Nieuwe ANWB verzekering wordt goedkoper als je traag bent

Auteur: , 81 Reacties

De kampioen-jongens willen graag precies vastleggen hoe je rijdt. You gotta move slowly...you gotta move slowly, you gotta mooohooooohooooove...slowly.

ANWB-Renault

De ANWB komt met een nieuwe autoverzekering waarvan de premie afhankelijk is van jouw rijstijl. Als je deze ‘Veilig Rijden Autoverzekering’ afsluit moet je een dongle in de OBD-poort van je auto steken waarmee de voorvechter van privacy je rijgedrag kan vastleggen. Als Big Brother structureel je stuurstijl de thumbs up geeft, dan krijg je korting op je premie. Zo niet dan moet je portemonnee bloeden voor je transgressies. Als ANWB-lid begin je met 10% korting omdat de ANWB naar eigen zeggen vertrouwt in het rijgedrag van hun leden. Als de software beoordeelt dat je veilig rijdt kan de korting naar 20% gaan of zelfs 30% als je héél veilig rijdt. Rag je echter door het verkeer moet je aan het einde van de maand mogelijk zelfs extra betalen, omdat je de 10% korting die je krijgt niet verdiend hebt en die retroactief van je afgenomen wordt.

In de auto merk je niet direct iets van de ANWB-opzichter. Je krijgt niet direct aanwijzingen of correcties van het apparaat. Informatie over je rijgedrag wordt stilletjes vastgelegd en je kan deze één keer per tien dagen inzien via een app. De informatie is wel vrij algemeen gehouden; er staat bijvoorbeeld in dat je te hard rijdt of vaak te hard remt, maar niet precies waar en wanneer je dat gedaan hebt. Maak je er een potje van, dan verspeel je je mogelijkheid om korting te krijgen en krijg je alsnog ongevraagde adviezen om je rijgedrag te verbeteren.

Markus van Tol van de ANWB claimt dat je echter nog wel met een gerust hart het rempedaal naar de vloer kan stampen als je moet afremmen voor bijvoorbeeld een kind dat achteloos een bal achterna rent op straat:

“Het rijgedrag wordt uitgemiddeld over een langere periode. Pas als je heel vaak heel hard remt, begint het te tellen. Ook zijn er duidelijke regels en protocollen gemaakt zodat het onmogelijk is om informatie over te hard rijden met bijvoorbeeld de politie te delen. De privacy van de deelnemers is gewaarborgd.”

Totdat de blackhats ergens een server hacken kan je dus gerust zijn dat niemand te weten komt dat je als een oldtimer door het verkeer gaat. In de wandelgangen gaat overigens ook het gerucht rond dat de ANWB werkt aan een pil die mensen kunnen innemen waardoor ze als makke lammeren door het verkeer gaan. Daarmee zou je nog meer korting kunnen krijgen. Maar dat laatste is tot nu toe slechts speculatie. (via de Volkskrant)



81 reacties

No thanks!
@towi1989: Hij is ook al niet de goedkoopste in de markt als je je wel aan de aan alle eisen houdt van de privacy tracking… dus hij wordt vooral NOG duurder.. als tijdens het tracken iets gevonden wordt, waarvan de ANWB vermoed dat het onveilig is.
@towi1989: snap het niet…. ik heb met 12 schadevrije jaren en 40.000+ km per jaar toch al bewezen dat ik veilig kan rijden??? Ze zouden beter een betere premie ontwikkelen voor mijn Range Rover met een marktwaarde van 6000 euro, waarvoor ik bijna 800 euro per jaar betaal voor een kale WA!!!
@dutchneon: mijn oma van 80 rijd heeeeeel rustig en al 50 jaar schade vrij. Ze doet 3500 km per jaar. Of ze veilig rijd: nee. Maar ze maakt alleen geen ongelukken.
Fijn… Nog meer trage mensen die [email protected] of [email protected] wel hard zat vinden…….
@joel_d: het is ook nog eens gevaarlijk. Stamp altijd op de rem voor mensen die met 100 iemand op de linkerbaan inhalen
@Joel_D: En nog zo één… “mensen die 20% van het vermogen van hun 70pk aanspreken om op te trekken bij een druk stoplicht…. man o man o man dat tempo!
Slechte zaak, en al die gemeten waardes zeggen helemaal niks. Oma kan overal langzaam rijden en rustig remmen en dan bij het oprijden van een kruising een motorrijder de dood in rijden omdat ze hem ‘niet heeft gezien’…
@trustmeiamanengineer: als engineer zou je toch moeten weten dat je met big data heel veel kunt. Niet alles, wel veel.
@escort77: yup, maar we hebben het over de ANWB…
@escort77: valt nog maar te bezien.. Zeker als je er als bestuurder geen (direct) inzicht in hebt blijft t toch een soort black box die een niet toetsbaar oordeel velt, niet mijn ding hoor.

