Gaat het lukken om 600 Aventador Superveloce’s te slijten?

Auteur: , 69 Reacties

Er staat een limiet op het aantal Aventador-speciaaltjes. De vraag is of dit een realistisch getal is.

Twee maanden na de Zwitserse onthulling van de Aventador LP 750-4 Superveloce is Lamborghini neergestreken in Sjanghai, waar CEO Stephan Winkelmann het ‘monster’ (dixit Afrojack) opnieuw een podium gaf. Hierbij gaf de roerganger van het Italiaans-Duitse merk voor het eerst aan dat het aantal exemplaren gelimiteerd is op 600 stuks.

Supercars van dergelijk statuur gaan doorgaans als warme broodjes. 600 stuks van een Lamborghini met een kale prijs van €327.190 aan pk-hongerige rijken slijten zou geen al te zware opgave moeten zijn. Als we echter even in de historie naar de vorige Superveloce kijken, dan zien we dat zulks moeilijker was dan gedacht. Van zijn voorganger, de Murcielago Superveloce, zouden er 350 worden gemaakt, maar de teller bleef op 186 stuks steken. Daarna moest er in de fabriek ruimte gemaakt worden voor de komst van de Aventador. Lamborghini heeft dus een flinke klus te klaren.

Recapitulerend: de 6.5-liter V12 uit de Aventador krijgt er in de SV 50 pk bij, om uit te komen op 750 stuks. Het gewicht is met 50 kg gereduceerd, uiteraard met behulp van carbon en CFRP. Door deze kracht- en afslankkuur sprint de SV van 0-100 in 2,8 tellen, van 0-200 in 8,6 tellen en van 0-300 km/u in slechts 24 seconden. De topsnelheid ligt op ruim 350 km/u.

Winkelmanns presentatie van de Aventador LP 750-4 Superveloce check je HIER.
Winkelmanns presentatie van de Aventador LP 750-4 Superveloce



69 reacties

Vast wel
@goodolddays: ik denk dat het nog vies tegen gaat vallen voor Lamborghini om er 600 te slijten. Voordeel is dat de Aventador nog redelijk vers is (de 670 Murcie was een uitzwaai model), maar 600 is best veel. Zullen net als bij zusterbedrijf Bugatti gepaard gaan met heel veel verschillende special editions van de SV, waaronder ook een SV met handbak, achterwielaandrijving, open uitlaat en gestript interieur. Helaas is de voorgaande zin verzonnen.
@goodolddays: Volgens de bronnen hebben ze nu al 512 kopers, dus met die 600 zit het wel goed,
Ze gingen eerst voor 500 (want mooi getal), maar ach 1000 is ook mooi!
Uiteindelijk gaan ze voor 750 stuks, dan hebben ze nog een link voor de geschiedenis.
@csx3000: Geloof niet alles wat fabrikanten zeggen. Porsche GT2 RS was zogenaamd ook stijf uitverkocht maar er stond er na dat bericht gewoon nog een nieuw te koop bij een van onze Nederlandse dealers.
Zijn gewoon de afdelingen marketing en sales die op volle toeren draaien.
Nou ik heb liever de vorige sv, en van deze de normale versie!
@kampioentje: idd. Deze SV ziet er echt niet uit.
@kampioentje: Totdat je miljonair bent, want dan kan je, je niet meer vertonen met die ouwe meuk tegenover je nieuwe rijke vriendjes.
Waar een wil is is een weg. Voor €32.719,- zet ik ‘m wel naast m’n andere Veloce.
@C6_R: Dure modelauto’s heb jij
@991gt3rs: Klopt (kwam ik laatst achter). Maar de Veloce in deze is 1:1




…en heeft een 1.6 motor :P
Het is geen p1 918 etc. Dus ook niet zo speciaal als de heilige 3 (of meer als je de veyron, ford gt etc bij op gaat tellen). Benieuwd of ze het met deze “black series” gaan halen
@henkhupelschoten: jij kent de geschiedenis achter SuperVeloce blijkbaar niet.. “Black series”
@Okkii: is er relevant aan…….
@Okkii: Wat mij betreft is het probleem dat ze diezelfde historie van de SuperVeloce gaan verloochenen daar er naar verluid nog een Aventador ‘GT’ of ‘GTR’ komt die nog meer powah heeft en in nog kleinere getallen gebouwd gaat worden.

