• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe ANWB verzekering wordt goedkoper als je traag bent

Auteur: jaapiyo, gepost 14 juni 2016 om 08:22 – 81 Reacties

ANWB-Renault


De kampioen-jongens willen graag precies vastleggen hoe je rijdt. You gotta move slowly…you gotta move slowly, you gotta mooohooooohooooove…slowly.

De ANWB komt met een nieuwe autoverzekering waarvan de premie afhankelijk is van jouw rijstijl. Als je deze ‘Veilig Rijden Autoverzekering’ afsluit moet je een dongle in de OBD-poort van je auto steken waarmee de voorvechter van privacy je rijgedrag kan vastleggen. Als Big Brother structureel je stuurstijl de thumbs up geeft, dan krijg je korting op je premie. Zo niet dan moet je portemonnee bloeden voor je transgressies. Als ANWB-lid begin je met 10% korting omdat de ANWB naar eigen zeggen vertrouwt in het rijgedrag van hun leden. Als de software beoordeelt dat je veilig rijdt kan de korting naar 20% gaan of zelfs 30% als je héél veilig rijdt. Rag je echter door het verkeer moet je aan het einde van de maand mogelijk zelfs extra betalen, omdat je de 10% korting die je krijgt niet verdiend hebt en die retroactief van je afgenomen wordt.

In de auto merk je niet direct iets van de ANWB-opzichter. Je krijgt niet direct aanwijzingen of correcties van het apparaat. Informatie over je rijgedrag wordt stilletjes vastgelegd en je kan deze één keer per tien dagen inzien via een app. De informatie is wel vrij algemeen gehouden; er staat bijvoorbeeld in dat je te hard rijdt of vaak te hard remt, maar niet precies waar en wanneer je dat gedaan hebt. Maak je er een potje van, dan verspeel je je mogelijkheid om korting te krijgen en krijg je alsnog ongevraagde adviezen om je rijgedrag te verbeteren.

Markus van Tol van de ANWB claimt dat je echter nog wel met een gerust hart het rempedaal naar de vloer kan stampen als je moet afremmen voor bijvoorbeeld een kind dat achteloos een bal achterna rent op straat:

“Het rijgedrag wordt uitgemiddeld over een langere periode. Pas als je heel vaak heel hard remt, begint het te tellen. Ook zijn er duidelijke regels en protocollen gemaakt zodat het onmogelijk is om informatie over te hard rijden met bijvoorbeeld de politie te delen. De privacy van de deelnemers is gewaarborgd.”

Totdat de blackhats ergens een server hacken kan je dus gerust zijn dat niemand te weten komt dat je als een oldtimer door het verkeer gaat. In de wandelgangen gaat overigens ook het gerucht rond dat de ANWB werkt aan een pil die mensen kunnen innemen waardoor ze als makke lammeren door het verkeer gaan. Daarmee zou je nog meer korting kunnen krijgen. Maar dat laatste is tot nu toe slechts speculatie. (via de Volkskrant)

Ook interessant!

  • Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB
  • Polestar 2 klap goedkoper geworden met nieuwe varianten
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, autoverzekering, Verkeer

Vorig bericht: « Deze Volkswagen Nova GT wordt in Nederland geveild
Volgend bericht: Gaaf project: broers bouwen een LS1 V12 [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. towi1989 zegt

    14 juni 2016 om 08:23

    No thanks!

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      14 juni 2016 om 09:06

      @towi1989: Hij is ook al niet de goedkoopste in de markt als je je wel aan de aan alle eisen houdt van de privacy tracking… dus hij wordt vooral NOG duurder.. als tijdens het tracken iets gevonden wordt, waarvan de ANWB vermoed dat het onveilig is.