Verder idd eens met andere comments hier, dit zal aanpreken bij de mensen die sowieso al als makke lammetjes rijden en iets zegt me dat die groep in de serieuze ongevallen statistieken juist best hoog scoren, met hun lage reactie vermogen, paniek acties of beperkte vermogen om alles en iedereen in t verkeer in de gaten te houden.

Voor ff stilstaan op een complexe rotonde, met 50 een snelweg op rijden en dat soort fratsen zal je premie vast niet nadeliger worden..


Zullen zien.
@escort77: There are lies, damn lies … and statistics. Een willekeurige big data dwarsdoorsnede kan zoveel insignificante en random correlaties opleveren dat je van elke mug een olifant kunt ‘bewijzen’. Dat is dus onmogelijk veel munitie voor een verzekeraar om excuses te vinden om niet uit te betalen en de prijs te verhogen.

Eerst privacy inleven voor korting en dan via de glijdende schaal zo afglijden naar een de facto norm dat geen privacy inleveren extra kosten met zich meebrengt. Er is nog nooit een consument rijker geworden van een commerciele instelling die in prive/privacy-gevoelige data graait !
@trustmeiamanengineer: mijn gedachte. Maar als je wat steviger rijd ben je natuurlijk een gevaar op de weg! (en met steviger bedoel ik niet structureel +20 km/h te hard)
Ik heb geen idee wat de korting is maar die moet wel substantieel zijn wil ik me aan dit soort controlesystemen onderwerpen. De ANWB kennende valt dat tegen.
@pomoek: inmiddels toegevoegd aan het artikel. Max 30 procent korting.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@jaapiyo: ook met die 30% zijn ze niet de goedkoopste in de markt.
Dus ze maken rijden alleen maar ‘nog duurder’ op basis van de tracking informatie.

Dit is een enge ontwikkeling. Ook eentje die mogelijk de fouten van de ANWB afwikkelt op de klant, en klanten onterecht kan neerzetten als gevaarlijk. Rijdt je bijvoorbeeld elke dag over een traject waar de Vmax van 100 naar 130 gaat en de verzekeraar verwerkt dit niet goed, kunnen ze registreren alsof je elke dag flink te hard rijdt.

Dat kan niet alleen gevolgen hebben voor de prijs die je aan de ANWB betaald, maar ook voor je acceptatie door andere verzekeraars.
Dit is nog maar het begin, veel meer verzekeraars zijn bezig met dit soort initiatieven.

De ANWB is zelf overigens geen verzekeraar maar een tussenpersoon voor verzekeringen van een echte verzekeraar. Die laatste vindt het waarschijnlijk wel interessant om te kijken hoe het publiek op dit soort dingen reageert, zonder dat ze risico lopen op imago schade.

Wat mij betreft gaat dit te ver, maar ik verwacht dat er toch wel wat mensen zijn die hieraan meedoen. Want korting. En “ik heb niets te verbergen”.
Het ergste is nog dat er genoeg mensen in Nederland bereid zijn dit te gaan doen. Want ja, het moet natuurlijk allemaal wel zo goedkoop mogelijk.

