• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaaf project: broers bouwen een LS1 V12 [video]

Auteur: jaapiyo, gepost 14 juni 2016 om 09:06 – 45 Reacties

V12-LS1


GM’s LS-achtpitters zijn een gewild object voor knutselaars en tuners van verschillend allooi. Welke autoliefhebber is er nou niet ooit een 944 of MX-5 tegengekomen op internet met een LS-swap? Deze broers gingen echter een stuk verder met hun project.

Chevrolet’s LS1 is eind jaren ’90 en begin jaren ’00 toegepast in vele GM-modellen. Onder andere onder de kappen van de Chevrolet Corvette C5, de Pontiac Firebird Trans Am, de Holden Commodore Ute en de Pontiac GTO uit 2003 is het blok te vinden. Wij Europeanen herinneren ons misschien nog wel de Opel Omega met LS1-V8 onder de kap. Na een eerdere poging in 1999 leek het concept uit 2001 klaar voor productie, maar helaas kwam het er uiteindelijk nooit van.

In 2005 kwam de vierde generatie van GM’s V8 op de markt en volgde de LS2 in de meeste GM-producten de LS1 op. Als je wilt kan je echter nog steeds vrij makkelijk een ‘nieuwe’ LS1 bemachtigen. Op de interwebz worden ze bij bosjes aangeboden als ‘crate engines’. Bestel je er een krijg je een doos thuisgestuurd met een motor erin, die je vervolgens in je Miata MX-5 kan droppen.

De gebroeders Corish uit Australië zijn echter een stap verder gegaan. Zij namen namelijk twee LS1’s, haalden van beide blokken twee cilinders af en knutselden de restanten vervolgens aan elkaar. Het resultaat: een monsterlijke 8.6 liter grote V12 met een blokhoek van 90 graden. Leuk, maar dat ding werkt natuurlijk voor geen meter, zal je waarschijnlijk denken. Dat valt echter mee. De motor is op de ‘dyno’ gezet en leverde daar een gezonde 717 pk en 850 Nm. Het goede nieuws is bovendien dat ze daar ook een filmpje van gemaakt hebben.

Het idee is nu om met deze motor getransplanteerd in een Camaro uit 1968 volgend jaar af te reizen naar SEMA om daar de show te stelen. Wat ons betreft maken ze als dit lukt best een goede kans om daarin te slagen. In welke auto zou jij dit monster installeren?

Bedankt Sweder voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Mercedes AMG Project One voorgesteld door Lewis
  • Video: Ferrari V12 klinkt hemels!
  • Video: Gordon Murray T.50 V12 laat weer van zich horen
    Video: Gordon Murray T.50 laat z'n V12 horen
  • Video: GTST voor gevorderden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

australie, GM, motor, Video

Vorig bericht: « Nieuwe ANWB verzekering wordt goedkoper als je traag bent
Volgend bericht: Polestar maakt XC90 de krachtigste Volvo ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. rijnounsdoor zegt

    14 juni 2016 om 09:10

    In die Renault 4 wegenwacht. Gaat die meteen ook als de Brandweer.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      14 juni 2016 om 19:37

      @rijnounsdoor: Zoiets als dit?

      http://www.topgear.com/car-news/225bhp-renault-4-actually-makes-gumball-3000

      Login om te reageren
      • rijnounsdoor zegt

        14 juni 2016 om 20:24

        @Jochempie: Die blijft geweldig he! Thx!

        Login om te reageren
  2. hfdude zegt

    14 juni 2016 om 09:12

    In een boot hoop ik….

    Login om te reageren
  3. Rob zegt

    14 juni 2016 om 09:17

    In een zwarte Volvo Amazon combi. Met grote wielen.
    Ben ik wel een pauper, doe ik aan heiligschennis en ben ik ook nog eens schandalig bezig volgens de autobloggers, maar daar kan ik wel meeleven…..

    Login om te reageren
    • aquila2003 zegt

      14 juni 2016 om 15:28

      @Rob: Nee man, heerlijk juist!

      Login om te reageren
  4. marinepower zegt

    14 juni 2016 om 09:19

    Escort Mk II

    Login om te reageren
  5. kennone zegt

    14 juni 2016 om 09:22

    Ik vond het vroeger al knap van me zelf dat ik een powerfilter op mijn blok van mijn Sierra kon zetten ( voor nog meer warme lucht? ) maar dit is echt de next level!!!

