Gaat Renault de eerste elektrische hot hatch bouwen?

Auteur: , 77 Reacties

Die kans is aanwezig, het eerste prototype schijnt al te zijn gebouwd!

Renault Zoe RS

Van alle betaalbare elektrische auto’s is de Renault Zoe visueel gezien een van de beter gelukte exemplaren, zeker als je hem afzet tegen auto’s als de Leaf en de Fluence. En hoewel dat koppel dat vanaf stilstand beschikbaar is eventjes leuk is, is sportief niet het juiste woord om de Zoe te omschrijven. Met zijn 88 pk haal je een top van 135 km/u en duurt het 13,5 seconden voor je op de honderd zit. Dat kan beter, dat vinden ze ook bij Renault.

Daar zou in het geheim namelijk gewerkt worden aan een sportieve variant van de Zoe. Er is eind vorig jaar zelfs al een rijdend prototype gebouwd. Volgens Autocar heeft Renault Sport-baas Patrice Ratti het project inmiddels bevestigd, maar geeft hij ook aan wat de nog te nemen obstakels zijn.

De standaard accu uit de Renault Zoe is bij flink trappen op een circuit namelijk binnen 13 tot 14 minuten helemaal leeg. Nou zijn dat wel extreme omstandigheden, maar ook in de praktijk is de huidige 22 kWh-accu te beperkt voor een Zoe RS. En da’s jammer, want volgens diezelfde Ratti rijdt het prototype erg goed door het onderstel van de Clio R.S. en is ook de acceleratie top notch.

Nu gaan er geruchten over een nieuwe accupakket voor de Zoe voor eind 2016, dus het project is nog niet van de baan. Ik heb al vast een voorschot genomen door de Zoe te voorzien van dikke velgen en hem iets lager te leggen. Als Renault nou haar deel doet en van de Zoe R.S. een leuk sturende hot hatch maakt en deze in de showroom zet…



77 reacties

Op herhaling, Elekrtisch rijden is de toekomst!

Een Zoë-RS met veel koppel, en het gewicht lekker laag en een lekker onderstel lijkt mij een heerlijk scheur-ijzer voor ‘erbij’.
@martinus: Lijkt me ook heerlijk, moet er niet aan denken om 50 euro weg te tanken aan brandstof voor die saaie snelweg kilometers. In het weekend een F-type helemaal goed!
@redbee5: Ik moet er niet aan denken om elke dag in zo’n kleine Zoë te rijden. Misschien leuk als je in de twintig bent, wie wat ouder is verlangt toch meer comfort.

EV voor allerdag, + brandstof voor in het weekend en voor op reis is een ideale combi.
@martinus: Dat laatste lijkt mij ook een fijne combi. Elektrisch voor woon-werk en voor de rest een leuke plofmotor. De ideale combinatie lijkt mij een Tesla Model 3 en een F-type.
@redbee5: Dus jij neemt een F-type voor in het weekend en een elektrische RS ‘voor erbij’. Verder doe je alles op de fiets?
@berlinetta: Neu meer voor de hele week het elektrische geval.
@redbee5: Is in principe wel te doen, mits je niet al te ver van je werk af woont.
@martinus: elektrisch moet haast wel, maar op batterijen?
@guusboum: precies dit inderdaad. Brandstofcel FTW!
@Ozan: Elektriciteit op een inefficiënte manier omzetten naar waterstof, dan op een zeer ingewikkelde manier opslaan om het vervolgens in de auto weer op een inefficiënte manier om te zetten naar elektriciteit. Het idee is leuk, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan.
@motoragent: met een range van 500+ elektrische kilometers na 5 minuten tanken mag dat beetje verlies aan energie wel voor lief genomen worden.
@Ozan: In theorie in 5 minuten tanken en 500 km range. De werkelijke range komt niet verder dan 350 km, en in 5 minuten is de tank niet 100% vol getankt, maar is de druktank van het waterstoftankstation leeg. En daarna is het miljoenen kostende vulpunt ongeveer 25 minuten bezig om weer voldoende waterstof op druk te brengen om weer 1 auto te kunnen tanken. Dus leuk in theorie, maar in de praktijk niet realistisch.
@pramm:
In principe blijft het gewoon een fundamenteel verschil of je de energiedrager bij moet vullen of in z’n geheel kunt vervangen. De tweede optie is de meeste logische keus als snelheid van belang is.
@super: Wanneer is snelheid echt van belang? Zoals ik hieronder ook al poste, met een range van 400 km kan je de dagelijkse trips zonder enig probleem doen. Alleen op vakantie moet je wat langer wachten. Op jaarbasis wacht je uiteindelijk met een EV minder dan met een diesel of benzine auto.
@pramm:
het ligt er denk ik aan waar je je wagen voor gebruikt, zelf rijd ik eigenlijk vrijwel uitsluitend in het weekend in m’n (diesel) auto en “slechts” 400km range zou dan niet genoeg zijn (woon in frankrijk waar de afstand iha wat groter zijn). Ik zie zeker het voordeel van elektrische autos, maar de beperkte range (en huidig modellenaanbod) zou voor mij nu nog een probleem zijn.
@martinus:
dat je helemaal “eco/future hipster” wilt gaan voor je dagelijks vervoer kan ik me ergens voorstellen, maar de logica achter elektrisch “scheuren” ontgaat me een beetje. Helemaal omdat de vermogen/gewicht verhouding van interne verbrandingsmotoren nog steeds beter is dan van elektromotoren, helemaal als je het gewicht van de accu meeneemt.
@super: en hoe doet Tesla dat dan? Nog steeds 1 van de snelste sedans.
@imaginenl: in een rechte lijn ja…
@imaginenl:
die acceleratie ligt vooral aan dat het volle koppel vanaf 0 toeren beschikbaar is, vermogen/gewichtsverhouding van vergelijkbare wagens (e.g. 5 serie met beetje motor) is nog steeds superieur.
@super: alleen de accu’s verpesten die verhouding. Als je naar alleen de motor kijkt is die namelijk bij elektromotoren veel hoger.
@Ozan:
nee, valt wel mee:

