• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Polestar maakt XC90 de krachtigste Volvo ooit

Auteur: jaapiyo, gepost 14 juni 2016 om 10:35 – 49 Reacties

Afbeelding Polestar maakt XC90 de krachtigste Volvo ooitAfbeelding Polestar maakt XC90 de krachtigste Volvo ooitAfbeelding Polestar maakt XC90 de krachtigste Volvo ooitAfbeelding Polestar maakt XC90 de krachtigste Volvo ooit

Volvo-XC90-T8-Polestar
De svelte Zweden van Polestar reiken naar de sterren met hun aanpassingen aan de Volvo XC90 T8.

Met een beetje hulp van viervoudig en regerend Scandinavian Touring Car Championship-kampioen Thed Björk heeft Polestar de XC90 op punt gezet. In het hoge noorden weten ze nu 421 trappelende elanden paarden en 680 Nm uit de combinatie van het benzineblok met de elektromotor te halen. Dit stelt de cleane SUV in staat om in 5,5 seconden naar de 100 te blazen. Maar, die cijfers zijn natuurlijk een relikwie uit het verleden. In deze tijd wek je immers veel meer indruk als je kan melden dat het verbruik van 2,1 liter per 100 kilometer en de puur elektrische range van 43 kilometer onaangetast blijft ten opzichte van de standaard T8. Polestar kan dat melden.

Poolster claimt dat ze de hele ‘drivetrain’ in meerdere aspecten verbeterd hebben. Naast de extra power die er uit de krachtbronnen gehaald word, hebben ze ook aandacht besteed aan het vinniger maken van de gasrespons. Zo houdt onder andere de automaat versnellingen eventueel langer vast, waardoor je het gevoel hebt dat je altijd op afroep voldoende kracht tot je beschikking hebt. Hierdoor zou de XC90 meer rijplezier moeten bieden dan ooit tevoren.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Polestar 2 Single Motor rijtest video
  • nieuwe Polestar modellen
    Nieuwe Polestar modellen zijn onderweg
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Polestar is evenveel waard als Volvo (?)

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Polestar, SUV, Volvo, xc90

Vorig bericht: « Gaaf project: broers bouwen een LS1 V12 [video]
Volgend bericht: De 16 duurste opties voor de Bugatti Chiron »

Lees Interacties

Reacties

  1. Author zegt

    14 juni 2016 om 10:40

    De XC90 is nu zo snel dat de camerawagen hem niet meer bij kan houden? Fotootje van het front was leuk geweest, Volvo ;)

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      14 juni 2016 om 10:45

      @MauritsH: Tjah, de Polestar badge zit nou eenmaal op de achterkant. Zegt overigens wel wat over die ‘verbruikstesten’ als de automaat langer doorhaalt en het verbruik gelijk blijft…

      Login om te reageren
      • joezerneem zegt

        14 juni 2016 om 12:19

        @griffendahl: Verbruikerstesten zijn nooit reëel geweest, daar doet geen enkel massamerk aan.

        Login om te reageren
      • ritchie zegt

        14 juni 2016 om 15:07

        @griffendahl: ik dacht ook op de grill?

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          14 juni 2016 om 15:21

          @ritchie: Als je een S60 of V60 Polestar hebt wel, volgens mij als je alleen het chipje hebt van Polestar zoals je die ook op de dieseltjes en zo kunt krijgen staat het alleen maar achterop.

          Login om te reageren
    • joezerneem zegt

      14 juni 2016 om 12:21

      @MauritsH: Dit is puur andere software dus hij krijgt enkel een nieuw embleem. De foto’s zijn van een serie oude persfoto’s met wat photoshop.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 augustus 2017 om 10:31

      @MauritsH: een beste dijenkletser!!!

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    14 juni 2016 om 10:40

    Het is blijkbaar al herfst daar in het noorden. Het is blijkbaar wel een echt snelle wagen geworden want de fotograaf kon de wagen duidelijk niet bijhouden het lukte hem alleen maar een paar foto’s van de achterkant te maken.

    Login om te reageren
  3. willempjuh zegt

    14 juni 2016 om 10:43

    Nou, wat een feest.

    Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    14 juni 2016 om 10:48

    Wel stoer dat ze zich wagen aan een hybride hok. Vrij specifieke techniek lijkt mij

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      14 juni 2016 om 20:48

      @mrrallycross: Chipie is chippie hoor; ding heeft gewoon een normale ECU en versnellingsbak ECU; niets spannends aan. Het elektrische gedeelte hebben ze gewoon met rust gelaten …

      Login om te reageren
  5. arii zegt

    14 juni 2016 om 10:50

    Maar wat voor blok is dat dan? Een 8 cilinder?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 juni 2016 om 11:26

      @arii: Een viercilinder met turbo en supercharger i.c.m. een elektromotor.