    Login om te reageren
    • thefmanl zegt

      14 juni 2016 om 10:16

      @kennone: hier ga je dan ook sneller van, alleen een powerfilter houd je juist tegen ?

      Login om te reageren
  6. bluesbrother zegt

    14 juni 2016 om 09:25

    mien got. wat een throttle response.
    vol gas… wait for it… wait for it…

    Login om te reageren
    • Al_caPino zegt

      14 juni 2016 om 09:40

      Ik ben het met je eens @bluesbrother.
      Ik hoor en zie een turbogat, maar mis de turbo.

      Login om te reageren
    • arjontje zegt

      14 juni 2016 om 09:54

      @bluesbrother: dit is een rem bank. Je geeft vol gas maar de bank houd hem op toeren vast. Daarom gebeurt er niks. Later laat de bank hem toeren maken. Ook dat gaat langzaam en wordt door de rem geregeld.

      Login om te reageren
  7. willeme zegt

    14 juni 2016 om 09:29

    Dat was de Opel Omega MV8. De topuitvoering was destijds de Omega MV6 (benzine V6 of Diesel 6-in-lijn van BMW).

    Als absoluut topmodel zou de MV8 er komen, de techniek was immers simpel toe te passen. De Commodore was bijna hetzelfde.

    Er waren echter behoorlijke onverwachte ontwikkelingskosten. Op hoge snelheid had de MV8 last van enorme hitte ontwikkeling. Dit verhelpen zou te duur zijn waardoor de auto op het laatst toch gecanceld werd.

    http://www.senatorman.de/bilder/Omega_B_v8com_10.jpg

    Dus voor de relaxt rijdende Yank of Aussie geen enkel probleem, maar voor haastige Duitsers minder geschikt.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      14 juni 2016 om 09:51

      @willeme: Plaatje van de binnenkant:

      Login om te reageren
    • arjontje zegt

      14 juni 2016 om 09:59

      @willeme: de benaming heb je fout. Er bestaat geen mv8. Bij de facelift van de b omega is de benaming mv6 weg gegaan. Dat plaatje wat je laat zien heet de Omega v8.
      En de concept heet omega v8.com.

      Iedereen denk ook dat de 3,0 v6 mv6 heet.
      Maar dat klopt niet het is niks meer dan een uitvoering.
      Net als exclusive of cosmo.
      Mv6 zegt dus niks over de motor.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        14 juni 2016 om 10:07

        @arjontje: Bekijk de afbeelding eens die ik heb neergezet; staat heel duidelijk MV8 in….

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          14 juni 2016 om 10:55

          @406_v6: Je kan ook zelf een MV8 bouwen, zoals deze Rus. Wat ik van de afbeelding moet denken weet ik niet, maar heeft er ook een LS1 in gelepeld. In de Omega bedoel ik dan.

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            14 juni 2016 om 13:21

            @willeme: de afbeelding was een press image van Vauxhall zelf

            Login om te reageren
        • willeme zegt

          14 juni 2016 om 10:56

          @406_v6: En de afbeelding:

          https://f-a.d-cd.net/bb7eav/960.jpg

          Login om te reageren
      • willeme zegt

        14 juni 2016 om 10:09

        @arjontje: Klopt niet helemaal wat je zegt. De ‘MV6’ was een luxe uitvoering voor de Omega (en Frontera ook volgens mij). Echter wel alleen op de zescilinder uitvoeringen, dus er was wel degelijk een link met het aantal cilinders! Niet zozeer het type motor misschien, maar alleen op zescilinders. Het is niet als Cosmo, want dat staat los van de motor.

        De concept heette inderdaad V8.com en de werktitel voor het onofficiële test model was wel degelijk MV8. De plannen voor een V8 Omega waren er namelijk al voor de facelift en toen heette het topmodel nog altijd MV6 (Autobild, AM&S correspondeerden destijds met de ‘MV8’ naam).

        Jammer dat de Omega met LS1 er nooit is gekomen. Supercharger er op, 400-500pk op de achterwielen en een kralenmat op de bestuurdersstoel :-D.

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          14 juni 2016 om 16:08

          @willeme: guilty pleasure
          https://youtu.be/gk–8TZs46I
          https://youtu.be/QZe0eoUvbbM

          Login om te reageren
          • phdg zegt

            14 juni 2016 om 21:34

            @baasbas: Zie het probleem niet past toch mooi…
            Geweldig tweede filmpje, waar zijn die wheeliebars?
            Hebben de sedan omega’s ook luchtondersteuning op de achteras

            Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      14 juni 2016 om 16:20

      @willeme: De motor had geen hitte problemen. Het was de automaatbak wat niet tegen langdurig hoge snelheden en toeren kon.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        14 juni 2016 om 16:27

        @Thomas20vt: Ik stel toch ook niet de motor hitte problemen had?

