Gaat Volkswagen eindelijk Formule 1 rijden?

Auteur: , 54 Reacties

Toch gek: de op één na grootste autobouwer van de wereld is niet actief in belangrijkste raceklasse van de autosport. Daar komt mogelijk verandering in.

Gaat Volkswagen eindelijk Formule 1 rijden?

We waren niet van plan om aandacht te schenken aan de ééns in de zoveel tijd terugkerende geruchten over VW’s vermeende deelname aan het Formule 1-circus. Been there, done that. Want dit is wat er de afgelopen jaren passeerde aan indianenverhalen, dus we wilden wachten op iets concreter bewijs:

Kortom, iedere medium kan een vage bron aanhalen en roepen dat VW ‘nu toch echt F1 gaat rijden!!’.

Maar er is nu een bron met enige geloofwaardigheid die het vuurtje opstookt. Volgens de BBC is voormalig Ferrari-teambaas Stefano Domenicali op de payroll van dochtermerk Audi gezet om een deelname te onderzoeken. Deze opnieuw aangewakkerde interesse voor de koningsklasse zou aangewakkerd zijn door het plotselinge succes van Mercedes, dat dit jaar ongeveer alles won wat er te winnen viel. PR-technisch een gouden zet natuurlijk. De airplay die Mercedes kreeg is zo’n 2,25 miljard euro waard geweest, terwijl de race-activiteiten van Volkswagen AG goed waren voor een schamele 25 miljoen euro aan ‘advertising value’.

Ook voormalig teambaas Eddie Jordan – tegenwoordig analist bij de Beeb – is er van overtuigd dat Volkswagen mee wil doen aan de F1, maar dat er nog één groot obstakel in de weg zit. Volkswagen-godfather Ferdinand Piëch heeft namelijk een schurfthekel aan F1-godfather Bernie Ecclestone. “It will not enter it while the sport remains under the control of Bernie Ecclestone, who VAG boss Ferdinand Piech dislikes on a personal and professional basis.” dixit Eddie Jordan. Een geriatrische fittie zou dus de reden kunnen zijn dat de op één na grootste autobouwer ter wereld nog niet actief is in de F1.

Er zal dus een managementverandering doorgevoerd moeten worden bij de F1 óf de Volkswagen Group om de twee bij elkaar te brengen. Bernie (84) zien we nog wel een jaartje of 50 op zijn troon blijven zitten, dus het is wachten totdat Martin Winterkorn als CEO van Volkswagen AG de taken van Ferdinand Piëch (77) overneemt. Winterkorn – vaak genoemd als de gedroomde opvolger van Piëch – schijnt ook al langer een uitgesproken fan van F1-deelname te zijn, samen met nog een aantal lieden in de bestuursraad van de autobouwer.

Dan rest alleen de vraag nog; onder welke naam gaat de Volkswagen Group racen? Audi, Porsche, of toch gewoon Volkswagen? Wij zetten in op Audi.



54 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Gaan ze nooit doen, in de F1 heb je namelijk iets waar ze bij VAG allergisch voor zijn..
Concurrentie..
@tupperware: Daarom hebben ze ook modellen in bijna elk segment waar er concurrentie is… Ik snap dat fanboys er heel anders over denken, maar zoveel verschil zit er niet tussen BMW (dat tegenwoordiger comfortabeler is dan ooit), Mercedes (dat sportiever is dan ooit) en Audi (dat nu eindelijk fout gevonden wordt). Het zit gewoon heel erg dicht bij elkaar. Kinderachtige opmerking.
@gtwillem:
Ik heb het over autosport, niet over straatauto’s..
@gtwillem:
Hij heeft het over de autosport tak van VW, en daarin heeft tupperware wél gelijk.
Kijk maar eens naar de klasses waarin ze rijden/reden.
@RazorHead: Ze hebben jarenlang gedomineerd in Le Mans (alhoewel sinds 2008 de dominantie mee viel, maar ze wonnen nog bijna wel alle keren, er kwam meer en betere concurrentie). Maar in de DTM hebben ze flinke concurrentie. Zowel BMW, Mercedes als Audi zijn in staat een race te winnen. En volgens mij heeft de R8 LMS Ultra ook flinke concurrentie van de 911 GT3-RSR, SLS AMG GT3 etc. Dus helemaal kloppen vind ik het niet.

