• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gaan veiligheidseisen de Alpine A110 nekken?

Auteur: machielvdd, gepost 30 januari 2023 om 19:58 – 15 Reacties

Gaan veiligheidseisen Alpine A110 de nek omdoen?

De Alpine A110 kan waarschijnlijk niet voldoen aan de strenge veiligheidseisen van 2024, maar… er is nog een uitweg.

De Alpine A110 is alweer vijf jaar oud, maar het model is nog springlevend. De verkopen stegen vorig jaar met 33%. En onlangs is er ook weer een nieuwe variant onthuld: de hardcore A110 R. Dit model gaat dus voorlopig nog niet uit productie. Gelukkig maar.

Toch pakken zich donkere wolken samen boven de A110. Niet omdat het slecht gaat met Alpine, maar omdat de Europese veiligheidseisen mogelijk roet in het eten gooien. Die worden in juli 2024 weer aangescherpt. Dan moeten alle nieuwe auto’s uitgerust zijn met een aantal geavanceerde veiligheidssystemen.

Je zou denken: dan installeer je gewoon de benodigde sensoren, maar dat is kennelijk niet zo simpel. Om precies deze reden is de Toyota GR86 vanaf juli 2024 niet meer leverbaar in Europa. Ook voor Alpine is het niet rendabel om de auto aan te passen, zo laat de vice president van Alpine Engineering weten tegenover Autocar.

Betekent dit dat ook de A110 vanaf juli 2024 niet meer te krijgen is? Niet per se, want er is gelukkig nog een uitweg. De EU maakt een uitzondering voor fabrikanten die minder dan 1.500 auto’s per jaar leveren in Europa. Daar heeft Toyota natuurlijk niks aan, maar Alpine wel.

Om hiervoor in aanmerking te komen zal Alpine wel de verkoop moeten inperken. Het afgelopen jaar verkochten ze namelijk 3.546 auto’s, wat toch aanzienlijk meer is dan 1.500. De Fransen zullen de A110 dus noodgedwongen exclusiever moeten maken. In Europa althans. Ze kunnen zich natuurlijk nog wel op andere continenten richten.

Het plan is om de Alpine A110 in productie te houden tot en met 2026, zoals we vorige week al schreven. Tegen die tijd moeten er ook meerdere nieuwe Alpine-modellen klaarstaan. Het is namelijk de bedoeling dat Alpine geen kleine sportwagenfabrikant blijft, maar een heus volumemerk wordt. In 2030 willen ze maar liefst 150.000 auto’s verkopen.

Bron: Autocar

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Waarom de Toyota GR86 in Europa maar heel kort leverbaar is
  • Alpine 2022
    Hoe goed deed Alpine het in 2022?
  • A110 in productie
    Zolang blijft de Alpine A110 nog in productie
  • Alpine A110R
    Alpine A110R is bloedsnel én officieel!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

a110, alpine, europa-eu

Vorig bericht: « Gespot – De BMW XM valt niet mee in het echt
Volgend bericht: Video: De beste manier om een parkeervak uit te rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    30 januari 2023 om 20:16

    Iemand een idee wat er straks verplicht wordt waar Alpine niet aan wil / kan voldoen?

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      30 januari 2023 om 20:18

      Denk adaptive cruisecontrol wat in 2024 verplicht wordt.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      30 januari 2023 om 20:36

      Vanaf 2024 moeten alle auto’s Intelligent Speed Assistance hebben. Dat systeem weet op basis van GPS waar je rijdt en welke snelheid daar geldt, en geeft je een waarschuwing op je dashboard en vermindert de vermogensoutput van je motor als je boven de snelheidslimiet komt waardoor je langzamer gaat rijden.

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        30 januari 2023 om 23:54

        Ik dacht dat je een grap maakte, maar zie dat t er echt komt. Je kunt t nog “overrulen”.

        Login om te reageren
      • doublechevron65 zegt

        31 januari 2023 om 00:05

        OMG 😱 dit gaat echt ver, dus ga ik liever 🚴 maar goed dat zal ongetwijfeld ook gereguleerd gaan worden, dus 🏃🏻‍♂️… dus…

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        31 januari 2023 om 10:19

        @Edge: Redelijk idioot wel…

        Login om te reageren
  2. jippie zegt

    30 januari 2023 om 22:16

    Een ding kan je wel stellen met de EU: het wordt er allemaal niet leuker op.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 januari 2023 om 10:28

      Je moet ze wel nagegeven, ze doen iets. Rutte krijgt niks voor elkaar, stikstofcrisis nog niks gebeurd, asielcrisis nog niet opgelost, toeslag ouders nog niet gecompenseerd, aardbevingsgebied Groningen nog niet ontruimd, vliegveld Lelystad nog niet open en ook nog niet afgezegd.

      Login om te reageren
  3. alpinea110 zegt

    30 januari 2023 om 23:07

    Als je nog een Alpine A110 wilt zal je snel moeten zijn want als je er nu een besteld dan wordt hij geleverd begin 2024

    Login om te reageren
  4. alper zegt

    30 januari 2023 om 23:40

    Het positieve: ze worden exclusiever😉

    Login om te reageren
  5. pignon zegt

    31 januari 2023 om 05:02

    Met Europa wordt hier vast de EU bedoelt. Alles daarbuiten mag bij 1500 opgeteld. Ik voorzie wat u-bochten via Engeland, Zwitserland en Servië etc.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      31 januari 2023 om 09:13

      Nee want op het moment dat ze op nieuw kenteken gezet worden in de eu moeten ze aan de regels voldoen. Ook grijze import. Alleen gebruikte autos niet.

      Login om te reageren
      • vpowert zegt

        31 januari 2023 om 09:51

        Dan wordt het interessant om dat soort auto’s in Zwitserland nieuw op een rollenbank te zetten totdat er 3000km op staat en ze zo beschouwd worden als ‘gebruikte auto’.

        Login om te reageren
  6. V8Vantage zegt

    31 januari 2023 om 10:57

    Pfff Ik ben voor Europa, maar ze gaan wel heeeeeeeel veel verder dan economische samenwerking….. Mogen de mensen geen eigenverantwoordelijkheid hebben? Waarom niet strengere eisen stellen aan rijvaardigheid? Om maar iets te noemen.

    Login om te reageren
  7. ericc zegt

    31 januari 2023 om 12:15

    Idiote regels uitvinden om de burger te pesten, zijn ze goed in. Maar een deftig beleid voeren…. Drugshandel viert hoogtij en de kopstukken zitten veilig in Dubai. Vluchtelingen komen met honderden binnen, wapens leveren aan oorlogen op onze kosten maar iets te snel rijden , mag niet. Benieuwd wat ze in Duitsland gaan doen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North