https://en.wikipedia.org/wiki/Power-to-weight_ratio#Power-to-weight_.28specific_power.29
@super: Tel je de BMW F1 motor of die van de Boeing en de Space shuttle dan?
T.o.v. de elektromotor die het lijstje aanvoert uit Slovenië die je gewoon kunt bestellen (prijs op aanvraag)
@super:
Het zwaartepunt ligt natuurlijk wel lager. Maar je hebt gelijk, een Zoe weegt al 1400kg, dat is gewoon veel.
@Rob: en “volgetankt” of niet dat gewicht blijft dus hetzelfde, hé 😊
@super: Ik weet niet hoor, Posche Panamera Turbo: 570 pk, 1970 kg (0,289 pk/kg). Tesla Model S P85D, 700 pk, 2238 kg (0,312 pk/kg)?
@pramm:
had het eigenlijk over de aandrijving, niet over de wagen zelf.
@super: Ik begrijp niet waar je nu op doelt. Je zegt dat een EV in het nadeel. Het voorbeeld dat ik gaf is nu met een 700PK D motor. Zonder enorm veel extra gewicht zou men er ook 800, 900 of 1000PK in kunnen leggen. 100PK extra bij een benzine auto scheelt enorm in het gewicht.
@pramm:
700 pk is denk ik voor 2 elektromotoren. qua vermogen/gewicht zit er niet vreselijk veel verschil tussen verbranding/elektro, kijk hier bijvoorbeeld maar eens voor wat voorbeelden: https://en.wikipedia.org/wiki/Power-to-weight_ratio

maar als je de batterijen mee gaat nemen krijg je een heel andere verhouding, hoewel een versnellingsbak en benzinetank natuurlijk ook wat weegt.
@pramm: goed verhaal, maar de Model S heeft max 539 pk.
@martinus: Lekker scheuren tot het einde van de straat en daarna de auto terug duwen.
@martinus: ik denk waterstof
De grap is dat je dat accu-pakket leent/least etc.
Dus in principe zou je dan ook een nieuw groter accu-pakket moeten kunnen lenen.

(gedeeltelijk) Electrisch rijden heeft de toekomst.. maar er is nog een hoop te doen.
@gregorius: Eigenlijk vind ik dat volstrekt achterlijk, dat je naast de aanschafprijs van de auto ook nog een maandelijks leasebedrag moet dokken voor de batterijen. Als je een brandstofauto koopt betaal je toch ook niet maandelijks voor je benzine of dieseltank? Want in principe hebben de batterijen eenzelfde functie, het is enkel een opslagmedium voor de elektriciteit.
@edge: jij hebt liever dat je zelf alle kosten moet betalen wanneer de accu kapot is of niet meer juist functioneert? Die dingen zijn nogal prijzig.
@Edge: Een diesel of benzine tank kan ook weinig aan stuk gaan. Over accu zijn mensen toch wat sceptischer en op deze manier heb je gegarandeerd een goeie batterij.

