• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gallardo crash: hadden winterbanden dit kunnen voorkomen?

Auteur: willeme, gepost 4 december 2023 om 14:03 – 32 Reacties

Gallardo crash

Een gele Gallardo crashte vannacht hard in de vangrail.

Wellicht komt het door de lange zomer, de vroegtijdige verkiezingen of het feit dat er zoveel nieuwe auto’s in de Autoblog Garage zijn (met dank aan @nicolasr), maar er zijn twee discussies uitgebleven. De gehele discussie over Zwarte Piet hebben we gemist dit jaar. Of we hebben niet geluisterd, dat natuurlijk ook.

Een andere discussie is natuurlijk die over de winterbanden. Want heb je nu wel of niet van dat zachte beweeglijke rubber nodig voor de wintermaanden?

Uiteraard mag (en ga) jij je eigen mening in de comments plempen, maar met dit koude weer helpen winter- op allseason (met sneeuwvlokje) wel degelijk. Of het ook deze crash met deze Lamborghini had voorkomen, is een andere vraag uiteraard.

Gallardo crash

Gisteravond crashte deze gele Lamborghini Gallardo namelijk in Eersel (Noord-Brabant, vlakbij Valkenswaard) Bij de A67 raakte de auto in een slip en raakte de auto in de vangrail. De auto is behoorlijk beschadigd, alhoewel het goede nieuws is dat de motor achterin ligt en die nog helemaal heel is. Desalniettemin willen we niet weten wat de kosten zijn om de auto te repareren.

Gallardo crash

De auto is onderdeel van Team Briljant, die je wellicht kent. De bestuurder is gelukkig ongedeerd. Vanuit het niets was er ineens een enorme pak sneeuw en verloor de Gallardo grip. Op de foto’s is te zien dat auto (nog) niet voorzien is van winterbanden of allseasons, maar zomerbanden.

Roomser dan de paus

Nu moeten we niet roomser dan de paus zijn, in de Autoblog Garage staat ook nog (lang) niet iedereen op winterbanden. En nogmaals, ook met winterbanden kan het natuurlijk fout gaan.

Volgens Omroep Brabant is het een ‘peperdure’ Lamborghini. Nu is een Lamborghini nooit echt goedkoop, maar de eerste generatie Gallardo’s zijn eigenlijk de meest bereikbare. En sowieso de best klinkende. De ontstekingsvolgorde van de 5-liter is namelijk 7-8-5-2-1-10-9-4-6-3. De 5.2 liter V10 heeft een ontstekingsvolgorde van 1-6-5-10-2-7-3-8-4-9 en dat klinkt toch iets minder mooi. Weet je dat ook weer.

Met dank aan Martijn voor de tip!

Fotocredits: Rico Vogels / Persbureau Heitink

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Lamborghini Gallardo Valentino Balboni van Ruben
  • Autoblog Spot van de Week: Lamborghini Gallardo 50° Anniversario
  • Gallardo met dieselmotor
    Gallardo met dieselmotor is nu helemaal officieel!
  • Video: Lamborghini Huracán lanceert zichzelf in een muur

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, gallardo, geel, Lamborghini, Mercedes

Vorig bericht: « M5 Evolve met 600 pk een 300.000 km te koop
Volgend bericht: Gespot – SLR McLaren 722 op de Nederlandse snelweg »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    4 december 2023 om 14:37

    Die is wel lelijk zeg. Tja I dunno, winterbanden hadden vast wel kunnen helpen. Ding heeft wel 4 wielaandrijving toch, je zou denken dat je wel wat grip moet hebben. Behalve als je vol het gas erop gooit terwijl het sneeuwt, dan hadden winterbanden je ook niet gered.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      4 december 2023 om 14:51

      Ik kan iets missen hoor, maar ik snap nooit waarmee vierwielaandrijving meer grip zou kunnen bieden in dit soort situaties?

      Vierwielaandrijving geeft toch alleen maar extra tractie om vooruitgaande beweging in gang te zetten!? Niet in bochten, bij remmen of op rechtdoorgaande situaties waar je grip verliest?!

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        4 december 2023 om 18:20

        Inderdaad , meeste mensen snappen 4 wiel aandrijving niet , misschien wel een artikel waard

        Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        4 december 2023 om 19:14

        Ja klopt, maar als je dus gas bij heeft heb je meer kans op tractie. Al heb je denk ik wel gelijk in dit geval, op de snelweg. Als je al in beweging bent zal het weinig helpen.