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      14 juni 2016 om 17:02

      @towi1989: snap het niet…. ik heb met 12 schadevrije jaren en 40.000+ km per jaar toch al bewezen dat ik veilig kan rijden??? Ze zouden beter een betere premie ontwikkelen voor mijn Range Rover met een marktwaarde van 6000 euro, waarvoor ik bijna 800 euro per jaar betaal voor een kale WA!!!

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        14 juni 2016 om 17:41

        @dutchneon: mijn oma van 80 rijd heeeeeel rustig en al 50 jaar schade vrij. Ze doet 3500 km per jaar. Of ze veilig rijd: nee. Maar ze maakt alleen geen ongelukken.

        Login om te reageren
  2. Joel_D zegt

    14 juni 2016 om 08:26

    Fijn… Nog meer trage mensen die 60@80 of 100@130 wel hard zat vinden…….

    Login om te reageren
    • autofanatic zegt

      14 juni 2016 om 09:54

      @joel_d: het is ook nog eens gevaarlijk. Stamp altijd op de rem voor mensen die met 100 iemand op de linkerbaan inhalen

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      14 juni 2016 om 17:04

      @Joel_D: En nog zo één… “mensen die 20% van het vermogen van hun 70pk aanspreken om op te trekken bij een druk stoplicht…. man o man o man dat tempo!

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    14 juni 2016 om 08:31

    Slechte zaak, en al die gemeten waardes zeggen helemaal niks. Oma kan overal langzaam rijden en rustig remmen en dan bij het oprijden van een kruising een motorrijder de dood in rijden omdat ze hem ‘niet heeft gezien’…

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      14 juni 2016 om 08:40

      @trustmeiamanengineer: als engineer zou je toch moeten weten dat je met big data heel veel kunt. Niet alles, wel veel.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        14 juni 2016 om 08:55

        @escort77: yup, maar we hebben het over de ANWB…

        Login om te reageren
      • ukbob zegt

        14 juni 2016 om 09:21

        @escort77: valt nog maar te bezien.. Zeker als je er als bestuurder geen (direct) inzicht in hebt blijft t toch een soort black box die een niet toetsbaar oordeel velt, niet mijn ding hoor.

        Verder idd eens met andere comments hier, dit zal aanpreken bij de mensen die sowieso al als makke lammetjes rijden en iets zegt me dat die groep in de serieuze ongevallen statistieken juist best hoog scoren, met hun lage reactie vermogen, paniek acties of beperkte vermogen om alles en iedereen in t verkeer in de gaten te houden.

        Voor ff stilstaan op een complexe rotonde, met 50 een snelweg op rijden en dat soort fratsen zal je premie vast niet nadeliger worden..

        Zullen zien.

        Login om te reageren
      • dawwg zegt

        14 juni 2016 om 19:50

        @escort77: There are lies, damn lies … and statistics. Een willekeurige big data dwarsdoorsnede kan zoveel insignificante en random correlaties opleveren dat je van elke mug een olifant kunt ‘bewijzen’. Dat is dus onmogelijk veel munitie voor een verzekeraar om excuses te vinden om niet uit te betalen en de prijs te verhogen.

        Eerst privacy inleven voor korting en dan via de glijdende schaal zo afglijden naar een de facto norm dat geen privacy inleveren extra kosten met zich meebrengt. Er is nog nooit een consument rijker geworden van een commerciele instelling die in prive/privacy-gevoelige data graait !

        Login om te reageren
    • timmers522 zegt

      14 juni 2016 om 08:41

      @trustmeiamanengineer: mijn gedachte. Maar als je wat steviger rijd ben je natuurlijk een gevaar op de weg! (en met steviger bedoel ik niet structureel +20 km/h te hard)

      Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    14 juni 2016 om 08:32

    Ik heb geen idee wat de korting is maar die moet wel substantieel zijn wil ik me aan dit soort controlesystemen onderwerpen. De ANWB kennende valt dat tegen.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      14 juni 2016 om 08:40

      @pomoek: inmiddels toegevoegd aan het artikel. Max 30 procent korting.