Daarnaast is het bij telefoons super populair om maandelijkse (meer) te betalen in plaats van eenmalig. Bij auto’s is dan opeens schandalig. Ik snap deze wereld echt niet meer….
Zou wel dik zijn, een elektrische hot-hatch.
Als hij nou ook eens voor een redelijke prijs op de pikken valt is het een toppertje voor de toekomst.
De Zoe smoelt wel lekker als hothatch. Maar om zonder jankende motor rond te scheuren lijkt me een rare ervaring.
@klotskuukske: Ach, dan zetten ze toch dat programmatje van de Clio over? Motorgeluid over de speakers. Daarmee kun je je wagen als verschillende sportieve Renaults, een Nissan GT-R een F1 wagen laten klinken.
Lijkt me mooi. Heb nu een weekje een Renault Twizy voor de deur staan en dat is al gigantisch plezierig om in rond te rijden.
Leuk idee van Renault. Ben benieuwd!
Bij een hothatch gaat het om de beleving en prestaties. Dan is een elektrische auto snel op de 100 maar daar houdt het dan ook wel mee op. De acceleratie daarboven is niks, evenals de topsnelheid. Om nog maar over het sturen en geluid te zwijgen.
@nopetrolnofun: het gewicht van de accu’s is inderdaad een nadeel, maar het voordeel is dat je ze overal kunt plaatsen en dus een veel betere gewichtsverdeling kunt krijgen én je ook het zwaartepunt lager kunt houden. Daarnaast kun je veel makkelijker kiezen voor bijvoorbeeld achterwielaandrijving. Geluid is jammer, maar als BMW het geluid van haar M-modellen kan faken, dan kunnen ze dat bij Renault vast ook. ;)
@Dizono: sterker nog: Renault doet dat al in de nieuwe Clio RS. Kun je Nissan GT-R geluid in je 200 pk autootje krijgen. Ook wel leuk, als je elk autogeluid kan krijgen.
@mercedesclk350: leuk voor in een game, in de echte wereld is het te zielig voor woorden.
@nopetrolnofun: In een benzine aangedreven auto zou ik het ook niet doen. Met een elektrische auto vind ik het nog wel een leuke optie als je echt de experience wilt hebben.
Ehh ik blijf toch nog even sceptisch. Veel gewicht door accu’s, koppel onderin, vermogen in het midden, op hogere toeren/snelheid volledig uitsterven, en een sterke elektromotor die zo de accu leeg slurpt.

Dat klinkt mij toch niet als een perfect recept.
Het idee is in iedergeval erg goed.
Ik wil schakelen en koppelen. Zelf tussengas geven bij terug schakelen. Als ik gereden wil worden pak ik de trein wel!
Ik zie het nog niet echt gebeuren. De techniek staat nog teveel in de kinderschoenen. Accu’s zijn al snel leeg en al helemaal als je hard rijdt. Dit wordt dan echt een luxespeeltje voor erbij.
@berlinetta: De techniek staat nog in zijn kinderschoenen, dat is waar. Maar wat moeten we dan? Blijven uitstellen totdat er uit het niets ineens een perfecte techniek beschikbaar is, of met kleine stapjes beginnen en de techniek steeds verder perfectioneren?

De ICE was ook niet perfect vanaf het begin, en is het nog steeds niet, ook al zijn we er al ruim 100 jaar aan het sleutelen. Zo’n zelfde ontwikkeling moet de elektrische auto ook nog doormaken.
@motoragent: Nee zeker niet. Ik juich het juist toe dat automerken zich eraan wagen. Maar om nu al een sportief model op de markt te brengen? Normale EV’s kennen nog steeds de nodige nadelen, waarvan de grootste de actieradius is. Bij een sportief model wordt dit nadeel alleen maar groter. Ik zou een sportief model dan ook iets voor de langere termijn vinden.
@berlinetta: Dat is ook weer waar inderdaad. Dit is denk ik ook een soort imagomaker. Niemand zou een BMW i3 of Zoë kopen als er geen wagens als de i8 of Model S zouden zijn. Elektrisch rijden moet nog een beetje hipper worden lijkt het.
@motoragent: Precies. Een sportmodel is daar zeker geschikt voor, maar ik ben niet de gek die het zou kopen. Bovendien vind ik het knapper om een EV op de markt te brengen die een normale auto in de schaduw zet wat betreft dagelijks gebruik. Een sportieve EV op de markt brengen, lijkt me minder moeilijk.
@berlinetta: dat zie je ook bij de Formule E, waar de accu’s na een halve race leeg zijn en ze van auto moeten wisselen. Maar goed, iemand moet de eerste zijn en hoe eerder een merk met een elektrische hothatch komt, hoe eerder ervaringen kunnen bijdragen aan doorontwikkelingen en dus weer aan betere auto’s.
@Edge: Klopt. Iemand moet de eerste zijn. Wie weet wordt het wel een succes!
Ik vind het een leuk ding, smoelt goed. Ik zou het niet erg vinden om hiermee mijn dagelijkse kilometers te moeten rijden, zeker in zo’n aangedikte RS variant.
Als ze de accu verwisselbaar maken, en hij een half uur meegaat, kan het best een milieu bewust trackday karretje zijn. Na een half uur scheuren volgende accu er in, half uur later andere weer opgeladen –> eindeloos plezier.
Simpel

