Op de aankomende veiling in Pebble Beach zou deze klassieker weleens hele hoge ogen kunnen gaan gooien.
De iconische 507 mag destijds dan bijna een faillissement voor BMW hebben ingeluid, tegenwoordig brengen ze bedragen op waar je bang van wordt. Eerder dit jaar ging al een exemplaar over van eigenaar voor 1,5 miljoen euro, maar deze puntgave series-ii uit 1958 gaat daar naar verwachting ruim overheen.
Zoals aangegeven betreft het een series-ii die bovendien is uitgerust met afneembare hardtop. Uit z’n 3,2-liter V8 haalt de Duitser zo’n 165 pk, overgebracht op de wielen via een handbak met vijf versnellingen. Bovendien heeft dit exemplaar schijfremmen, in tegenstelling tot de eerdere modellen die waren uitgerust met trommelremmen. Al met al is het geen wonder dat Gooding & Company de opbrengst schat tussen de 1,7 en 2 miljoen euro. Niet meer dan terecht lijkt me, al kun je voor dat geld ook heel veel anders moois kopen. Een paar Z8’s bijvoorbeeld.
Ongetwijfeld.
Een van de mooiste auto’s uit die periode en qua prijs zwaar ondergewaardeerd..
Die dingen blijven nog wel even in prijs stijgen, ik gok dat dit exemplaar over de 2 miljoen gaat opbrengen.
Was toen en nu nog steeds een moeilijke keuze tussen de 507 en de 300 SL coupe of cabrio.
@spidermann: 300 sl
@reggie-boy_rood: jij snapt het
@reggie-boy_rood: idd 300 sl
@spidermann: Ik zou nu voor de 507 gaan, maar toentertijd was de 300SL waarschijnijk stiekem wel de betere auto (sowieso de snellere).
De 507 heeft echter IMO nog meer de ‘simpele’ elegantie die ik altijd goed weet te waarderen. Ze worden nu ook iets hoger gewaardeerd dan ‘gewone’ 300SLs (niet de alu bodies) dus je zou kunnen zeggen dat de 507 de SL na een kleine 60 jaar alsnog heeft ingehaald :)
Sow vroeger maakte ze dus wel mooie bmw’s. Wat een prachtbak.
mooier dan sommige ferrari’s die meer opbrengen. Prachtauto, maar gelukkig zijn er zat andere prachtauto’s die minder kosten.
Waarom maakt BMW niet meer van zulke modellen? Prachtig design in plaats van de dertien in een dozijn van vandaag.
@rammillius:
In die tijd stonden er mensen met benzine in de aderen aan het roer, nu maken boekhouders en accountants er de dienst uit. Net als bij alle grote merken.
Een ontwikkeling waar de liefhebber de dupe van is en die helaas onomkeerbaar lijkt.
@jrk68: nou moet ik zeggen dat BMW een tijdje geleden met de z1, z3 coupe en de z8 nog heeft laten zien niet altijd voor de massa te gaan. Tegenwoordig idd enkel nog eenheidsworst.
Wel bijzonder dat De 165 pk op de WIELEN wordt overgebracht. Dat is wel bijzonder voor die tijd.
P.s. Wel de mooiste BMW ooit, met op 2e plek de Z8.
Zou mooi staan naast je AC cobra
Ben al een tijdje een fan van de 507. Ongelooflijk hoe de prijzen van rond de ton, zo’n 10 jaar geleden, nu opeens naar de miljoenen gaan. Vraag me nu af welke andere klassieker dadelijk in staat is zo’n ‘prijssprint’ te maken.
Snap niet waarom dit zoveel opbrengt. Design is niets nieuws of baanbrekends en de techniek is ook niet zo bijzonder. Het model heeft ook geen race verleden en BMW was in die tijd een merk dat wel sportieve auto’s maakte maar behoorde toen zeker niet tot de top zoals Bugatti of Alfa. Meer iets als als Triumph bijvoorbeeld. Voor dat geld zou ik zeker diverse andere minstens zo leuke klassiekers nemen. En om dit model nu legendarisch te noemen… Onder BMW fanatiekelingen misschien. Zal wel te maken hebben dat ik niks met Duitse auto’s heb, hoewel ik de Mercedes 300 SL wel legendarisch vind.