Die speculatie, what the hell? Een pil? Moet niet gekker worden..
@viezefreddyw: die pil is een grapje.
@viezefreddyw: @escort77: die pil is inderdaad een grapje. Hoop ik. http://www.imdb.com/title/tt0238380/
@jaapiyo: Scheisse, trap ik daar mooi even in in deze vroege ochtend.
Die R4 was wel iconisch! Zou leuk zijn als de ANWB nu met een kanarie gele twingo zou gaan rijden.
Is het niet juist zo dat als je af en toe eens gas durft te geven en hard durft te remmen, je je voertuig meer onder controle hebt dan wanneer je over alles twijfelt en structureel niet van baan wisselt en/of onder de snelheidslimiet rijdt?
@oxje: Als ik de ANWB mag geloven kijken ze vooral naar de extremen. Dus als je consequent te hard rijdt en laat (en dus hard) remt, dan krijg je de korting niet. Maar goed, dat is de theorie van nu, de praktijk van over een paar jaar kan heel anders zijn.
@potver7: ik betaal al meer omdat ik hard rijd en nu moet ik ook nog premie terugbetalen??? No thx blijf ik liever op mn huidige 3 schadevrije jaren zitten…
Hoe gaan ze een duidelijk lijn trekken. Kan toch dat je per ongeluk een keer een bocht te hard neemt
@mrrallycross: In het artikel staat dat ze naar het gemiddelde kijken. Een paar keer hard door de bocht hoeft geen probleem te zijn, iedere dag hard door de bocht is een ander verhaal..
Dat is wel wat voor mij!

Als ’t echt op gemiddelde gebaseerd is zit ik wel goed.
Ook al trap ik roofkat altijd flink op de staart en laat ik hem als een dolle over de asfaktjungle jagen, de gemiddelde snelheid is toch niet zo hoog door al de tijd dat hij met pech langs de weg staat of bij de garage op de brug.
@moveyourmind: hehe mooi verwoord!
@moveyourmind: briljant product voor jou dus! Gelijk afsluiten die verzekering :)
Ga ik het ff over een hele andere boeg gooien…maar wat blijft zo’n Renault 4 toch een fantastisch auto. Kan zijn dat ik om nostalgische redenen een beetje week er van wordt, want de eerste speelgoedauto die ik mij kan herinneren was een Renault 4.

Dusssss……..eten jullie dat nu ook…….*kuch*…….*ongemakkelijke stilte*……terug naar het onderwerp…..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@potver7: Zou @jaap inderdaad moeten weten.
De ANWB blijft een fietsersbond.. dat is weer eens duidelijk… heb alleen op mijn fiets nog geen OBDII poort ontdekt…
Over 5 jaar in het nieuws: ‘datalek bij ANWB’ of ‘ANWB verkocht data aan commerciële partij X’ of ‘vd Steur vordert ‘ANWB data’
@harrie: haha. Over 5 jaar van der Steur nog als minister….
@mashell:
Hahaha oja, maar zal met niets verbazen, zoveel blunders en hij zit er nog steeds.
@harrie: grote kans op een combinatie van dit alles…
crx via Android app
Zit dan dus ook GPS in, anders kun je nog rustig 120 rijden op een 80 km weg.
Nee, geen enkel privacy gevaar. Waar kan ik tekenen?
Ze zoeken het maar uit. Moet die controle zooi er niet in hebben! Als ik zin heb ik pittig rijden dan hoef ik om een paar honderd euro op jaarbasis te besparen geen big brother is watching you in m’n auto.
Das leuk voor de gemiddelde saaie autorijders maar een beetje sportief doorrijden gaat dan denk ik dan niet meer op. Zelfs niet als ze het gemiddelde nemen. Plus je naam staat ergens op een lijstje en krijg je nergens dadelijk een leuke premie of korting.
In de UK zijn er al meerdere van deze verzekeringen.
En hier krijg je wel gelijk je score.

Anyway, als je mensen aanzet om actiever in het verkeer te zijn; meer te anticiperen en verder voor zich uit te kijken: prima!
@gregorius: Toch vraag ik me af of je er nog wat mee bereikt. Geboren wegpiraten zullen zo’n verzekering namelijk niet afsluiten, terwijl het (in het kader van verhoging van de veiligheid) juist voor hen een stok achter de deur zou kunnen zijn. Mensen die hem wél afsluiten zijn degenen die toch al rustig rijden, omdat het ook aan de pomp winst oplevert.
@potver7: Als de ‘app’ op snelheid monitoort, dan kan het in principe alleen op snelwegsnelheid controleren. Tenzij er een hele map van het land in zit en daarnaast ook updates ontvangt. Dit zal weer in licenties kosten voor de gene die de app betaalt: en dat is in deze toch de verzekering.