Heb je dus in een keer niet meer de non-plus-ultra Lambo van deze generatie maar ‘het middelste uitrustingsniveau’.
@jaapiyo: *ja ik weet dat ze bij de Diablo ook met een GTR model zijn gekomen terwijl er al een SV was maar die GT(R) was IMO meer een ‘SV’ van het Diablo 6.0 model alleen bestond de Diablo SV al en dus hebben ze er een andere naam aan gegeven. De super veloce variant ‘hoort’ gewoon de dikste variant te zijn van de V12 Lambo zoals bij de Miura en Murcié het geval is. Dus Wolfsburg, ophouden met deze R8 V10 plusificatie van Lambo graag, bitte.
Zijn er al twee in Nederland verkocht overigens.
@jaguarjunk: 3 zelfs! Er komen er ook niet meer dan 3 naar Nederland. (Dit werd met verteld op de stand van lambo op de autorai)
@jassenroover: Behalve als iemand daar geld voor neerlegt.
@jassenroover: het aantal staat al vast? Kan mij niet voortellen. Misschien dat er slechts 3 een order hebben geplaatst…
Ja gaat wel lukken. Hoewel de echte autoliefhebbers een murcialago sv kopen
@mrrallycross: Because?
@meatpuppet: Because niks, mr rallycross heeft niks om over te oordelen
@meatpuppet: omdat dat de laatste Lamborghini is met de legendarische Bizzarini V12, die zijn oorsprong vind in de eerste 350GT, de Muira, Countach, Diablo, LM002 en nog een paar pareltjes.

Omdat het geluid magistraal is, omdat ie er schitterend eruitziet en samen met de Busso V6, Mezger Boxer, RB26 en S54 tot de mooiste motorenfamilies aller tijden behoort.
@gtwillem: Amen.
Geen idee, ik zou zelf in ieder geval niet extra willen betalen voor een marginaal snellere versie als ik dan ook met een lelijke achterkant genoegen moet nemen.
@knipperlichtje: Ik vind de achterkant mooier, alleen die verpester moet er af.
Moet lukken. De Murcie LP670 SV werd pas laat geïntroduceerd, als uitzwaaimodel. Daarvoor kwam de LP640 nog. Nu heet de 2e versie al SV (cabrio’s niet meegeteld).
@NeoVeloci: Dat komt door de GTIïficatie van de overlords uit Wolfsburg. Vroegah was de GTI ook de snelle Golf. Nu heb je daarboven de GTI Plus met dat diffje en de Golf R. Waarschijnlijk komt er spoedig ook nog wel een R plus. Jammer dat historische badges op die manier door inflatie minder waard worden.
@jaapiyo:
Wat jij nu benoemd noemen wij hier vervaggelen….

Daar is nog nooit iets beter van geworden.
@NeoVeloci: Daar zat ik ook aan te denken inderdaad, om die reden zal de Aventador toch minimaal 3 a 4 jaar nog meegaan denk ik zo.
Gaat vast wel lukken. Persoonlijk heb ik liever de Murcielago SV, wat een droombak is dat. En dan precies in de uitvoering zoals Wouter er mee reed, helemaal top!
Tuurlijk krijgen ze die gesleten, iedere olieboer in het midden oosten besteld er toch zeker een
Standaard Aventador en vooral de Mucielago SV zijn belachelijk veel mooier. Hoe heeft Lamborghini deze zooo lelijk kunnen maken?!
Als ik het geld ervoor had wist ik het wel…
Die 600 stuks slijten gaat vast lukken
Ik ben ook wel van mening dat het moet lukken, maar ik had wel meer verwacht van deze SV. De supercars die een klasse lager opereren houden hem makkelijk bij.
Die 600 stuks gaan zeker wel lukken, die zijn binnen een half jaar uitverkocht. Ik wist niet dat de 670 SV zo zeldzaam was. Maarja zo een Aventador SV is echt voor de JetSet. Als Ferrari met de F12 GTO is deze minimaal 5 seconden sneller op de Nürburgring, het zal me niks verbazen als de F12 Berlinetta al sneller is dan de Aventador SV.
@991gt3rs: compleet irrelevant. Ze moeten voornamelijk mooi kunnen stilstaan in een kelder/garage welke veel mooier is dan een gemiddeld huis. En ze moeten in waarde toenemen.