      Login om te reageren
      • ettie zegt

        14 juni 2016 om 08:44

        -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

        Login om te reageren
      • martinus zegt

        14 juni 2016 om 09:11

        @jaapiyo: ook met die 30% zijn ze niet de goedkoopste in de markt.
        Dus ze maken rijden alleen maar ‘nog duurder’ op basis van de tracking informatie.

        Dit is een enge ontwikkeling. Ook eentje die mogelijk de fouten van de ANWB afwikkelt op de klant, en klanten onterecht kan neerzetten als gevaarlijk. Rijdt je bijvoorbeeld elke dag over een traject waar de Vmax van 100 naar 130 gaat en de verzekeraar verwerkt dit niet goed, kunnen ze registreren alsof je elke dag flink te hard rijdt.

        Dat kan niet alleen gevolgen hebben voor de prijs die je aan de ANWB betaald, maar ook voor je acceptatie door andere verzekeraars.

        Login om te reageren
  5. escort77 zegt

    14 juni 2016 om 08:33

    Dit is nog maar het begin, veel meer verzekeraars zijn bezig met dit soort initiatieven.

    De ANWB is zelf overigens geen verzekeraar maar een tussenpersoon voor verzekeringen van een echte verzekeraar. Die laatste vindt het waarschijnlijk wel interessant om te kijken hoe het publiek op dit soort dingen reageert, zonder dat ze risico lopen op imago schade.

    Wat mij betreft gaat dit te ver, maar ik verwacht dat er toch wel wat mensen zijn die hieraan meedoen. Want korting. En “ik heb niets te verbergen”.

    Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    14 juni 2016 om 08:33

    Het ergste is nog dat er genoeg mensen in Nederland bereid zijn dit te gaan doen. Want ja, het moet natuurlijk allemaal wel zo goedkoop mogelijk.

    Die speculatie, what the hell? Een pil? Moet niet gekker worden..

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      14 juni 2016 om 08:38

      @viezefreddyw: die pil is een grapje.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      14 juni 2016 om 08:42

      @viezefreddyw: @escort77: die pil is inderdaad een grapje. Hoop ik. http://www.imdb.com/title/tt0238380/

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        14 juni 2016 om 08:48

        @jaapiyo: Scheisse, trap ik daar mooi even in in deze vroege ochtend.

        Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    14 juni 2016 om 08:33

    Die R4 was wel iconisch! Zou leuk zijn als de ANWB nu met een kanarie gele twingo zou gaan rijden.

    Login om te reageren
  8. oxje zegt

    14 juni 2016 om 08:34

    Is het niet juist zo dat als je af en toe eens gas durft te geven en hard durft te remmen, je je voertuig meer onder controle hebt dan wanneer je over alles twijfelt en structureel niet van baan wisselt en/of onder de snelheidslimiet rijdt?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 juni 2016 om 08:52

      @oxje: Als ik de ANWB mag geloven kijken ze vooral naar de extremen. Dus als je consequent te hard rijdt en laat (en dus hard) remt, dan krijg je de korting niet. Maar goed, dat is de theorie van nu, de praktijk van over een paar jaar kan heel anders zijn.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        14 juni 2016 om 12:37

        @potver7: ik betaal al meer omdat ik hard rijd en nu moet ik ook nog premie terugbetalen??? No thx blijf ik liever op mn huidige 3 schadevrije jaren zitten…

        Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    14 juni 2016 om 08:35

    Hoe gaan ze een duidelijk lijn trekken. Kan toch dat je per ongeluk een keer een bocht te hard neemt

    Login om te reageren
    • caraddicted zegt

      14 juni 2016 om 08:39

      @mrrallycross: In het artikel staat dat ze naar het gemiddelde kijken. Een paar keer hard door de bocht hoeft geen probleem te zijn, iedere dag hard door de bocht is een ander verhaal..

      Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    14 juni 2016 om 08:37

    Dat is wel wat voor mij!

    Als ’t echt op gemiddelde gebaseerd is zit ik wel goed.
    Ook al trap ik roofkat altijd flink op de staart en laat ik hem als een dolle over de asfaktjungle jagen, de gemiddelde snelheid is toch niet zo hoog door al de tijd dat hij met pech langs de weg staat of bij de garage op de brug.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      14 juni 2016 om 08:54

      @moveyourmind: hehe mooi verwoord!

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      14 juni 2016 om 11:05

      @moveyourmind: briljant product voor jou dus! Gelijk afsluiten die verzekering :)

      Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    14 juni 2016 om 08:37

    Ga ik het ff over een hele andere boeg gooien…maar wat blijft zo’n Renault 4 toch een fantastisch auto. Kan zijn dat ik om nostalgische redenen een beetje week er van wordt, want de eerste speelgoedauto die ik mij kan herinneren was een Renault 4.

    Dusssss……..eten jullie dat nu ook…….*kuch*…….*ongemakkelijke stilte*……terug naar het onderwerp…..

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      14 juni 2016 om 08:38

      @Rick-dos: eten = weten

      Login om te reageren
      • dampu020 zegt

        14 juni 2016 om 13:57

        @Rick-dos: dat isten we

        Login om te reageren
        • Rick-dos zegt

          14 juni 2016 om 16:14

          @dampu020: ijsneus…

          Login om te reageren
  12. potver7 zegt

    14 juni 2016 om 08:45

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • purepet9229 zegt

      14 juni 2016 om 10:45

      @potver7: Zou @jaap inderdaad moeten weten.

      Login om te reageren
  13. hans75 zegt

    14 juni 2016 om 08:51

    De ANWB blijft een fietsersbond.. dat is weer eens duidelijk… heb alleen op mijn fiets nog geen OBDII poort ontdekt…

    Login om te reageren
  14. harrie zegt

    14 juni 2016 om 08:53

    Over 5 jaar in het nieuws: ‘datalek bij ANWB’ of ‘ANWB verkocht data aan commerciële partij X’ of ‘vd Steur vordert ‘ANWB data’

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 juni 2016 om 09:12

      @harrie: haha. Over 5 jaar van der Steur nog als minister….

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        14 juni 2016 om 09:14

        @mashell:
        Hahaha oja, maar zal met niets verbazen, zoveel blunders en hij zit er nog steeds.

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      14 juni 2016 om 09:25

      @harrie: grote kans op een combinatie van dit alles…

      Login om te reageren
  15. CRX zegt

    14 juni 2016 om 08:53

    Zit dan dus ook GPS in, anders kun je nog rustig 120 rijden op een 80 km weg.
    Nee, geen enkel privacy gevaar. Waar kan ik tekenen?

    Login om te reageren
  16. VeniVidiVici zegt

    14 juni 2016 om 08:57

    Ze zoeken het maar uit. Moet die controle zooi er niet in hebben! Als ik zin heb ik pittig rijden dan hoef ik om een paar honderd euro op jaarbasis te besparen geen big brother is watching you in m’n auto.

    Login om te reageren
  17. pinut187 zegt

    14 juni 2016 om 08:57

    Das leuk voor de gemiddelde saaie autorijders maar een beetje sportief doorrijden gaat dan denk ik dan niet meer op. Zelfs niet als ze het gemiddelde nemen. Plus je naam staat ergens op een lijstje en krijg je nergens dadelijk een leuke premie of korting.

    Login om te reageren
  18. gregorius zegt

    14 juni 2016 om 08:57

    In de UK zijn er al meerdere van deze verzekeringen.
    En hier krijg je wel gelijk je score.