      Login om te reageren
      • arii zegt

        14 juni 2016 om 13:28

        @berlinetta: hoezo T8 dan? Wel droevig, een (vind ik) dikke Volvo met een 4 pitter -_’ it’s sad

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          14 juni 2016 om 14:14

          @arii: Bij Volvo staat de letter voor het soort brandstof en het cijfer geeft gewoon een rangorde aan. T is bezine, D is diesel. Het begint bij T/D2 en die staan onderaan de rangorde. Het loopt door tot T8/D6. Dat is de topmotorisering. Het cijfer heeft verder geen betrekking op het aantal cilinders of motorinhoud.

          Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      14 juni 2016 om 11:43

      @arii: Nope een dikke vierpitter.

      Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    14 juni 2016 om 10:57

    Alvast klaargemaakt voor de Nederlandse leasemarkt, lekker in het grijs!

    Kom op Volvo. Sowieso al belabberde foto’s en het kleurtje mag ook wel wat frisser, zeker als het een Polestar betreft.
    Zo ziet een XC90 Polestar er wat mij betreft goed uit!
    http://static.autoblog.nl/images/wp2015/volvo-xc90-polestar-550px.jpg

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      14 juni 2016 om 11:11

      @viezefreddyw: ja inderdaad, saaie kleur voor een Polestar.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        14 juni 2016 om 11:21

        @pinut187: Ik denk dat de doelgroep die een mat-blauwe auto koopt niet dezelfde doelgroep is die een extra veilige hybride SUV koopt waar 6 kiddo’s in kunnen.

        Login om te reageren
  7. noflexzone zegt

    14 juni 2016 om 11:05

    Knallend Polestar blauw graag!!

    Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    14 juni 2016 om 11:08

    Van 407 naar 421 pk, dat is niet echt een forse winst. En dat terwijl Polestar claimt dat de T8 naar 600 pk kan worden gebracht.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      14 juni 2016 om 12:43

      @knipperlichtje: engine swap ;) nah zal vast kunnen maar dan zal er ook een vergelijkbaar prijskaartje aan komen.

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      14 juni 2016 om 17:02

      @knipperlichtje: tja , cijfers zeggen niet alles in deze. Dat de auto een maximaal piek vermogen heeft bij 421pk, waarbij de 4 cilindertjes roodgloeiend op volle toeren alles eruit persen wat erin zit…….is heel iets anders als een V8 die 421pk moeiteloos en over een breed toerengebied behaald.

      Ik heb in heel veel verschillende auto’s gereden, en het ene motorblok is het andere niet en rijdt totaal anders , alhoewel op papier ze vergelijkbare cijfers hebben.

      Login om te reageren
  9. redbee5 zegt

    14 juni 2016 om 11:16

    Wat een lekkere bak is het toch ook.

    Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    14 juni 2016 om 11:29

    De T8 had ik eigenlijk indrukwekkender gevonden als die een normaal 4wd-systeem had gehad. Een paar keer stevig puur elektrisch wegrijden en je hebt FWD. Dan wordt er meet dan 300 pk losgelaten op de voorwielen. Heb al regelmatig in rijtesten gelezen dat de voorwielen aardige tractieproblemen hebben. Bovendien blijkt die viercilinder wel een aardige slok te lusten.

    Daarom vind ik de D5 veel interessanter. Standaard 225 pk en Polestar moet dat wel naar de 250 pk kunnen tillen. Dan heb je een auto die veel relaxter rijdt, zuiniger is en geen power tekort komt.

    Login om te reageren
  11. frederik zegt

    14 juni 2016 om 11:32

    Wielspin Galore op die arme voorwielen…

    Login om te reageren
    • mennok zegt

      14 juni 2016 om 18:07

      @frederik: ik rij zelf een d6, de elektromotor zit op de achterwielen en wielspin is in mijn auto niet mogelijk. Volledige tractie door de hulp van de elektro achter. Dat lijkt me mij deze auto vergelijkbaar.

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        15 juni 2016 om 09:04

        @mennok: Zodra de accu op is heb je alleen maar 400+ pk op de voorwielen. Ik heb zelf een tijdje een XC60 2.0T gehad met 200 pk op de voorwielen en dat was ruk. Helpt ook niet dat de tractiecontrole van het type “aan/uit” is. En de tractieproblemen van de T8 zijn uitgebreid in reviews beschreven. Dat kan dus met deze Polestar versie er niet beter op zijn geworden.