Als ik op de Nordschleife ben, zie je zo ook nooit. Heel veel Porsches (Carrera, GT3), BMW’s (M3, 3-serie coupe), Renaults (Clio en Megane Renault Sport) wat japanners (Swift Sport, GT-R, Evo) en soms een oude Ferrari. En heel veel Golfjes.

Tuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar ik heb nog niet veel F12’s en Aventadors daar gezien.
@gtwillem: Ja zeker compleet irrelevant want daarvoor is de Aventador SV lichter en krachtiger gemaakt, om sneller de garage in en uit te kunnen rijden. Zijn genoeg eigenaren die het circuit op gaan met zo een wagen. En de Nurburgring was puur een voorbeeld. En leuk dat je als marshall werkt op de ring. Het is logisch dat je ze amper ziet op de Nurburgring. Ten eerste worden ze veel minder gemaakt en de meeste eigenaren gaan over de boulevard cruisen, of ze pakken wel een paar trackdays op speciaal voor hun verhuurde circuits.
@991gt3rs: sarcasme is niet jouw kleur, duifje ;-)
@991gt3rs: iets te snel op ‘versturen’ gedrukt.

Ja, die Aventador SV is sneller dan de gewone Aventador. Het is absoluut een brute auto die op het diverse circuits goed uit de voeten kan (Monza, Hockenheim, Road America).

Maar helaas zullen dit soort auto’s niet veel het circuit zien. Zeker met de luchtbel van tegenwoordig dat de bijzondere versies van sportwagens bizar veel in waarde zullen gaan toenemen, zien de meeste het als een investering.

Mijn baan als marshall is trouwens fantastisch, maar ik word wel onder betaalt. Daarom gaan we morgen de hele dag met onze Golfjes SDI met 50km/h over de baan om te staken.
@gtwillem: onderbetaald…. Typo
@gtwillem: Eens en helaas. Maar een luchtbel heeft niet het oneindige leven. Natuurlijk zijn er wagens die hun waarde behouden en alleen nog maar in waarde stijgen. Maar voor deze Lambo zie ik dat niet zo snel gebeuren. Sarcasme is niet altijd mijn kleur but when I do….
@991gt3rs: met 600 exemplaren op basis van een auto waarvan er nog veel meer gebouwd zijn zal de waardestijging meevallen of zelfs teleur stellen.