    Anyway, als je mensen aanzet om actiever in het verkeer te zijn; meer te anticiperen en verder voor zich uit te kijken: prima!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 juni 2016 om 09:13

      @gregorius: Toch vraag ik me af of je er nog wat mee bereikt. Geboren wegpiraten zullen zo’n verzekering namelijk niet afsluiten, terwijl het (in het kader van verhoging van de veiligheid) juist voor hen een stok achter de deur zou kunnen zijn. Mensen die hem wél afsluiten zijn degenen die toch al rustig rijden, omdat het ook aan de pomp winst oplevert.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        14 juni 2016 om 11:07

        @potver7: Als de ‘app’ op snelheid monitoort, dan kan het in principe alleen op snelwegsnelheid controleren. Tenzij er een hele map van het land in zit en daarnaast ook updates ontvangt. Dit zal weer in licenties kosten voor de gene die de app betaalt: en dat is in deze toch de verzekering.

        Uiteindelijk is gecontroleerd hard rijden op een hoop stuk totaal geen probleem: het zijn de randzaken die het probleem zijn: opletten, afstand houden, aggressie. Als dat bij elke rijder perfect zou zijn, kunnen we met gemak de snelheid op een hoop stukken verhogen.

        Wat verder voor de verzekering van belang is: is dat als het misgaat, de schade zo laag mogelijk is. De schade zal vaak lager zijn als de bestuurder minder hard reed.

        Zaken zoals g-krachten meten is een stuk interessanter. Bochten snelheid, abrupt remmen na gas.
        Statistisch gezien, kan je hier zeker patronen uit afleiden.
        Het hebben van zo’n apparaat zal echter eerder gedragtechnisch werken.

        Login om te reageren
      • offroad zegt

        14 juni 2016 om 21:30

        @potver7:

        Dit is slechts het begin. Wanneer het publiek er eenmaal aan gewend is, krijg je geen verzekering meer zonder zo’n systeem of alleen tegen een belachelijke premie.

        Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      14 juni 2016 om 09:33

      @gregorius:

      Ik kom een keertje of 5 per jaar in Engeland en moet toegeven dat daar over het algemeen stevig doorgereden word. Niet extreem hard, maar echte sukkelaars zitten er niet bij.

      Login om te reageren
  19. potver7 zegt

    14 juni 2016 om 09:01

    Ik vraag me vooral af wat dit toevoegt aan het bestaande bonus/malus-systeem. Veilige rijders worden al jaaaaren beloond met extra korting, en onveilige rijders bestraft met hogere premies (of zelfs uitsluiting). Voorlopig levert het extra korting op, maar je kunt er natuurlijk gif op innemen dat, als deze verzekering eenmaal gaat lopen, er nauwelijks voordeel mee valt te behalen. De marges op autoverzekeringen zijn al niet zo hoog, en de schoorsteen bij de ANWB moet ook roken…

    De ANWB wil ons nu doen geloven dat rustige rijders per definitie veilige rijders zijn, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Overigens is het net zo min zo dat mensen die weinig of geen schade claimen veilige rijders zijn, maar de kans daarop is wel wat groter.

    Login om te reageren
  20. Jochempie zegt

    14 juni 2016 om 09:06

    Waarom kan het nou niet gewoon genoeg zijn om niets te claimen? Ik heb nooit een schade of aanrijding. Waarom is dat niet voldoende voor die korting? Waarom moet de verzekeraar meer kunnen meten dan dat? Waarom wordt dit toegestaan vanuit de regering?

    Login om te reageren
  21. ghost zegt

    14 juni 2016 om 09:12

    Wat een grap! Zou niks voor mij zijn.

    Login om te reageren
  22. saab9x zegt

    14 juni 2016 om 09:14

    Ik neem aan dat met die stick het GPS signaal wordt opgevangen: simpel: dik lood er om heen, kan het ook niet bepalen waar je bent en hoe snel je rijd, toch?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      14 juni 2016 om 09:19

      @saab9x: dat is dus wel de voorwaarde om de korting te krijgen..

