Misschien is het je weleens opgevallen. Je ziet een manager van Volkswagen nooit in een elektrische auto rijden. Zijn ze soms niet tevreden over hun eigen product?
Volkswagen timmert lekker aan de weg met hun elektrische range. De ID.3 wordt inmiddels lekker verkocht, er was natuurlijk al een e-Golf en een e-Up! en in onze eigen Autoblog garage staat bovenstaande ID.4. Het zijn ook gewoon fijne auto’s, dus wij begrijpen wel waarom de elektrische lijn van Volkswagen goed verkoopt.
Maar je zal nooit een manager van VW in een van deze modellen zien rijden. Vroeger deden ze dat wel, sterker, alle 18.000 móesten dat zelfs, maar nu niet. Hoe kan het nou ineens allemaal zo veranderd zijn? Weten zij iets wat wij niet weten en rijdt zo’n elektrische Volkswagen eigenlijk helemaal niet zo goed? Of zijn ze gevaarlijk? Wat is er aan de hand?
Het antwoord is heel simpel
Niks van het bovenstaande is waar. De auto’s zijn helemaal niet slecht. Er zijn gewoon niet genoeg elektrische Volkswagens voorradig en de productie gaat ook niet snel genoeg. De vraag naar die stekker-upjes en andere elektromachines is zo groot, dat de managers maar even in een benzine of diesel moeten rijden. De klant is immers koning en dus moeten de managers maar wachten.
Pas in Q4 weer elektrische auto’s voor de managers
Het Duitse tijdschrift Der Spiegel heeft een interne memo gelezen waarin staat dat werknemers van Volkswagen even geduld moeten hebben voordat ze hun nieuwe ID.4 kunnen gaan rijden.
Pas vanaf het vierde kwartaal van 2021 is de verwachting dat de vraag en het aanbod weer een beetje op elkaar zijn afgestemd. Dan pas mogen de managers weer tekenen bij het kruisje op het eletrische lease-contract.
Boete als je niet elektrisch reed
Overigens reden ze tot een jaar geleden wel bijna allemaal elektrisch. Het werd enorm gepromoot door Volkswagen. Sterker, je werd zelfs geldelijk gestraft als je het lef had je in een auto met verbrandingsmotor te verplaatsen. Je kreeg een maandelijkse ‘boete’ van 15 euro als compensatie voor je smerige gedrag.
Het goede nieuws hierover is wel dat die ‘milieuboete’ tot nader orde is teruggedraaid. Als je niet elektrisch kán rijden is het wel lullig als je ervoor gestraft wordt.
Zo. Nu weet jij ook weer waarom managers van Volkswagen niet elektrisch rijden.
Graag gedaan!
MrHyde zegt
Zou zusterbedrijf Porsche ook de regeling hebben dat managers voorlopig maar in een oude brandstof Porsche moeten blijven rijden?
petroldrinker zegt
@MrHyde: die rijden golfjes, ook de verkopers overigens
petroldrinker zegt
Ze kunnen dus nog genieten van auto rijden tot q4, dat is wat ik hier uithaal…
vondick zegt
Ze motte helaas nog ff in die ouwe zooi rije ja
schreute01 zegt
@nicolasr: ff voor de duidelijkheid. De ID3 verkoopt voor geen meter.
kroon zegt
In Duitsland dit jaar meer ID3 verkopen dan alle Tesla’s bij elkaar. Terwijl de Tesla Model 3 in Duitsland ook niet slecht verkoopt. Dus jouw opmerking gaat enkel voer NL waarschijnlijk?
flutterby zegt
@kroon: knap hoor als je 6k subsidie op krijgt en op de concurrentie niet. Als je op Autoscout hoeveel elektrische Volkswagens er in Europa te koop staan (<2500 km) dan is er aanbod genoeg, in tegenstelling tot de concurrentie die jij noemt.
erikabarth zegt
@schreut01 goh waar baseer je dat op?? dat schuddende onderbuikje ??
De ID3 en ID4 staan in de top 5 verkopen EU dit jaar.
De wereld is groter dan Nederland, kruip eens onder die steen vandaan ;)
gamma81 zegt
Van de elektrische auto’s neem ik aan. Wel eerlijk blijven hè.
mashell zegt
De VW managers die ik ken rijden Touareg of Transporter, hauptsache groß.
rumour zegt
ID.4 en e- tron verdwijnen naar subsidieland Noorwegen om daar ‘groene jongens’ uit te hangen.
volvologisch zegt
Eerder las ik juist dat de ID.3 massaal op kenteken is gezet maar dat de consument daar amper vóór warmloopt en dat er parkeerplaatsen vol staan te wachten op een nieuwe eigenaar…
mashell zegt
@volvologisch: Nederlandse dealers hebben massaal de ID.3 ingekocht. Met lage 2020 bijtelling is dat een interessante auto. Probleem alleen is, iedereen wil de ID.4.
superfunky zegt
“Weten zij iets wat wij niet weten en rijdt zo’n elektrische Volkswagen eigenlijk helemaal niet zo goed?”
Correctie, de meesten van ons weten allang dat EV k met p is!
SimonMc zegt
*denken.
kroon zegt
Dat denken jij en “de meesten” te weten omdat je zelf geen goede EV rijdt…
Pascal zegt
Je eigen mening verheffen tot wat zogenaamd “de meesten vinden” is sowieso -1
pivavar zegt
De marketing van PON doet weer zijn werk. Toch knap. Advertorial.
harrie zegt
Moet je voor de lol eens op de VW site het aantal voorraad modellen zoeken…
karhengst zegt
Wanneer je als manager in “de kever der EV’s” moet rijden is dat geen teken dat het goed gaat met de zaak.
racingralph zegt
Right… Die managers rijden gewoon nog echte auto’s zoals de RS modellen ;)
bierbuik zegt
Je kreeg een maandelijkse ‘boete’ van 15 euro als compensatie voor je smerige gedrag. Hier zullen ze ongetwijfeld dagen van hebben wakker gelegen..
henkp1 zegt
Beetje raar ‘nieuws’ dit. Er staan nog honderden id3’s bij de dealer te wachten op een nieuw baasje, maar ja daar is natuurlijk niet zo heel veel enthousiasme voor: twee jaar oude middelmatige auto, zeker een manager zal daar zijn neus voor ophalen. De e-up is nog maar een paar keer verkocht dit jaar. Lijkt mij ook meer een advertorial dan echt nieuws dit.
erikabarth zegt
@henkp1 de wereld is groter dan NL, id3 en id4 top 5 best verkochte auto’s dit jaar.
marcomanta zegt
Hebben ze goed geregeld die managers, ik zou er ook niet in gezien willen worden, doe maar liever de meest dikke VW.
Olieboll zegt
Nooit gedacht “dik” en VW in één zin te zien staan.
slickrick zegt
De vraag is zo groot dat de Nederlandse importeur helemaal vol zit