Ik weet niet of het wel zo slim is voor Volkswagen om in de F1 te gaan. Ik heb ook zo’n vermoeden dat de mooiste dagen wel zijn geweest, helaas.
@gtwillem:
Wat LeMans betreft, zie mijn reactie van 17:16.
De R8LMS wordt niet door de fabriek ingezet, het GT3 staat immers niet open voor fabrieksteams, al spelen ze daar wel een beetje vals met het Prosperia Abt team dat feitelijk gewoon een fabrieksteam is.
Die klinken ook anders dan de echte klanten auto’s.
Het Duitse GT3 kampioenschap hebben ze gewonnen na een zeer discutabele beslissing van de wedstrijdleiding, Jaap van Lagen (Porsche) kreeg in de laatste race een stop and go omdat zijn pitstop 1 seconde te kort zou zijn geweest. Hierdoor kukelde hij uit de punten en werden Rast en v/d Linde kampioen.
Dat was dan ook gelijk het enige GT3 kampioenschap waar ze potten konden breken….
@gtwillem:
Wat is er zo “kinderachtig” aan het vertellen van de waarheid?
Audi ging LeMans doen toen dat nog louter bestreden werd door teams uit Franse wijnkelders en kippenschuren.
VW ging in het WRC toen het onoverwinnelijke Citroën, Ford en Mini er uit stapten.
Dus sec genomen is dat laatste stukje erg kinderachtig, misplaatst en feitelijk onjuist….
@jrk68: Ik begrijp dat elke fabrikant zoveel mogelijk risico’s wilt uitsluiten. En concurrentie is natuurlijk erg gezond, mede daardoor zijn Audi’s, Mercedessen en BMW’s de beste auto’s ter wereld als je kijkt naar het totaalpakket (packaging, engineering, marketing, winstgevendheid, kwaliteit etc).

Qua autosport ben ik het niet helemaal eens. Nu had VW inderdaad eerder in het WRC mogen gaan om de serie nog enig cachet te geven, maar Skoda en Seat (ook VW…) hebben jarenlang meegedaan aan het WRC. Lastige klasse, dat wel.

Audi bedrijft autosport waar de concurrentie ook zit, behalve in de F1. Maar daar zit BMW ook niet meer. Audi begon met de R8-R en R8-C in 1999 en toen was de concurrentie zeer hevig (Mercedes, Nissan, BMW, Toyota en Porsche) en de jaren erna trokken zij zich allemaal terug en begon de hegemonie van Audi, maar ook toen waren er wel degelijk concurrenten die zich op de Audi’s stukbeten. Andersom is het ook waar: er hadden meerdere merken mee kunnen doen met Le Mans…
@gtwillem:
Kleine kanttekening.
Toyota en Mercedes deden niet mee in de LMP maar in de LMGTP, de opvolger van de GT1.
Die Toyota’s waren al verouderd en Mercedes trok zich terug na een aantal spectaculaire “backflips”.
Nissan had 2 R391’s meegenomen, slechts 1 stond er ook daadwerkelijk aan de start.
Bleef over in de LMP, Panoz en BMW.
BMW won op 1 rondje gevolgd door de oude TS020, de eerste Audi volgde daar weer 4 rondes achter.
Porsche deed in ’99 alleen mee met GT’s dus omdat nu als “sterke”concurrentie te zien?

Al met al weer een hoop aannames die niet gestoeld zijn op feiten. Maar wat verwacht ik anders van iemand die nog in het Duitse sprookje geloofd….

Eng hè, een niet chauvinistische Duitser…?
@jrk68: Je hebt inderdaad een punt, de jaren ervoor was de concurrentie sterker. Ik was van mening dat 1999 het laatste jaar was dat ze allemaal nog meededen, maar dat was dus eerder 97 en 98.

Ik ben niet zo zeer heel erg pro-duits. Ik kan, zeker in de racerij, vele nationaliteiten heel erg waarderen. Toch, Audi heeft ondanks het gebrek aan concurrentie (de Pescarolo’s deden het begin de jaren ’00 overigens best goed en later deden Peugeot en Toyota vol mee) toch een prestatie van formaat geleverd.

Blijft staan het begin van di topic. Ik denk niet dat Audi bang was voor concurrentie. Sterker nog, ik denk dat ze er zeker bij gebaat hadden met extra concurrentie. Hoe meer concurrenten, hoe interessanter de raceklasse.
Skoda. Onder het motto: ‘Volg de Skoda-rijder’, dan rijden ze tenminste altijd vooraan.
@potver7: misschien kan Skoda de pacecar leveren? ;)
Audi
@logistiek: Nee want de motor moet achterin liggen..
@norge: bij welke mercedes ligt de motor niet voorin dan?
Laten we het hopen! Mercedes vw (porsche/audi) ferrari mclaren nou nog fatsoenlijke motoren coureurs met ballen van staal die vol kunnen gaan en niet alles maar te horen krijgen van het team en natuurlijk de nieuwste snufjes qua techniek!
@eferrari:
Laten ze nu het afgelopen jaar eindelijk met de nieuwste snufjes qua techniek hebben gereden i.p.v. een V8 waarvan de ontwikkeling al jaren bevroren was..
@tupperware: Hoezo bevroren ontwikkeling van die V8’s? Het feit dat ze acht jaar met 2.4 liter V8-motoren hebben gereden wil natuurlijk niet zeggen dat er niet continue aan het motorontwerp werd gesleuteld. En vergeet daarbij het KERS systeem niet.