        Login om te reageren
        • Thomas20vt zegt

          14 juni 2016 om 16:59

          @willeme: is las het stukje van de mv8 had last van hitte ontwikkeling als de mv8 motor had problemen. Kan dus op 2 manieren gelezen worden. Als het model of de motor ;) .

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            14 juni 2016 om 17:02

            @Thomas20vt: No probs. Bedoelde dat de auto hitte problemen kende. Ik meende de transmissie en de diffs. Blijkt dus de automaat te zijn ;-).

            Login om te reageren
  8. martijn11 zegt

    14 juni 2016 om 09:33

    Scheelt toch een hoop geld

    Login om te reageren
  9. vinox zegt

    14 juni 2016 om 09:34

    Ik zag de Haltech en wist meteen dat het in Stralia was. Mad.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      14 juni 2016 om 11:56

      @vinox: ik heb zelfs overwogen om een Haltech-ding te kopen na alle leuke MCM filmpjes, maar ik ga ervan uit dat er in de buurt genoeg alternatieven zijn. Krijg je alleen niet Tuning Fork meegeleverd ben ik bang ?

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        14 juni 2016 om 19:46

        @gulli: alleen de prijs van halltech is toch echt wel een stuk lager dan die van de Europese mogelijkheden.
        Zoals je zegt zal je wel nog een Europese Tuningfork moeten vinden ?

        Login om te reageren
  10. kawasawasaki zegt

    14 juni 2016 om 09:35

    In een Honda Goldwing. Gewoon omdat het volslagen belachelijk is.

    Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    14 juni 2016 om 10:10

    In een FFR GTM. Of – zoals hfdude zegt – in een boot.

    Login om te reageren
  12. reistje zegt

    14 juni 2016 om 10:32

    Ben wel benieuwd hoe ze die blokken en koppen aan elkaar maken. En hoe het zit met olie en koel kanalen.

    Login om te reageren
    • tuutertuuter zegt

      14 juni 2016 om 10:56

      @reistje: Ik vond het ook heel vreemd toen ik het las. Je moet toch wel op een soort van manier nadelig gevolg hebben van de lasnaden? Ik neem aan dat als je het aan elkaar smelt dat het niet passingen en toleranties heeft die normaal van een performance-blok verwacht wordt.

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      14 juni 2016 om 11:58

      @reistje: Amen. Zoiets snap ik ook niks van. Ik heb werkelijk geen idee hoe dit werkt.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        14 juni 2016 om 20:59

        @Freewarefreak: Veel CnC en verder: ‘Murica Hell Yeah, no precision engineering here !

        Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    14 juni 2016 om 11:15

    Ben benieuwd als het dadelijk allemaal klaar staat op SEMA.

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    14 juni 2016 om 11:25

    In een willekeurige GM pickup. Gewoon omdat het kan: een Ram SRT-10, maar dan ‘uit de schappen van GM’

    Login om te reageren
  15. aadnus zegt

    14 juni 2016 om 11:34

    Waarom geen v16?

    Login om te reageren
  16. Freewarefreak zegt

    14 juni 2016 om 11:58

    Maar hoe maak je zoiets dan? Kan je fysiek een cilinder van een blok afzagen? En twee blokken aan elkaar lassen? En hoe doe je dat met de koppen dan? En draaien ze dan wel 1 lange nieuwe krukas? Of las je dat ook? Anyways.. zulke dingen gaan mijn pet te boven. Zijn er monteurs hier voor uitleg?

    Login om te reageren
  17. cossiekiller zegt

    14 juni 2016 om 12:00

    Dit is eigenlijk gewoon een dubbele Syclone/Typhoon motor zonder turbo erop.

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    14 juni 2016 om 12:33

    Dan ben je een handige knutselaar!

    Login om te reageren
  19. dylanz7s zegt

    14 juni 2016 om 13:08

    In een Tesla

    Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      14 juni 2016 om 17:06

      @dylanz7s: Hahaha dat lijkt me echt geweldig puur om de milieugekkies te stangen

      Login om te reageren
  20. dunhozzie zegt

    14 juni 2016 om 15:06

    In de xc90 – op de achterwielen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North