• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gallardo met dieselmotor is nu helemaal officieel!

Auteur: willeme, gepost 19 april 2023 om 13:03 – 10 Reacties

Gallardo met dieselmotor

Een Gallardo met dieselmotor, het moet niet gekker worden.

Nog niet zo heel erg lang geleden was diesel een ‘nieuwe’ technologie. Tot 1997 waren ze traag, rumoerig en stonken ze. Maar in vrij korte tijd kregen ze manieren en werden ze aanzienlijk schoner. Dat niet alleen, ook het vermogen en koppel steeg enorm. Met name het Volkswagen concern had speciale en bijzondere plannen voor de diesel.

Eentje daarvan was de Audi R8 V12 TDI. Die auto moest de missende link zijn tussen de straatauto’s en Le Mans-winnende racer. Audi kreeg het totaalplaatje niet voor elkaar. De V12 had te veel koppel voor de rest van de aandrijflijn en de koeling op orde krijgen bleek een hels karwei.

Gallardo met dieselmotor

Maar een dikke diesel in een supercar is dus wel mogelijk. Dat bewijst deze Lamborghini Gallardo. De Gallardo is het zustermodel van de Audi R8 (of andersom). Het is uiteraard geen officiële auto van Lamborghini, maar een stukje huisvlijt van 1 Way Diesel Performance uit de VS.

Sterker nog, de motor is niet eens afkomstig uit de Volkswagen Groep. Ondanks dat er diverse V12, V10 en V8 diesels gebouwd zijn door dit bedrijf, is daar niet voor gekozen. Ten eerste omdat die motoren daar nauwelijks geleverd zijn. Ten tweede omdat er veel betere alternatieven zijn als uitstoot geen issues is en je veel betrouwbare pk’s en Nm’s wenst.

Cummins

Jazeker, er ligt een Cummins diesel in. Dat is een beetje de Chevy LS onder de diesel-swaps in de VS. Cummins levert ook motoren voor enkele grote pickups voor het echt zware werk. In dit geval ligt er een zes-in-lijn in. Goed nieuws: de zescilinder is namelijk gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.

Het project van 1 Way Diesel performance is een onderdeel van een nieuwe serie van Motor Trend, dat de gehele transformatie heeft vastgelegd. Voor dat iedereen in het toetsenbord klimt, de Gallardo was een grote puinhoop zónder de epische V10. Uiteindelijk hebben ze dit ervan gemaakt.

Via: The Drive.

Meer lezen? Check dan De opkomst en teloorgang van de V8 diesel!

Ook interessant!

  • Er mist iets aan deze Lamborghini Gallardo occasion
  • Lamborghini Urus
    Lamborghini Urus Performante is helemaal officieel!
  • Gallardo Superleggera crasht
    Gallardo Superleggera crasht op A16 tegen C1
  • Deze anonieme Gallardo op Marktplaats heeft 1.750 (!) pk

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, gallardo, Lamborghini, tuning

Vorig bericht: « BMW X1 met lange wielbasis perfect voor Nederland
Volgend bericht: Porsche schrapt sportieve 718-modellen, NEE!!! »

Lees Interacties

Reacties

  1. ponnie zegt

    19 april 2023 om 13:21

    Echt jammer dat ze hier geen om606 in hebben gelegd, nu is het gewoon een nutteloze tiktok build.

    Login om te reageren
  2. Wolflow zegt

    19 april 2023 om 13:33

    Och ja, alles is beter dan een elektrisch hok

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      19 april 2023 om 16:35

      Tuurlijk en naar de wallen gaan is ook beter dan vreemd gaan met een ander.

      Een diesel in een Gallardo is niet beter. Elektrisch it niet slecht

      Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    19 april 2023 om 13:37

    Zonda vd Gallardo, maja tegelijk alles is beter dan naar EV ombouwen

    Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    19 april 2023 om 13:54

    Een LS was wel logischere keus geweest dan deze diesel, lijkt me.

    Login om te reageren
  5. ggj1987 zegt

    19 april 2023 om 14:00

    Had dan de VAG V10 TDI gekozen. In R50 trim leverde die rond de 350pk. Was een veel passendere keuze geweest

    Login om te reageren
  6. Svenska II zegt

    19 april 2023 om 16:18

    Leuke auto voor Rob Jetten…

    Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    19 april 2023 om 18:51

    de zuinigste gallardo (mét ICE) van de hele plareet!

    Login om te reageren
  8. mjpamsterdam zegt

    19 april 2023 om 19:40

    Slaat helemaal nergens op maar grappig is het wel.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    20 april 2023 om 09:29

    Gaaf project wel. En ja, die R8 V12 TDI vond ook ik heel erg gaaf. Net als de Q7 overigens.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North