Deden het altijd op de race baan van Scalextric, autootjes met een lichter motortje met een ander voltage, was leuk, vooral de stank en rook die eruit kwam !
Blijft het een geinig wagentje vinden zo’n Zoe. Maar hoe zit dat nu met die accu’s in die dingen? Je moet ze, naast de aanschafprijs, huren ofzo? Waarom hebben ze daarvoor gekozen?

Want één van de grote voordelen van een Tesla is het gebrek aan lopende kosten. Als je dan maandelijks huur moet gaan betalen doe je dat weer deels teniet.
e@Rob: Kgeloof dat je bij de Zoe enkel de batterijen kan huren, prijzen gaan snel richting 50euro/maand als je er niet veel km/jaar mee doet. Best dom eigenlijk, je bent dan waarschijnlijk goedkoper af met een Clio benzine of diesel. Als je bv maar 2500km/jaar rij dan betaal je minder aan brandstof dan huur batterijen. Bij de Leaf kan je tenminste nog kiezen tussen aankoop batterijen of huur.
@Rob: Links om of rechts om, de accu’s betaal je als bestuurder.
@flutterby:
Klopt. Maar ik hou er van om iets in direct te betalen en er dan klaar mee te zijn.
Kwestie van of of. Of een betaalbare elektro auto of een snelle maar duur. Accu’s kosten nu ongeveer 400 euro per Kwh. Dus als de accu verdubbeld word bij de Zoe kost dat 8800 euro.
De enige bouwer die in staat is de prijs van accu’s snel te laten dalen is Tesla als hun gigafactory klaar is.
Als er een tijd aanbreekt waar de range toch dik tegenaan de 800-1000 km. ligt dan kan je gerust genieten van een hot ev. Zelf de Model 3 zou een bereik hebben van om en bij 350km. Wat goed is voor de doorsnee woon-werkverkeer. Maar om langere ritten sta je dan om de 300km. voor 40 min. te wachten. Ritje naar Italie met wisselen van chauffeur duurt dan toch langer. De range wordt ook een probleem als je graag eens van een stevige acceleratie houd of in het geval van de hot Zoe ( de auto bedoel ik é) zal je na een paar stevige rondjes op het circuit mogen laden. Helft van de tijd verspil je dus aan het laden i.p.v racen.

Maar het is een begin natuurlijk. Vroeg het mij nog gisteren af nadat ik een artikel had gelezen in de nieuwste GR8 magazine over een opgezette Ampera. De schrijvers vroegen zich af waar is de passie bij EV’s. Gelijk hebben ze tot nu toe. Elke EV ziet er zo mainstream uit, een auto voor van a naar b te rijden. Met de Zoe RS of hoe ze het ook zullen noemen begint de EV eindelijk ook eens interessant te worden voor de autoliefhebber. De vrees dat sportieve wagens zullen sterven samen met de ICE wordt hierdoor ontkracht. Dus laat maar komen die snelle Zoé. Hoe meer van zulke wagens, hoe liever. Want dit toont aan dat elektrisch rijden niet per se saai hoeft te zijn. Alleen jammer dat de range en acceleratie-tijden boven de 100 niet echt goed zijn op dit moment. Maar geef eerlijk toe dat de ICE motoren op hun hoogtepunt zitten. Zelf een Civic Type R is gewoon krankzinnig met hun prestatie-cijfers. Hoeft echt niet veel sneller meer gaan. Tijd om stilletjes aan richting nieuwe uitdagingen te gaan, ook al ben ik wat ouderwets omtrent auto’s diens techniek.
@scaglietti612: Op de lange (vakantie) ritten moet je inderdaad wel vaker wachten om bij te laden. Het prettige is bij Tesla overigens wel dat veel superchargers bij prima hotels zijn geplaatst, dus dat wacht een stuk lekkerder dan langs de snelweg. Op de rit naar Zuid Frankrijk doen we er 2 uur langer over dan met een diesel. Voordeel is echter wel, dat je de rest van het jaar niet meer naar het pompstation hoeft. stond vroeger zeker wekelijks bij de pomp. Met er naar toe rijden, tanken, wachten tot je kan betalen etc mee gerekend, al snel 15 minuten per keer. Oftewel 12 uur per jaar…..
@pramm:
ja, maar je gaat er nu vanuit dat je altijd meteen kunt laden, terwijl ik me af vraag of dat het geval zal zijn (zeker op vakantieroutes) als mensen massaal elektro gaan rijden.
@super: Een volledig terecht zorgpunt! Bij aanschaf van een Tesla betaald men 2500 om onbeperkt gebruik te maken van de superchargers. Zo lang tesla dat ook blijft doen voor de model 3, voorzie ik nog geen enorme problemen. Er zullen dan natuurlijk wel redelijk veel superchargers nodig zijn, de kosten van een supercharger vallen overigens flink mee. Tesla heeft de technologie daarvan erg slim opgebouwd. Er zitten exact dezelfde laders in als in een Tesla zelf zitten, alleen voor 1 outlet zitten er dan 12 in in plaats van 1 of 2.