Uiteindelijk is gecontroleerd hard rijden op een hoop stuk totaal geen probleem: het zijn de randzaken die het probleem zijn: opletten, afstand houden, aggressie. Als dat bij elke rijder perfect zou zijn, kunnen we met gemak de snelheid op een hoop stukken verhogen.

Wat verder voor de verzekering van belang is: is dat als het misgaat, de schade zo laag mogelijk is. De schade zal vaak lager zijn als de bestuurder minder hard reed.

Zaken zoals g-krachten meten is een stuk interessanter. Bochten snelheid, abrupt remmen na gas.
Statistisch gezien, kan je hier zeker patronen uit afleiden.
Het hebben van zo’n apparaat zal echter eerder gedragtechnisch werken.
@potver7:

Dit is slechts het begin. Wanneer het publiek er eenmaal aan gewend is, krijg je geen verzekering meer zonder zo’n systeem of alleen tegen een belachelijke premie.
@gregorius:

Ik kom een keertje of 5 per jaar in Engeland en moet toegeven dat daar over het algemeen stevig doorgereden word. Niet extreem hard, maar echte sukkelaars zitten er niet bij.
Ik vraag me vooral af wat dit toevoegt aan het bestaande bonus/malus-systeem. Veilige rijders worden al jaaaaren beloond met extra korting, en onveilige rijders bestraft met hogere premies (of zelfs uitsluiting). Voorlopig levert het extra korting op, maar je kunt er natuurlijk gif op innemen dat, als deze verzekering eenmaal gaat lopen, er nauwelijks voordeel mee valt te behalen. De marges op autoverzekeringen zijn al niet zo hoog, en de schoorsteen bij de ANWB moet ook roken…

De ANWB wil ons nu doen geloven dat rustige rijders per definitie veilige rijders zijn, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Overigens is het net zo min zo dat mensen die weinig of geen schade claimen veilige rijders zijn, maar de kans daarop is wel wat groter.
Waarom kan het nou niet gewoon genoeg zijn om niets te claimen? Ik heb nooit een schade of aanrijding. Waarom is dat niet voldoende voor die korting? Waarom moet de verzekeraar meer kunnen meten dan dat? Waarom wordt dit toegestaan vanuit de regering?
Wat een grap! Zou niks voor mij zijn.
Ik neem aan dat met die stick het GPS signaal wordt opgevangen: simpel: dik lood er om heen, kan het ook niet bepalen waar je bent en hoe snel je rijd, toch?
@saab9x: dat is dus wel de voorwaarde om de korting te krijgen..
Er zijn twee groepen zeer gevaarlijk in het verkeer. De veel te agressieve testosteron bommen en de slome incapabelen. En nu gaan ze die tweede groep stimuleren. Terwijl dat de groep in waar je het lastigste op kunt anticiperen omdat ze onzeker en onvoorspelbaar zijn (in tegenstelling tot de verkeers aso).

Ik ga me vast voorbereiden op een hoop ikgooihemeralvastvoorwantovereenkilometerrijdteenvrachtwagen’s, een hoop langzame inhalers, mensen die zo sloom wegrijden bij het stoplicht dat je er bijna achterin zit en andere typische babyboom gedragingen…
Het zou trouwens wel wat voor mij zijn. Mijn auto staat meestal aan boord van het schip waar ik op werk. Lekker de auto de hele tijd op contact zetten met de acculader erop. Snelheden van 9 tot 18 kmh en 3000 ton remt altijd rustig af. Dikke korting voor mij dus!
@lekbak:

Aangezien het via de OBD loopt zal je rem ook gemeten worden, en die gebruik jij dus niet.
@jack_abarth: ik ben heel goed in anticiperen. Volgens goed anwb gebruik rem ik alleen op de motor af ;)
@lekbak:

Hahaha, goud!
Zoals we allemaal wel weten worden ongelukken veroorzaakt door mensen die 80 rijden waar je 50 mag. Oh nee het zijn meestal kop en staart botsingen omdat mensen op hun telefoon zitten te kijken of dat autorijden prioriteit nummer 4 tijdens het rijden
@freeze:

Inderdaad.
Als ze het veiliger willen maken kunnen ze beter een kastje maken wat achterin de auto geplaatst is en hier moet een actieve telefoon in zitten met jouw nummer. Dan zal het wellicht een stuk veiliger worden :P
@jack_abarth: gewoon structureel mobiel internet blokkeren op alle telefoons die harder dan 20kmh gaan. In de bus en trein heb je toch wifi en als passagier in de auto voer je maar een ouderwets gesprek. Taxi passagiers hebben dan pech, een klein offer voor de verkeersveiligheid.
@lekbak: moet je scheepie niet harder lopen dan 20 😁 dan zit jij ook zonder.
De ANWB gebruikt hiervoor een indeling. Er zijn 5 ‘klasses’ waar je naar gelang je rijstijl in kunt vallen. Daarvan zorgt maar een 1 klasse voor korting. Statistisch gezien is de kans dat je die korting krijgt dus nog erg klein ook (daarin is natuurlijk niet meegenomen wanneer je in welke klasse zit), tel daarbij op dat in het verkeer ook vaak genoeg dingen gebeuren waar je geen invloed op hebt en je kans op korting is dus minimaal. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat de ANWB alle gegevens van je auto kan uitlezen. Al met al vind ik het dus zeer oninteressant
Is niks wordt niks. Zeker niet als je net 18 bent en een rijstijl hebt van een racer.😜
Zie er alleen heil in als zo’n kastje ook rekening houdt met afstand houden. Zie vrijwel elke week een file op de A2 omdat op de linkerbaan mensen tegen elkaar aan rijden. Dat zijn niet persé de hardrijders of zachtrijders, wel de mensen die met 100+ km/h op een paar meter van hun voorligger gaan rijden of hem er tussen gooien omdat hun auto net in een gat past. En vervolgens een kettingrem-actie op gang brengen.
Lijkt me leuk, in mijn ’80 auto met als heftigste electronica een kapotte-lamp-waarschuwing!
@mout: heeft je volvo geen remblokjesslijtagelampje? Mijn jaren ’80 product (mercedes w123) heeft dat wel namelijk, en volvo is wel van de veiligheid.
@lekbak: Eh… weet ik eigenlijk niet.
Ben ik blij dat dat bij mijn wagen niet kan
Ik rij dagelijks over de duitse autobahn met 160-180 km/h. Ook mijn radar systeem op de auto, dat zorgt voor automatisch afstand houden, remt vaak pas laat op een voorganger en ook nog vrij stevig. Veilig toch zo’n systeem? Denk echter dat dit anwb systeem het anders ziet.
Nationale nederlanden heeft dit al bijna een jaar.
https://www.voorop.nl/
Jammer joh ik heb obd1
Begin van het einde dit…..
Ik heb toch geen OBD2 poort, het zal mij een rotzorg zijn.
Fairzekering schreeuwde het ook al van de daken dat het oh zo goedkoop zou zijn als je netjes zou rijden…
In de meeste hybrids kon de obd plug echter niet worden gebruikt ( god weet waarom ) en de basis premie was al een stuk hoger dan die ik elders kreeg…

Lijkt me dat de anwb het niet veel anders heeft..
Cliché natuurlijk, maar we zijn er bijna: “1984, Big Brother is watching you”. Wat die regel regelneven nu al verzinnen; ik maak me zorgen om m’n kinderen en later nog hun kinderen. Die komen helemaal in een onleefbare samenleving terecht. Het zal toch niet…..? 😶
Off topic: wel gaaf die Renault 4.
Zie trouwens ook dat artikel van de RAI met z’n rekeningrijden. Waar moet dat heen met deze wereld??
En die organisaties (RAI, ANWB) staan die ten dienste van een stasi-overheid of van mobiliteitsliefhebbers?
Ahhh nu snap ik waarom ik nu €28 p.m ( 10 meer dan afgelopen jaar) moet gaan betalen voor m’n MOTOR verzekeringen. Om te kunnen zorgen dat ze deze korting kunnen geven. En de klantservice maar zeggen dat ze voor iedere euro die ze binnen krijgen er 4 moeten uitgeven

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).