      Login om te reageren
  23. lekbak zegt

    14 juni 2016 om 09:25

    Er zijn twee groepen zeer gevaarlijk in het verkeer. De veel te agressieve testosteron bommen en de slome incapabelen. En nu gaan ze die tweede groep stimuleren. Terwijl dat de groep in waar je het lastigste op kunt anticiperen omdat ze onzeker en onvoorspelbaar zijn (in tegenstelling tot de verkeers aso).

    Ik ga me vast voorbereiden op een hoop ikgooihemeralvastvoorwantovereenkilometerrijdteenvrachtwagen’s, een hoop langzame inhalers, mensen die zo sloom wegrijden bij het stoplicht dat je er bijna achterin zit en andere typische babyboom gedragingen…

    Login om te reageren
  24. lekbak zegt

    14 juni 2016 om 09:29

    Het zou trouwens wel wat voor mij zijn. Mijn auto staat meestal aan boord van het schip waar ik op werk. Lekker de auto de hele tijd op contact zetten met de acculader erop. Snelheden van 9 tot 18 kmh en 3000 ton remt altijd rustig af. Dikke korting voor mij dus!

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      14 juni 2016 om 09:35

      @lekbak:

      Aangezien het via de OBD loopt zal je rem ook gemeten worden, en die gebruik jij dus niet.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        14 juni 2016 om 10:08

        @jack_abarth: ik ben heel goed in anticiperen. Volgens goed anwb gebruik rem ik alleen op de motor af ;)

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          14 juni 2016 om 10:35

          @lekbak:

          Hahaha, goud!

          Login om te reageren
  25. freeze zegt

    14 juni 2016 om 09:58

    Zoals we allemaal wel weten worden ongelukken veroorzaakt door mensen die 80 rijden waar je 50 mag. Oh nee het zijn meestal kop en staart botsingen omdat mensen op hun telefoon zitten te kijken of dat autorijden prioriteit nummer 4 tijdens het rijden

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      14 juni 2016 om 10:37

      @freeze:

      Inderdaad.
      Als ze het veiliger willen maken kunnen ze beter een kastje maken wat achterin de auto geplaatst is en hier moet een actieve telefoon in zitten met jouw nummer. Dan zal het wellicht een stuk veiliger worden :P

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        14 juni 2016 om 11:39

        @jack_abarth: gewoon structureel mobiel internet blokkeren op alle telefoons die harder dan 20kmh gaan. In de bus en trein heb je toch wifi en als passagier in de auto voer je maar een ouderwets gesprek. Taxi passagiers hebben dan pech, een klein offer voor de verkeersveiligheid.

        Login om te reageren
        • vincente30 zegt

          14 juni 2016 om 17:13

          @lekbak: moet je scheepie niet harder lopen dan 20 ? dan zit jij ook zonder.

          Login om te reageren
  26. yupyup zegt

    14 juni 2016 om 09:59

    De ANWB gebruikt hiervoor een indeling. Er zijn 5 ‘klasses’ waar je naar gelang je rijstijl in kunt vallen. Daarvan zorgt maar een 1 klasse voor korting. Statistisch gezien is de kans dat je die korting krijgt dus nog erg klein ook (daarin is natuurlijk niet meegenomen wanneer je in welke klasse zit), tel daarbij op dat in het verkeer ook vaak genoeg dingen gebeuren waar je geen invloed op hebt en je kans op korting is dus minimaal. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de ANWB alle gegevens van je auto kan uitlezen. Al met al vind ik het dus zeer oninteressant

    Login om te reageren
  27. toyotavenray zegt

    14 juni 2016 om 10:05

    Is niks wordt niks. Zeker niet als je net 18 bent en een rijstijl hebt van een racer.?

