd toen ik het las. Je moet toch wel op een soort van manier nadelig gevolg hebben van de lasnaden? Ik neem aan dat als je het aan elkaar smelt dat het niet passingen en toleranties heeft die normaal van een performance-blok verwacht wordt.
@reistje: Amen. Zoiets snap ik ook niks van. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit werkt.
@Freewarefreak: Veel CnC en verder: ‘Murica Hell Yeah, no precision engineering here !
Ben benieuwd als het dadelijk allemaal klaar staat op SEMA.
In een willekeurige GM pickup. Gewoon omdat het kan: een Ram SRT-10, maar dan ‘uit de schappen van GM’
Waarom geen v16?
Maar hoe maak je zoiets dan? Kan je fysiek een cilinder van een blok afzagen? En twee blokken aan elkaar lassen? En hoe doe je dat met de koppen dan? En draaien ze dan wel 1 lange nieuwe krukas? Of las je dat ook? Anyways.. zulke dingen gaan mijn pet te boven. Zijn er monteurs hier voor uitleg?
Dit is eigenlijk gewoon een dubbele Syclone/Typhoon motor zonder turbo erop.
Dan ben je een handige knutselaar!
In een Tesla
@dylanz7s: Hahaha dat lijkt me echt geweldig puur om de milieugekkies te stangen
In de xc90 – op de achterwielen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).