        Login om te reageren
      • hotze zegt

        4 december 2023 om 21:50

        Hangt er een beetje vanaf of wielen meer worden aangestuurd bij gripverlies van één of meer van de andere wielen, zou ik zo zeggen. Weet niet hoe dat zit bij de Gallardo.
        Het kan bv. mis gaan bij (veel) te hard rijden (zoals Rikkert Fabrieksnieuw liet zien), even lekker slippen, of gewoon de vangrail insturen (de dooddoener “macht over het stuur kwijt zijn”). Ik schat in dat de tweede optie van toepassing is, even gas op de sneeuw en dan de slip niet kunnen corrigeren. Optie 3 is meer iets voor sjappies, app-ers, oudjes of drugsaddicten. De schade valt op zich mee, bij optie 1 was dat veel erger geweest.

        Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        4 december 2023 om 22:01

        Inderdaad.

        4wd/awd is vooral nuttig voor grip qua aandrijving en om bij verlies van grip deze door aandrijving weer terug te krijgen. Dit staat los van je banden.

        Winterbanden hebben voor zover ik weet 2 grote voordelen: 1) meer profiel en dus meer afvoer van water en minder last van verstopping van profiel door sneeuw (hoewel dat laatste betrekkelijk is) en 2) andere samenstelling rubber dat bij temperaturen onder de 7* zachter is (vgl met zomerrubber) en dus ‘plakkeriger’ en meer grip.

        Deze Lambo had niet gered kunnen worden door zijn 4wd systeem (denk ik). Wellicht wel door winterbanden maar dat is enorm speculeren. Als het een ijsplaat is glij je op winterrubber er ook wel vanaf. Zeker met die enorme banden en relatief weinig gewicht.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          5 december 2023 om 07:18

          Ehh. Die 7 graad is de temperatuur waarop het rubber van een zomerband verhard, dat was ergens in de jaren 80 zo, inmiddels is het rubber van zomerbanden veel beter en ligt dat getal ruim onder 0. Ook voeren winterbanden niet meer maar juist minder water af, er stroomt aan de zijkant minder water uit. Ook voorkomt het profiel van winterbanden geen verstopping door sneeuw, integendeel winterbanden zijn gemaakt om sneeuw vast te grijpen. Want alleen sneeuw heeft grip op sneeuw, het sneeuwbal effect. Bekijk eens een Autobild winterbanden test, die testen altijd een zomerband mee ter referentie. En die zomerband wint met gemak alle disciplines behalve het rijden op sneeuw, daar is de zomerband gruwelijk slecht in.

          Login om te reageren
          • V8Vantage zegt

            5 december 2023 om 07:53

            Precies! Zal alleen niet verteld worden want het verkoopt wel lekker die drie keer per jaar dat er sneeuw in NL ligt. Afgezien van dat ze ook wel handig(verplicht) zijn als je door Duitsland moet af en toe.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              6 december 2023 om 07:37

              Vorige week was ik in Beieren, winterbanden waren daar echt wel nodig.

              Login om te reageren
          • JelmerS zegt

            5 december 2023 om 09:06

            100% eens, wel erg jammer dat ze er nooit bij zetten welke zomerband er gebruikt is. Was dat de beste uit de zomertest, of het eigenmerk van de lokale bandenboer?

            Login om te reageren
      • SanderB zegt

        4 december 2023 om 22:56

        Prik nu niet de bubbel door van iedereen met 4 wielaandrijving. Dat systeem zorgt er op magische wijze voor dat je banden met slecht weer extra plakken en je dus veel harder kan rijden, althans in het hoofd van veel mensen.

        Login om te reageren
      • melcon zegt

        5 december 2023 om 10:13

        Alleen zinvol in situaties met weinig grip, bij acceleratie uit stilstand of acceleratie uit een langzame bocht. Torque vectoring (zoals op een Lancer Evo) kan daar nog wat aan toevoegen in lage tractie/snelheid bochten. Maar boven een bepaalde snelheid is het gewoon extra gewicht, zeker op snelweg snelheden.

        Login om te reageren
  2. youknowme zegt

    4 december 2023 om 14:52

    Dit was ook mijn eerste gedachte toen ik de foto’s eerder vandaag voorbij zag komen. Als ik een Gallardo zou hebben zou ik er zeker geen winterbanden onder leggen. Ik zou wel die ene dag dat het sneeuwt in Nederland een andere auto kiezen om mee op pad te gaan. Ook de sportieve banden die sportauto’s vaak hebben bieden nóg minder grip in slechte weersomstandigheden dan een ‘normale’ zomerband. Wel eeuwig zonde van dit gele monster. Hopelijk kan ie nog worden opgeknapt.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    4 december 2023 om 14:56

    Met een Gallardo op zomerbanden tijdens winterse omstandigheden de weg op gaan? Niet zo Briljant…

    Login om te reageren
    • marco22 zegt

      4 december 2023 om 20:51

      In de Instagram Story stond iets als ‘plots was daar opeens heel veel sneeuw;’. Iets met het weerbericht drie dagen lang missen….

      Login om te reageren
  4. MarcoM zegt

    4 december 2023 om 15:43

    De meeste bestuurders denken met winterbanden veilig te zijn, het is ook met winterbanden glad, het verschil is dat je iets meer grip hebt, maar nog steeds op je rijstijl moet letten en dat laatste wordt vergeten.