    Login om te reageren
  28. pilz zegt

    14 juni 2016 om 10:11

    Zie er alleen heil in als zo’n kastje ook rekening houdt met afstand houden. Zie vrijwel elke week een file op de A2 omdat op de linkerbaan mensen tegen elkaar aan rijden. Dat zijn niet persé de hardrijders of zachtrijders, wel de mensen die met 100+ km/h op een paar meter van hun voorligger gaan rijden of hem er tussen gooien omdat hun auto net in een gat past. En vervolgens een kettingrem-actie op gang brengen.

    Login om te reageren
  29. mout zegt

    14 juni 2016 om 10:25

    Lijkt me leuk, in mijn ’80 auto met als heftigste electronica een kapotte-lamp-waarschuwing!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      14 juni 2016 om 11:42

      @mout: heeft je volvo geen remblokjesslijtagelampje? Mijn jaren ’80 product (mercedes w123) heeft dat wel namelijk, en volvo is wel van de veiligheid.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        14 juni 2016 om 11:57

        @lekbak: Eh… weet ik eigenlijk niet.

        Login om te reageren
  30. flik2punt0 zegt

    14 juni 2016 om 10:51

    Ben ik blij dat dat bij mijn wagen niet kan

    Login om te reageren
  31. chrism zegt

    14 juni 2016 om 11:58

    Ik rij dagelijks over de duitse autobahn met 160-180 km/h. Ook mijn radar systeem op de auto, dat zorgt voor automatisch afstand houden, remt vaak pas laat op een voorganger en ook nog vrij stevig. Veilig toch zo’n systeem? Denk echter dat dit anwb systeem het anders ziet.

    Login om te reageren
  32. etijn zegt

    14 juni 2016 om 12:11

    Nationale nederlanden heeft dit al bijna een jaar.
    https://www.voorop.nl/

    Login om te reageren
  33. sjeppie156 zegt

    14 juni 2016 om 12:14

    Jammer joh ik heb obd1

    Login om te reageren
  34. Dutchdriftking zegt

    14 juni 2016 om 12:35

    Begin van het einde dit…..

    Login om te reageren
  35. mgmgb zegt

    14 juni 2016 om 13:57

    Ik heb toch geen OBD2 poort, het zal mij een rotzorg zijn.

    Login om te reageren
  36. shicomm zegt

    14 juni 2016 om 18:39

    Fairzekering schreeuwde het ook al van de daken dat het oh zo goedkoop zou zijn als je netjes zou rijden…
    In de meeste hybrids kon de obd plug echter niet worden gebruikt ( god weet waarom ) en de basis premie was al een stuk hoger dan die ik elders kreeg…

    Lijkt me dat de anwb het niet veel anders heeft..

    Login om te reageren
  37. henkp1 zegt

    14 juni 2016 om 20:36

    Cliché natuurlijk, maar we zijn er bijna: “1984, Big Brother is watching you”. Wat die regel regelneven nu al verzinnen; ik maak me zorgen om m’n kinderen en later nog hun kinderen. Die komen helemaal in een onleefbare samenleving terecht. Het zal toch niet…..? ?

    Login om te reageren
  38. henkp1 zegt

    14 juni 2016 om 20:37

    Off topic: wel gaaf die Renault 4.

    Login om te reageren
  39. henkp1 zegt

    14 juni 2016 om 20:40

    Zie trouwens ook dat artikel van de RAI met z’n rekeningrijden. Waar moet dat heen met deze wereld??
    En die organisaties (RAI, ANWB) staan die ten dienste van een stasi-overheid of van mobiliteitsliefhebbers?

    Login om te reageren
  40. motermuis91 zegt

    15 juni 2016 om 10:34

    Ahhh nu snap ik waarom ik nu €28 p.m ( 10 meer dan afgelopen jaar) moet gaan betalen voor m’n MOTOR verzekeringen. Om te kunnen zorgen dat ze deze korting kunnen geven. En de klantservice maar zeggen dat ze voor iedere euro die ze binnen krijgen er 4 moeten uitgeven

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North