Wat wel ‘bevroren’ is, is de ECU – dat is de electronische regelunit die gemaakt wordt door McLaren Electronic Systems, en die sinds 2008 verplicht door alle teams gebruikt moet worden, samen met de bijbehorende sensoren.
@potver7:
Ook de ontwikkeling aan alle mechanische delen van die V8 was bevroren, het enige dat ze nog konden verbeteren was het in en uitlaattraject.

Waarom denk je eigenlijk dat het de teams waren die vonden dat de F1 naar een 1.6 V6 moesten?
In tegenstelling tot de mening die hier populair is waren het de fabrikanten die dat wilden, dat is dus niet opgelegd door de FIA of dhr. Ecclestone.
Dat ze wat mij betreft beter een motorreglement analoog aan dat van de LMP1 HY hadden kunnen nemen is dan weer een hele andere discussie. Dat reglement biedt de meeste mogelijkheden voor de fabrikant om zich te onderscheiden.
Zo rijdt Toyota met een NA V8 met condensatoren voor de opslag van elektrische energie en koos Porsche voor een 2.0 V4 turbo met accu’s.

Bij dat reglement is het verbruik leidend, gewoon in Joules dus ongeacht of die nu uit de accu of uit de tank komen.
Het resultaat afgelopen weekend, een 5,5 uur durend gevecht tussen een Porsche en een Toyota.
Tot de crash van Webber was het absoluut geen uitgemaakte zaak wie er ging winnen.
Kom daar in de F1 maar eens om..
Bugatti
@papa: dacht ik ook gelijk aan maar ik denk niet dat ze hun exclusieve merk aan de F1 gaan hangen. Dus ik denk ook audi. Of lambo om Ferrari te pesten. Mooie slogan erbij: Ferrari bouwt geen goede wagens dus besloten We om er zelf een te maken ;)
Dus wat is het nieuws nu? Dat Domenicali naar Audi is gegaan? Dat is al langer bekend.
Audi sws, Porsche zit net in LMP
Ik denk dat het team waarmee ze komen belangrijker is dan welk merknaam er op de neus staat. Voor 2014 won er telkens een auto met Infiniti erop… Als ze een topdesigner kunnen inhuren (Newey), 2x een topcoureur (Max en Sebastian), honderden miljoenen in kas hebben en de beste technisch directeur (Brawn) en teambaas (Todt), dan zie ik zeker wel mogelijkheden.
@gtwillem:
Dat zijn wel heel veel “what iffs” in 5 regels..
@gtwillem: dat dacht Toyota ook, is toch iets anders gegaan. Jaren het grootste budget gehad binnen het F1circus. Meer nog als Ferrari. Hebben het nooit verder weten te brengen als ‘best of the rest’. Budget, ontwerper, top coureurs…. Brengt dus niet, per definitie, succes in een tak van (auto) sport
Ze zetten gewoon onder elk merk een f1 team in, marketing value infinite. Skoda,seat, vw, bugatti, bentley, audi, porsche, lamborghini. (Vergeet ik nog wat?) Goed volle starrgrid, aantal teams alsbopleidingsteams gebruiken. Wordt echt top!
@thijsj: je vergeet ducati ;)
@mrrallycross: dat wordt gaaf, rossen we er wat motoren tussen. Dan maar een helemaal open regelement? Alle soorten vehikels mogen ingezet worden, races op.circuits, door straten en off road. De bergen in. Niets is te gek. Wacky races 2.0 wie is met mij?
@thijsj: dan kan Scania en MAN ook mee doen. Racetrucks, F1 auto’s, motoren…. Word een feest!
Een zwaar ondersturende f1 wagen met voorwielaandrijving?
@ettie: of een staartlastige met de motor achter de achteras
Afgezien van alle grappen over VAG; vraag ik me eigenlijk af of het echt zin heeft. Qua ontwikkeling kunnen ze ook hun ei kwijt in de LMP, DTM en Rally. Dus daar hoef je t niet echt voor te doen.
En we leven niet meer in een tijd waar je nou echt faam haalt door mee te rijden in de F1. Ik vraag me af of je echt meerwaarde haalt om je (bekende) naam aan de F1 hangen.
Maar goed, er zullen een hoop marketing mensen vinden dat dit wel een meerwaarde heeft.
En als ze het dan toch gaan doen, zou ik wel zorgen dat je het samen met een van ‘core-team’s’ doet. Daar is alleen Williams en RedBull nog vrij. In dat geval zouden ze bij VAG de mensen van Renault een prijs-gunstige aftocht aanbieden. En VAG heeft ook al ervaring met RedBull.
@gregorius:
Qua ontwikkeling kan je alleen in de LMP1 HY je ei kwijt.
Het DTM is verregaand gestandaardiseerd, dat is alleen marketingtechnisch interessant.
Hetzelfde gaat goeddeels op voor het WRC, daar moet je het verschil maken met het onderstel, ook daar is het motorreglement goeddeels dichtgetimmerd.
Daar strijden ze trouwens alleen nog tegen Hyundai.
Citroën, Ford en Mini waren als fabrikant al uitgestapt toen VW daaraan begon.
@tupperware: citroen doet nog wel mee, weer met meeke en ostberg. Ford’s worden ingezet door Msport, bedrijf die daarvoor al jarenlang met ford samenwerkte
Offtopic: Ik snap niet dat formule 1 nog de belangrijkste autoracesport is. Het is natuurlijk knap dat de bestuurders die enorme G-krachten aan kunnen, maar verder is het tegenwoordig meer een computer dat ze rijden dan auto´s…