    Login om te reageren
  5. rollingstoned zegt

    4 december 2023 om 15:59

    Dat is wel een erg drastische manier om van dat lelijke stickertje op de frunk af te komen 😁

    Login om te reageren
  6. michelschouten zegt

    4 december 2023 om 16:03

    Is Rick weer op pad met een Lamborghini?

    Login om te reageren
  7. MartijnGizmo zegt

    4 december 2023 om 16:11

    Op de foto’s zie ik er iig Pirelli PZERO PZ4 onder liggen…

    Login om te reageren
  8. Robert zegt

    4 december 2023 om 16:16

    Ik vraag me serieus af, of winterbanden hier ook maar iets aan de situatie hadden kunnen verbeteren. Die Gallardo heeft dusdanig brede sloffen dat het effect van ‘meer grip’ nauwelijks nog opgeld doet of zelfs averechts werkt. Vergelijk het maar met de rallysport: zodra die auto’s de sneeuw van Finland of Zweden opzoeken hebben ze een extreem smalle band op de (brede) velg zitten. En dat is niet voor niks.

    Een andere mooie vergelijking is terug te vinden in het rijden in de regen: hoe breder de band, des te lastiger de band het water nog kan afvoeren en hoe sneller een auto last krijgt van aquaplaning.

    Login om te reageren
    • disco3hse zegt

      4 december 2023 om 17:23

      Die rally auto’s rijden waarschijnlijk op banden met spikes. Uit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat brede winterbanden (305-40-20) aanzienlijk meer grip hebben dan de zomerbanden in winterse omstandigheden.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        4 december 2023 om 20:48

        Heb je ooit een auto als deze Gallardo een noemenswaardige rally zien winnen dan? ;-)

        Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        4 december 2023 om 23:35

        Mss zouden smallere winterbanden wel voor nog meer grip zorgen in de sneeuw, heb je dat ook getest?

        Login om te reageren
    • escort77 zegt

      4 december 2023 om 21:50

      Daarom zijn winterbanden ook vaak een maatje smaller dan de zomerband. Voor mijn auto varieert de door de fabrikant aanbevolen bandenmaat van 195 op 15 inch staal tot 235 op 19 inch velgen. Dat scheelt dus gewoon dik 20%.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        4 december 2023 om 21:56

        20% is niet veel hoor. Met winterbanden in sneeuw of vergelijkbare wintertroep heb je al snel 100% meer grip, misschien nog wel een veel hoger %.

        Login om te reageren
  9. Batterijlikker zegt

    4 december 2023 om 16:27

    Volgens de Telegraaf een auto met een dagwaarde van twee ton.

    Twee ton op de klok is waarschijnlijker…

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      4 december 2023 om 17:03

      haha, precies, vond dat ook al vermakelijk toen ik dat las, “peperdure lambo van 2 ton”.. :-)

      Login om te reageren
      • Jurgen zegt

        4 december 2023 om 20:04

        Voor een auto is dat inderdaad peperduur, dat er ook nog veel duurdere zijn doet daar niets aan af, wat heb je zelf uitgegeven aan je auto? Het gemiddelde ligt in NL ruim onder de €100.000

        Login om te reageren
        • Batterijlikker zegt

          4 december 2023 om 23:30

          2 ton is zeker peperduur. Maar dat is deze uit 2006 zeker niet waard. Ook niet voor de crash. De helft komt meer in de buurt.

          Login om te reageren
    • dree16v zegt

      4 december 2023 om 18:35

      Peperduur pff journalisten hebben geen flauw benul. Laatst lag er hier een Ghibli diesel in de sloot, peperdure Maserati… jaja… Maar desalniettemin zonde van deze Lambo. Met dit weer beter laten staan of op een aanhanger achter een dikke SUV op juiste banden.

      Login om te reageren
  10. sizedoesmatter zegt

    4 december 2023 om 17:54

    Ooit een (anti)slipcursus gedaan en daar beweerde de instructeur héél stellig dat slippen àltijd jouw eigen schuld is. In ectremis doorgeredeneerd klopt dat. Al gaat dat wel ver hoor.
    Dus het lag niet aan zijn banden, maar aan de bestuurder. Deze auto had in de garage moeten blijven; bij sneeuw gewoon de WRX met smaller winterrubber pakken èn vooral je rijgedrag aanpassen.

    Login om te reageren
  11. burgy73 zegt

    4 december 2023 om 21:31

    Winterbanden op zo’n auto helpen enorm. Ik rijd een 911 turbo s stage 1 met 700+ pk met winterbanden erop. Een verschil van dag en nacht ook als het gewoon nat en koud is. Het is niet alleen tractie bij acceleren maar ook bocht gedag en uiteraard remmen(!).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North