        Login om te reageren
        • mennok zegt

          15 juni 2016 om 09:23

          @frederik: Nee dat klopt niet. Het systeem zorgt ervoor dat je accu nooit helemaal op raakt. Ik had een tijdje geleden een storing waardoor de elektromotor was uitgevallen. Ik had toen inderdaad ineens spin op de voorwielen. Dat lukt je normaal niet, nooit.

          Login om te reageren
  12. trustmeiamanengineer zegt

    14 juni 2016 om 11:46

    Lekker hoor. Maar hebben ze het onderstel en de remmen ook aangepast? Dat ga je beter merken dan 40 pk extra.

    Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    14 juni 2016 om 11:49

    14 pk extra. Volgens mij haal je nog meer winst uit een Up! met een chip..

    Login om te reageren
  14. jippie zegt

    14 juni 2016 om 11:51

    Suf hoor dat die bak niet met een 6-cilinder wordt geleverd.

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    14 juni 2016 om 11:52

    En toch zie ik in zo’n auto liever een 6 pitter diesel plus hybride techniek. Dat rijd nog fijner+

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      14 juni 2016 om 11:55

      @dutchdriftking: Wat dat betreft heeft de Q7 de fijnste hybride-aandrijving van alle SUV’s. Alleen jammer dat die aandrijving in de Q7 zit. Ik vind er niks aan.

      Login om te reageren
  16. 87sandyd zegt

    14 juni 2016 om 11:57

    Als ik de volvo-fora mag geloven zijn de polestar-tuning setjes amper merkbaar en weggegooid geld. Zelfs de versnellingsbakken zijn zo aangepast dat het bijna niet merkbaar is. Dan kan je zeggen dat het al top is maar daar verschillen de meningen ook over.

    Polestar is imo nog niet wat het kan zijn…

    Login om te reageren
  17. leaper035t zegt

    14 juni 2016 om 12:01

    Geen uiterlijke aanpassingen?

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      14 juni 2016 om 12:06

      @leaper035t: *behalve die badge

      Login om te reageren
    • joezerneem zegt

      14 juni 2016 om 13:57

      @leaper035t: Puur het embleem, het is geen officieel Polestar model zoals de S60/V60 Polestar.

      Login om te reageren
  18. thomasthomas zegt

    14 juni 2016 om 12:24

    Pas geleden een tijdje een T8 gereden maar het blijft toch een 4 cilinder. Je heb een grote auto maar het gevoel klopt niet met de motor, al zijn de prestaties wel goed. Hopelijk zetten ze nog eens een zuinige V8 terug.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      14 juni 2016 om 12:39

      @thomasthomas: Zal nooit gebeuren maar je hebt gelijk. Je merkt echt dat er een klein blok in hangt. Het opbouw van de vermogen en het geluid is echt bout

      Login om te reageren
      • joezerneem zegt

        14 juni 2016 om 13:59

        Ik mis de vijfcilinders :(

        Login om te reageren
  19. nopetrolnofun zegt

    14 juni 2016 om 13:32

    Nou woehoe 17 pk meer.

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      14 juni 2016 om 14:23

      @nopetrolnofun: Ik denk dat de algemene rijdbeleving wel heen anders is. Gasresponse e.d. laat een auto ook een stuk sneller aanvoelen. Maar nee, geen grote performance increase. Maar ik denk dat ze bij die 4-pitters al aardig op de limiet zitten.

      Login om te reageren
  20. volvoturbo zegt

    14 juni 2016 om 15:21

    Te zwaar en hoog om er ook echt sportief mee te rijden, dus beetje overbodig issie wel. Verder mooi merk en helemaal niet verkeerd model. Alleen is n SUV niet aan mij besteed.

    Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      14 juni 2016 om 15:23

      @volvoturbo: by the way: gallery met 4 foto’s alleen van z’n kont?!

      Login om te reageren
      • joezerneem zegt

        14 juni 2016 om 15:45

        @volvoturbo: Het is enkel een softwarepakket en een embleem voor de kont, verder is het gewoon een normale T8 die je op de afbeeldingen ziet.

        Login om te reageren
  21. steiger zegt

    14 juni 2016 om 16:21

    Wat zou het mooi zijn als ze die compacte V8 van Yamaha uit de s80 hier ook in hadden gelegd. Dan nog wat electro power erbij en je hebt echt een schitterende auto, zowel van buten als onder de kap.

    Login om te reageren
  22. deepep zegt

    14 juni 2016 om 16:27

    Klopt weinig van die cijfers, als een stock v8 hybrid al 5.3sec 0-60 mph doet…

    Login om te reageren
  23. ch26 zegt

    14 juni 2016 om 18:05

    En als nog een zielige spec

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North