Daarnaast ga ik er ook vanuit dat over 10 of 15 jaar, een aantal batterijtechnologieën beschikbaar komen die de range richting 800 km trekken. Je ziet nu dat Tesla een 90 beschikbaar heeft en de geruchten gaan dat de 100 binnen enkele maanden beschikbaar zal komen.
@pramm:
ja, ik denk dat ze er inderdaad bij tesla wel over nadenken, maar hoe het in “het echt” gaat schalen valt nog te bezien denk ik. Ik denk dat je op een gegeven moment ook behoorlijk wat nieuwe stroomkabels naar laadplaatsen moet gaan trekken als het er veel worden.
@super: Ik verwacht dat er flink veel meer locaties bij zullen komen in plaats van veel grotere locaties. Veel meer dan 12 laadpunten per locatie verwacht ik niet snel.
Maar dat zal inderdaad wel betekenen dat er veel extra kabels nodig zijn. Maar of dat een probleem is?
@pramm:
Lijkt mij ook geen probleem. Kwestie van doen. Alle tankstations zijn namelijk ook ooit een keer gebouwd.
@Rob:
we zullen ’t hopelijk allemaal zien, ik vind verbrandingsmotor-loze wagens een mooie ontwikkeling, maar denk dat er nog een paar iteraties overheen moeten voordat het klaar is om op grote schaal toegepast te worden.
@super:
Daarom is het zo mooi dat die Tesla 3 een ware hype is. Of ze het gaan waar maken is een tweede, maar voor de ontwikkeling van elektrische auto’s (en alles wat daar om heen hangt) is het gewoon goed.
@Rob:
tesla verdient bij mijn weten nog steeds geen geld.
@super:
Klopt, maar alles wat ze ontwikkelen komt alle elektrische auto’s ten goede.
@pramm: Dat valt eigenlijk nog goed mee. Nu in mijn geval verlies ik niet echt veel tijd bij het tanken. Heb een tank die ongeveer even groot is als een zippo. Tanken duurt bij mij welgeteld 3min., betaal vooraf aan de pomp zelf en 30 liter later is ie weer vol. Ik tank ook vaak s’avonds laat of s’nachts. Ideaal dan na een avondje uit nog snel gaan tanken op de terugweg. Heb dan ook het geluk dat er een goedkope tankstation in mijn buurt is.
Als koploper op beide gebieden lijkt een hete elektrische auto me een leuk unicum voor Renault. Maar de accucapaciteit is een belangrijk punt, aan een hot hatch die na één rondje Nürburgring uren aan de lader moet heb je niet veel… Dan is het idee van snel elektrisch rijden ook weg.

Aan de andere kant, hoe is dit bij bestaande snelle elektrische auto’s? Na hoe lang/ver voluit knallen moeten die inpluggen? Leuk die flinke range van zo’n snelle Tesla, maar die kan ook geen ronde volmaken blijkbaar>. Hoewel dat een iets andere reden heeft, nog een aandachtspuntje voor Renault.
Op zich een leuk idee maar als je het kostenplaatje ziet…
Een normale zoe gaat in de aanschaf al makkelijk over de 21k heen en daar komt makkelijk een meier per maand bij voor de accu.
Wat moet de “hete” versie dan wel niet gaan kosten ?

Wetende dat de leaf maar een paar k meer kost en ook de optie bied om de accu er meteen bij te kopen zou dat toch een eenvoudige keuze moeten zijn lijkt me…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).