Rally is veel meer autoracen dan Formule 1…

Ontopic:
Hoe meer zielen, de meer vreugd zullen we maar zeggen. Ze zijn welkom. Vooral nu de kleinere teams wegens geldgebrek noodgedwongen moeten afhaken.
@rammillius: er ging 10 jaar geleden meer via computers in de f1 dan nu..
@lambo4all:
10 jaar geleden viel het juist wel mee, 20 jaar geleden (het tijdperk van de actieve wielophangingen) was dat erger. In die tijd kon je echt een aap in de cockpit proppen en de computer de auto het circuit rond laten rijden..

Het afgelopen jaar moet je zeker niet uitvlakken voor wat computers betreft.
Hoe denk je dat ERS, KERS en actieve differentiëlen geregeld worden? Met een telraam?
Ook het DRS wordt ten dele computergestuurd, die geeft immers het piepje af om de rijder te attenderen dat hij het mag inschakelen.
10 jaar geleden werd alleen het motormanagement (incl TC) en het differentieel door een computer gestuurd.
@rammillius: F1 is niet de belangrijkste autosport. Dat zeggen F1-marketinglui nu eenmaal.
“Koningsklasse” mag je op eenzelfde hoopje vegen als “Premium”…
Kopen ze toch een leuk team zoals Mercedes dat ooit deed….
@norge:
Caterham of Marussia?
@tupperware: een leuk team. Zoals Lotus, Sauber of Williams.
Skoda?
BMW heeft toch ook weer de F1 verlaten, dus zaligmakend zal het niet zijn.
Lamborghini valt onder de Audi Paraplu dus dat is ook nog een mogelijkheid.
Ferrari is toch meer een concurrent van Lamborghini dan Audi.
Audi zou veel meer baat hebben om als motorleverancier bij de INDY Cars aan de gang gaan of zijn intrede doen in een andere populaire race klasse.
In America verkoopt Audi beduidend minder auto’s dan BMW en Mercedes.
@HZW:
Lamborghini zou een goede kunnen zijn, die waren ooit motorleverancier van o.a. het ooit uiterst succesvolle Minardi..
In dat licht bekeken lijkt een Marussia Lamborghini mij een leuk plan, zetten ze gelijk Ferrari een hak die daar motorleverancier was..
@HZW: zaligmakend is het wel maar BMW redde het niet. Om niet teveel imago schade op te lopen er toch maar weer uitgestapt (net als Jaguar, Honda, Toyota en vele anders, zelfs Porsche). Het valt nog niet mee succesvol te zijn in de F1.
Vr6 dr in en gaan
Waarom zou het “Audi, Porsche, of toch gewoon Volkswagen?” moeten zijn?

Lamborghini, Bentley, Skoda, Seat, Ducati, MAN,… ?
@Esprit_de_Flandre: Oeh, Bugatti nog vergeten…
@Esprit_de_Flandre: Scania ook nog..;-)
Gezien het 10 jarig jubileum van compleet falen van Ferrari juich ik het toe!! Maar piech z’n aversie tegen die toupet kabouter van 104 kan ik ook wel volgen.
En ze gaan winnen met een 1.2 tsi
Waar komt het idee vandaan dat Winterkorn Piech gaat opvolgen in de Aufsichtsrat? Dat wordt natuurlijk gewoon mevrouw Piech, die jaren jonger is en goed geïnstrueerd wat wel en wat niet mag.
Ik zie het liefst de naam porsche maar denk dat het audi wordt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).