
Een Gallardo met dieselmotor, het moet niet gekker worden.
Nog niet zo heel erg lang geleden was diesel een ‘nieuwe’ technologie. Tot 1997 waren ze traag, rumoerig en stonken ze. Maar in vrij korte tijd kregen ze manieren en werden ze aanzienlijk schoner. Dat niet alleen, ook het vermogen en koppel steeg enorm. Met name het Volkswagen concern had speciale en bijzondere plannen voor de diesel.
Eentje daarvan was de Audi R8 V12 TDI. Die auto moest de missende link zijn tussen de straatauto’s en Le Mans-winnende racer. Audi kreeg het totaalplaatje niet voor elkaar. De V12 had te veel koppel voor de rest van de aandrijflijn en de koeling op orde krijgen bleek een hels karwei.
Gallardo met dieselmotor
Maar een dikke diesel in een supercar is dus wel mogelijk. Dat bewijst deze Lamborghini Gallardo. De Gallardo is het zustermodel van de Audi R8 (of andersom). Het is uiteraard geen officiële auto van Lamborghini, maar een stukje huisvlijt van 1 Way Diesel Performance uit de VS.
Sterker nog, de motor is niet eens afkomstig uit de Volkswagen Groep. Ondanks dat er diverse V12, V10 en V8 diesels gebouwd zijn door dit bedrijf, is daar niet voor gekozen. Ten eerste omdat die motoren daar nauwelijks geleverd zijn. Ten tweede omdat er veel betere alternatieven zijn als uitstoot geen issues is en je veel betrouwbare pk’s en Nm’s wenst.
Cummins
Jazeker, er ligt een Cummins diesel in. Dat is een beetje de Chevy LS onder de diesel-swaps in de VS. Cummins levert ook motoren voor enkele grote pickups voor het echt zware werk. In dit geval ligt er een zes-in-lijn in. Goed nieuws: de zescilinder is namelijk gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
Het project van 1 Way Diesel performance is een onderdeel van een nieuwe serie van Motor Trend, dat de gehele transformatie heeft vastgelegd. Voor dat iedereen in het toetsenbord klimt, de Gallardo was een grote puinhoop zónder de epische V10. Uiteindelijk hebben ze dit ervan gemaakt.
Via: The Drive.
Meer lezen? Check dan De opkomst en teloorgang van de V8 diesel!





Echt jammer dat ze hier geen om606 in hebben gelegd, nu is het gewoon een nutteloze tiktok build.
Och ja, alles is beter dan een elektrisch hok
Tuurlijk en naar de wallen gaan is ook beter dan vreemd gaan met een ander.
Een diesel in een Gallardo is niet beter. Elektrisch it niet slecht
Zonda vd Gallardo, maja tegelijk alles is beter dan naar EV ombouwen
Een LS was wel logischere keus geweest dan deze diesel, lijkt me.
Had dan de VAG V10 TDI gekozen. In R50 trim leverde die rond de 350pk. Was een veel passendere keuze geweest
Leuke auto voor Rob Jetten…
de zuinigste gallardo (mét ICE) van de hele plareet!
Slaat helemaal nergens op maar grappig is het wel.
Gaaf project wel. En ja, die R8 V12 TDI vond ook ik heel erg gaaf. Net als de Q7 overigens.