En die luchtbel gaat nog zeker een keer knappen, ben ik bang. Zelfs relatief normale auto’s waarvan er veel gebouwd zijn, worden nu nog duurder, dat houdt een keer op.
Is dit nu wat Ferrari ook gaat doen of al doet? In grote volumes super dure auto’s produceren? Welke supercar wil je tegenwoordig nog als wallpaper. Bij mij komen Lamborghini’s en Ferrari’s totaal niet meer exclusief over. Vroeger waren de Lamborghini’s en Ferrari’s de snelste en mooiste auto’s die je kon kopen. Zij maakte echt auto’s waarvan je kon dromen, auto’s die je inspireerde, je een rede gaven om goed je best te doen op school. Ik ben benieuwd hoeveel mensen daar nu nog zo over denken. Dat hele exclusieve is weg bij de twee grote merken.
@meridian: tijden veranderen, de tijd waar jij over spreekt is blijkbaar een tijd van armoede geweest. Tegenwoordig heb je de prestaties van zo’n superdreamcar in een hot/superhatch “RS3”
@Okkii: Ik heb het over de jaren 90 en ik weet niet of die tijd bestempeld kan worden als een tijd van armoede. Het gaat er denk ik ook niet om of de supercar prestaties van toen, nu geleverd kunnen worden door M3 of gemiddelde Porsche. De ‘poor man’s’ Ferrari’s.
@meridian: Toen hadden we geen Pagani, Koenigsegg, Lexus LF-A, de Bugatti Veyron kwam ook later pas. Wat de top is kan per persoon verschillen, nu hebben we meer diversiteit en aanbod.
@meridian: Lambos vind ik persoonlijk nog wel mooi. maar betreft exclusiviteit heb je een punt. Heeft denk ik te maken met de positionering door VAG. Bugatti, Lambo en Porsche maken alle drie onderdeel uit van VAG. Bugatti is nu het vlaggeschip betreft zeer exclusieve hypercars. Om interne concurrentide te vermijden en ze willen niet dat er een in het vaarwater van Bugatti komt.
Elke overname heeft dus zo zijn voor-en nadelen.
@michaelcorleone: Misschien moeten Ferrari en Lamborghini gaan komen met een hele nieuwe, veel exclusievere modellenreeks. Misschien moeten Ferrari en Lamborghini dan gaan concurreren met Pagani en Bugatti. Ik denk dat zo’n ontwikkeling voor een frisse wind zou kunnen zorgen in de supercar industrie. Dan legt de lat hoger voor de hele sportauto industrie.
@meridian: Ben het deels met je eens, maar als Lambo zelfstandig zou opereren zou ik die kans procentueel hoger inschatten. Voor een frisse wind ben ik altijd voor,
@meridian: en.. heeft goed je best doen op school genoeg geholpen?
@gregorius: Ik heb helaas nooit me best op school gedaan maar waardoor ik nu wel kan reageren op je berichtje. Dus ja, misschien is het toch nog goed gekomen.
@meridian: Hoeveel Ferrari’s en Lamborghini’s zie jij dan dagelijks? Dat er je op AB en social media mee doodgegooid wordt, zegt natuurlijk niets over de daadwerkelijke exclusiviteit.
@jorden: Je hebt helemaal gelijk, ze verwarren fictie met realiteit.

Op internet zie je alles, in the real world valt het bitter tegen.
London zal wel zwart zien van de SV’s komende zomer!
De SV is mooi maar we gaan over een paar maanden de eerste geruchten horen over de toekomst van de lambo V12
@uncivilsum: dat zou wel eens heel snel kunnen gebeuren vrees ik…
Jammer van de awd. Maar is anders wel heel moeilijk te temmen
@mastonartin: Waarom? De concurrentie bouwt auto’s met RWD die nog veel meer power hebben.
Lamborghini is hotter dan ooit. En de mannen die vroeger onze nikes in elkaar stikte in china verzamelen nu dit soort auto’s. Ik gok 300 voor China alleen al.
@clarkson: klopt de SV vind ik ook echt hot vooral in dit rood.
Tja, hoe graag VW en Lamborghini ’t ook willen, de status en mythe die rond Ferrari hangt zullen ze nooit krijgen…
@LaLancia: Met status heb je een punt, Ferrari heeft wereldwijd net wat meer aanzien hoe mooi of hoe goed een Lambo ook zal zijn. Beetje hetzelfde verhaal bij Rolls Royce en Bentley.
@michaelcorleone: Maar tussen Bentley en RR zit toch een verschil vind ik. In een RR laat je je rijden, in een Bentley rij je zelf. Het zijn merken die veel op elkaar lijken, maar ook toch net even anders zijn.
Dat gaat gemakkelijk wereldwijd lukken.Het is niet zo dat diegenen die hem kunnen betalen maar 1 auto rijden.Als ze er al mee gaan rijden.
Makkelijk.
De Murcie SV was dik de Aventador SV is ook dik vind ik, gewoon een heerlijke auto en een waardige opvolger van de Murcie SV.
“Van zijn voorganger, de Murcielago Superveloce, zouden er 350 worden gemaakt, maar de teller bleef op 186 stuks steken”‘ Wat een onzin, er zijn er zelfs meer dan 350 gemaakt, de China edition is speciaal gelanceerd omdat China ook belangstelling had en de 350 stuks al waren verkocht. Check ook het online register: http://spike.voila.net/LP670-4%20SV/registryidentifiedmodels.html
Duur en exclusief. Dus ja.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).